66 107 läst ·
235 svar
66k läst
235 svar
Thermopool 3,5x7 - självbygge 2022
Det är något knastänk med dessa bilder. Ventil 2 och 3 är för att kunna koppla bort värmepumpen (tex för att köra cirkulation utan värme på när det är frostrisk). Justeringen av flödet görs vid ventil 1 oavsett hur du vrider dina T-kopplingar.7ender skrev:
Fnular på bypassen. Hittade denna beskrivning som visar alternativ hur man "brukar göra".
[bild]
Källa: [länk]
- Jag kommer ha bypassen vid värmepumpen. Är det ena alternativet bättre än det andra?
- Är anledningen till alt. 1 att reducera antalet böjar för att rören ofta kommer från sidan?
Mina kommer komma från marken bakom VP.
Jag tror inte att så är fallet.G Gillar att bygga skrev:
Min magkänsla sa mig att det är en mindre del av vattnet som går till VP när den har det låga flöde som tillverkaren rekommenderar. Jag byggde således enligt den blåa skissen Alt 2. Och, till din glädje, endast med långa böjar....
Angående flödet och skarpa böjar så har jag länge, ja, det är väl i 10 år nu, föreslagit att man ska bygga med långa istället för korta 90gradersböjar. Det brukar oftast ifrågasättas men det finns en tråd på poolforum.se där det gjorts teoretiska beräkningar. Att det är skillnad i flödesmotståndet är tydligt men skillnaden är inte skitstor och har antagligen inte någon praktiskt betydelse om man varit lite smart med rördragningen.
Det var ju eventuellt aktuellt att fylla poolen denna helg, men jag skjuter upp det till nästa. Hade kunnat börja idag söndag, men det tar väl ett par dar att fylla och jag jobbar en vecka till. Visserligen hemifrån, men det kan bli intensivt att avsluta inför semestern och jag vet inte hur mycket tid jag kan avvara.
Annars har jag skruvat bärlinor i poolen och lekt elektriker.
Skruvat upp central:
Slangar från t-rum till lampor:
Trallen runt om blir 28x120 med en fris runt poolen 2st 34x145 (lite kraftigare kanske inte kupar sig lika mycket).
Kommer skruva/plugga frisen direkt i betongen.Men den yttre frisbrädan behöver nåt att skruvas i, så jag fäller in golvregarna på långsidorna i frigoliten:
(jag sätter dem några mm högre eftersom reglarna kommer krympa, men inte betongen...förutom att de ska jackas ur 6 mm för skillnaden på tralltjocklek)
På kortsidorna tog jag bort frigolit hela vägen:
Monterade vattenpumpen på gummikuddar i ett lecablock. Gummikuddarana fästes i lecan med ankarmassa. Antagligen sätter jag fast lecablocket i golvet med stenlim, som jag har en skvätt över.
Annars har jag skruvat bärlinor i poolen och lekt elektriker.
Skruvat upp central:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangar från t-rum till lampor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trallen runt om blir 28x120 med en fris runt poolen 2st 34x145 (lite kraftigare kanske inte kupar sig lika mycket).
Kommer skruva/plugga frisen direkt i betongen.Men den yttre frisbrädan behöver nåt att skruvas i, så jag fäller in golvregarna på långsidorna i frigoliten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(jag sätter dem några mm högre eftersom reglarna kommer krympa, men inte betongen...förutom att de ska jackas ur 6 mm för skillnaden på tralltjocklek)
På kortsidorna tog jag bort frigolit hela vägen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterade vattenpumpen på gummikuddar i ett lecablock. Gummikuddarana fästes i lecan med ankarmassa. Antagligen sätter jag fast lecablocket i golvet med stenlim, som jag har en skvätt över.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
Men om endast bypassen stryps borde väl det mesta flödet gå till VPn, och därmed borde rakast väg vara dit. Eller skulle motståndet i VPn vara större än den strypta bypassen?MathiasS skrev:
Jag tror inte att så är fallet.
