Byggahus.se
Profe MacKnight Profe MacKnight skrev:
Vad jag ser på bild, och bild längre ner i tråden med, så har du kopplat inkommande är följande fel;
1. I kabeln från huvud central till denna undercentral, har du inte lagt Nolla / Jord på jord skenan.
För att denna JFB ska fungera korrekt behöver du från din inkommande central, som är PEN (Jord+Nolla) ledare, göras om så nollan och Jord är separerade.
Så, där du har Nolla och Jord från huvud central ska båda in på Jord skenan.
2. Från då Jord skenan ska du sen med kabel ner i JFB. Den ska kopplas in på ovansidan. Inkommande faser ska också kopplas in på ovansidan. Sen på undersidan, ska du dra kabel upp till noll skenan, som du redan gjort.
3. Din JFB har sin nolla till vänster, inte höger, den måste flyttas, du har satt den på en fas koppling i bilden.

Efter dessa 3 saker så ska den fungera korrekt.
Enklare schema hur de ska vara kopplat;
Elritning som visar kopplingsschema för brytare och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla hus har 4 ledare inkommande till husen oftast. 3 Faser, 1 Jord+Nolla. PEN system.
Det JFB gör är att dela på Jorden och nollan för att kunna märka av strömfel och bryta strömmen om fel i anläggningen förekommer.

• Gilla
McDoit och 2 till
  • Laddar…
Blir det inte lite mer fel med 3x16A säkring på en fas och 25A i huvudsäkring som föregående skydd. Så den kabeln kan i teorin belastas med 32A (till 25A går) om allt i boden belastas fullt!? Och 2,5mm2 mellan jordfelsbryt och första säkringen blir också lite varm då skulle jag säga.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen.k skrev:
Blir det inte lite mer fel med 3x16A säkring på en fas och 25A i huvudsäkring som föregående skydd. Så den kabeln kan i teorin belastas med 32A (till 25A går) om allt i boden belastas fullt!?
Jo det är flera som uppmärksammat detta tidigare i tråden. Det beror också lite på om grupperna matar kända fasta belastningar där överlast ej kan uppstå men du har ju absolut rätt i ditt resonemang.

H Håkan Häggström skrev:
Tack. 12 ohm med hb av och testknappen nertryckt. Samma utan knappen nertryckt. Både 5-4 och 3-6. Nollan på 5/6. Om det borde vara flera kohm är det väl så som har framkommit i denna tråd att denna JSB inte funkar. Jag skaffar en 2-polig i helgen.
Du måste även stänga av säkringarna som sitter efter JFB. Du mätte troligen något som sitter efter säkringarna.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vad jag ser på bild, och bild längre ner i tråden med, så har du kopplat inkommande är följande fel;
1. I kabeln från huvud central till denna undercentral, har du inte lagt Nolla / Jord på jord skenan.
För att denna JFB ska fungera korrekt behöver du från din inkommande central, som är PEN (Jord+Nolla) ledare, göras om så nollan och Jord är separerade.
2. Från då Jord skenan ska du sen med kabel ner i JFB. Den ska kopplas in på ovansidan. Inkommande faser ska också kopplas in på ovansidan. Sen på undersidan, ska du dra kabel upp till noll skenan, som du redan gjort.
Det du beskriver är en TN-C-matning av denna central. Det framgår visserligen inte men allt tyder på att den är matad med TN-S. Jord och nolla är därmed redan särade. Det är dessutom inte där felet med testknappen ligger.
3. Din JFB har sin nolla till vänster, inte höger, den måste flyttas, du har satt den på en fas koppling i bilden.

Det stämmer inte med schemat. Det är för mig uppenbart att denna JFB inte kan användas enfasigt med 230 V eftersom det inbyggda motståndet uppenbarligen är dimensionerat för 400 V.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…

Tack för ditt svar och snygga schema! Kopplade som du visade, men det funkar fortfarande inte. Anledningen är nog att denna JFB inte funkar med 1-fas, som står längre upp i tråden. Har nu bytt till en 1-fas JFB så nu funkar testknappen. Behöll jord/nollkopplingen enligt din beskrivning.

• Gilla
Profe MacKnight och 2 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet Profe MacKnight!
Och snyggt schema 👍

• Gilla
Profe MacKnight och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Jo det är flera som uppmärksammat detta tidigare i tråden. Det beror också lite på om grupperna matar kända fasta belastningar där överlast ej kan uppstå men du har ju absolut rätt i ditt resonemang.
Jo, jag tog bort en dvärgbrytare. Jag har totalt max 2500w ute och max 1500w inne nu.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Du måste även stänga av säkringarna som sitter efter JFB. Du mätte troligen något som sitter efter säkringarna.
Jag vet inte vad som blev fel förut. När jag mätte nu blev det 6,9 kOhm, vilket stämmer bättre med det teoretiska värdet.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack för alla svar och ert engagemang! Nu funkar testknapp och allt annat. Det var fel sorts JFB helt enkelt.

• Gilla
Profe MacKnight
  • Laddar…
H Håkan Häggström skrev:
Jag vet inte vad som blev fel förut. När jag mätte nu blev det 6,9 kOhm, vilket stämmer bättre med det teoretiska värdet.
Mysteriet är inte löst... 6.9kOhm ger mer än 30mA vid 230V. Koppla in 230V på rätt anslutningar och kolla om testknappen funkar. Eftersom JFB nu är "lös" så är det enkelt att labba, men var försiktig. Krävs det mer än 30mA så är JFB underkänd.

B b_hasse skrev:
Mysteriet är inte löst... 6.9kOhm ger mer än 30mA vid 230V. Koppla in 230V på rätt anslutningar och kolla om testknappen funkar. Eftersom JFB nu är "lös" så är det enkelt att labba, men var försiktig. Krävs det mer än 30mA så är JFB underkänd.
Håller med. Det var underligt.
Men ABB har ju av någon anledning angivit att den ej ska kopplas in med 230V enligt instruktionen också men man är ju lite nyfiken på varför. Så om någon vet bättre skriv gärna.

Håkan: Mellan vilka poler mätte du 6,9 kOhm förresten?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det du beskriver är en TN-C-matning av denna central. Det framgår visserligen inte men allt tyder på att den är matad med TN-S. Jord och nolla är därmed redan särade. Det är dessutom inte där felet med testknappen ligger.

Det stämmer inte med schemat. Det är för mig uppenbart att denna JFB inte kan användas enfasigt med 230 V eftersom det inbyggda motståndet uppenbarligen är dimensionerat för 400 V.
Där är ingen TN-S i inkommande till (PE+N) i skåpet där denna undercentral är kopplad.
Var ser du en JFB i matningen till huset skåpet?
Samt att medans jag inte ser inkommande kablar till undercentralen, så ser jag 1 blå kabel, och den är kopplad på samma plint som jord kabel i inkommande till huset, där det enbart sitter 4st klammer, alltså en TN-C matning. PEN.
Matningar från gatan in i hus är aldrig TN-S (PE+N), dom är alla TN-C, PEN. JFB monteras oftast i undercentralen till hus, inte i inkommande till huset där huvudsäkringarna sitter.

Edit; Har ej testat detta själv, men har hört från Kollega att 400V JFB fungerar även med 230V, om man kopplar 230V matning genom alla portarna. Dvs seriekoppla. 🤷‍♂️
Detta sätt; Elektriskt schema över en undercentral med märkningar för TN-C matning, en JFB-enhet från Schneider och indikerade anslutningspunkter.
Skapa konto

Även ABBs hemsida för denna JFB, säger; Rated Operational Voltage:230 / 400 V AC

Redigerat:
Där är ingen TN-S i inkommande till (PE+N) i skåpet där denna undercentral är kopplad.
Var ser du en JFB i matningen till huset skåpet?
Det behövs ingen JFB för att göra en övergång från TN-C till TN-S. Det gör man helt enkelt genom att ansluta de separata N- och PE-ledarna i utgående kabel till skyddsplinten i matande kapsling. Här är ett antal teoretiska för för hur man kan gå ut med TN-C- och TN-S-ledningar från en kapsling.

Elektrisk kretsschema, färgkodade ledare, markeringar, teknisk, säkerhetskontroller, potentiellt anläggningsrelaterat.
Skapa konto

Samt att medans jag inte ser inkommande kablar till undercentralen, så ser jag 1 blå kabel, och den är kopplad på samma plint som jord kabel i inkommande till huset, där det enbart sitter 4st klammer, alltså en TN-C matning. PEN.
Det vet vi inte. Vi vet inte var övergången till TN-S görs i TS anläggning. Det har aldrig varit en fråga för tråden.

Matningar från gatan in i hus är aldrig TN-S (PE+N), dom är alla TN-C, PEN. JFB monteras oftast i undercentralen till hus, inte i inkommande till huset där huvudsäkringarna sitter.
Ja, det kan finnas någon enstaka anläggning som har en TN-S-servis men typ 99.99% av alla anläggningar är matade med TN-C.

Är det ett gammalt hus är huvudledningen från mätarskåpet till huset troligen TN-S. I moderna hus är den troligen TN-S.

En JFB kräver TN-S, inte tvärtom. I en central som är matad med TN-C så får JFBn TN-S genom att den matas med en neutralledare medan skyddsledaren går förbi. Övergången sker i den punkt där neutralledaren tas ut från PE-skenan.

Välkommen till forumet förresten.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det behövs ingen JFB för att göra en övergång från TN-C till TN-S. Det gör man helt enkelt genom att ansluta de separata N- och PE-ledarna i utgående kabel till skyddsplinten i matande kapsling. Här är ett antal teoretiska för för hur man kan gå ut med TN-C- och TN-S-ledningar från en kapsling.

[bild]

Det vet vi inte. Vi vet inte var övergången till TN-S görs i TS anläggning. Det har aldrig varit en fråga för tråden.

Är det ett gammalt hus är huvudledningen från mätarskåpet till huset troligen TN-S. I moderna hus är den troligen TN-S.

Ja, det kan finnas någon enstaka anläggning som har en TN-S-servis men typ 99.99% av alla anläggningar är matade med TN-C.

En JFB kräver TN-S, inte tvärtom. I en central som är matad med TN-C så får JFBn TN-S genom att den matas med en neutralledare medan skyddsledaren går förbi. Övergången sker i den punkt där neutralledaren tas ut från PE-skenan.

Välkommen till forumet förresten.
Tack för välkomnandet.
TN-S gör mig förvirrad, så jag använder bättre det engelska.

PEN, ProtectiveEarthNautral, är det som kommer in från gatan till hus. Kablar in i hus, är 4 ledare men kanske en skyddsmantel runt kabeln som skydd, som tex en Jordkabel för kraftmatning, men dom kopplas på samma plint i skåpet, eftersom inkommande kablar är PEN.
Jord och Nolla, är alltid kombinerade på inkommande till husen, om inte dom är av säkrade med större ställverk inne i större fastigheter som sen delas ut till andra fastigheter, vilket inte är så normalt, för dom brukar även där göra om i husen.
Eftersom PEN är inkommande, och JFB gör om PEN, till PE+N, där du separerar jord och nolla.
Han har 4 plintar i sitt skåp där denna undercentral får sin matning ifrån, för blå och Jord är SAMMA plint, alltså PEN system. Dom är INTE separerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.