22 465 läst ·
140 svar
22k läst
140 svar
Testknappen funkar inte på jordfelsbrytare
Tack för förolämpning 🖕.GK100 skrev:
Lugna ner dig lite och försök tillföra något vettigt för TS. Du har mest skapat helt onödig förvirring med dina inlägg så långt.
Användningen av kabeln på bilden är tecken på i stort fullständig inkompetens. Det kunde eller kan enkelt läggas helt korrekt TN-C-S ut till centralen och bara en kontroll i skarvpunkten behövs för:
1. Enfasmatning om kabeln på slutet inte är femledare.
2. Trefasmatning om kabeln redan är femledare eventuellt byts till det.
I andra fallet hade då även JFB testknappen haft alla förutsättningar att fungera om den är hel.
Kör din förvirring upp någonstans för ni verkar inte förstå vanlig elteknik.
Din egen bild säger emot dig.Bo.Siltberg skrev:
Här är en bild från elinstallationsreglerna som visar ett TN-C-S-system så att du inte tror att jag hittar på. Övergången till TN-S är inringad.
[bild]
Denna övergång kan göras i princip var som helst i en anläggning, eller redan i transformatorkiosken. I TS fall görs den i mätarskåpet för denna kabel. Man ser en kabel som troligen går till huset också från samma plint i mätarskåpet, och den kabeln bär TN-C vad jag kan se. Så TN-C till huset och TN-S till boden ifrån samma plint.
Övergången kan bara göras en gång. Har man väl separerat PE och N så får de aldrig kopplas ihop igen.
(Mätarskåpet ser ut att sitta på/i huset, men mätarskåp är mätarskåp och hus med dess elcentral är hus i mina ögon.)
Det enda som kan separera ett PEN system är en JFB. Ditt eget schema har dom fortfarande jord och nolla kopplade men satt på olika skenor utan en JFB.
Detta är en uppdelning, inte en separation. Fortfarande i grunden ett PEN system.
När uppdaterades ni senast?
Har ej ork prata med tegelväggar.
Profe ska vi inte försöka hålla en bra stämning. Vi är ju alla entusiaster här som är intresserade av elteknik. Jag tror nämligen du kanske inte helt förstått det Bo har försökt förklara ovan. Läste du igenom alla inläggen och tittade på alla bilderna?
Jag blev själv lite fundersam på översta bilden i inlägg #84. Tycker inte det ser rätt ut med PEN från jordplint då det verkar vara TNS fram till plinten? Om Bo eller vem som helst har tid och ork får ni gärna förklara det. Jag är definitivt ingen expert. Bara en entusiast med stort intresse kan man kalla mig 🙂
Jag blev själv lite fundersam på översta bilden i inlägg #84. Tycker inte det ser rätt ut med PEN från jordplint då det verkar vara TNS fram till plinten? Om Bo eller vem som helst har tid och ork får ni gärna förklara det. Jag är definitivt ingen expert. Bara en entusiast med stort intresse kan man kalla mig 🙂
Redigerat:
Och jag är inte bara entusiast, jag är och aktivt jobbar som elektriker..A avh67f skrev:
TN-S har inget med jordfelsbrytare att gör.Profe MacKnight skrev:
Det hoppas jag verkligen att du inte gör med de felaktigheter du skriver.Profe MacKnight skrev:
Inse att Bo Siltberg har järnkoll, till skillnad mot dig.
TN-S, terra nautral seperated.H HenrikHuslöse skrev:
jord nolla separerad.
Tyck du det då. Om jag gör då fel så gör med andra ord hela Sveriges elektriker styrka fel. Trevligt.
Ja, precis. Alla dessa system är äldre än den moderna jordfelsbrytaren med summaströmtransformator.Profe MacKnight skrev:
TT - Transformatorn (eller generatorn) är jordad med ett jordtag. Installationerna hos förbrukarna är jordade till jordtag. Det finns ingen ledare som går hela vägen mellan transformatorn och förbrukaren. Detta kräver en jordfelsbrytare eller någon annan metod att upptäcka att det går ström till jordtaget för att fungera. Förr fanns diverse lösningar som kände av spänningar eller ström i jordledaren. Idag använder man en vanlig jordfelsbrytare på 100, 300 eller 500mA beroende på land och anläggning.
IT - Transformatorn är isolerad från jord. Används i Norge men också på sjukhus utanför Sverige och andra anläggningar där man inte vill stanna för ett jordfel. Då har man utrustning som indikerar att det finns ett jordfel. Ett enkelt jordfel är ofarligt. Man kan göra planerat stopp för åtgärd. Ett dubbelt jordfel ger kortslutning mellan felen.