Min magkänsla sa mig att det är en mindre del av vattnet som går till VP när den har det låga flöde som tillverkaren rekommenderar. Jag byggde således enligt den blåa skissen Alt 2. Och, till din glädje, endast med långa böjar....Ser jag till hur ventil 1 nu är inställd i drift (ungefär kl 1300) så tror jag att mitt antagande var rätt. Det går mindre vatten till VP än "rakt fram".
Angående flödet och skarpa böjar så har jag länge, ja, det är väl i 10 år nu, föreslagit att man ska bygga med långa istället för korta 90gradersböjar. Det brukar oftast ifrågasättas men det finns en tråd på poolforum.se där det gjorts teoretiska beräkningar. Att det är skillnad i flödesmotståndet är tydligt men skillnaden är inte skitstor och har antagligen inte någon praktiskt betydelse om man varit lite smart med rördragningen.
När ventilen är helt stängd går allt vatten genom VP. När den är helt öppen går väldigt lite eller inget genom VP. När den är 1/4 öppen går.....ja lite vatten här och lite vatten där.7ender skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Tryckfallet över VP:n är inte stort, så det går en hel del vatten genom VP:n även om bypassen är helt öppen, skulle gissa på närmare hälften Värmeväxlaren ser inte ut som en bilkylare, utan är ett antal rör i en stor kammare som vattnet passerar.MathiasS skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 363 inlägg
30 m extra rör/slang ger förstås lite högre rörförluster, men du kan kompensera genom att gå upp en storlek i rör dimension om du vill.7ender skrev:
Jag har dessutom 15+ m till till VPn samt ca 2,5 m höjdskillnad, så jag tänker att det är extra bra att undvika för många vinklar.
Både du och Jonas menar att det mesta flödet passerar VPn och inte bypassen, vilket jag inte hade koll på. Så då känns valet av bypass-konfiguration givet av de alternativen jag länkade till tidigare.
Höjd skillnaden på 2,5 m som du nämner förändrar inte det tryck som pumpen behöver arbeta mot eftersom systemet kommer att vara helt fyllt, alltså utan luft, och slutet.
7ender skrev:
Jag har dessutom 15+ m till till VPn samt ca 2,5 m höjdskillnad, så jag tänker att det är extra bra att undvika för många vinklar.
Både du och Jonas menar att det mesta flödet passerar VPn och inte bypassen, vilket jag inte hade koll på. Så då känns valet av bypass-konfiguration givet av de alternativen jag länkade till tidigare.
Det har varit en intensiv helg, kört på till 11 på kvällarna.
Började limma filtduken - ett jäkla skitgöra - på hela insidan i fredags kväll. Tog nästan hela lördagen med. Tror vi var lite för petiga. Vi fick med 6 sprayburkar till in- och utsida, vi gjorde av med 11 till bara insidan:
Kom igång med linern lördag kväll och fyllde till första trappsteget:
(man var lite orolig om linern skulle släta ut sig i trappan. Men vattnet och tyngderna ordnar upp det fint)
Vi var osäkra på om linern låg riktigt perfekt och övervägde att börja om. Men efter ett familjeråd söndag morgon bestämde vi oss för att köra vidare, inte ett dåligt beslut såhär i efterhand.
Lamporna monterade:
Jag är inte skitimpad av Pahléns Classic frontram till bräddavloppet. 14 skruvar fastsvetsade i ramen trycks in genom linern och flänsen. Sen ska man få på små muttrar inifrån typ i blindo. Tog nästan 2 timmar med fast nyckel. Ser i manualen att Marine-modellen skuvas utifrån (poolen). Ett tips är att välja den i stället.
