P
Haft mina från Biltema i snart 2 år. Köpte pga stöd för Bluetooth och att kunna ta emot telefonsamtal. Fungerar bra ännu. Använt i både snö och regn som med dammig bilning. Ljudet är inte direkt jättebra i radion, men från telefonen är musik bra. De sitter ganska hårt så med glasögon blir det obekvämt efter en stund.

Var det någon i testpanelen som hade glasögon?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
För er som saknar puffen för mikrofonen på peltors lurar kan jag tipsa om att dem har en speciell tejp likt snugg plåster som man lindar runt mikrofonen och skyddar den från spott och vindbrus.
Den går lätt att byta när den börjar bli äcklig av olika arga samtal

Sen som en liten parantes så tillverkas dessa kåporna i Värnamo, så vill man ha närproducerat så ska man köpa dem
Har själv varit på utbildning på fabriken
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
S Sauer200str skrev:
Sen som en liten parantes så tillverkas dessa kåporna i Värnamo, så vill man ha närproducerat så ska man köpa dem
Har själv varit på utbildning på fabriken
Den svarta kabeln på utsidan av alla Peltor kommer från Habia Cable i Söderfors, söder om Gävle. Den har jag tillverkat ;)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Använder peltor ws alert xp på jobbet.
Jobbar i bullrig miljö så hat på dom hel tiden förrutom på raster då.
Dom passar bra, radio blutooth funkar perfekt och telefonen kan man prata i fast det är väldigt mycket oljud runtomkring.
Verkligen brainte lurar men skulle inte köpa för att ha hemma då dom är dyra :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F faf skrev:
Utan mina ws alert XP skulle min effektivitet på jobbet minska betydligt, oavsett hur högljutt aktuellt arbetsmoment är kan jag prata i telefon. Är alltså sjukt nöjd men skulle aldrig köpa dem för enbart hemmafix.

För övrigt vet alla respektabla hantverkare att mikrofonskyddet behöver säkras med ett par varv tejp ;)
Alla respektabla hantverkare pratar inte i telefon på arbetstid
 
T Polos skrev:
Alla respektabla hantverkare pratar inte i telefon på arbetstid
??? Min telefon ringer stup i kvarten, det skulle bli väldigt lite gjort om jag inte kunde prata och jobba samtidigt.
 
  • Gilla
John Karlsson och 3 till
  • Laddar…
...och har man barn inser man hur värdefullt det är för dem att veta att de alltid kan ringa mamma och pappa på jobbet.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Bara använd peltors, men upplever ibland att man får ont i öronen vid längre användning, oavsett är de bäst på marknaden, testat zekler också men de var sämre på alla punkter
 
Peltors kåpor är bra på alla sätt utom att prata med andra via telefonen. Har man inte micken inne i munnen så dämpas ljudet väldigt mycket trots att det inte lever om eller blåser något. Jämför jag mitt vanliga headset från Plantronics med brusreducering så är skillnaden enorm mot brorsans Peltor WS Alert XP. Han låter avlägsen trots full volym medan mitt headset bara dämpar ljudet lite.
Skillnaden blir förstås när han t.ex pratar och kör någon såg samtidigt så hörs han fortfarande utan sågljudet, men sitter han vid fikabordet där det ändå är tyst så blir ljudet som i en kobratelefon typ.
 
S Squall Leonhart skrev:
Peltors kåpor är bra på alla sätt utom att prata med andra via telefonen. Har man inte micken inne i munnen så dämpas ljudet väldigt mycket trots att det inte lever om eller blåser något. Jämför jag mitt vanliga headset från Plantronics med brusreducering så är skillnaden enorm mot brorsans Peltor WS Alert XP. Han låter avlägsen trots full volym medan mitt headset bara dämpar ljudet lite.
Skillnaden blir förstås när han t.ex pratar och kör någon såg samtidigt så hörs han fortfarande utan sågljudet, men sitter han vid fikabordet där det ändå är tyst så blir ljudet som i en kobratelefon typ.
Anledningen att det blir så är för att det sitter dubbla mikrofoner på peltorlurarna
En på utsidan och en på insidan sen jämförs ljudet och det som hörs på utsidan skapar man en motsatt ljudkurva till på det viset "släcker" den omgivningsljudet.
Så effekten blir att har man mikrofonen för långt bort så blir skillnaden mellan mikrofonerna för små och då dämpas ljudet.
 
  • Gilla
John Karlsson
  • Laddar…
T Polos skrev:
Alla respektabla hantverkare pratar inte i telefon på arbetstid
Ne vi pratar i våra Peltor WS :rofl:
 
S
Så om man vill ha ett par skydd med blåtand (eller åtminstone väl fungerande radio) för hemma bruk vilka skulle ni satsa på? främst för att ha när man bygger lite hemma, klipper gräset m.m.
dvs. kanske inte vill kosta på sig Peltor-lurarna.
Är det sak samma om det är biltema/classe/jula eller är det någon av de som sticker ut som lite bättre?
 
Det är just blåtanden och medhörning som kostar. Billiga grejer kan ju vara känsliga mot kyla (jag har exempelvis ett par noname-hörlurar med blåtand som inte riktigt vill vara med om det är -20 ute utan stänger av sig) och parkopplingen kan vara lite si och så.
Sen är komforten viktig. Trycker de för hårt så drar man sig för att använda dem och hörseln blir lidande.
I det här testet tycker jag att Peltor blir lite av ett svart får när det kommer till priset då de andra (med undantag för MSA) ligger kring tusenlappen, eller mindre än halva priset för Peltor. Blir lite som att jämföra Festool mot Biltema och Meec.

Ska hörselskydden i huvudsak användas som hörselskydd några timmar åt gången så skulle jag satsa på någon liknande Worksafes modeller utan BT för någon femhundring på Jula. Dessa har vanlig radio och AUX. Sitter okej och dämpar oljudet. Ska kåporna däremot sitta på flera timmar om dagen så skulle jag överväga bättre grejer och är det inom yrket kan nog arbetsgivaren bistå med en slant.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Angående tåla kyla så bryr sig Peltor inte alls om den saken.
I går var det -32 på morgonen och -21 som varmast, jag var ute och jobbade hela dagen med lurarna utanpå mössan, och helt utan problem.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag kan som sagt säga att CO bluetooth funkar bra inomhus. Sitter helt ok ett par timmar. Har helt ok ljud och bluetoothuppkopplingen är bra. Negativt: infästningen till kåpor är klen. Medhörningen mycket känslig, inte ställbar och utan samtidig radio/bluetooth. Helt ok val för inomhushemmasbickraren. Jag kan iaf inte motivera 2 000 SEK till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.