Jag får inte testknappen att fungera på nyinstallerad jordfelsbrytare. Normcentralen sitter i en friggebod. Fyrpolig JFB (ABB F 204A 40A 30 mA) men bara enfas i boden. Jag har kopplat enligt manualen och testat alla andra möjliga kopplingar, men testknappen funkar inte. Nollan ska enligt manualen gå till 5/6 och inte till N. Fas till 3/4. Jag har också testat med nollan till N och fas till 1/2 utan resultat. Oändligt motstånd mellan nolla och jord när jfb är av. Jbf löser ut om jag kopplar noll mot jord. Alla lampor + en frys går. Vad kan vara fel?Lägger upp en bild på centralen.
Trasig. Lite udda med tre st C16 ?
Var har du lagt inkommande nolla någonstans? Vad är det för kabelarea på den blåa ledaren som sitter på ovansidan på JFB och var är den kopplad mellan?
Vad är det för kabelarea som är kopplade på ovansidan till dina 1-poliga C16 säkringar?
Edit:
Kollade lite mer noga på bilden och det verkar som att din inkommande nolla har du satt på ovansida JFB.
Sätt den på ovansida JFB där det står N. Sedan kopplar du den tjocka blåa ledaren mellan N-plint och N på undersida JFB.
Ifall dina bruna ledare som är kopplade till C16 säkringarna är 1.5 kvadrat så får du byta dina säkringar till C10or eller om du behöver 16 Ampere får du dra om hela gruppen till 2.5 kvadrat.
Vad är det för kabelarea som är kopplade på ovansidan till dina 1-poliga C16 säkringar?
Edit:
Kollade lite mer noga på bilden och det verkar som att din inkommande nolla har du satt på ovansida JFB.
Sätt den på ovansida JFB där det står N. Sedan kopplar du den tjocka blåa ledaren mellan N-plint och N på undersida JFB.
Ifall dina bruna ledare som är kopplade till C16 säkringarna är 1.5 kvadrat så får du byta dina säkringar till C10or eller om du behöver 16 Ampere får du dra om hela gruppen till 2.5 kvadrat.
Redigerat:
Inkommande nolla på ovansidan i 5/6 enl manualen, 2,5 mm massiv ledare, nollan från 6/5 till nollskenan, 6 mm mångtrådig, ledarna till lasterna 2,5 mm fåtrådiga.D densomkanvet skrev:
Testknappens motstånd strömförsörjs med 400V mellan 4 och 5 vad jag kan se på bilden utan att ha läst någon instruktion.
Då blir det en viss ström utanför jordfelsbrytaren som ska vara tillräcklig för att lösa ut den.
Vet ej om strömmen blir nog hög utan 400V men det bör ju ABB kunna svara på eller instruktionen?
Då blir det en viss ström utanför jordfelsbrytaren som ska vara tillräcklig för att lösa ut den.
Vet ej om strömmen blir nog hög utan 400V men det bör ju ABB kunna svara på eller instruktionen?
Jag satte nolledaren på N först, när det inte funkade hittade jag en manual som visade att den ska sitta till höger så satte den där i stället. 6 mm från undersidan till N-plint i båda fallen. Ledarna till alla laster är 2,5 mm. Jag har frys, 2000w växthusvärme, hade 500w gårdsbelysning osv, så 16A behövdes.D densomkanvet skrev:Var har du lagt inkommande nolla någonstans? Vad är det för kabelarea på den blåa ledaren som sitter på ovansidan på JFB och var är den kopplad mellan?
Edit:
Inkommande nolla på ovansidan i 5/6 enl manualen, 2,5 mm massiv ledare, nollan från 6/5 till nollskenan, 6 mm mångtrådig, ledarna till lasterna 2,5 mm fåtrådiga.D densomkanvet skrev:
Har testat redan, det var så det satt först. Funkar inte tyvärrH HenrikHuslöse skrev: