Min Thermia Calibra startar och stoppar ofta.

Vet någon hur jag kan dämpa det beteendet?

ChatGPT pekade.moy gradminut-inställning men kan inte hitta någon sådan specifik.

Lite mer info:
- Värmekurvan ställdes in mot gamla elementen, enkelväggiga utan konvektorplåtar från '78
- NGenic Tune installerades typ 2022, och styr över värmekurvan i praktiken. Jag ställde inte om den iaf.
- 2024 installerades nya radiatorer, Purmo V4 dubbla väggiga med konvektorer. Jag har inte ändrat värmekurvan då NGenic ändå styr (tänkte jag...)

Diagram med kurva som visar Thermia Calibra värmepumps driftcykler över tid, med frekventa start och stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf på skärm som visar temperaturförändringar över tid med rubriken "Klimat", potentiellt relaterat till Thermia Calibra inställningar.
Skapa konto
Display på Thermia Calibra värmepump visar inställningar för värmekurva och framledningstemperaturer med reglage och ikoner.
Skapa konto
Display på Thermia Calibra visar inställningar för värme, säsongstopp 17°C, värmetid 0:30, komfortfaktor 3x i auto-läge.
Skapa konto
Skärm av en Thermia Calibra-värmepump som visar inställningar för växlingstid och start/stopp behovsberäkningsgräns. Uhr 16:40.
Skapa konto

• Diagram på en skärm som visar behovsvariation över tid för en Thermia Calibra, med fluktuerande röda linjer.
    Skapa konto
  • Display av Thermia Calibra visar fast framledningsbörvärde, inställt på 25 °C.
    Skapa konto
Redigerat:
Värmekurvan var för högt inställd. Den är sänkt nu och pumpen har lugnat ned sig.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.