Just flyttat till hus och kan inget om värmepumpar. Har nu återkommande problem med att den larmar för Högtryck löst. Fungerar några dagar igen efter omstart. Har öppnat alla radiatorer på max, luftat systemet och fyllt med vatten till 1,3 bar. Enligt instruktionsboken återstår att rengöra filtret.
Jag tror jag har identifierat det och tänker att det bara är att stänga valvet ovanför och sedan öppna upp, se bild. Svärfar skrämde upp mig med att jag säkert måste stänga fler valv för att det inte ska tömmas på vatten, men han är från Spanien och kan inte heller något om svenska värmepumpar.
Det står f ö ”Close valve to replace filter” på muttern.
Jag tror jag har identifierat det och tänker att det bara är att stänga valvet ovanför och sedan öppna upp, se bild. Svärfar skrämde upp mig med att jag säkert måste stänga fler valv för att det inte ska tömmas på vatten, men han är från Spanien och kan inte heller något om svenska värmepumpar.
Det står f ö ”Close valve to replace filter” på muttern.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Om det är en Diplomat med Wilo cirkulationspump (du ser den direkt innanför fronten) är det troligtvis dags att byta den. Det kan vara den som har slutat cirkulera varmvatten. Kolla temperaturen på den. Är den glödhet är det bara att byta. De hade en begränsad hållbarhet och var kända för att haverera tidigare än förväntat.


Redigerat:
Den ser ut såhär och var inte påtagligt het. Även filtret var helt rent så jag förstår inte vad som kan vara problemet.Johan Gunverth skrev:
Om det är en Diplomat med Wilo cirkulationspump (du ser den direkt innanför fronten) är det troligtvis dags att byta den. Det kan vara den som har slutat cirkulera varmvatten. Kolla temperaturen på den. Är den glödhet är det bara att byta. De hade en begränsad hållbarhet och var kända för att haverera tidigare än förväntat.
[bild]
Får väl ringa hit någon tekniker om ingen råkar ha något mer bra tips…
Kolla om trycket i systemet är mer än noll, finns väl nån tryck mätare nånstans. Isåfall måste man fylla på mer vatten via nån påfyllningskran.J jonte e skrev:
Tror denna pump har en växelventil också som växlar mellan uppvärming av varmvatten och radiatorer. Kan haka upp sig. Googla på på detta o se tips
Klicka här för att svara

