Byggahus.se
Spegelslätt kan du aldrig få. En del lägger frigolit som isolering mot botten och en mjuk matta på det. Sen ser jag att du inte har något bottenavlopp. Det finns nog ingen poolfirma som gör det eller hemsnickare som tänker på det. Sägs som så "" att det gör vi aldrig och vad ska det vara bra för """ Går inte att tömma poolen om det måste ske. Skurtrasa och hink sista 200 - 300 liter blir det. Jag har ett sandlager i botten med lite fall mot en spygatt och ventil inne och mjukmatta på det. Bara tömma helt eller till nivå för vintern.
 
Har man som vi något lägre område på tomten som är hyfsat dränerat så går det bra att tömma poolen med en trädgårdsslang som hävert, vi gör oftast så trots att poolen har bottenavlopp. När slangen mot slutet flyter upp och slutar suga så kopplar jag slangen till en liten träjigg med ett kopparrör vars ände slutar ca 1mm ovanför poolens botten. Träjiggen placeras vid den lägsta punkten och hålls ner av en betongplatta. Det blir då inte så många liter kvar att svabba upp.
 
Har i vilket fall som helst börjat sätta fast stödlister på insida poolvägg. Vissa verkar köra utan detta men känns säkrare att ha dem under gjutning, och blir lite enklare att hålla formen under bygget. Grymt nöjd med den lilla verkstadpallen på hjul när man jobbar lågt.
 
  • Stödlister monterade på insidan av en pågående poolkonstruktion med verkstadspall på hjul i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TommyC skrev:
Har man som vi något lägre område på tomten som är hyfsat dränerat så går det bra att tömma poolen med en trädgårdsslang som hävert, vi gör oftast så trots att poolen har bottenavlopp. När slangen mot slutet flyter upp och slutar suga så kopplar jag slangen till en liten träjigg med ett kopparrör vars ände slutar ca 1mm ovanför poolens botten. Träjiggen placeras vid den lägsta punkten och hålls ner av en betongplatta. Det blir då inte så många liter kvar att svabba upp.
Tömmer ni rakt ut i trägården då ? Det är klor in det vattenet och gräsmatten mår inget bra av det.
 
Jag vet inte hur det funkar om man hela tiden vattnar med klorvatten, men jag har tömt ut rätt många kubik ett par gånger ur vår pool (och klor med hjälp av saltklorinator) och det klarade både buskar och gräsmatta.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
1-2 ppm klor ser vi ingen effekt av på några växter här vid backspolning. När poolen töms här så har det gått över en månad sedan det sista badet så allt klor är då borta.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
B
Poolen ska ju tömmas till gräsmattan, dike eller dagvatten. Inte till spill/avlopp.

Låter man bli att fylla på klor sista tiden är det ingen fara.
 
Medan ni snackade klor så rev jag formen, borrade hål för stående armering och la ut det första lagret armering.
 
  • Armeringsjärn och träform på betonggolv med borrade hål och hög med spik i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrundläggning med första armeringslaget på plats, omgiven av träformar och borrade hål för stående armering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Lite äldre armering och rostig men gör inget då ändå rostar en del, även nya gör det när betongen kommer på. Men tänk på att fylla upp över järnen runt om så dom inte flyttar sig i sidled, Nu ligger dom lösa på el-slang och kan flytta sig. Lite klickar här och där är inte fel. Efter som du ska ha dom elemeten så gör det ingenting om klickarna brinner till efter att första skifte är utlagt och lite betong i på olika ställen. Du bör nog sätta ner järn i plattan med, Borra hål i den och sätta 12 mm järn rakt upp, på varje meter, som kommer att hålla igen så inte elementen delar sig någonstans när poolen fylles. Och som sticker upp någon meter, detta för att dom nedersta ska stanna på plats vet att det blir att trä nästa skift över då. Har sett en pool utan stående järn och den kalvade i sidled och blev liksom lite bredare upptill.
 
Trstade att ställa ut första skiftet block och lasra av för att se hur plattan blev. Skiljer ett par mm mellan högsta och lägsta punkten, men det får vara så. Ska ändå inte ha mönstrad liner och infinitykanten funderar jag på att handputsa.
 
  • Första lagret av byggblock på en betongplatta med en nivellaserlinje som visar små höjdskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Första skiftet byggblock ställda på en platta med en synlig lasernivålinje, skillnader i höjd mätta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Första lagret av vita byggblock på en grå betongplatta med en röd laserlinje som visar höjdskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Då var första skiftet block limmade.
 
  • Första skiftet av vita byggblock limmade på grunden av en husbyggnad med armering i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Första lagret limmade isolerblocks på en betonggrund med armeringsjärn sticker upp, skogen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Paerh och 3 till
  • Laddar…
Ett litet tips till nästa som bygger kan vara att inte limma första skiftet, för då blir det lite knepigare att justera så att väggen är i lod när man byggt klart väggen. Eftersom man har träläkt på in och utsida längst ner behövs inte limningen där.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ett litet tips till nästa som bygger kan vara att inte limma första skiftet, för då blir det lite knepigare att justera så att väggen är i lod när man byggt klart väggen. Eftersom man har träläkt på in och utsida längst ner behövs inte limningen där.
Ja, det låter smart. Synd att jag missade det.
 
Nu håller jag på med andra skiftet. Tycker att bågfilsblad är smidigast att skära i blocken med, om man inte vill investera i en värmekniv. En liten paus först, sen på’t igen.
 
  • Styroxblock som sågats delvis med bågfilsblad, utomhus med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett glas öl och en burk på ett runt utomhusbord på en altan, viloperiod under byggprojektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klackar som på Lego, nästa bitar hamnar på rätt ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.