Vi har inte sagt att tvätten var en test av sömmarna vad jag vet? Tvätten var för att se om de krymper.

T
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har inte sagt att tvätten var en test av sömmarna vad jag vet? Tvätten var för att se om de krymper.
Det stämmer, jag läste fel.
Det stod:
Efter testet har vi tvättat byxorna enligt anvisning och utvärderat hur de håller efter tvätt och eventuella torktumling.

Just formuleringen "hur de håller efter tvätt" var det jag reagerade på och då tolkade jag in sömmarna och tyget osv. Vad annars skulle gå sönder vid tvätt...?

Jag tar på mig dumstruten och ber om ursäkt för felet jag gjorde.

Det behöver du inte, det hade fallit bort ordet "formen" som jag la till nu (hur de håller formen efter tvätt). Det som brukar hända med plagg som inte tål tvätt är i alla fall enligt min erfarenhet att de krymper eller tappar färg.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
N
T Testarn skrev:
Det blev lite humor att det var en test av byxorna när "hantverkarna" inte verkade veta var verktygen ska sitta... och att tvätta dem en gång (sic!) och sen säga att det var en test av sömmarna 😂

Min erfarenhet av arbetsbyxor är att just syntetmaterial gör dem obehagligt varma när det är varmt och kalla när det är kallt så jag har bara byxor i bomull numera utom ett par som jag har när jag VET att jag inte ska stå på knä. De är så smala i benen så även om det finns knäskyddsficka så går det inte att använda knäskydd - då blir det för trångt att röra sig alls.
Sen, att hålla på och sätta i och ta ur knäskydden låter inte rimligt. De åker i efter tvätt och tas ur innan tvätt så att fickan koms åt från insidan och inte från utsidan av benen känns inte relevant. Dessutom skulle jag aldrig vilja ha knäskyddsficka som öppnas uppåt på utsidan med risk för att de fylls med spån, jord och allmänt "bös".

Det var nu några år sedan jag köpte arbetsbyxor och på de här verkar spikfickorna/elefantöronen vara sjukt stora... men det som stör mig på de jag har (Fristads) är att det inte är tumstocksficka på vänster sida utan bara höger och en bred och låg ficka med lock på vänster...
Jag är högerhänt och har pennan i högerhanden och tumstocken i vänster.... så då måste jag först ta upp tumstocken och flytta över till vänsterhanden och sen greppa pennan. Knasigt tänkt tycker jag men bra för den som är vänsterhänt kan jag tro. :)
Min erfarenhet är att Snickers har störst hölsterfickor och Lbrador minst. Fristads,Jobman och blåkläder ungefär lika stora.

T
N Niq skrev:
Min erfarenhet är att Snickers har störst hölsterfickor och Lbrador minst. Fristads,Jobman och blåkläder ungefär lika stora.
Eftersom de omnämns som hölsterfickor så har nog även användningsområdet ändrats som kan förklara skillnaden i storlek.
På stenåldern, när jag jobbade som hantverkare för pengar, hade vi dem till spik och då behövde de inte vara så stora. 😂

T
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det behöver du inte, det hade fallit bort ordet "formen" som jag la till nu (hur de håller formen efter tvätt). Det som brukar hända med plagg som inte tål tvätt är i alla fall enligt min erfarenhet att de krymper eller tappar färg.
Ja, det blir skillnad. Håller med om det.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
N naikon skrev:
Tycker ni man ska köra på hängslen med krokar typ denna [länk]
eller med clips typ denna
[länk]
Jag kör med clips. Jag tog billigaste jag hittade, funkar bra. Några gånger per år så lossar ett clips när jag bär något klumpigt, men annars funkar dom bra.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
N
T Testarn skrev:
Eftersom de omnämns som hölsterfickor så har nog även användningsområdet ändrats som kan förklara skillnaden i storlek.
På stenåldern, när jag jobbade som hantverkare för pengar, hade vi dem till spik och då behövde de inte vara så stora. 😂
Jag trodde snickare spikade så snabbt så dom behövde rejält stora fickor.😀.
Beror nog mycket på vilket yrke man har. Själv har jag dom mest till dom mindre verktyg jag använder hela tiden. När jag jobbade som smed så var dom oftast fulla med expanderbult.

Mikael_L
N Niq skrev:
Jag trodde snickare spikade så snabbt så dom behövde rejält stora fickor.😀.
Beror nog mycket på vilket yrke man har. Själv har jag dom mest till dom mindre verktyg jag använder hela tiden. När jag jobbade som smed så var dom oftast fulla med expanderbult.
Ja dom används såklart helt olika beroende på vad man jobbar med.

I mina brukar jag hitta en hållare med blandade bits, en spetstång, en salig blandning av olika wagos, ubåtar, kabelclips, skruv i olika utförande och dimensioner och rätt ofta någon förskruvning och annat jox.
Sen brukar de även innehålla div korta stumpar av ledare och kabelavskal, urklippta halvmånar av uttag och dosor, rester av eltape osv osv, dvs mina fickor agerar även papperskorg (vid mindre jobb)
Sen hittar jag tyvärr alldeles för ofta skruvmejslar och andra verktyg här, tyvärr för att det är detta som nöter hål i botten i alla möjliga olika fickor, så jag alltid köper nya byxor medan de gamla är väldigt ok, förutom hål i alla fickor.

N
Tånghållare
En tång placerad i en svart tånghållare med ett märke synligt på hållaren, fotad mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag snickrar mindre än jag borde, men när jag väl gör det har jag använt snickarbälte istället för byxor med utanpåhängande fickor. Skönt att kunna hänga av sig bältet när man vill vara lite smidigare för något moment eller ska sitta ner och äta tex. Fickorna i kraftigt skinn håller också mycket bättre än tyg. Har jag missat något och bör testa byxor med integrerade elefantöron?

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
T
L Lilllen skrev:
jag snickrar mindre än jag borde, men när jag väl gör det har jag använt snickarbälte istället för byxor med utanpåhängande fickor. Skönt att kunna hänga av sig bältet när man vill vara lite smidigare för något moment eller ska sitta ner och äta tex. Fickorna i kraftigt skinn håller också mycket bättre än tyg. Har jag missat något och bör testa byxor med integrerade elefantöron?
Nej, ett bra snickarbälte är väldigt tacksamt. Det kan du också justera så det hänger lite längre ner när du t ex sitter och spikar råspont på tak vilket gör det lättare att komma åt spiken. Man kan ju även vrida runt det och få spikfickorna på "baksidan" eller sidan när det är befogat.

De styvare fickorna i skinn håller även ut toppen så att fickan är öppen på ett bättre sätt för att enkelt få ner handen och ta upp spik/skruv etc.

Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
När minna snickarbyxor (varma fristads utan stretch) gick sönder gick jag över till ett par friluftsbyxor, sjukt skönt varma dagar, eller alla dagar. Och att slippa de där klumpiga spikfickorna som bara är fulla med sågspån och kabelstumpar ;)

saknar dock knäskydden även om det funkar med separata

Finns det arbetsbyxor i stretch/mesh tyg?

T
Rabbithole Rabbithole skrev:
När minna snickarbyxor (varma fristads utan stretch) gick sönder gick jag över till ett par friluftsbyxor, sjukt skönt varma dagar, eller alla dagar. Och att slippa de där klumpiga spikfickorna som bara är fulla med sågspån och kabelstumpar ;)

saknar dock knäskydden även om det funkar med separata

Finns det arbetsbyxor i stretch/mesh tyg?
Ja, de flesta större tillverkare har det

Mikael_L
L Lilllen skrev:
Har jag missat något och bör testa byxor med integrerade elefantöron?
Det tror jag inte.
Känner du att du trivs med den lösningen så är den definitivt bra.
Jag tvivlar på att du kommer gilla fasta fickor bättre, för som föregående skribent skriver så har snickarbältet en massa fördelar.
Själv tror jag att jag inte skulle gilla att ha ett extra bälte på mig, fast ärligt talat har jag dock inte provat, och vet alltså inte.

Jag kör dock periodvis med en verktygsficka, som jag klämmer fast i bältet. Snikki 7204
Verktygsficka Snikki 7204 i svart, med flera fack för verktyg, liten snäppstängning och robust design. Perfekt för elektriker och tillfälliga projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna modell har förvisso utgått idag, men jag tror det finns en liknande.

Men det här gäller alltså när jag leker elektriker, när jag leker snickare tror jag att den skulle vara ganska värdelös.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.