1 727 läst ·
36 svar
2k läst
36 svar
Testa jordfelsbrytare
Har bott här i 6 månader aldrig testat de här innan. Såg etiketterna idag och tänkte jag skulle testa. Därav detta inlägg.J Johan456 skrev:
Men jag tolkar ditt inlägg som att det här med 'fas på L3' inte är applicebart i detta fall och jordfelsbrytaren är att anse som trasig?
Och jag är för att lägga kyl och frys på separat jordfelsbrytare (alternativt ingen jordfelsbrytare om man använder dedicerade uttag, det finns andra diskussioner i forumet om detta).Fairlane skrev:
Eftersom jag ser en större risk för förstörd mat av jordfel någon annanstans när jag inte är hemma än risken för att så sker för att jag inte upptäcker att jordfelsbrytare för kyl och frys löst ut.
Speciellt som jag ser att risken för att något annat än kyl och frys löser ut jordfelsbrytaren är betydligt större än risken för att kyl och frys gör det.
Så jag skulle inte koppla om något.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Jag vet inte om jag var otydlig. Jag skrev:D dan_norstedt skrev:Och jag är för att lägga kyl och frys på separat jordfelsbrytare (alternativt ingen jordfelsbrytare om man använder dedicerade uttag, det finns andra diskussioner i forumet om detta).
Eftersom jag ser en större risk för förstörd mat av jordfel någon annanstans när jag inte är hemma än risken för att så sker för att jag inte upptäcker att jordfelsbrytare för kyl och frys löst ut.
Speciellt som jag ser att risken för att något annat än kyl och frys löser ut jordfelsbrytaren är betydligt större än risken för att kyl och frys gör det.
Så jag skulle inte koppla om något.
"Man gjorde så förr och några gillar fortfarande att ha det så, men mer och mer går man ifrån det."
Jag säger inte att TS ska byta, jag ger ett alternativ.
Har man bara kyl och frys på den separata jfb:n så kvittar det.D dan_norstedt skrev:
Problemet är när man har en massa annat på samma JFB, då kan man stå med strömlös frys när det regnat i en förlägningsdosa till julbelysning..det hände mig i förra köken (fast då var det hela huset som blev strömlöst så jag vaknade av det blev kallt) 😮
Nu kommer säkert min okunskap fram, men efter googlande fram och tillbaka så tolkar jag det som att jordfelsbrytare hindrar eller avhjälper brand och farliga stötar.
Men det jag utläser från era inlägg är mest rörande förstörd mat, för att kyl/frys inte fungerat. Det är ju trist i sig om man har massa mat som blir förstörd, men inget man dör av.
Som sagt kanske min okunnighet som dyker upp, då jag har absolut ingen som helst koll på detta.
Men det jag utläser från era inlägg är mest rörande förstörd mat, för att kyl/frys inte fungerat. Det är ju trist i sig om man har massa mat som blir förstörd, men inget man dör av.
Som sagt kanske min okunnighet som dyker upp, då jag har absolut ingen som helst koll på detta.
Kyl & Frys är jordade, så om dom går sönder på ett farligt sätt (höljet blir strömförande) kommer säkringen att lösa ut, jordfelsbrytaren har ingen funktion i det scenariot.C cr00mz skrev:Nu kommer säkert min okunskap fram, men efter googlande fram och tillbaka så tolkar jag det som att jordfelsbrytare hindrar eller avhjälper brand och farliga stötar.
Jordfelsbrytaren är personskydd i första hand med ojordade apparater/lampor där man kan få strömövergång till kroppen via exempelvis en trasig sladd eller sånt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
JFBn är krockkudden i bilen, dvs den förhindrar inga olyckor utan mildrar konsekvensen av en olycka. JFBn gör inte jättestor nytta för kyl/frys.C cr00mz skrev:Nu kommer säkert min okunskap fram, men efter googlande fram och tillbaka så tolkar jag det som att jordfelsbrytare hindrar eller avhjälper brand och farliga stötar.
Den modell du har var vanligt för typ 20 år sen då man ville skydda kylen från "resten" av huset där det kunde finnas saker som tjyvlöser en JFB. Därför satte man en separat JFB till kylen och en annan JFB för resten av huset.
Idag vet vi bättre, t.ex att dela upp grupperna i huset så att en JFB täcker riskgrupper som Dilatos skarvsladd och en annan JFB täcker de grupper som inte brukar tjyvlösa en JFB, däribland kylen. Vi har bättre koll på anläggningarna idag så vi har "inget annat" som vi inte har koll på. Att lägga kylen på en helt egen JFB idag är faktiskt bara dumt i flera avseenden. Bättre att den ligger under en JFB där också belysning och hemlarmet eller HA ligger så att man kan få t.ex SMS ifall strömmen bryts. Dvs man lägger halva huset på varsin JFB.
Men detta är ingenting du behöver ändra på. Det är sällsynt att kyl/frys i sig löser en JFB. Och har en den andra JFBn som täcker hela huset fungerat så är det ingenting där som behöver åtgärdas. Men du kan ta en snack med elfirman då du ändå ska byta denna JFB. Om du fotar hela din gruppförteckning så kan du få ett förslag härifrån.
Så om jag har en lampa med en kabel, där kabelhöljet är trasigt. Då finns det risk att jag får en stöt om jag tar i den del av kabeln som är trasig.D Dilato skrev:Kyl & Frys är jordade, så om dom går sönder på ett farligt sätt (höljet blir strömförande) kommer säkringen att lösa ut, jordfelsbrytaren har ingen funktion i det scenariot.
Jordfelsbrytaren är personskydd i första hand med ojordade apparater/lampor där man kan få strömövergång till kroppen via exempelvis en trasig sladd eller sånt.
Jordfelsbrytaren känner av detta och stänger av strömmen?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Men eftersom kyl och frys sitter i vanliga uttag är det ju inget som hindrar att man (tillfälligt eller parmanent) möblerar om lite i köket och använder uttagen till annat. Så gjorde jag i min gamla lägenhet (med gammal el helt utan jordfelsbrytare); bytte separat kyl och frys till en kombinerad kyl/frys så fick ett uttag över, som hamnade inne i flyttat överskåp och användes till lite av varje. Så handlar det om en modern anläggning är jag skeptisk till att skippa jordfelsbrytare helt.
Så om alltså "jordfelsbrytare 1" har ingen funktion. Dvs testen av funktionen är också onödig. Så om den fungerar eller ej spelar ingen roll. Och det finns egentligen ingen anledning att byta ut "jordfelsbrytare 1".D Dilato skrev:
Ingen annan än att det finns en bra poäng med att saker skall vara hela. Men lika väl som att byta JFB kan man alltså koppla bort den.
Om man nu bekänner sig till religionen "ingen JFB till kyl & frys"...
En viktig aspekt. Generellt sett. Och i teorin korrekt.Magnus E K skrev:
Men i många kök är detta ett mycket osannolikt för att inte säga omöjligt scenario. I verkligheten...
Man kan koppla bort den, ja, men om den sitter där ska den fungera annars har man ett fel i elcentralen vilket kan lura någon. T.ex. om man omdisponerar gruppen till något annat, i tron att den är skyddad av en (fungerande) jordfelsbrytare, där jordfelsbrytaren då skulle fylla en viktig funktion.O skrev:
Så om alltså "jordfelsbrytare 1" har ingen funktion. Dvs testen av funktionen är också onödig. Så om den fungerar eller ej spelar ingen roll. Och det finns egentligen ingen anledning att byta ut "jordfelsbrytare 1".
Ingen annan än att det finns en bra poäng med att saker skall vara hela. Men lika väl som att byta JFB kan man alltså koppla bort den.
Om man nu bekänner sig till religionen "ingen JFB till kyl & frys"...
Till TS, jordfelsbrytaren bryter om den upptäcker att ström avleds från den korrekta strömkretsen (mellan fas och nolla), dvs. kan vara ström som någon kan få i sig.
Som Bo sagt, jordfelsbrytaren bryter när det har gått fel för att minska risken för allvarliga skador. För att det ska ske måste både isolationen brutits och den sekundära skyddsmetoden (skyddsjordning) misslyckats med att fånga felet. Anledningen till att jordfelsbrytaren normalt är mindre viktig till kyl och frys är att de elektriska delarna som är mest benägna att ge jordfel normalt är väl jordad metall, så sannolikheten för jordfel skulle få andra konsekvenser än att lösa ut säkringen är oftast låg. Och sladdarna som de är anslutna med rörs i normalfallet sällan och sitter ofta inte utsatt med avseende på mekaniska skador.
Bra förtydligande. Dvs man skall ta bort den nuvarande icke fungerande.D dan_norstedt skrev:
Sedan gör man antingen
- Kopplar om utan jordfelsbrytare, JFB
eller - Ersätter den med en fungerande JFB
Den som "omdisponerar gruppen" är en elektriker. En elektriker kopplar inte in något till en JFB utan att kontrollera dess funktion, så risken är minimal.D dan_norstedt skrev:
Men även elektriker är människor i verkligheten. Varje risk man kan eliminera så enkelt eliminerar man naturligtvis även om den är minimal.
Är både fas & nolla skadade och du får en stöt därimellan så löser inte JFB ut.C cr00mz skrev: