Hej
Jag har ett DSC-larm där allt är trådat.
Brandvarnarna är av (tror jag) optiskt variant men saknar testknapp.

Hur triggar jag enklast brandvarnarna?

Att elda blött tidningspapper anser jag inte är enkelt.

Slå in den i aluminiumfolie? Skulle det funka?

Finns det något husmanstips?
 
Vet inte om en "Optisk" reagerar på ett tänt stearinljus, men en rökdetektor reagerar säkert på röken från ett nyss släckt stearinljus.
 
M
Ngt brännbart, (cigarett?), som du eldar lite i en stor glasburk och sedan blåser ut så det bildas rök, då håller du burken över brandvarnaren.

Finns ju även teströk på burk att köpa.
 
Ok, jag får prova mig fram. Anledningen är att jag ska prova upprepade gånger för att kontrollera att det larmar på ett bra sätt.
 
M
Jag vill förresten minnas att man inte ska utsätta brandvarnare allt för ofta med vanlig rök då det kan bli rester av partiklar kvar som gör att de fungerar sämre då. Ngn enstaka gång är väl ingen fara, men sa man göra upprepade tester på samma brandvarnare så kanske man ska ta det lite försiktigt.
 
miksil skrev:
Jag vill förresten minnas att man inte ska utsätta brandvarnare allt för ofta med vanlig rök då det kan bli rester av partiklar kvar som gör att de fungerar sämre då. Ngn enstaka gång är väl ingen fara, men sa man göra upprepade tester på samma brandvarnare så kanske man ska ta det lite försiktigt.
Stämmer nog bra det, fick byta en av mina efter den löst ut 2 ggr samma vecka pga klantig bakande sambo.
Var aldrig någon fara på taket, men det blev inga bullar till kaffet. :(

Den varnaren tjöt så fort man satte i batteriet flera dagar efteråt så den fick ersättas med en ny.
 
Hmm, extra klantigt att köpa en utan testknapp då.
 
Rökpenna är användbar till mycket.

Som plan B uppsök lämplig affär med skyltfönster som innehåller böcker i spirituell utveckling, polerade stenar, doftljus och där Enya fortfarande ligger på topplistan och köp en sticka rökelse eller två.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.