6 346 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Test portabel jordfelsbrytare?
Hej,
jag har ett par st portabla JFB (Malmbergs Art 1926972) som fungerar som dom ska med "testknappen"
Nu testade jag en av dom på riktigt, kopplade in JFB i ett jordat uttag, kopplade en ledare( bara en) från uttaget på JFB och snuddade andra änden av ledaren mot jord. Vad hände? Jo proppen gick!
JFB borde väl brutit strömmen vid < 30 mA innan proppen gick, nu gick det över i 10A i sladden och proppen gick. Eller tänker jag fel?
Är det någon annan som testat portabla JFB?
Jag har en äldre central med jord- och nollskena ihopkopplade, ingen central JFB installerad.
jag har ett par st portabla JFB (Malmbergs Art 1926972) som fungerar som dom ska med "testknappen"
Nu testade jag en av dom på riktigt, kopplade in JFB i ett jordat uttag, kopplade en ledare( bara en) från uttaget på JFB och snuddade andra änden av ledaren mot jord. Vad hände? Jo proppen gick!
JFB borde väl brutit strömmen vid < 30 mA innan proppen gick, nu gick det över i 10A i sladden och proppen gick. Eller tänker jag fel?
Är det någon annan som testat portabla JFB?
Jag har en äldre central med jord- och nollskena ihopkopplade, ingen central JFB installerad.
Jordslutningsströmmen blev så hög att säkringen bröt före jordfelsbrytaren löste ut. Vid en jord eller kortslutning får du (beroende på närhet till transformator) kortslutningsströmmar på tusentals ampere.
Ett bättre JFB test är i så fall att kortsluta via ett tillräckligt stort motstånd mot jord så att du inte får en kortslutningsström utan mer en felström. T.ex 100mA => 2.2kohm.
Ett bättre JFB test är i så fall att kortsluta via ett tillräckligt stort motstånd mot jord så att du inte får en kortslutningsström utan mer en felström. T.ex 100mA => 2.2kohm.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Jag kan tänka mig att vid en total kortslutning som du orsakade (några hundra A) så löser säkringen så snabbt att jorfelsbrytaren inte hinner med.
Fast lite skumt är det ju. Jag skulle nog väntat mig att både jfb och säkring skulle löst ut. Du kan ju göra en lite mer korrekt test om du "kortsluter" med en lagom strömbegränsande belastning, som en lampa, eller köp en enkel uttagsprovare med jfb test knapp. Ex. Jula säljer en för typ 150 kr.
Fast lite skumt är det ju. Jag skulle nog väntat mig att både jfb och säkring skulle löst ut. Du kan ju göra en lite mer korrekt test om du "kortsluter" med en lagom strömbegränsande belastning, som en lampa, eller köp en enkel uttagsprovare med jfb test knapp. Ex. Jula säljer en för typ 150 kr.
Ja, det kanske blev för brutalt men det kändes lite skumt att jfb inte hann med
Kan inte se om jfb löst ut då den löser ut när man tar ut den ur urtaget/spänningen försvinner, men förmodligen har den löst ut fast för långsamt i det här fallet.
Jag provade med en lampa i serie med ledaren och det fungerade bra.
Tack för tipsen
Kan inte se om jfb löst ut då den löser ut när man tar ut den ur urtaget/spänningen försvinner, men förmodligen har den löst ut fast för långsamt i det här fallet.
Jag provade med en lampa i serie med ledaren och det fungerade bra.
Tack för tipsen
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Så jfb löste ut? Att säkringen löste ut är fullt normalt, dvs. din jordfelsbrytare kommer inte att skydda säkringen mot en kortslutningsutlösning. Både jfb och säkring kommer att lösa ut blixtsnabbt, dvs. de kommer att börja bryta inom några få millisekunder, men sedan tar det några tiondelssekunder att faktiskt få stopp på strömmen.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
En JFB bryter inte mellan FAS och FAS. Inte häller från Fas till Nolla.
Inte ens säkert att alla JFB bryter om det inte flyter någon ström igenom även om det är ett jordfel.
Inte ens säkert att alla JFB bryter om det inte flyter någon ström igenom även om det är ett jordfel.
Klicka här för att svara