Om "öppet" innebär att den inte shuntar ut värme, och "stängt" innebär att det går värme ut i elementen verkar det ju som att shuntmotorn har fel uppfattning om "öppet" och "stängt"...
Eftersom shunten har 0-läge kl.9 och max kl 12, så ser du på bilden (416) att den är i kl.12-lägen och vill öppna mer...
För skojs skull ska jag gå ner och kasta om shuntmotorn och se vad som händer .....
För skojs skull ska jag gå ner och kasta om shuntmotorn och se vad som händer .....
Att sladdarna till shunten. själva stömmer kommer fel är väl 100% säkert. Man har ju 50% chans att få det rätt och enligt en viss lag blir det ju alltid fel.
Med rätt läge menar jag att om du ha CBJn i noll läge när du monterar den så är det viktigt att shunten står i nollläge.
Kollat upp så att rumstermostaten är rätt injusterad?
Med rätt läge menar jag att om du ha CBJn i noll läge när du monterar den så är det viktigt att shunten står i nollläge.
Kollat upp så att rumstermostaten är rätt injusterad?
I min värld;
Shunt från skala 0-10 (kl. 09:00 till kl. 12:00)
Ställde shunten i 0-läge, körde efter beskrivningen på http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/TmCBJ_Manual.pdf
Just nu ligger tankarna under 60 grader, CBJ'n på 60 och har slagit igång en brasa nu.
Återkommer när jag passerat 70 grader i tankarna ..
Shunt från skala 0-10 (kl. 09:00 till kl. 12:00)
Ställde shunten i 0-läge, körde efter beskrivningen på http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/TmCBJ_Manual.pdf
Just nu ligger tankarna under 60 grader, CBJ'n på 60 och har slagit igång en brasa nu.
Återkommer när jag passerat 70 grader i tankarna ..
Verkar som du missuppfattat öppet/stängt?LeffeLufs skrev:
Öppet betyder att shunten släpper fram värme och stängt att ingen värme släpps ut.
Vid helt öppet läge skall fasen på shuntaxeln stå helt vänd mot shuntens returanslutning.
Vid helt stängt läge skall fasen på shuntaxeln stå helt vänd mot shuntens inanslutning. Detta kan du kolla genom att frikoppla och vrida CBJ för hand. Då bör du också känna på röret att det blir varmt respektive kallt.
Steg två är att kolla att motorn vrider sig mot ovan nämda öppetläge när lampan "öppet" blinkar. Gör den inte det, vänd motorkontakten 180 grader.
Om du har radiatortermostater på alla element kan det bli konstigheter, detta för att vattnet måste cirkulera tillräckligt mycket så att värmen når framledningsgivaren inom rimlig tid.
Ärligt talat ser jag ingenting p bilderna, förutom att det är en Themomatic...LeffeLufs skrev:
Det jag reagerar på är att du skriver att "det är max öppet och ingen värme skickas till elementen." Det verkar fel.
Trodde mig hittat felet, men ack så fel jag hade....
MEN...kan det vara så att shunten är felvänd ??
Jag har en sån här shunt;
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOMIX DS och CS (SE) 0408.pdf
Blandning eller fördelning ?
MEN...kan det vara så att shunten är felvänd ??
Jag har en sån här shunt;
http://www.acaso.se/svensk/produktblad/TERMOMIX DS och CS (SE) 0408.pdf
Blandning eller fördelning ?