Kajsas husse skrev:
Kan man spänna en bit hönsnät (kanska 2x2 meter) över borran och låta växa den ner i gräsytan? Ev med jordning? Som ett slags Faradays bur...
Är det bara jag som har problem med att klipparen följer tråden runt någon "ö", varv efter varv efter varv, om den råkar träffa på ett avgränsat hinder när den egentligen skulle gått hem längs kanttråden? Känns som det borde vara ett vanligt problem, eller tänker jag fel?
Idag grävde jag ett hål ungefär mitt över hålet och la i en durkplåt 60×80cm(aluminium) 4mm ca 5cm ovan rören, Sten-åke (klipparen) svänger och kränger över varje gång men "fastnar" inte. Nu har den snart gått i 2,5tim. Fick detta tips av min bror och då han även nämnde han principen Faradays bur.

B
m71 skrev:
Hur som helst, nu rullar det på igen, och som sagt, det enda egentliga problem, vilket iofs inte är litet, är att den rymmer från slingan när batteriet är lågt, men för det förväntar jag mig en uppdatering, vad det lider...
Jag har pratat med fabriken om dina rymningar, och dom har testat idag med låg batterinivå för att försöka återskapa situationen utan att lyckas. Dom skulle behöva se en film på när det händer, same behöver en skiss på er slinga eftersom fabriken inte lyckas återskapa det. Kan du kontakta mig på vår support, så kan ordna det över email?

Tänkte att det kan inte vara så att det är någon mer stans i din slinga som det är lite dålig kontakt? Det skulle ju annars kunna vara en tänkbar orsak...

Jag har en s510 med exakt samma problem, när batteriet börjar bli lågt så beter den sig konstigt, kör över slingan, svänger av slingan på väg hem eller går runt i cirklar tills batteriet bryter.
Jag har löst det tillfälligt genom att ställa schematiderna så den alltid går hem för laddning i god tid innan batteriet blir lågt och efter det rymmer den aldrig.

Har nyligen köpt en S520 som verkar fungera bra, dock efter en del inkörningsproblem när jag försökte få den att köra efter den gamla slingan från en Robomow. Har krävts en del omgrävande.
Men jag tycker att den jobbar väldigt kort tid. Oftast mindre än en timme, sedan vänder den hemåt för att ladda. Batterispänningen är då under 25 volt enligt displayen. Vilka batterinivåer har ni som också har en S520? När den är fulladdad och när den vänder hemåt? Hur lång tid tar det innan batteriet är slut för er?

Ang gå-runt-ön-problemet så är det ganska vanligt. Lägg en T-korsning på kabeln där den lämnar ön, istället för Y om du förstår hur jag menar. Dvs då ska den när den kommer till korsningen chansa antingen det ena hållet - eller det andra och den bör gå max 1-3 varv runt innan den går ur.

Förstår inte riktigt hur du menar? Vid mina öar ligger kabeln som ett P, med dubbel kabel till öglan (i nedre delen av stapeln) och det följer den ju inte? Så då lämnar den ju inte ön. Eller ska jag flytta isär kablarna, så där en 40-80 cm? Men då får jag ju en bit att klippa för hand och ön blir en del av kantledningen.

B
Nej, det ska vara dubbelkabel ut till ön. Kolla att kablarna är helt brevid varandra längst kabeln, och speciellt där kabeln kommer in till ön. När roboten går runt ön, och kommer fram till korsningen kan den välja mellan två vägar:
1: Antingen vägen som leder runt ön ett varv till, eller 2: vägen ut från ön. Så det gäller att kabeln ut från ön inte heller ligger för djupt nergrävd.

Du menar att den verkligen följer en dubbelkabel ut? för så ligger det ju nu? Om vi säger att den kommer i rabattkanten längs T:ets vertikala stapel så har den nästa rabattkant 90 grader åt vänster och dubbelkabeln 90 grader åt höger. Men då följer den väl enkeltråden i rabattkanten, och sen vidare varv efter varv?
Eller: svänger den alltid höger när den kommer urladdad till en kanttråd (för att komma medsols till laddstationen)? Och ska då dubbeltråden helst ligga rakt fram när den kommer till rabatthörnet? (Typ spegelvänt P?)

B
Några frågade tidigare här i forumet om uppdateringsadaptern för displayens mjukvara. Vi har därför tagit hem sådana nu. Observera att det vanligtvis inte är nödvändigt att uppdatera displayens mjukvara, men om man vill kan man få några nya funktioner med den senaste display-programvaran.

B
Tianchen har lyssnat på den feedback jag skickat vidare (bl.a från synpunkter av er användare i detta forum) och dom har lagt in några nya funktioner:
1. Symbol visas när regnsensorn är aktiv
2. LINE kan ställas in på valda veckodagar
3. När roboten är i schema-läge går den automatiskt in och laddar 2 tim före schema, så den alltid är fullladdad när schemat startar
4. Det går att göra RESUME om ett schema blir avbrutet

Tianchen jobbar också på några ytterligare förbättringar som kommer senare. Bl.a att den kommer få bättre hantering när den ska vända mot kabeln vid låg batterispänning, samt en del annat. Kommer senare!

Mjukvaran finns på vår hemsida under fliken "Dokument" på produktsidan.

• Gilla
Tavvo
  • Laddar…
Fungerar den programvara även på S510?

B
DeeZTeeR skrev:
Fungerar den programvara även på S510?
Vet ej säkert, men kan tänka mig det.

byggadromhus skrev:
Jag har pratat med fabriken om dina rymningar, och dom har testat idag med låg batterinivå för att försöka återskapa situationen utan att lyckas. Dom skulle behöva se en film på när det händer, same behöver en skiss på er slinga eftersom fabriken inte lyckas återskapa det. Kan du kontakta mig på vår support, så kan ordna det över email?

Tänkte att det kan inte vara så att det är någon mer stans i din slinga som det är lite dålig kontakt? Det skulle ju annars kunna vara en tänkbar orsak...
Jag har filmat och filmat, men bara för det har jag inte bevittnat någon smitning mellan zonerna mer. Fast, den smiter i princip varje gång den klipper, ibland genom 2 zoner. Ska bara lyckas fånga det på film... Skiss på min tomt finns i denna tråd, men jag kan maila support den.

Någon i denna tråd nämnde att en sensor (av 2?) som ska känna av tråden kan vara trasig/svag? Hur testar man det?

Smitning ut från tomten har bara hänt en gång, och det orsakades med hög sannolikhet av högt gräs utanför zon-tråden vilket gör att hjulet i det höga gräset inte får fäste nog vilket gör att den svänger av från tråden. Men det är som sagt ett annat case än att den kör rakt över avgränsningstråden....

Redigerat:
Koppla in datorn och lägg in diagnos programet starta sedan nästa program och läs guiden och kör alla tester

Jag har kollat runt i uppdateringsprogrammet, kollat på tiabchen och outl1 hemsidan - hittar inget diagnosprogram och instruktion. Var hittar du det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.