Vi har testat 8 högtryckstvättar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare där hemma.

tavling-hogtryckstvatt.jpg
Foto: Andrea Rosberg

Den som vinner en högtryckstvätt förbinder sig långtidstesta sin högtrycktvätt och att rapportera in till oss senast 2027-05-06 hur högtryckstvätten har fungerat. Har något gått sönder? Vad är bra och vad är dåligt med den?

Så här tävlar du:

1. Berätta vad du ska använda högtryckstvätten till om du vinner.
2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.

Vi tävlar alltså ut de här högtryckstvättarna:

Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Kärcher K7 Comfort Premium
Kärcher K5 Comfort Premium + Homekit
Bosch Advanced Aquatak 160
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9

Läs hela testet här: Stort test: Bästa högtryckstvätten 2026

Tävlingen pågår en vecka och avslutas fredag den 15 maj 2026.

Lycka till!

Redigerat:
  • Gilla
Paooo och 6 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
långtidstesta sin högtrycktvätt och att rapportera in till oss senast 2026-05-06 hur högtryckstvätten har fungerat.
Riktigt långtidstest alltså! 😉

Tack, det har varit en lång dag 😅

• Haha
Kane
  • Laddar…
Vi har testat 8 högtryckstvättar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en högtryckstvätt förbinder sig långtidstesta sin högtrycktvätt och att rapportera in till oss senast 2027-05-06 hur högtryckstvätten har fungerat. Har något gått sönder? Vad är bra och vad är dåligt med den?

Så här tävlar du:

2. Motivera varför just du kommer att vara lämplig att testa vidare en högtryckstvätt.

Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9

Lycka till!
1. Den kommer användas brett. Från att rengöra "självrengörande fönster" och fasad till att tvätta altan och spola av bilen.

2. Som nybliven husägare sinar kassan snabbt av allt som behöver inhandlas. Att vinna en högtryckstvätt hade underlättat både villalivet och budgetplaneringen.

1. Högtryckstvätten skulle komma till stor användning både i vardagen och vid olika projekt hemma. Den skulle användas för rengöring av bland annat uppfart, uteplatser, fordon, båt och annan utrustning som används året runt.

2.Som elektriker använder jag utrustning dagligen och är van att bedöma kvalitet, funktion och hållbarhet i praktiken. Därför tror jag att jag kan ge tydlig, ärlig och användbar feedback efter långtidstestet.

1. Flyttar till svenska fjällen i maj. Två små barn, två mountainbikes, katter som gillar att bada i utedass och en tomt där barnen förvandlar gräsmatta till lervälling. Högtryckstvätten kommer få jobba med: barnens leksaker, cyklar efter rundor i fjällen och alltid bra att ha en backup för att tvätta barnen om duschen havererar.
  2. Varför just jag är lämplig att testa vidare. Har räknat ut att mängden lera per kvadratmeter barn ökar exponentiellt med avståndet till närmaste asfalt. Det betyder att en högtryckstvätt hos mig kommer få ett stresstest som få andra testpiloter kan erbjuda.

• Haha
Hundliv i Näsåker
  • Laddar…
  1. Om jag vinner kommer högtryckstvätten att få jobba ordentligt direkt. Jag håller på mycket hemma och utomhus, så den skulle användas till allt från att tvätta altanen efter vintern till bilen, släpvagnen och maskiner som samlar smuts under året. Det mest tillfredsställande jag vet är att se något gammalt och smutsigt bli som nytt igen på några minuter. 👌🤩Dessutom bor jag i norra Sverige ⛄️ där väder och grus snabbt sätter sina spår, så en bra högtryckstvätt skulle verkligen komma till användning året runt.
  2. Jag tror att jag är en bra person att testa en högtryckstvätt eftersom jag faktiskt skulle använda den regelbundet och i många olika situationer – inte bara en gång för att prova 🚀😎

[bild]

Så här tävlar du:

Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9

Lycka till!
1. Vi har precis blivit trebarnsföräldrar och flyttar till vårt första hus i sommar. Maskinen kommer användas till allt: tvätta av altanen, bilen, barnvagnar och alla cyklar som står ute.

2. En så kallad medveten konsument som ofta har synpunkter på hur saker fungerar (eller inte fungerar)

1.Jag skulle använda högtryckstvätten främst till mina bilar och mina mountainbikes.

Efter mountainbike-turer blir cykeln ofta rejält lerig, och då hade en högtryckstvätt gjort det mycket smidigare att få bort smuts från ram, däck och svåråtkomliga delar. Det hade sparat tid och gjort att både bilarna och cykeln håller längre och alltid är redo för nästa tur.

2
Jag är en perfekt kandidat för att testa en högtryckstvätt eftersom jag använder både bilar och mountainbike regelbundet, vilket innebär att jag ofta har verkliga behov av effektiv rengöring. Mina bilar utsätts för allt från vägsalt till damm och smuts året runt, och efter varje mountainbike-tur är cykeln täckt av lera och grus.

Det gör att jag inte bara skulle använda högtryckstvätten ofta, utan också i olika situationer – från skonsam rengöring till mer krävande jobb. Jag är noggrann och intresserad av utrustningens funktion, så jag kan ge ärlig och genomtänkt feedback om hur den presterar i praktiken.

1. Jag har honungsbin som blir så glada när de ser våra bilar så de skiter på sej eller på bilarna rättare sagt. Det går inte bort med den vanliga trädgårdsslangen så jag skulle bli så glad och extra glad skulle min sambo bli för hennes bil är vit och den skiter de extra mycket på.

2. Förutom biltvätten skulle jag också kunna testa den på att rengöra alla saker som man använder i biodling: lådor, ramar, ytterhus när de behöver målas om är krävande att rengöra.

1.Tvätta bilen.
2.Vill se om någon av dom är bättre än min AVA.

Efter att förra högtryckstvätten gått sönder saknar jag verkligen den.

1) ska bygga om trädäcket och ett utmärkt sätt är att köra högtryckstvätten över skruvdragarna för att tvätta skruvskallarna så de går att skruva upp dem.

Vi jag även ett äppelträd som drabbats av blodlöss och att högtryckstvätta trädet är ett effektivt sätt att bli av med dem.

Utöver detta så givetsvis normala områden såsom stentrappan, stenläggningen osv.

2) då 2 stycken högtryckstvättar gått sönder inom kort är jag inte sugen på att lägga pengar på en tredje så kan man vinna en vore det fantastiskt.

[bild]

Så här tävlar du:

Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9

Lycka till!
1 och 2: Har aldrig haft en högtryckstvätt tidigare då man inte har bott i hus förrän nu. Så kommer testa den från en ny-användare perspektiv. Kommer använda det till allt tvätt utomhus. Bilen, fasaden, markplattorna, grann katten (skoja bara), kanske sopkärlen, cykel….

1, jag kommer använda den för att underlätta både familjen, släkten och grannarnas vardag. Vem vet, vi kanske till och med hinner hålla jämna steg med mossan som har fått för sig att vi vill att den ska bo på våra sjöstensplattor.

2. Just nu lånar vi min fars gamla halvtrasiga högtryckstvätt flera gånger/ år. Eftersom han alltid ställer upp, oavsett vad det gäller så hade en ny högtryckstvätt direkt fått flytta hem till honom. Så hade vi kunnat låna den när behovet uppatår

[bild]

Så här tävlar du:

Husqvarna PW 350
Nilfisk Premium 200-15
Ryobi RY170PWA
Stihl RE 130 PLUS
Nilfisk E150.2-9

Lycka till!
1.
Jag kommer använda högtryckstvätten till sånt som faktiskt gör tydlig skillnad direkt. Framför allt altanen, där smuts och alger byggts upp över tid och verkligen behöver en ordentlig genomgång. Samma sak gäller uppfarten och stenplattorna runt huset – där blir resultatet nästan som nytt när man väl gör jobbet ordentligt.

Utöver det kommer den användas till bilen, cyklarna och trädgårdsmöblerna. Det är såna saker man ofta skjuter på eftersom det är lite för jobbigt för hand, men som blir både snabbare och roligare med rätt utrustning.

2.
Jag är en bra testperson eftersom jag faktiskt kommer använda den regelbundet och i flera olika situationer – inte bara prova en gång och sen ställa undan den. Jag har realistiska användningsområden i vardagen, vilket gör att jag kan ge relevant feedback kring allt från effekt och användarvänlighet till hur smidig den är att plocka fram och använda ofta.

Dessutom är jag lagom kräsen – jag uppskattar när saker funkar riktigt bra, men märker också snabbt om något är opraktiskt eller överhajpat. Det gör att jag kan ge ärlig och nyanserad feedback som är värdefull för andra som funderar på samma produkt.

Kort sagt: jag kommer inte bara testa den – jag kommer faktiskt använda den på riktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.