22 461 läst ·
140 svar
22k läst
140 svar
Testknappen funkar inte på jordfelsbrytare
Kan det vara så att för 30 mA versionen funkar det inte med 1-fas?A avh67f skrev:Testknappens motstånd strömförsörjs med 400V mellan 4 och 5 vad jag kan se på bilden utan att ha läst någon instruktion.
Då blir det en viss ström utanför jordfelsbrytaren som ska vara tillräcklig för att lösa ut den.
Vet ej om strömmen blir nog hög utan 400V men det bör ju ABB kunna svara på eller instruktionen?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Betyder tyvärr att det behövs en person med mer kunskap än du för att lösa problemetH Håkan Häggström skrev:
En elektriker löser det utan problem
Vill inte ge dig mer hjälp eftersom du inte uppvisar förståelse för hur det fungerar och det därför kan finnas fler felaktigheter i installationen
Jo, så är det nog. Men, 4-poliga brukar kunna användas till 1-fas, och det står inte särskilt tydligt i manualen. Så jag reagerade inte, 4-polig var lite billigare så jag tog den 😒Trodde också att boden var förberedd för 3-fas eftersom den matas med en 5-ledare. Men, så var det inte.H HenrikHuslöse skrev:
Jag har haft en elektriker här och han såg inga fel i installationen i övrigt. Nu verkar problemet bero på att jag har fått med mig en jordfelsbrytare som inte passar. Det är bara att byta ut den mot en bättre lämpad.U Uffe A skrev:
Då skulle jag vilja ge dig ett bra råd.H Håkan Häggström skrev:
Byt elektriker.
Kolla gärna upp på elsäkerhetsverket ifall den elektrikern som var hos dig är registrerad där
”Trodde också att boden var förberedd för 3-fas eftersom den matas med en 5-ledare. Men, så var det inte.”
En sak jag inte förstår, om du har 5G2,5mm2 som matarekabel varför inte mata med 3-fas separat PE och N
Naturligtvis måste kabeln säkras med Max 16A i matad ända, eftersom huvudsäkring kan ökas till 25A i framtiden. Det löser alla problem.
En sak jag inte förstår, om du har 5G2,5mm2 som matarekabel varför inte mata med 3-fas separat PE och N
Naturligtvis måste kabeln säkras med Max 16A i matad ända, eftersom huvudsäkring kan ökas till 25A i framtiden. Det löser alla problem.
Redigerat: