Nu mätte jag fram 225 VAC.

Vet ej om jag gjorde rätt men som ni ser på bilden mätte jag från brun inkommande fas och sedan växelvis mellan Astro urets bruna och blåa.

Då fick jag 225 VAC.

Då finns det alltså ström fram till Astro uret.

Så felet måste därmed vara något med programmeringen eller så är uret helt enkelt trasigt.
Eller så gjorde jag fel när jag mätte fram 225 VAC :)

• Multimeter mäter 225 VAC i elcentral. Två mätkablar är anslutna till fas och blå sladd på Astro-uret. Bakgrund av kablar och brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter som visar 224 VAC ansluten till kablar i en elcentral, med sonder kopplade till olika ledningar.
    Skapa konto
Eftersom du får 224V när du mäter mellan en inkommande fas i gruppcentralen och inkommande fas samt inkommande nolla på tiduret så saknar tiduret inkommande fas.

Så som du mäter så skulle du ha haft antingen ca 0V eller ca 400V mellan inkommande fas till gruppcentralen och inkommande fas till tiduret.

Den multimetern är bara klassad för max 300VAC, alltså bara enfas. Du bör/ska inte mäta mellan två faser med den.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Teknisk specifikation för en digital multimeter, visar mätfrekvens, temperaturintervall, mått, batterityp och mätområden för AC och DC.

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du får 224V när du mäter mellan en inkommande fas i gruppcentralen och inkommande fas samt inkommande nolla på tiduret så saknar tiduret inkommande fas.

Så som du mäter så skulle du ha haft antingen ca 0V eller ca 400V mellan inkommande fas till gruppcentralen och inkommande fas till tiduret.

Den multimetern är bara klassad för max 300VAC, alltså bara enfas. Du bör/ska inte mäta mellan två faser med den.
[länk]
[bild]
Oj, då.
Då gjorde jag fel såklart.
Hur ska jag mäta med min apparat för att det ska bli rätt eller måste jag köpa en ny

S stefan.stor skrev:
Oj, då.
Då gjorde jag fel såklart.
Hur ska jag mäta med min apparat för att det ska bli rätt eller måste jag köpa en ny
Om jag måste köpa en ny, vilken ska jag köpa i så fall.
Har vägarna förbi biltema om någon timma :)

Om du skaffar nått nytt så skaffa en SPÄNNINGSPROVARE då gör det aldrig nått om du mäter "på fel ställen", med en multimeter kan man göra många felgrepp som blir mer eller mindre farliga.

MultiMan
Du ska inte mäta i en elcentral alls med ditt instrument, det är inte klassat för sådant arbete och det kan vara direkt farligt.

Ja, du behöver köpa ett nytt om du ska mäta på sådana ställen. Om du ska välja en strömtång, spänningsprovare eller multimeter beror lite på vilka behov du har.

Som ovanstående säger så är en spänningsprovare det säkraste alternativet för amatörer, med strömtång på plats två, multimeter sist.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
MultiMan
Den blir bra (ditt första inlägg) och mycket säkrare än vad du har idag.

MultiMan MultiMan skrev:
Den blir bra (ditt första inlägg) och mycket säkrare än vad du har idag.
Ok, då köper jag den på Biltema.
Tack

S stefan.stor skrev:
ller Julas

[länk]
Nja, den är bara klassad för max 400VAC, det kan bli uppåt 440V mellan två faser.

Elektrisk kopplingsbox med flera kablar och en markerad brun kabel med pil vid ett tidur.
Skapa konto

Eller så kan du slå av huvudbrytaren och försöka följa den bruna kabeln från tiduret (markerad med pil) och se vart den tar vägen, om den har lossat i någon koppling eller så..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.