kwattro skrev:
Skulle vara fint (om det inte nu finns redan) med en "resume schedule" knapp. Dvs när den fastnat nånstans mot ett hinder för att inte "stötfångaren" fått den att vända så är det bara att trycka på en återgå-till-schema-klippningen-där-du-var knapp.... ALternativet är att programmera om start tid samt area tid för att den ska klippa tex area 3 som den sällan kommer till pga krock med träd utan att vända.
Detta är i princip ett måste om man ska köra den på schema, det är inte realistiskt att den inte fastnar någon gång ibland iaf och då måste det kunna gå att återuppta arbetet där den fastnade. Stiga hade en play/pausknapp, d.v.s. du kunde pausa vad den än höll på med, exempelvis för att rensa under klipparen, ställa klipphöjd eller vad det nu kan vara, och sedan trycka på "play" så fortsatte den där man pausade.
 
Jag har tagit upp paus funktionen med tianchen, de har lovat i alla fall titta på den...
 
Jag kör med upgrade 0806 slänter och backar. På min tomt funkar det bra. Har inga smitningaör efter att ställt Volt och mA på 3 resp 330. Min tomt har en slänt mitt på och på ena kanten, största problemet är bakhjulen som slirar i vått gräs med löv.
Självklart hoppas man att S510 hade alla möjligheter att kunna anpassas till alla situationer och tomtformer, men man får kompromissa samt försöka hitta "husmorsläsningar" till besvären.
Jag testar just nu buntband på hjulen, det funkar bättre men inte helt hundra. Områdesprogramering har jag lagt så att vissa dagar sätter jag noll minuter för vissa områden, då går han dit jag vill även om jag ändrar och testar eller han fastnat.
Alla komponenter verkar fungera som Tianchen har tänk, och jag är nöjd. Samtidigt ger jag frslag på förbättningar på ni skriver här och jag kommer på hela tiden till Tianchen.
 
Mitt största problem just nu är också att hjulen slirar. Klipparen klarar i regel aldrig att gå ett helt schema för egen maskin, den fastnar (dvs börjar slira och kör fast) nästan alltid på väg hem på slingan. Jag kör också med buntband på hjulen efter tips från Veikko, bättre som sagt men fortfarande inte bra. Blir ju ännu värre så här på hösten med lövhalka och blött gräs. Mitt i sommaren så gick dock klipparen oftast utan att jag behövde ingripa.

Min tomt är rätt plan så problemen med lutningar har jag sluppit. Jag är nöjd med mitt inköp så här långt, men den ska ju hålla flera säsonger än en så slutgiltigt omdöme får dröja några år...
 
Supoman skrev:
Jag har tagit upp paus funktionen med tianchen, de har lovat i alla fall titta på den...
eller snarare "Resume". Stoppa den är ju enkelt.
 
Jag har öppnat den för att dra om sladdarna ovanför kompassen.

En liten undran; vad gör den lilla röda sladden som är buntad med matningen och slutar i intet?
- Min slutar numera i intet i bägge ändar ..., är det något jag behöver fixa...?
 
eleson skrev:
Jag har öppnat den för att dra om sladdarna ovanför kompassen.

En liten undran; vad gör den lilla röda sladden som är buntad med matningen och slutar i intet?
- Min slutar numera i intet i bägge ändar ..., är det något jag behöver fixa...?
Är det den som är buntad fast med kablarna som går till laddstifften är det antennen för fjärrkontrollen.
 
Ok, dags att löda alltså.
Tack!
 
Antenn mellan både laddstation och fjärren...och klipparen
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Nya hjul är på gång liksom en ny mjukvara med hastighetsreduktion både utför och uppför med snabbare kompass funktion...
 
  • Gilla
jermal och 1 till
  • Laddar…
Om man inte gör områden som de ser ut på sidan 14 i User Manual, så krävs minst 120 cm mellan begränsningstrådarna i passagen för att roboten ska fungera korrekt. // Veikko
 
..menar "Resume"..att han fortsätter där han var...lite om min mailväxling här:

I understand that it takes time to make changes and improvement in software, but at same time it makes this mower more intresting, if these basic failures are away. Rumours goes fast and we get bad reputation.

Yes, I understand it, but it always delayed as I expected when it comes new software amending.They need more time for the amending and testing.I will check it again after the holiday.



One more desire we have in long term, that software should make it able to continue from the point mower stops if it is outside area, tilt or fasten in obstacles. Now when you restart the mower it always start from area 1, even if the time is over for this area. This means that other areas are not cutted as well as area 1.

As checked with the technician about this point, it can works if we are able to add the GPS function on the S510,this project for GPS haven’t started, to be honest, they are not sure about it whether they can make this GPS function works on S510, they will try it, but I am not sure about the time when it is finished.

Yes, when restart the mower, the mower always start from area1, then area2 and area3,because the starting time is for general, not separated for area1, area2 and area3.

Our technician suggest the user can set more time for area2 and area3, do not set the mowing time for area1 for some days during one week.

The second desire is also to have a possibility to reduce the walking speed. I think if you could have slower speed in lawns with hills and slopes the reduced speed could help a lot. Let say 25% lower speed to choose from display.

Yes, I saw the video from you before, the mower running so fast when downhill, it is better if the Software can make the speed down for the running motor when working downhill.

Our technician made a testing for this point before, but the result is not good, the speed is slow when both downhill and uphill when we tested.I will check with the technician again about this point, hope it will success later.
 
Angående "resume" funktionen så skulle det ju vara bra om man iallafall får upp 3 områdesval på displayen för att själv ange vart maskinen är.
 
Skriver tian Chen att det finns ett gps chip i s510?
Jag klagar inte för att det inte används, jag har stor förståelse för att mjukvaru utveckling kostar, men det är ändå intressant!

(Det hade varit så kul att låta mjukvarubygget vara public domain och freeware på denna)
 
Är det "upgrade 0806 slänter och backar" som är bäst hittills? Hur långt backar den och hur vänder den med denna uppgradering?

Edit: rättare sagt - vad heter uppdateringen (på sidan http://www.s510tianchen.se/247220122 ) som fungerar bäst generellt, i backar/slänter och inte medför att den smiter?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.