Demmpa Demmpa skrev:
Nja, den är bara klassad för max 400VAC, det kan bli uppåt 440V mellan två faser.
nisse123 nisse123 skrev:
[bild]

Eller så kan du slå av huvudbrytaren och försöka följa den bruna kabeln från tiduret (markerad med pil) och se vart den tar vägen, om den har lossat i någon koppling eller så..
Det ska jag göra om en liten stund.
Tack för tipset :)

Nu noterade jag an annan sak som felar i garaget efter att laddboxkillarna var här o installerade laddboxen.
Ett vanligt vägguttag i garaget vid min arbetsbänk har inget ström heller..

Antagligen inget sammanträffande.

Mätte på samma vis som tidigare med min nya spänningsprovare.
Den visar att det finns 227 v på båda faserna till uret.

Andra bilden är från när dom kopplade in laddboxen.
Det kommer en slang från vänster i bild med en bunt kablar som går till säkringen intill uret.

• Elektriker testar strömstyrkan med en spänningsprovare, som visar 227 volt, vid installationen av en laddbox i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inkoppling av laddbox i säkringsskåp, med kablar från vänster. Synliga träspån vid botten av skåpet.
    Skapa konto
C
Demmpa Demmpa skrev:
Sen ser jag flera fel i gruppcentralen, det är träborrspånen samt isoleringen i gruppcentralen. Sen är täckhöljet på trefasskenan för kort eller skjuten åt vänster, man ser fasskenorna, saknas även ändskydd på fasskenan.
E elmont skrev:
Och nog är väl jorden bra mycket klenare än faserna som kommer i slangen nere till vänster.
Och varför matas personskyddsbrytaren till laddaren med till synes 1,5 mm²-trådar? Varav åtminstone nollan har spretande kardeler. Och varför är det till synes två utgående nollor från denna? Jordfelsbrytaren på första raden verkar fått uppgiften att agera fördelningsplint för inkommande nolla.

Nä, här känns det kanske läge att kalla in någon mer noggrann elektriker för en genomgång.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Är det dubbla matningar in i centralen eller vad är det frågan om? :D

S stefan.stor skrev:
Det ska jag göra om en liten stund.
Tack för tipset :)

Nu noterade jag an annan sak som felar i garaget efter att laddboxkillarna var här o installerade laddboxen.
Ett vanligt vägguttag i garaget vid min arbetsbänk har inget ström heller..

Antagligen inget sammanträffande.

Andra bilden är från när dom kopplade in laddboxen.
Det kommer en slang från vänster i bild med en bunt kablar som går till säkringen intill uret.
Om du vet vad du gör och är försiktig:
Ta och mät mellan de tre faserna på huvudbrytaren, då ska du få 400V mellan alla tre anslutningarna. Om du får andra värden så har du fel tidigare än aktuell gruppcentral.

Bild på hela gruppcentralen skulle underlätta.

Sen är det inte säkert att vipparmen på dvärgbrytare faller när den löser ut utan armen kan stanna i uppfällt läge, det man då får göra är att manuellt fälla ner vipparmen för att sedan fälla upp den igen.

S stefan.stor skrev:
Du mäter på fel sätt.
Du ska ha båda mätspetsarna på varsin plint på tiduret, L och N

nisse123 nisse123 skrev:
Du mäter på fel sätt.
Du ska ha båda mätspetsarna på varsin plint på tiduret, L och N
När jag mäter på L och N på uret ser det ut så här.

• Multimeter mäter spänning mellan L och N i en elbox, visar 230V.
    Skapa konto
Bild på hela skåpet.

Det hela sket sig när el killen kopplade in den utanpåliggande säkringen till laddboxen till bilen.

• Fördelningsskåp med elinstallation, kopplat till laddboxsäkring.
    Skapa konto
C
S stefan.stor skrev:
Bild på hela skåpet.
Kan du lägga upp en mer högupplöst bild? Går inte att se några detaljer på denna.

Jag fattar inte - är det dubbla jordfelsbrytare till laddboxen - en i huvudcentralen och en i den utanpåliggande centralen?

Sen kan man ju ha rent kosmetiska åsikter om att skruva upp en utanpåliggande central bredvid en infälld. I synnerhet som man ändå sågat hål i väggen för kabelförläggningen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag fattar inte - är det dubbla jordfelsbrytare till laddboxen - en i huvudcentralen och en i den utanpåliggande centralen?
Den utanpåliggande är till laddboxen, den infällda går till något annat, han har vidarekopplad från den infällda, det ser ut som dubbla kablar på undersidan
. Utanpåliggande elinstallation med flera kablar, både blå och svarta, anslutna under en kopplingsenhet.
Skapa konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S stefan.stor skrev:
När jag mäter på L och N på uret ser det ut så här.
Det var ju konstaterat i inlägg #17 att tiduret saknar spänning, så du får göra som jag sa i #30 , följa den bruna kabeln och se vart den har lossat/släppt. Alt kalla dit elektrikern som har ställt till det.

C cpalm skrev:
Kan du lägga upp en mer högupplöst bild? Går inte att se några detaljer på denna.

Sen kan man ju ha rent kosmetiska åsikter om att skruva upp en utanpåliggande central bredvid en infälld. I synnerhet som man ändå sågat hål i väggen för kabelförläggningen.
nisse123 nisse123 skrev:
Det var ju konstaterat i inlägg #17 att tiduret saknar spänning, så du får göra som jag sa i #30 , följa den bruna kabeln och se vart den har lossat/släppt. Alt kalla dit elektrikern som har ställt till det.
Följde båda kablarna från ovansidan uret enligt bild.
Bifogar även en mer högupplöst bild på skåpet :)

• Elskåp med öppna dörrar som visar kablar, inklusive två markerade kablar i blått från ovansidan uret.
    Skapa konto
  • Elskåp med flera kablar och säkringar, inklusive tydliga blå och gröna kablar, monterat på en vit vägg.
    Skapa konto
C
nisse123 nisse123 skrev:
Den utanpåliggande är till laddboxen, den infällda går till något annat
Ah, personskyddsautomaten matas underifrån så klart - ja det förklarar ju saken.

Elcentral med flera kablar, en markerad med lila linje, för felsökning av matning för tidur och uttag i garage.
Skapa konto

Säger inte så mycket vart den bruna kabel tar vägen !
Du bör nog tillkalla en riktig elektriker för vidare felsökning av matning för tidur & uttag i garage.

nisse123 nisse123 skrev:
[bild]

Säger inte så mycket vart den bruna kabel tar vägen !
Du bör nog tillkalla en riktig elektriker för vidare felsökning av matning för tidur & uttag i garage.
Jo, det blir nog bäst så. I övermorgon kommer det en elektriker o kikar på mina problem :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.