22 815 läst ·
58 svar
23k läst
58 svar
Test hörselskydd med radio/Bluetooth
Har haft mina peltor ws lite com till både olika Android lurar och till min gamla iPhone utan problem men det kanske gäller en annan modell av peltorpjodden skrev:
Intressant test!
Förutom Clas Olssons BT-lurar (som jag redan testat själv och lämnat åter) så saknade jag Zeklers BT-lurar. Jag har Zeklers radiolurar som jag ör nöjd med men funderar på att uppgradera till BT.
Det hade varit intressant med en uppföljande test gällande BT och hur de funkar med olika mobiler. Jag har hört att Peltor hade problem med anslutningen till antingen Android eller om det var Iphone. Eller detta bar kanske bara ett illasinnat rykte eller löst nu?
(Jag tog bort ett skämt om Zekler)T Polos skrev:
Berörande Zekler så upplevde jag dom som obekväma.
Samt den tidiga blåtanden hade någon inbyggd volymbegränsning som jag tog upp med i butik som medgav att fler än jag hade reagerat på.
Mycket nöjd med mina 3M Peltor. Sitter bekvämt, skyddar mot ljud som dom ska.
Knapparna är rätt lättförstådda och hanterade. Iofs sällan jag byter kanal men lyssnar endel på blåtandmusik och svarar på telefonsamtal.
Har dock en tendens att tappa bort puffen till micen.
Nyfiken på den nya modellen vars batteri ska vara mycket bättre.
Redigerat:
Y Yrrol skrev:Zekler är så obekväma så rätt att utesluta dom.
Samt den tidiga blåtanden hade någon inbyggd volymbegränsning som flera reagerade negativt på.
Mycket nöjd med mina 3M Peltor. Sitter bekvämt, skyddar mot ljud som dom ska.
Knapparna är rätt lättförstådda och hanterade. Iofs sällan jag byter kanal men lyssnar endel på blåtandmusik och svarar på telefonsamtal.
Har dock en tendens att tappa bort puffen till micen.
Nyfiken på den nya modellen vars batteri ska vara mycket bättre.
Jag har Zekler med BT och är väldigt nöjd. Både på jobb och privat.
Kan hålla med om att första gångerna på skalllen så var de lite osköna men efter ett par timmar så är de klockrena.
Jag upplever alla peltors med radio tunga och obekväma ska verkligen dom få vara med i testet då ?Y Yrrol skrev:Zekler är så obekväma så rätt att utesluta dom.
Samt den tidiga blåtanden hade någon inbyggd volymbegränsning som flera reagerade negativt på.
Mycket nöjd med mina 3M Peltor. Sitter bekvämt, skyddar mot ljud som dom ska.
Knapparna är rätt lättförstådda och hanterade. Iofs sällan jag byter kanal men lyssnar endel på blåtandmusik och svarar på telefonsamtal.
Har dock en tendens att tappa bort puffen till micen.
Nyfiken på den nya modellen vars batteri ska vara mycket bättre.
Nåt som jag saknade i jämförelsen är 3M Peltors ypperliga ljudkvalitet vid högt buller och telefonsamtal.
Har testat några varianter men efter att ha skaffat ett par Peltor så kommer jag inte byta märke igen
Har testat några varianter men efter att ha skaffat ett par Peltor så kommer jag inte byta märke igen
Peltor WS alert xp har slutat tillverkas och den kommer med helt ny elektronik nu i vår (samma skal och samma namn) så det lär ju bli utförsäljning av den ”gamla” modellen för den som vill fynda och inte behöver ha det senaste
Det finns ju även en ws alert xpi som är snäppet vassare men utan blåtand.
Jag äger Zeklers trådade (utan BT) och tycker de sitter riktigt skönt och dämpar bra. Radion ger bra ljud OM man hittar kanalen på det analoga vredet, men mottagningen är tyvärr alldeles för dålig och känslig.
Classes BT-lurar för 599 (ofta rea) är ett bra budgetval tycker jag. Sitter helt ok, blåtand uppkoppling bra. Dock klen kvalitet i själva fastsättningen mellan bygel och kåpa - plast som går sönder on du tappar dem. Bytte därför till nytt ex efter någon månad. Har även en tendens till att batteriluckan öppnar sig. Har inte märkt av någon låg bt-volym.
