Jag får inte testknappen att fungera på nyinstallerad jordfelsbrytare. Normcentralen sitter i en friggebod. Fyrpolig JFB (ABB F 204A 40A 30 mA) men bara enfas i boden. Jag har kopplat enligt manualen och testat alla andra möjliga kopplingar, men testknappen funkar inte. Nollan ska enligt manualen gå till 5/6 och inte till N. Fas till 3/4. Jag har också testat med nollan till N och fas till 1/2 utan resultat. Oändligt motstånd mellan nolla och jord när jfb är av. Jbf löser ut om jag kopplar noll mot jord. Alla lampor + en frys går. Vad kan vara fel?Lägger upp en bild på centralen.
 
  • ABB säkring med testknapp, tekniska specifikationer, och installationsdiagram. 40A, 0.03A differensström, 400V nominell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med automatsäkringar, jordfelsbrytare och anslutna kablar i installationsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasig. Lite udda med tre st C16 ?
 
  • Gilla
Hki1234
  • Laddar…
Var har du lagt inkommande nolla någonstans? Vad är det för kabelarea på den blåa ledaren som sitter på ovansidan på JFB och var är den kopplad mellan?
Vad är det för kabelarea som är kopplade på ovansidan till dina 1-poliga C16 säkringar?

Edit:
Kollade lite mer noga på bilden och det verkar som att din inkommande nolla har du satt på ovansida JFB.
Sätt den på ovansida JFB där det står N. Sedan kopplar du den tjocka blåa ledaren mellan N-plint och N på undersida JFB.
Ifall dina bruna ledare som är kopplade till C16 säkringarna är 1.5 kvadrat så får du byta dina säkringar till C10or eller om du behöver 16 Ampere får du dra om hela gruppen till 2.5 kvadrat.
 
Redigerat:
  • Gilla
MatteFridlund och 1 till
  • Laddar…
densomkanvet densomkanvet skrev:
Var har du lagt inkommande nolla någonstans? Vad är det för kabelarea på den blåa ledaren som sitter på ovansidan på JFB och var är den kopplad mellan?
Vad är det för kabelarea som är kopplade på ovansidan till dina 1-poliga C16 säkringar?
Inkommande nolla på ovansidan i 5/6 enl manualen, 2,5 mm massiv ledare, nollan från 6/5 till nollskenan, 6 mm mångtrådig, ledarna till lasterna 2,5 mm fåtrådiga.
 
H Håkan Häggström skrev:
Inkommande nolla på ovansidan i 5/6 enl manualen, 2,5 mm massiv ledare, nollan från 6/5 till nollskenan, 6 mm mångtrådig, ledarna till lasterna 2,5 mm fåtrådiga.
Det är märkt för N till vänster. Prova att sätta nollan där istället, oavsett vad det står på ritningen.
 
  • Gilla
Allman och 7 till
  • Laddar…
Testknappens motstånd strömförsörjs med 400V mellan 4 och 5 vad jag kan se på bilden utan att ha läst någon instruktion.
Då blir det en viss ström utanför jordfelsbrytaren som ska vara tillräcklig för att lösa ut den.
Vet ej om strömmen blir nog hög utan 400V men det bör ju ABB kunna svara på eller instruktionen?
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
De har nog gjort fel med trycket på JFB. Det finns en modell med N till höger, och där går testknappen till N.
Så jag tror att testknappen går till N även på den som TS har.
ABB jordfelsbrytare, 40A, fyrpolig, testknapp, vit och röd, installationsutrustning, elektrisk säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Det borde gå att mäta motståndet om man håller in testknappen och ohmmäter mellan de två polerna det kan handla tills det blir ett utslag på flera kOhm.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
De har nog gjort fel med trycket på JFB. Det finns en modell med N till höger, och där går testknappen till N.
Så jag tror att testknappen går till N även på den som TS har.
[bild]
Verkar otroligt om både N-märkningen och inkopplingsschemat har blivit fel.
ABB jordfelsbrytare, fyra moduler, säkerhetsanordning, strömstyrning, vit och grå, installationskomponent, elutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ABB säkringsskåpskomponent, jordfelsbrytare, testknapp, tekniska specifikationer, kabelförbindelser, elektrisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
Verkar finnas två modeller med N på höger eller vänster sida. Inkoppling vid 230V ska dock ske på högra sidan som det verkar.
 
  • El-schema för elektriska kretsar med spänningar och konfigurationer, inkluderar enfas och trefas anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
densomkanvet densomkanvet skrev:
Var har du lagt inkommande nolla någonstans? Vad är det för kabelarea på den blåa ledaren som sitter på ovansidan på JFB och var är den kopplad mellan?
Vad är det för kabelarea som är kopplade på ovansidan till dina 1-poliga C16 säkringar?

Edit:
Kollade lite mer noga på bilden och det verkar som att din inkommande nolla har du satt på ovansida JFB.
Sätt den på ovansida JFB där det står N. Sedan kopplar du den tjocka blåa ledaren mellan N-plint och N på undersida JFB.
Ifall dina bruna ledare som är kopplade till C16 säkringarna är 1.5 kvadrat så får du byta dina säkringar till C10or eller om du behöver 16 Ampere får du dra om hela gruppen till 2.5 kvadrat.
Jag satte nolledaren på N först, när det inte funkade hittade jag en manual som visade att den ska sitta till höger så satte den där i stället. 6 mm från undersidan till N-plint i båda fallen. Ledarna till alla laster är 2,5 mm. Jag har frys, 2000w växthusvärme, hade 500w gårdsbelysning osv, så 16A behövdes.
 
A avh67f skrev:
Verkar finnas två modeller med N på höger eller vänster sida. Inkoppling vid 230V ska dock ske på högra sidan som det verkar.
Titta lite noggrannare.
Elkopplingsschema för olika nätkonfigurationer med not om undantag för en specifik version.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ABB säkringsautomat och jordfelsbrytare, installationsdetalj, elskåp, testknapp, säkringsmärkning cirkulerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
densomkanvet densomkanvet skrev:
Var har du lagt inkommande nolla någonstans? Vad är det för kabelarea på den blåa ledaren som sitter på ovansidan på JFB och var är den kopplad mellan?
Vad är det för kabelarea som är kopplade på ovansidan till dina 1-poliga C16 säkringar?
Inkommande nolla på ovansidan i 5/6 enl manualen, 2,5 mm massiv ledare, nollan från 6/5 till nollskenan, 6 mm mångtrådig, ledarna till lasterna 2,5 mm fåtrådiga.
H HenrikHuslöse skrev:
Det är märkt för N till vänster. Prova att sätta nollan där istället, oavsett vad det står på ritningen.
Har testat redan, det var så det satt först. Funkar inte tyvärr
 
A avh67f skrev:
Det borde gå att mäta motståndet om man håller in testknappen och ohmmäter mellan de två polerna det kan handla tills det blir ett utslag på flera kOhm.
Låter bra, tester det!
 
A avh67f skrev:
Verkar finnas två modeller med N på höger eller vänster sida. Inkoppling vid 230V ska dock ske på högra sidan som det verkar.
Jo, det är den manualen jag har tittat på. Men det står också vid * att det inte gäller 30mA. Hur det ska vara då står däremot inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.