TN - Transformatorns nollpunkt och nolledaren som går från den är ansluten till jord vid transformatorn. Då har man automatiskt en kontinuerlig ledare som är jordad hela vägen till förbrukarens anläggning. I detta system krävs ingen jordfelsbrytare.
Det finns tre sätt att göra detta: TN-C, som bara har nolledaren som skyddsledare. Gatubelysning är ett typiskt exempel. TN-S har separat jordledare. Denna kan börja redan vid transformatorn men kan också grenas av från nolledaren längre ner i systemet. Om man grenar av skyddsjorden senare blir det TN-C-S, där det börjar som TN-C och sedan övergår till TN-S där man grenar av den separata skyddsjorden.
Inkommande nolla ska kopplas till vänster där det står N. Utgående nolla ska kopplas till vänster där det står N. Separera jordplinten och nollplinten om det inte redan är gjort. Inkommande fas kopplas till vänster där det står 1. Och Utgående fas kopplas till vänster där det står 2. Byt ut dina 16A säkringar om det är 1,5 kvadrats kabel till 10AH Håkan Häggström skrev:Jag får inte testknappen att fungera på nyinstallerad jordfelsbrytare. Normcentralen sitter i en friggebod. Fyrpolig JFB (ABB F 204A 40A 30 mA) men bara enfas i boden. Jag har kopplat enligt manualen och testat alla andra möjliga kopplingar, men testknappen funkar inte. Nollan ska enligt manualen gå till 5/6 och inte till N. Fas till 3/4. Jag har också testat med nollan till N och fas till 1/2 utan resultat. Oändligt motstånd mellan nolla och jord när jfb är av. Jbf löser ut om jag kopplar noll mot jord. Alla lampor + en frys går. Vad kan vara fel?Lägger upp en bild på centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är inte min bild. Den kommer från elinstallationsreglerna SS 436 40 00 eller SEK HB 444. Det finns ingen JFB i denna bild.Profe MacKnight skrev:
Det är här du går fel. Du kanske menar att N måste kunna brytas för att det ska kunna bli TN-S? Det kan man tro, men så är det inte. Uppdelning till separata ledare för N och PE har ingenting med JFB eller separation att göra, annat än att JFB kräver TN-S.Profe MacKnight skrev:
Det som sker vid en uppdelning till PE+N är att endast N kommer att bära belastningsström. PE kommer inte att föra någon ström i normala fall utan endast felström.
Det innebär att PE normalt inte ska ha någon potentialskillnad mot den punkt där uppdelningen sker. Ett problem med PEN är ju att alla utsatta delar får en liten potentialskillnad mot moder jord, vattenledningsrör etc pga spänningsfall i PEN från normal belastningsström. Detta kan ibland kan vara besvärande. Man undviker och vagabonderande strömmar, att belastningsström går ut via vattenledningar till moder jord och vidare mot transformatorn.
En annan fördel med TN-S är att man minskar risken för PEN-brott och dess svåra konsekvenser.
Ingenting av detta kräver en JFB. Men TN-S gör det möjligt att installera en JFB som höjer säkerheten betydligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag håller med dig. Om man tar ut en ny PE-skena från en PEN-skena och kallar den för PE, då är det PE och det går inte att ta ut en nolla ifrån den. Men nu brukar man inte märka skenor i centralen med namn...A avh67f skrev:Jag blev själv lite fundersam på översta bilden i inlägg #84. Tycker inte det ser rätt ut med PEN från jordplint då det verkar vara TNS fram till plinten? Om Bo eller vem som helst har tid och ork får ni gärna förklara det. Jag är definitivt ingen expert. Bara en entusiast med stort intresse kan man kalla mig 🙂
I Garos mätarskåp är det lika otydligt i mina ögon. Jordplinten längst upp till höger är matad med en skyddsledare utan blå tilläggsmärkning från nätägarens plint. Är det PE eller PEN? Vi använder den som PEN... Vi har alltså PEN+N i denna kundplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och bilden nedan har diskuterats livligt på fluxio. Är det fortfarande en PEN-plint till höger om den punkt där man tar ut en N-plint?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan söka en teknisk definition som att PEN sträcker sig fram till den punkt där den sista N-ledaren tas ut. Men det håller inte. PEN tar ju inte slut i mitten på en skena. Det hävdas att inom en kapsling så övergår aldrig PEN till PE, t.ex mellan skyddsplintar uppe o nere i en normcentral.
Nä, PEN är PEN så länge man bestämmer sig för att det är en PEN, förutsatt att skenor och skyddsledare håller minst 10 mm². Lämpligen tar man ut N och PE för en utgående TN-S-ledning från ungefär samma plats på en PEN-plint.
För att krångla till det - jag ser inget förbud mot att gå ut med PEN+N i en utgående huvudledning om man vill det...och därmed inget förbud mot att koppla ihop dem igen i andra änden, men då tappar man syftet att minska på vagabonderande strömmar.
Medlem
· Uppland
· 2 532 inlägg
Så blir det. Rent elektriskt är det givetvis ingen skillnad - du kan lika gärna grena av den framme i eluttaget om du frågar elektronerna - men konventionsmässigt blir det fel. Vi kan väl vara överens om att det inte är fackmannamässigt? Om du har en blå plint och en gulgrön plint så inte kan man se den blå som PEN. Risken finns att någon senare elektriker bryter den med till exempel en jordfelsbrytareBo.Siltberg skrev:
Nä, PEN är PEN så länge man bestämmer sig för att det är en PEN, förutsatt att skenor och skyddsledare håller minst 10 mm². Lämpligen tar man ut N och PE för en utgående TN-S-ledning från ungefär samma plats på en PEN-plint.
För att krångla till det - jag ser inget förbud mot att gå ut med PEN+N i en utgående huvudledning om man vill det...och därmed inget förbud mot att koppla ihop dem igen i andra änden, men då tappar man syftet att minska på vagabonderande strömmar.
Om du kopplar ihop dem i bägge ändar blir det ju "en" ledare av de två ledarna. Hade inte ESV ett svar i sin frågelåda där man sade att det var tillåtet att koppla ihop två 6mm2 ledare så att de tillsammans blev över 10mm2 och därför fick användas som PEN? Jag kan missminna mig ty minnet är dåligt men kort.
Din sista figur från EN är mycket bra för att göra sig en enkel egen bild av hur man bör tänka finns inte mycket att tillägga. Den går också enkelt att använda vid tolkning av Garo mätarskåpen men de kunde kostat på sig ett litet enlinjeschema för den delen och alternativen på både in och utgående plint.Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med dig. Om man tar ut en ny PE-skena från en PEN-skena och kallar den för PE, då är det PE och det går inte att ta ut en nolla ifrån den. Men nu brukar man inte märka skenor i centralen med namn...
[bild]
I Garos mätarskåp är det lika otydligt i mina ögon. Jordplinten längst upp till höger är matad med en skyddsledare utan blå tilläggsmärkning från nätägarens plint. Är det PE eller PEN? Vi använder den som PEN... Vi har alltså PEN+N i denna kundplint.
[bild]
Och bilden nedan har diskuterats livligt på fluxio. Är det fortfarande en PEN-plint till höger om den punkt där man tar ut en N-plint?
[bild]
Man kan söka en teknisk definition som att PEN sträcker sig fram till den punkt där den sista N-ledaren tas ut. Men det håller inte. PEN tar ju inte slut i mitten på en skena. Det hävdas att inom en kapsling så övergår aldrig PEN till PE, t.ex mellan skyddsplintar uppe o nere i en normcentral.
Du tänker nog på äldre frågor där tex EKKJ 4x6+6 brukade nämnas och man såg det som ok med skärmfläta och en ledare använda så. I nutid faller det på att ledarna entydigt är (ena ledaren vid typ med skärm EXQJ osv eller båda N1XV m.fl) identifierade som N och PE och räcker inte arean på PE för minkravet 10 mm2 blir det ingen PEN att använda då.H HenrikHuslöse skrev:Om du kopplar ihop dem i bägge ändar blir det ju "en" ledare av de två ledarna. Hade inte ESV ett svar i sin frågelåda där man sade att det var tillåtet att koppla ihop två 6mm2 ledare så att de tillsammans blev över 10mm2 och därför fick användas som PEN? Jag kan missminna mig ty minnet är dåligt men kort.
Det är sånt man helst inte ska vara ute i tassemarkerna och försöka töja och tänja på via diverse spetsfundigheter och vantolkningar. I praktiken får man se diverse missuppfattningar när det gäller dessa i sig raka och logiska kopplingar, även på nivåer med personer inblandade som borde veta bättre i sömnen.
Medlem
· Uppland
· 2 532 inlägg
Ja, det var det exemplet jag tänkte på.GK100 skrev:
Du tänker nog på äldre frågor där tex EKKJ 4x6+6 brukade nämnas och man såg det som ok med skärmfläta och en ledare använda så. I nutid faller det på att ledarna entydigt är (ena ledaren vid typ med skärm EXQJ osv eller båda N1XV m.fl) identifierade som N och PE och räcker inte arean på PE för minkravet 10 mm2 blir det ingen PEN att använda då.
Det är sånt man helst inte ska vara ute i tassemarkerna och försöka töja och tänja på via diverse spetsfundigheter och vantolkningar. I praktiken får man se diverse missuppfattningar när det gäller dessa i sig raka och logiska kopplingar, även på nivåer med personer inblandade som borde veta bättre i sömnen.
Medlem
· Uppland
· 2 532 inlägg