Hej
Skulle testa mina jordfelsbrytare enligt etiketterna som finns precis ovanför jordfelsbrytarna. Tryckte på T knappen men bara en av jordfelsbrytarna slog av, den nedre. För den första (ovan) så verkar inte testknappen fungera. Slår jag av manuellt så stängs kyl och frys av.
Jag tolkar det som att jordfelsbrytaren är trasig? Alternativt att testknappen är trasig?
Skulle testa mina jordfelsbrytare enligt etiketterna som finns precis ovanför jordfelsbrytarna. Tryckte på T knappen men bara en av jordfelsbrytarna slog av, den nedre. För den första (ovan) så verkar inte testknappen fungera. Slår jag av manuellt så stängs kyl och frys av.
Jag tolkar det som att jordfelsbrytaren är trasig? Alternativt att testknappen är trasig?
Ser så ut.
Dock, testknappen fungerar bara om kretsen är påslagen så läs på tavlan vad jordfelsbrytaren är kopplad till och kontrollera om kretsen har spänning, eller annorlunda uttryckt att jordfelsbrytarens spak slår av och på något. Har den inte det så har du kanske något annat fel i systemet.
Dock, testknappen fungerar bara om kretsen är påslagen så läs på tavlan vad jordfelsbrytaren är kopplad till och kontrollera om kretsen har spänning, eller annorlunda uttryckt att jordfelsbrytarens spak slår av och på något. Har den inte det så har du kanske något annat fel i systemet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Testknappen är en väldigt enkel konstruktion så det är osannolikt att själva knappen är trasig. Det går att testa på annat sätt, men enklast är att anse jordfelsbrytaren som trasig och byta ut den. (Dock lite surt om man inte brukar vara inne i centralen och peta och således inte bör göra jobbet själv.)
Slår jag av 11 och 12 så slutar både kyl och frys att fungera. Eller bara slå av jordfelsbrytaren så slutar båda två fungera samtidigt.
Det verkar som om det bara är dessa två apparater som hänger ihop med jordfelsbrytare 1, om jag förstått pappret rätt. Se bifogad bild.
Det verkar som om det bara är dessa två apparater som hänger ihop med jordfelsbrytare 1, om jag förstått pappret rätt. Se bifogad bild.
Då är det bara att byta jordfelsbrytaren.
Om det är testknappen eller strömdetekteringen som är trasig är ointressant, båda feltyperna löses av att byta jordfelsbrytaren.
Om det är testknappen eller strömdetekteringen som är trasig är ointressant, båda feltyperna löses av att byta jordfelsbrytaren.
Det va vad jag misstänkte,Magnus E K skrev:
Testknappen är en väldigt enkel konstruktion så det är osannolikt att själva knappen är trasig. Det går att testa på annat sätt, men enklast är att anse jordfelsbrytaren som trasig och byta ut den. (Dock lite surt om man inte brukar vara inne i centralen och peta och således inte bör göra jobbet själv.)
Tack för hjälpen, det var vad jag misstänkte, men har väldigt dålig koll på El-relaterade sakerD dan_norstedt skrev:
Om uttagen bara används till kyl och frys (och inget annat) och skyddsjorden är korrekt inkopplad så är det ingen brådska att byta den.
Finns en slamkrypare, det är om kylen eller frysen skapar stora mängder övertoner vilket teoretiskt skulle kunna blockera jordfelsbrytarens funktion, dvs. den är inte kapabel att fungera med den utrustningen.
Det senare kontrolleras genom att slå av säkring 11 och 12 och se om testknappen fungerar då.
Gör den det så betyder det att du har något märkligt med din kyl eller frys som behöver tittas på, eller att du kanske behöver byta typ av jordfelsbrytare.
Detta är ett mycket osannolikt scenario, men i sä fall utred vad som hänt med din elektriker.
Finns en slamkrypare, det är om kylen eller frysen skapar stora mängder övertoner vilket teoretiskt skulle kunna blockera jordfelsbrytarens funktion, dvs. den är inte kapabel att fungera med den utrustningen.
Det senare kontrolleras genom att slå av säkring 11 och 12 och se om testknappen fungerar då.
Gör den det så betyder det att du har något märkligt med din kyl eller frys som behöver tittas på, eller att du kanske behöver byta typ av jordfelsbrytare.
Detta är ett mycket osannolikt scenario, men i sä fall utred vad som hänt med din elektriker.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Om du ska ha dit en elektriker och byta så kanske det är läge att fundera på om du vill ha en jordfelsbrytare bara för kyl och frys. Man gjorde så förr och några gillar fortfarande att ha det så, men mer och mer går man ifrån det. Man sätter jordfelsbrytare för kyl, frys och något annat som man kommer upptäcka snabbt. Man sätter inte på uttaget utomhus, men kanske belysning inomhus, så man upptäcker det fort.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Men om man är hemma öppnar man ju kylskåpsdörren flera gånger per dag så man kommer upptäcka att det är strömlöst snabbare än vad temperaturen (i frysen) hinner stiga till matförstörelsenivå. Är man bortrest så upptäcker man ju inte det andra heller. Så är det nu en separat JFB för kyl och frys ser jag ingen bra anledning att ändra detta. Det är sämre om man bara har en enda, eller om frys ligger på samma som någon riskgrupp (t ex utomhusuttag, spadbad). Har man däremot en separat frysbox i t ex källaren som man bara öppnar nån gång i veckan eller ännu mer sällan är det dumt att ha en egen JFB till den.Fairlane skrev:
Om du ska ha dit en elektriker och byta så kanske det är läge att fundera på om du vill ha en jordfelsbrytare bara för kyl och frys. Man gjorde så förr och några gillar fortfarande att ha det så, men mer och mer går man ifrån det. Man sätter jordfelsbrytare för kyl, frys och något annat som man kommer upptäcka snabbt. Man sätter inte på uttaget utomhus, men kanske belysning inomhus, så man upptäcker det fort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Som sagt, det finns olika skolorMagnus E K skrev:
Men om man är hemma öppnar man ju kylskåpsdörren flera gånger per dag så man kommer upptäcka att det är strömlöst snabbare än vad temperaturen (i frysen) hinner stiga till matförstörelsenivå. Är man bortrest så upptäcker man ju inte det andra heller. Så är det nu en separat JFB för kyl och frys ser jag ingen bra anledning att ändra detta. Det är sämre om man bara har en enda, eller om frys ligger på samma som någon riskgrupp (t ex utomhusuttag, spadbad). Har man däremot en separat frysbox i t ex källaren som man bara öppnar nån gång i veckan eller ännu mer sällan är det dumt att ha en egen JFB till den.
Det kan absolut vara så at jordfelsbrytare är trasig. Har du provat den innan och har den så fungerat? Det kan också vara så att jordfelsbrytaren inte är kopplad med L3 (fas 3). Testknappen ansluter ett motstånd mellan nollans primärsida och L3s sekundärsida. Motståndet genererar en felström på cirka 30mA vilken löser ut jordfelsbrytaren. Men är inte fas anslutet på L3 så fungerar inte testknappen. Eftersom du bara har två säkringar och ingen av dem ligger sannolikt på L3 så kan elektrikern har gjort fel och inte fullkopplat jordfelsbrytaren. Bryt huvudbrytaren, ta av kåpan och knäpp ett kort.
Dessa bilder lyckades jag få fram.J Johan456 skrev:Det kan absolut vara så at jordfelsbrytare är trasig. Har du provat den innan och har den så fungerat? Det kan också vara så att jordfelsbrytaren inte är kopplad med L3 (fas 3). Testknappen ansluter ett motstånd mellan nollans primärsida och L3s sekundärsida. Motståndet genererar en felström på cirka 30mA vilken löser ut jordfelsbrytaren. Men är inte fas anslutet på L3 så fungerar inte testknappen. Eftersom du bara har två säkringar och ingen av dem ligger sannolikt på L3 så kan elektrikern har gjort fel och inte fullkopplat jordfelsbrytaren. Bryt huvudbrytaren, ta av kåpan och knäpp ett kort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Ja, lite förändring blir det i mitt fall, men det lär inte kosta dig något. Jobbet är så snabbt så det som når säkert inte upp tiden som faktureras som minst, vare sig med eller utan förändring. Jag säger inte att du ska be elektrikern koppla om, men fundera på det.C cr00mz skrev: