250 007 läst ·
1 367 svar
250k läst
1,4k svar
Tian chen s510
Som jag skrivit tidigare tror jag att den enklaste lösningen på "smitningar i nerförslut" och "kan inte hålla rak kurs i lutningar" är hårdvaruuppdatering i form av nya hjulmotorer som "orkar" hålla klipparen i upp till 30 graders lutning när de är avstängda. Du ska alltså kunna ställa klipparen avstängd i vilket läge som helst i en 30 gradersslänt (kanske är att ta i, men minst 20 iaf) utan att den rullar iväg på något av hjulen av sig självt. Det kan säkert medföra lite högre ljud vid drift, men det kan det vara värt.
Man har ju uppenbarligen haft problem med leverantören av hjulmotorer, så kanske ändå är läge att se sig om lite på marknaden efter nya motorer.
Man har ju uppenbarligen haft problem med leverantören av hjulmotorer, så kanske ändå är läge att se sig om lite på marknaden efter nya motorer.
Jag provade 0806, men den var oduglig. Backar för långt, vrider för lite och när den slirar kör den fram och tillbaka och hamnar i samma hjulspår hela tiden tills det blir en grop. Stannade på väg hem på linan och sa att kabeln var av.original var bättreDave R skrev:
På min tomt fungerar 0806 bäst, den backar ca 70 cm och vänder sig stokastiskt varje gång när den träffar linan...HL1 skrev:
Får exakt samma med att kabeln är av vid 0806, men jag upplever att min backar bak längre samt vänder mer. Så detta med gräva gropar hade jag mer problem med innan uppgradering..HL1 skrev:
Har använt fjärren för att stänga av och sätta på och sedan tryckt auto, en slags "resume" när den står och slirar eller står och "bökar" mot något. På detta vis vid omstart så vrider den på sig när den startar och kommer iväg. Detta borde kunna läggas in i mjukvaran, Husqvarnas modeller har funktionen att den startar om sig själv vid liknande situationer. Varför inte titta på konkurrenten.
Fungerar det även vid larm, att den gör ett nytt försök?Maver1ck skrev:Har använt fjärren för att stänga av och sätta på och sedan tryckt auto, en slags "resume" när den står och slirar eller står och "bökar" mot något. På detta vis vid omstart så vrider den på sig när den startar och kommer iväg. Detta borde kunna läggas in i mjukvaran, Husqvarnas modeller har funktionen att den startar om sig själv vid liknande situationer. Varför inte titta på konkurrenten.
Ett vanligt problem för mig är nämligen att klipparen larmar att tryck/lyftsensor är aktiverad, den tror att den sitter fast när allt den behöver göra för att komma loss är att backa.
Redigerat:
Om tryck/lyftsensorn är aktiverad måste den ju stanna, hur vore det annars om någon lyfter klipparen och den inte stannar utan börjar backa.Dave R skrev:
Sort of ... en mindre än ett kvarts varv bakåt kan kanske vara ok.power650 skrev:
Ibland så kan det dock räcka med att den stannar om en sensor reagerar, och tar en tanke paus i en sekund för att hantera fellarm och sedan återgår.
Hej,
Har nu bytt display kåpan och kretskortet till Ultra-Ljudsensorerna. När jag nu sätter på strömmen och låser upp den med pinkoden så tickar det hela tiden. Ett svagt ljud som en klocka ungefär. När jag sätter handen framför UL sensorerna så blir det något högre och om jag tar på dom med fingret så tickar det riktigt högt. Ska det vara så? Det blir ingen skillnad om jag stänger av UL funktionen. Det känns som något är galet. Någon som känner igen detta?
Har nu bytt display kåpan och kretskortet till Ultra-Ljudsensorerna. När jag nu sätter på strömmen och låser upp den med pinkoden så tickar det hela tiden. Ett svagt ljud som en klocka ungefär. När jag sätter handen framför UL sensorerna så blir det något högre och om jag tar på dom med fingret så tickar det riktigt högt. Ska det vara så? Det blir ingen skillnad om jag stänger av UL funktionen. Det känns som något är galet. Någon som känner igen detta?
Känns igen och ska nog vara såHL1 skrev:Hej,
Har nu bytt display kåpan och kretskortet till Ultra-Ljudsensorerna. När jag nu sätter på strömmen och låser upp den med pinkoden så tickar det hela tiden. Ett svagt ljud som en klocka ungefär. När jag sätter handen framför UL sensorerna så blir det något högre och om jag tar på dom med fingret så tickar det riktigt högt. Ska det vara så? Det blir ingen skillnad om jag stänger av UL funktionen. Det känns som något är galet. Någon som känner igen detta?
Det som slår mig är hur ojämnt klipparen presterar. Ena gången kan den gå ett helt pass utan att fastna eller stanna, gången efter får man plocka upp den en bit ut i skogen där den kört ut för en 1 meter hög avsats, och innan den fick för sig att göra det fastnade den fem gånger på saker den normalt alltid klarar.
Hej HL..HL1 skrev:Hej,
Har nu bytt display kåpan och kretskortet till Ultra-Ljudsensorerna. När jag nu sätter på strömmen och låser upp den med pinkoden så tickar det hela tiden. Ett svagt ljud som en klocka ungefär. När jag sätter handen framför UL sensorerna så blir det något högre och om jag tar på dom med fingret så tickar det riktigt högt. Ska det vara så? Det blir ingen skillnad om jag stänger av UL funktionen. Det känns som något är galet. Någon som känner igen detta?
Exakt så ska det vara UL kortet tickar alltid så länge UL sensorer är OK och felfria. När du lätt känner med fingret och trycker lätt på sensorer och klipparen är på bordet eller uppe i luften så ska du känna vibbarna och lite högre ljud. Då är UL igång och fungerar.
Med senaste uppgraderingen daterad 0927 får du större säkerhet med smitning och bättre släntgång. Han skakar lite mer men håller kursen. Nästa uppgradering är dessa skakningar och smitningar helt eliminerade, allt enligt Tianchen..//Veikko
Jag klippte av gränstråden i förrgår och jag lagade det med en ny bit tråd och efter det så startar inte maskinen. Jag kan sätta den på gränstråden och börja spårning för områden och då går den ut och börjar följa tråden, och jag kan sätta punkterna. Men när jag trycker på Home eller Auto så händer inget. Jag kan heller inte starta en schemalagd klippning? Jag har gjort en "reset" och lagt in adressen igen och det hjälper inte heller? Är det någon som har något tips?