Jag har ju PEM efter VP, så otroligt otympligt. Jag som knappt gräver ner nåt borde ha bytt till flexslang. När vattnet nådde inloppen läckte det i nästan alla kopplingar. Tyckte jag tryckte in dem tillräckligt, men tydligen inte. Bara göra om. Metoden blev att göra ett streck vid 7 cm på slangen för att veta säkert att den var inne. Då blev alla bra. En vi inte gjorde om började läcka lite med tryck. Får fixa senare.
Bypass-knas:
Kaos i teknikrummet, ska fixas till lite:
Poolen fylld och dags att starta systemet måndag kväll:
Jaha, då har jfb slagit ifrån och vill inte när nåt är inkopplat. Får bli skarvsladd tills elektrikern kommer och kopplar in VP och pool-lamporna.
Allt gick sedan igång fint. Tycker poolpumpen låter mindre än väntat. "Viner" snarare än surrar. Sänker man från 3000 till 2400 rpm är det knapp man kommer behöva ljudisolera.
Avslutade måndagskvällen med att chockklorera...och ett glas rött
...nästan exakt ett år efter vi började gräva
Började limma filtduken - ett jäkla skitgöra - på hela insidan i fredags kväll. Tog nästan hela lördagen med. Tror vi var lite för petiga. Vi fick med 6 sprayburkar till in- och utsida, vi gjorde av med 11 till bara insidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom igång med linern lördag kväll och fyllde till första trappsteget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(man var lite orolig om linern skulle släta ut sig i trappan. Men vattnet och tyngderna ordnar upp det fint)
Vi var osäkra på om linern låg riktigt perfekt och övervägde att börja om. Men efter ett familjeråd söndag morgon bestämde vi oss för att köra vidare, inte ett dåligt beslut såhär i efterhand.
Lamporna monterade:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är inte skitimpad av Pahléns Classic frontram till bräddavloppet. 14 skruvar fastsvetsade i ramen trycks in genom linern och flänsen. Sen ska man få på små muttrar inifrån typ i blindo. Tog nästan 2 timmar med fast nyckel. Ser i manualen att Marine-modellen skuvas utifrån (poolen). Ett tips är att välja den i stället.
Jag har ju PEM efter VP, så otroligt otympligt. Jag som knappt gräver ner nåt borde ha bytt till flexslang. När vattnet nådde inloppen läckte det i nästan alla kopplingar. Tyckte jag tryckte in dem tillräckligt, men tydligen inte. Bara göra om. Metoden blev att göra ett streck vid 7 cm på slangen för att veta säkert att den var inne. Då blev alla bra. En vi inte gjorde om började läcka lite med tryck. Får fixa senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bypass-knas:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaos i teknikrummet, ska fixas till lite:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Poolen fylld och dags att starta systemet måndag kväll:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, då har jfb slagit ifrån och vill inte när nåt är inkopplat. Får bli skarvsladd tills elektrikern kommer och kopplar in VP och pool-lamporna.
Allt gick sedan igång fint. Tycker poolpumpen låter mindre än väntat. "Viner" snarare än surrar. Sänker man från 3000 till 2400 rpm är det knapp man kommer behöva ljudisolera.
Avslutade måndagskvällen med att chockklorera...och ett glas rött
...nästan exakt ett år efter vi började gräva
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Grattis, du har kommit till badläge7ender skrev:
Det har varit en intensiv helg, kört på till 11 på kvällarna.
Började limma filtduken - ett jäkla skitgöra - på hela insidan i fredags kväll. Tog nästan hela lördagen med. Tror vi var lite för petiga. Vi fick med 6 sprayburkar till in- och utsida, vi gjorde av med 11 till bara insidan:
[bild]
Kom igång med linern lördag kväll och fyllde till första trappsteget:
[bild]
(man var lite orolig om linern skulle släta ut sig i trappan. Men vattnet och tyngderna ordnar upp det fint)
Vi var osäkra på om linern låg riktigt perfekt och övervägde att börja om. Men efter ett familjeråd söndag morgon bestämde vi oss för att köra vidare, inte ett dåligt beslut såhär i efterhand.
Lamporna monterade:
[bild]
Jag är inte skitimpad av Pahléns Classic frontram till bräddavloppet. 14 skruvar fastsvetsade i ramen trycks in genom linern och flänsen. Sen ska man få på små muttrar inifrån typ i blindo. Tog nästan 2 timmar med fast nyckel. Ser i manualen att Marine-modellen skuvas utifrån (poolen). Ett tips är att välja den i stället.
Jag har ju PEM efter VP, så otroligt otympligt. Jag som knappt gräver ner nåt borde ha bytt till flexslang. När vattnet nådde inloppen läckte det i nästan alla kopplingar. Tyckte jag tryckte in dem tillräckligt, men tydligen inte. Bara göra om. Metoden blev att göra ett streck vid 7 cm på slangen för att veta säkert att den var inne. Då blev alla bra. En vi inte gjorde om började läcka lite med tryck. Får fixa senare.
[bild]
Bypass-knas:
[bild]
Kaos i teknikrummet, ska fixas till lite:
[bild]
Poolen fylld och dags att starta systemet måndag kväll:
[bild]
Jaha, då har jfb slagit ifrån och vill inte när nåt är inkopplat. Får bli skarvsladd tills elektrikern kommer och kopplar in VP och pool-lamporna.
Allt gick sedan igång fint. Tycker poolpumpen låter mindre än väntat. "Viner" snarare än surrar. Sänker man från 3000 till 2400 rpm är det knapp man kommer behöva ljudisolera.
Avslutade måndagskvällen med att chockklorera...och ett glas rött
...nästan exakt ett år efter vi började gräva![]()
Glöm inte att packa jorden ordentligt under inloppen så att slangen inte bryter inloppet nedåt efter en tid. Lyft den gärna och packa under, så kommer den med tiden att sjunka till rätt nivå.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Denna sats har tjänat mig väl under många år.MathiasS skrev:
https://www.bauhaus.se/sparrnyckelsats-bacho
Teststickorna som jag kör med än så länge säger att pH är för lågt. Hällde i 300 g pH+.
Kommunens vatten ska vara 8,2-8,4, så det är väl lite märkligt?
Ska skaffa nån form av digital mätare så jag vet exakt.
Kommunens vatten ska vara 8,2-8,4, så det är väl lite märkligt?
Ska skaffa nån form av digital mätare så jag vet exakt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Har avverkat ett antal testsystem och fastnade för denna. Fördelen är att du får i princip samma testsvar varje gång7ender skrev:
Den säljs ofta som om den är från Pahlén, men den finns billigare utan deras logga. Fanns förra året i en mörkblå färg på Hornbach, men hittar den inte nu.
Poolkemi är ett annat viktigt område.
Köp alltid klor med Kalciumhypoklorit, INTE natriumdiklorisocyanurat!!! Tex Swimcare på Hornbach ska du inte köpa, läs kommentaren https://www.hornbach.se/shop/Snabbklor-granulat-3kg/8734809/artikel-detaljer.html
Bla Poolstore säljer rätt sorts klor.
Den sistämnda gör att den cyanosyra som bildas inte bryts ner och det försämrar klorets verkan kraftigt. Än värre är att rådet är att byta ut vattnet i din pool! Med rätt chockklor behöver du bara chockklorera för att få bort cyanosyran.
Jag har egen brunn och denna kunskap var kritisk för mitt poolinnehav.
Billigt klor till pool verkar tillverkas med natriumdiklorisocyanurat och är bra för spabad där man ändå byter ut vattnet.
Elektrikern var här i morse och kopplade in VP. Startade på 20 gr, nu på kvällen 22.
Att jfb slog ifrån berodde på en saknad sladd i centralen. Hade blivit lite stressigt när det började ösregna sist
Även lamporna inkopplade:
Att jfb slog ifrån berodde på en saknad sladd i centralen. Hade blivit lite stressigt när det började ösregna sist
Även lamporna inkopplade:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