Classes BT-lurar för 599 (ofta rea) är ett bra budgetval tycker jag. Sitter helt ok, blåtand uppkoppling bra. Dock klen kvalitet i själva fastsättningen mellan bygel och kåpa - plast som går sönder on du tappar dem. Bytte därför till nytt ex efter någon månad. Har även en tendens till att batteriluckan öppnar sig. Har inte märkt av någon låg bt-volym.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
XPI har väll blåtand?T Tommy Skinnars skrev:Peltor WS alert xp har slutat tillverkas och den kommer med helt ny elektronik nu i vår (samma skal och samma namn) så det lär ju bli utförsäljning av den ”gamla” modellen för den som vill fynda och inte behöver ha det senasteDet finns ju även en ws alert xpi som är snäppet vassare men utan blåtand.
Utan mina ws alert XP skulle min effektivitet på jobbet minska betydligt, oavsett hur högljutt aktuellt arbetsmoment är kan jag prata i telefon. Är alltså sjukt nöjd men skulle aldrig köpa dem för enbart hemmafix.
För övrigt vet alla respektabla hantverkare att mikrofonskyddet behöver säkras med ett par varv tejp
För övrigt vet alla respektabla hantverkare att mikrofonskyddet behöver säkras med ett par varv tejp
Hur lätt man riskerar att tappa ett par hörselskydd samt hur väl de klarar ett högt fall och om batteriluckor öppnas och eventuellt batterierna far iväg eller inte anser jag väldigt viktigt med hörselskydd.
Om det är medhörning så vill jag även kunna lyssna på radio samtidigt.
När man testar hörlurar så bör man även ha på sig dom i 8 timmar, vissa får man ont i öronen av långt innan dess av trycket mot själva örat.
Nu kommer lite åsikter om dem.
Radion fungerar inte i kyla utan piper endast så jobbar du ute när de är kallt lägga aldrig ifrån dig hörselskydden t.ex vid gersågen om du gör annat.
De blir lätt obekväma när du har dem ett tag vilket gör att man gärna vill vila och lägga undan dom.
När man jobbar högt och tungt så har dem en förmåga att oftast trilla av, ska du jobbar över huvudet så räkna med att du tappar hörselskydden.
Om man vill vila genom att vrida hörselskyddet framåt och höja kåporna ovan öronen som de flesta snickarna har på byggvaruhusen så kommer hörselskyddet gå i backen ganska snabbt.
Om hörselskyddet går i backen så lossnar alltid batteriluckan och batterierna far iväg och har man tur kan man hitta dom igen.
Sedan har det en display som går sönder efter att de gått i backen några gånger och dessa tappade jag väldigt ofta.
Jag var nöjd med dom när jag jobbade lite inomhus med ytskikt och lite spårfräsningsarbeten men när jag skulle använda dom utomhus med ett bygge så tog det inte många dagar innan jag köpte ett par röda peltor istället.
Om det är medhörning så vill jag även kunna lyssna på radio samtidigt.
När man testar hörlurar så bör man även ha på sig dom i 8 timmar, vissa får man ont i öronen av långt innan dess av trycket mot själva örat.
De hörselskydden är inte speciellt bra men jobbar man väldigt lite med dem så kan de räcka.nimhed skrev:
Nu kommer lite åsikter om dem.
Radion fungerar inte i kyla utan piper endast så jobbar du ute när de är kallt lägga aldrig ifrån dig hörselskydden t.ex vid gersågen om du gör annat.
De blir lätt obekväma när du har dem ett tag vilket gör att man gärna vill vila och lägga undan dom.
När man jobbar högt och tungt så har dem en förmåga att oftast trilla av, ska du jobbar över huvudet så räkna med att du tappar hörselskydden.
Om man vill vila genom att vrida hörselskyddet framåt och höja kåporna ovan öronen som de flesta snickarna har på byggvaruhusen så kommer hörselskyddet gå i backen ganska snabbt.
Om hörselskyddet går i backen så lossnar alltid batteriluckan och batterierna far iväg och har man tur kan man hitta dom igen.
Sedan har det en display som går sönder efter att de gått i backen några gånger och dessa tappade jag väldigt ofta.
Jag var nöjd med dom när jag jobbade lite inomhus med ytskikt och lite spårfräsningsarbeten men när jag skulle använda dom utomhus med ett bygge så tog det inte många dagar innan jag köpte ett par röda peltor istället.
Redigerat:
Biltemas är skräp, skräp, skräp. Usel ljudnivå hur man än beter sig, snabbsökningen söker inte, och Bluetoothen på mitt par lade av efter en halv säsong.
Jag brukar handla väldigt mycket på Biltema, men de här var ett riktigt klavertramp. Kunde lika gärna tagit ut de 600 kronorna eller vad de nu kostade och torkat mig i arslet med sedlarna.
Jag brukar handla väldigt mycket på Biltema, men de här var ett riktigt klavertramp. Kunde lika gärna tagit ut de 600 kronorna eller vad de nu kostade och torkat mig i arslet med sedlarna.