P
Ett sätt att förklara jordfelsbrytarens funktion är att.. den jämför hur mycket ström som går ut i kretsen och tillbaka i nollan. så länge det är samma mängd är allt rätt och helt . men går strömmen genom nån person eller nån annan felfunktion så går det ut mer ström än det kommer tillbaka i nollan och jordfelsbrytaren löser ut..

För dom som har svårt att greppa det
. om vi leker med tanken att det är en vattenslang istället som driver ett vattenhjul och sen kommer slangen tillbaka i avlopp. Så länge det går ut samma mängd vatten i slangen och som kommer tillbaka och rinner ner i avloppet så funkar allt som det ska... nu sticker vi ett litet hål på slangen så en del vatten läcker och försvinner.
Nu kommer det inte tillbaka lika mycket vatten som vi skickade ut och jordfelsbrytaren löser ut..

Hoppas den hjälper nån som har svårt att förstå hur jordfelsbrytaren fungerar

Det här är inget perfekt korrekt funktions beskrivning utan ett sätt att få folk att förstå som har svårt att greppa hur en jordfelsbrytare funkar och när den räddar nån och ett sätt att förstå funktionen

hade nån jäkligt bra bild på detta nånstans men den hittar jag inte, tyvärr

Har man bara en säkring som löser ut vid en viss max ström så kan du stå där och hoppa tills man är död och det är fortfarande stor sannolikhet att ingen säkring löste ut alls..
Jordfelsbrytare räddar många och hindrar många skador på både folk och grejer

P polaris78 skrev:
Ett sätt att förklara jordfelsbrytarens funktion är att.. den jämför hur mycket ström som går ut i kretsen och tillbaka i nollan. så länge det är samma mängd är allt rätt och helt . men går strömmen genom nån person eller nån annan felfunktion så går det ut mer ström än det kommer tillbaka i nollan och jordfelsbrytaren löser ut..

. om vi leker med tanken att det är en vattenslang istället som driver ett vattenhjul och sen kommer slangen tillbaka i avlopp. Så länge det går ut samma mängd vatten i slangen och som kommer tillbaka och rinner ner i avloppet så funkar allt som det ska... nu sticker vi ett litet hål på slangen så en del vatten läcker och försvinner.
Nu kommer det inte tillbaka lika mycket vatten som vi skickade ut och jordfelsbrytaren löser ut..

Det här är inget perfekt korrekt funktions beskrivning utan ett sätt att få folk att förstå som har svårt att greppa hur en jordfelsbrytare funkar och när den räddar nån och ett sätt att förstå funktionen

Har man bara en säkring som löser ut vid en viss max ström så kan du stå där och hoppa tills man är död och det är fortfarande stor sannolikhet att ingen säkring löste ut alls..
Diagram som visar hur jordfelsbrytaren löser ut vid olika strömmar genom fas och neutralledare, samt hur ström går till jord vid jordfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordfelsbrytaren löser ut vid Jordfel, det är många som missar. Därför tror vissa att den löser ut om du tar i fas och neutralledare. men JFB vet inte om det är en lampa eller person som ansluter sig via fas och neutralledaren.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den modell du har var vanligt för typ 20 år sen då man ville skydda kylen från "resten" av huset där det kunde finnas saker som tjyvlöser en JFB. Därför satte man en separat JFB till kylen och en annan JFB för resten av huset.
Jag har inte hittat någon skriven historia men enligt uppgift så var det ännu värre. Kyl/frys när det begav sig (alltså för längre sedan än 20 år) hade en tendens att läcka så mycket ström att man lade dem på egen JFB (eller snarare utanför) eftersom de hade en tendens att släcka resten av huset.

Så det var alltså resten av huset som skulle skyddas från kyl/frys, inte tvärtom.

Nu skulle jag nog inte heller orka att koppla om om jag bodde som TS, eller ja, eftersom jag skulle göra det själv så skulle jag lägga allt på den JFB som fungerade och fixa när jag fick tid (vilket kunnat ta lååång tid…)

Men har man en modern central så kan man ju enkelt sektionera och dela upp i större grupper; med t ex ”utomhus” på en egen JFB. Att lägga t ex en frysbox i källaren på sin egen JFB utan ytterligare övervakning skulle iaf i mitt hem leda till stinkande frys ganska ofta…

(Nu har jag inte själv den möjligheten, utan har kör hela huset på en JFB och det fungerar alldeles utmärkt det med. Jag har istället en tvåpolig brytare som kan bryta bort nästan allt utomhus. Har behövt använda den en gång på nästan tjugo år…)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har inte hittat någon skriven historia men enligt uppgift så var det ännu värre. Kyl/frys när det begav sig (alltså för längre sedan än 20 år) hade en tendens att läcka så mycket ström att man lade dem på egen JFB (eller snarare utanför) eftersom de hade en tendens att släcka resten av huset.

Så det var alltså resten av huset som skulle skyddas från kyl/frys, inte tvärtom.
Det är nog en annan sak som också har hänt, för 30 år sedan så gick nästan alla frysar att köra i minusgrader (eftersom köldmedlen R-12/R-123 inte hade några problem med minusgrader), dvs. i ovärmda magasin och där tillhörande problem med kondens.

P polaris78 skrev:

Tack för att du tog dig tid att förklara, tyvärr blir jag inte mycket klokare.

Det jag tar med mig är att jordfelbrytare är bra, min fungerar inte och det är inte bra. Säljer jag lägenheten någon gång så är det väl bra att den fungerar, så lika bra att få den fixad.

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
C cr00mz skrev:

Det jag tar med mig är att jordfelbrytare är bra, min fungerar inte och det är inte bra. Säljer jag lägenheten någon gång så är det väl bra att den fungerar, så lika bra att få den fixad.
Kolla min bild jag la upp, den visar rätt tydligt.

• Gilla
cr00mz
  • Laddar…
P
C cr00mz skrev:

Det var det viktiga..

Jordfelsbrytare är bra och dom räddar många liv och grejer och man bör ha en fungerande..

och krånglar den man har eller inte fungerar så bör den bytas till en ny hel

• Gilla
cr00mz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.