7ender 7ender skrev:
Fnular på bypassen. Hittade denna beskrivning som visar alternativ hur man "brukar göra".

[bild]
Källa: [länk]

- Jag kommer ha bypassen vid värmepumpen. Är det ena alternativet bättre än det andra?

- Är anledningen till alt. 1 att reducera antalet böjar för att rören ofta kommer från sidan?
Mina kommer komma från marken bakom VP.
Det är något knastänk med dessa bilder. Ventil 2 och 3 är för att kunna koppla bort värmepumpen (tex för att köra cirkulation utan värme på när det är frostrisk). Justeringen av flödet görs vid ventil 1 oavsett hur du vrider dina T-kopplingar.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Eftersom den större delen av ditt flöde går genom värmepumpen så ska du fokusera på att minimera förlusterna i den kretsen. By-passen är i sig en varierbar strypning så där kan du vara mindre noggrann med förlustminimering.
Jag tror inte att så är fallet.

Min magkänsla sa mig att det är en mindre del av vattnet som går till VP när den har det låga flöde som tillverkaren rekommenderar. Jag byggde således enligt den blåa skissen Alt 2. Och, till din glädje, endast med långa böjar....:) Ser jag till hur ventil 1 nu är inställd i drift (ungefär kl 1300) så tror jag att mitt antagande var rätt. Det går mindre vatten till VP än "rakt fram".

Angående flödet och skarpa böjar så har jag länge, ja, det är väl i 10 år nu, föreslagit att man ska bygga med långa istället för korta 90gradersböjar. Det brukar oftast ifrågasättas men det finns en tråd på poolforum.se där det gjorts teoretiska beräkningar. Att det är skillnad i flödesmotståndet är tydligt men skillnaden är inte skitstor och har antagligen inte någon praktiskt betydelse om man varit lite smart med rördragningen.
 
7ender
Det var ju eventuellt aktuellt att fylla poolen denna helg, men jag skjuter upp det till nästa. Hade kunnat börja idag söndag, men det tar väl ett par dar att fylla och jag jobbar en vecka till. Visserligen hemifrån, men det kan bli intensivt att avsluta inför semestern och jag vet inte hur mycket tid jag kan avvara.

Annars har jag skruvat bärlinor i poolen och lekt elektriker.

Skruvat upp central:
Hörnet av en ofylld pool med installerad elcentral och synliga byggmaterial som frigolit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangar från t-rum till lampor:
Poolkonstruktion med bärlinor, rör och kabelskydd intill frigolitisolering och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallen runt om blir 28x120 med en fris runt poolen 2st 34x145 (lite kraftigare kanske inte kupar sig lika mycket).

Kommer skruva/plugga frisen direkt i betongen.Men den yttre frisbrädan behöver nåt att skruvas i, så jag fäller in golvregarna på långsidorna i frigoliten:
Byggprojekt av pool med träbärlina mot frigolitisolering och betonggolv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(jag sätter dem några mm högre eftersom reglarna kommer krympa, men inte betongen...förutom att de ska jackas ur 6 mm för skillnaden på tralltjocklek)

På kortsidorna tog jag bort frigolit hela vägen:
Underkonstruktion av trä reglar monterade ovanpå isolerade betongväggar vid poolbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av en poolkonstruktion med fastskruvade bärlinor och synlig frigolitisolering under pågående installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade vattenpumpen på gummikuddar i ett lecablock. Gummikuddarana fästes i lecan med ankarmassa. Antagligen sätter jag fast lecablocket i golvet med stenlim, som jag har en skvätt över.
 
  • Vattenpump monterad på gummikuddar i ett lecablock för poolsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
7ender
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror inte att så är fallet.

Min magkänsla sa mig att det är en mindre del av vattnet som går till VP när den har det låga flöde som tillverkaren rekommenderar. Jag byggde således enligt den blåa skissen Alt 2. Och, till din glädje, endast med långa böjar....:) Ser jag till hur ventil 1 nu är inställd i drift (ungefär kl 1300) så tror jag att mitt antagande var rätt. Det går mindre vatten till VP än "rakt fram".

Angående flödet och skarpa böjar så har jag länge, ja, det är väl i 10 år nu, föreslagit att man ska bygga med långa istället för korta 90gradersböjar. Det brukar oftast ifrågasättas men det finns en tråd på poolforum.se där det gjorts teoretiska beräkningar. Att det är skillnad i flödesmotståndet är tydligt men skillnaden är inte skitstor och har antagligen inte någon praktiskt betydelse om man varit lite smart med rördragningen.
Men om endast bypassen stryps borde väl det mesta flödet gå till VPn, och därmed borde rakast väg vara dit. Eller skulle motståndet i VPn vara större än den strypta bypassen?
 
7ender 7ender skrev:
Men om endast bypassen stryps borde väl det mesta flödet gå till VPn, och därmed borde rakast väg vara dit. Eller skulle motståndet i VPn vara större än den strypta bypassen?
När ventilen är helt stängd går allt vatten genom VP. När den är helt öppen går väldigt lite eller inget genom VP. När den är 1/4 öppen går.....ja lite vatten här och lite vatten där.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
När ventilen är helt stängd går allt vatten genom VP. När den är helt öppen går väldigt lite eller inget genom VP. När den är 1/4 öppen går.....ja lite vatten här och lite vatten där.
Tryckfallet över VP:n är inte stort, så det går en hel del vatten genom VP:n även om bypassen är helt öppen, skulle gissa på närmare hälften Värmeväxlaren ser inte ut som en bilkylare, utan är ett antal rör i en stor kammare som vattnet passerar.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
(y)

Jag har dessutom 15+ m till till VPn samt ca 2,5 m höjdskillnad, så jag tänker att det är extra bra att undvika för många vinklar.

Både du och Jonas menar att det mesta flödet passerar VPn och inte bypassen, vilket jag inte hade koll på. Så då känns valet av bypass-konfiguration givet av de alternativen jag länkade till tidigare.
30 m extra rör/slang ger förstås lite högre rörförluster, men du kan kompensera genom att gå upp en storlek i rör dimension om du vill.
Höjd skillnaden på 2,5 m som du nämner förändrar inte det tryck som pumpen behöver arbeta mot eftersom systemet kommer att vara helt fyllt, alltså utan luft, och slutet.

7ender 7ender skrev:
Jag har dessutom 15+ m till till VPn samt ca 2,5 m höjdskillnad, så jag tänker att det är extra bra att undvika för många vinklar.

Både du och Jonas menar att det mesta flödet passerar VPn och inte bypassen, vilket jag inte hade koll på. Så då känns valet av bypass-konfiguration givet av de alternativen jag länkade till tidigare.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Det har varit en intensiv helg, kört på till 11 på kvällarna.

Började limma filtduken - ett jäkla skitgöra - på hela insidan i fredags kväll. Tog nästan hela lördagen med. Tror vi var lite för petiga. Vi fick med 6 sprayburkar till in- och utsida, vi gjorde av med 11 till bara insidan:
Stegar i en pool under konstruktion med limmad filtduk, inbyggda lampor, och tyngder på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom igång med linern lördag kväll och fyllde till första trappsteget:
En tom pool under konstruktion med små mosaikplattor och vattenfyllda säckar som tynger ner den nylagda linern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(man var lite orolig om linern skulle släta ut sig i trappan. Men vattnet och tyngderna ordnar upp det fint)

Vi var osäkra på om linern låg riktigt perfekt och övervägde att börja om. Men efter ett familjeråd söndag morgon bestämde vi oss för att köra vidare, inte ett dåligt beslut såhär i efterhand.

Lamporna monterade:
Delvis fylld pool med grön mosaik och synliga inlopp, tyngder och skydd vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte skitimpad av Pahléns Classic frontram till bräddavloppet. 14 skruvar fastsvetsade i ramen trycks in genom linern och flänsen. Sen ska man få på små muttrar inifrån typ i blindo. Tog nästan 2 timmar med fast nyckel. Ser i manualen att Marine-modellen skuvas utifrån (poolen). Ett tips är att välja den i stället.

Jag har ju PEM efter VP, så otroligt otympligt. Jag som knappt gräver ner nåt borde ha bytt till flexslang. När vattnet nådde inloppen läckte det i nästan alla kopplingar. Tyckte jag tryckte in dem tillräckligt, men tydligen inte. Bara göra om. Metoden blev att göra ett streck vid 7 cm på slangen för att veta säkert att den var inne. Då blev alla bra. En vi inte gjorde om började läcka lite med tryck. Får fixa senare.
Grävd jord med installerade blå och svarta PEM-rör vid kanten av en pool under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bypass-knas:
Rörsystem med ventiler och anslutningar vid poolens teknikrum mot gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaos i teknikrummet, ska fixas till lite:
Uppbyggnad av poolteknik med pumpar, slangar och elektriska komponenter vid poolkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Poolen fylld och dags att starta systemet måndag kväll:
Nyinstallerad pool med grönt mosaikmönster och pågående arbete synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaha, då har jfb slagit ifrån och vill inte när nåt är inkopplat. Får bli skarvsladd tills elektrikern kommer och kopplar in VP och pool-lamporna.

Allt gick sedan igång fint. Tycker poolpumpen låter mindre än väntat. "Viner" snarare än surrar. Sänker man från 3000 till 2400 rpm är det knapp man kommer behöva ljudisolera.

Avslutade måndagskvällen med att chockklorera...och ett glas rött :D

...nästan exakt ett år efter vi började gräva :sweat:
 
Redigerat:
  • Gilla
LaCa67 och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
7ender 7ender skrev:
Det har varit en intensiv helg, kört på till 11 på kvällarna.

Började limma filtduken - ett jäkla skitgöra - på hela insidan i fredags kväll. Tog nästan hela lördagen med. Tror vi var lite för petiga. Vi fick med 6 sprayburkar till in- och utsida, vi gjorde av med 11 till bara insidan:
[bild]

Kom igång med linern lördag kväll och fyllde till första trappsteget:
[bild]
(man var lite orolig om linern skulle släta ut sig i trappan. Men vattnet och tyngderna ordnar upp det fint)

Vi var osäkra på om linern låg riktigt perfekt och övervägde att börja om. Men efter ett familjeråd söndag morgon bestämde vi oss för att köra vidare, inte ett dåligt beslut såhär i efterhand.

Lamporna monterade:
[bild]

Jag är inte skitimpad av Pahléns Classic frontram till bräddavloppet. 14 skruvar fastsvetsade i ramen trycks in genom linern och flänsen. Sen ska man få på små muttrar inifrån typ i blindo. Tog nästan 2 timmar med fast nyckel. Ser i manualen att Marine-modellen skuvas utifrån (poolen). Ett tips är att välja den i stället.

Jag har ju PEM efter VP, så otroligt otympligt. Jag som knappt gräver ner nåt borde ha bytt till flexslang. När vattnet nådde inloppen läckte det i nästan alla kopplingar. Tyckte jag tryckte in dem tillräckligt, men tydligen inte. Bara göra om. Metoden blev att göra ett streck vid 7 cm på slangen för att veta säkert att den var inne. Då blev alla bra. En vi inte gjorde om började läcka lite med tryck. Får fixa senare.
[bild]

Bypass-knas:
[bild]

Kaos i teknikrummet, ska fixas till lite:
[bild]

Poolen fylld och dags att starta systemet måndag kväll:
[bild]

Jaha, då har jfb slagit ifrån och vill inte när nåt är inkopplat. Får bli skarvsladd tills elektrikern kommer och kopplar in VP och pool-lamporna.

Allt gick sedan igång fint. Tycker poolpumpen låter mindre än väntat. "Viner" snarare än surrar. Sänker man från 3000 till 2400 rpm är det knapp man kommer behöva ljudisolera.

Avslutade måndagskvällen med att chockklorera...och ett glas rött :D

...nästan exakt ett år efter vi började gräva :sweat:
Grattis, du har kommit till badläge(y)

Glöm inte att packa jorden ordentligt under inloppen så att slangen inte bryter inloppet nedåt efter en tid. Lyft den gärna och packa under, så kommer den med tiden att sjunka till rätt nivå.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

angående Classic breddavlopp - skaffa en spärr-ringnyckel i rätt dimension så är det där fixat på en kvart. Bra att ha i andra sammanhang också…..:)
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Snyggt jobbat!

angående Classic breddavlopp - skaffa en spärr-ringnyckel i rätt dimension så är det där fixat på en kvart. Bra att ha i andra sammanhang också…..:)
Denna sats har tjänat mig väl under många år.
https://www.bauhaus.se/sparrnyckelsats-bacho
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
7ender
Teststickorna som jag kör med än så länge säger att pH är för lågt. Hällde i 300 g pH+.
Kommunens vatten ska vara 8,2-8,4, så det är väl lite märkligt?

Ska skaffa nån form av digital mätare så jag vet exakt.
 
Jonas Persson
7ender 7ender skrev:
Teststickorna som jag kör med än så länge säger att pH är för lågt. Hällde i 300 g pH+.
Kommunens vatten ska vara 8,2-8,4, så det är väl lite märkligt?

Ska skaffa nån form av digital mätare så jag vet exakt.
Har avverkat ett antal testsystem och fastnade för denna. Fördelen är att du får i princip samma testsvar varje gång:surprised:. Alla andra var som att spela på lotto, det såg bra ut tills du gjorde flera tester direkt efter varandra.

Den säljs ofta som om den är från Pahlén, men den finns billigare utan deras logga. Fanns förra året i en mörkblå färg på Hornbach, men hittar den inte nu.

Digitalt testverktyg för poolvatten med tillhörande testtabletter.

Poolkemi är ett annat viktigt område.

Köp alltid klor med Kalciumhypoklorit, INTE natriumdiklorisocyanurat!!! Tex Swimcare på Hornbach ska du inte köpa, läs kommentaren https://www.hornbach.se/shop/Snabbklor-granulat-3kg/8734809/artikel-detaljer.html

Bla Poolstore säljer rätt sorts klor.

Den sistämnda gör att den cyanosyra som bildas inte bryts ner och det försämrar klorets verkan kraftigt. Än värre är att rådet är att byta ut vattnet i din pool! Med rätt chockklor behöver du bara chockklorera för att få bort cyanosyran.

Jag har egen brunn och denna kunskap var kritisk för mitt poolinnehav.

Billigt klor till pool verkar tillverkas med natriumdiklorisocyanurat och är bra för spabad där man ändå byter ut vattnet.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Elektrikern var här i morse och kopplade in VP. Startade på 20 gr, nu på kvällen 22.

Att jfb slog ifrån berodde på en saknad sladd i centralen. Hade blivit lite stressigt när det började ösregna sist :crysmile:

Även lamporna inkopplade:
Nyinstallerad simbassäng med upplyst vatten i skymningen, omgiven av byggarbetsplats och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter Petterson och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
7ender 7ender skrev:
Elektrikern var här i morse och kopplade in VP. Startade på 20 gr, nu på kvällen 22.

Att jfb slog ifrån berodde på en saknad sladd i centralen. Hade blivit lite stressigt när det började ösregna sist :crysmile:

Även lamporna inkopplade:
[bild]
Tjugo är badbart... Vad väntar ni på?:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.