Om "öppet" innebär att den inte shuntar ut värme, och "stängt" innebär att det går värme ut i elementen verkar det ju som att shuntmotorn har fel uppfattning om "öppet" och "stängt"...

Eftersom shunten har 0-läge kl.9 och max kl 12, så ser du på bilden (416) att den är i kl.12-lägen och vill öppna mer...
För skojs skull ska jag gå ner och kasta om shuntmotorn och se vad som händer .....

Majgårdarna
Jag satte sladdarna från innegivaren fel.Den blev helt knäpp då.
Skiftade på dom och sen har det funkat

Att sladdarna till shunten. själva stömmer kommer fel är väl 100% säkert. Man har ju 50% chans att få det rätt och enligt en viss lag blir det ju alltid fel.

Med rätt läge menar jag att om du ha CBJn i noll läge när du monterar den så är det viktigt att shunten står i nollläge.
Kollat upp så att rumstermostaten är rätt injusterad?

I min värld;

Shunt från skala 0-10 (kl. 09:00 till kl. 12:00)
Ställde shunten i 0-läge, körde efter beskrivningen på http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/TmCBJ_Manual.pdf
Just nu ligger tankarna under 60 grader, CBJ'n på 60 och har slagit igång en brasa nu.
Återkommer när jag passerat 70 grader i tankarna ..

LeffeLufs skrev:
Bild 416 visar inställt på ca 62-65 grader och då är det max öppet och ingen värme skickas till elementen. Ändrar jag till 70 grader stänger den ner fint och släpper ut värmen...
Bild 417 ovanför cirkpumpen sitter givaren....
Verkar som du missuppfattat öppet/stängt?

Öppet betyder att shunten släpper fram värme och stängt att ingen värme släpps ut.

Vid helt öppet läge skall fasen på shuntaxeln stå helt vänd mot shuntens returanslutning.

Vid helt stängt läge skall fasen på shuntaxeln stå helt vänd mot shuntens inanslutning. Detta kan du kolla genom att frikoppla och vrida CBJ för hand. Då bör du också känna på röret att det blir varmt respektive kallt.

Steg två är att kolla att motorn vrider sig mot ovan nämda öppetläge när lampan "öppet" blinkar. Gör den inte det, vänd motorkontakten 180 grader.

Om du har radiatortermostater på alla element kan det bli konstigheter, detta för att vattnet måste cirkulera tillräckligt mycket så att värmen når framledningsgivaren inom rimlig tid.

LeffeLufs skrev:
Eftersom shunten har 0-läge kl.9 och max kl 12, så ser du på bilden (416) att den är i kl.12-lägen och vill öppna mer...
För skojs skull ska jag gå ner och kasta om shuntmotorn och se vad som händer .....
Ärligt talat ser jag ingenting p bilderna, förutom att det är en Themomatic...

Det jag reagerar på är att du skriver att "det är max öppet och ingen värme skickas till elementen." Det verkar fel.

jag håller på att montera min cbj, återkommer.....

*problemet löst*
Testar med 50 grader till att börja med ...
Kan erkänna att det var ett redigt nybörjarfel, men så har jag glasögonen inte bara för syns skull...

Va bra! Kan du inte berätta vad du gjort fel så andra slipper upprepa felet.

och vad var det du gjorde fel?

1 vet inte va de kallas.
2 framledning
3+4 retur

är det framledningsgivaren som sitter under 4:an?
den ska sitta precis där 2:an är

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.