Jag är väldigt nöjd med mina svarta arbetsbyxor från Clas Ohlsons premiumlinje som de hade för några år sedan. Tyvärr har de utgått och nu verkar de bara ha enklare modeller.

Mikael_L
H hhallen skrev:
Så tramsigt med texten "zip if you can read me". Den kommer ju inte att synas med mindre än att byxorna även är oknäppta.

Ännu tramsigare: att ge "plus i kanten" för detta i ett test.

Den där larviga texten gör att jag aldrig skulle köpa den byxan, om den så vore helt outstanding i de avseenden som betyder något.
Jag har ett par byxor med den texten nu.
Ärligt talat, den texten fick mig vare sig att göra köpet eller att avstå.

Jag skulle aldrig låta en sådan fånig sak påverka mitt val av arbetsbyxor, jag kollar på och väljer efter saker som betyder något.

Men visst, lite löjligt att ta upp det i artikeln, det håller jag med om.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Så tramsigt med texten "zip if you can read me". Den kommer ju inte att synas med mindre än att byxorna även är oknäppta.

Ännu tramsigare: att ge "plus i kanten" för detta i ett test.

Den där larviga texten gör att jag aldrig skulle köpa den byxan, om den så vore helt outstanding i de avseenden som betyder något.
Vilken miss av dom att inte bara skriva zip it, som i håll tyst.

Gammalt knep som faktiskt fungerar (med de äldre lite vidare modellerna jag använt):
Lämna gylfen på glänt om det är varmt, varje steg gör att lite luft byts ut och det svalkar oväntat bra! Går inte alltid att arbeta i shorts, så det här har räddat mig några gånger

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En av testarna gillade att använda knivhållaren som hammarhank, ser jag.
Är öglan en knivhållare alltså? Ska knivslidan tryckas ner i öglan eller hur är tanken?

Inte så konstigt att det var krångligt att ha hammaren hängandes där 😅
Knappen har jag använt till knivslida dock.

• Wow
Testarn
  • Laddar…
P
L Lovan83 skrev:
Är öglan en knivhållare alltså? Ska knivslidan tryckas ner i öglan eller hur är tanken?
Ja. Det är för att kniven inte ska snurra runt. På vissa byxor är det inte någon ögla utan en liten ficka. Där kan man ibland tänka att man ska ha måttstocken men det finns fler fickor för det.

Hammarhanken (om den finns) sitter närmare midjan.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
N Niq skrev:
Hur får man ett par byxor att hålla i 30 år? Lyckas jag få mina att hålla 2 år är jag glad
Om mina ens höll över ett halvår skulle jag vara salig 😂 såhär ser mina snickers 6590 ut efter ca 6 månaders intensivt arbete. Grenen är lika öppen som knäna för övrigt men det kanske inte passar sig att posta här.
Slitna arbetsbyxor med revor vid knäna och smutsiga arbetsstövlar på ett trägolv under ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
O OTGI skrev:
Tips, köp med ett par hängslen för 100kr. Hade hängslebyxor innan, men det är väldigt otympligt och ”drar” när man sitter på huk.

Nästa par så skippar jag nog spikfickorna och köper separat istället. Det blir lättare att tömma en ficka som man kan ta av.
Tycker ni man ska köra på hängslen med krokar typ denna https://www.amazon.se/gp/product/B0DSPBTVQJ/
eller med clips typ denna
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/accessoarer/accessoarer/hangslen/hangslen-914025/

lärjungen lärjungen skrev:
Om mina ens höll över ett halvår skulle jag vara salig 😂 såhär ser mina snickers 6590 ut efter ca 6 månaders intensivt arbete. Grenen är lika öppen som knäna för övrigt men det kanske inte passar sig att posta här.
[bild]
Hur lyckas du spräcka dem vid knäna?

N
[bild]
Är det hemmabruk? Jag tänkte på dom jag har hemma. På arbetet slits dom lite mera men inte sådär mycket. Dags att prova något annat än Snickers

N
N New_options skrev:
Om man spenderar mycket tid på knä eller ofta lyfter skivor eller något som man stöder på benen så går det lätt.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
J John2019 skrev:
Bra test! Hade varit kul att veta vem som äger respektive märken
Blåkläder ägs av familjen Gustavsson som grundade bolaget

Fristads och Snickers ägs båda av Hultafors (som i sin tur ägs av Latour)

lärjungen
N New_options skrev:
Jag har nog lite ogynnsamma kroppsproportioner på nåt sätt. Även om byxbenen är av lagom längd blir det ofta friktion när jag går ner på knä på jobbet (och det gör jag ofta), så knäskydden hamnar strax under knät och tyget stramas åt över knät. Gör några hundra sådana rörelser dagligen och med tiden klarar inte stretchtyget av det. Försöker komma ihåg att dra upp knäskydden på knäna innan jag går ner på knä, men många gånger är det för brådis och då glöms det bort.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
lärjungen
N Niq skrev:
Är det hemmabruk? Jag tänkte på dom jag har hemma. På arbetet slits dom lite mera men inte sådär mycket. Dags att prova något annat än Snickers
Nä jag arbetar som snickare så de slits mycket mer eftersom jag har på dem dagligen. Men jag är också rätt stor och klumpig så jag sliter nog mer på mina arbetskläder än gemene man.

N
Jag har nog lite ogynnsamma kroppsproportioner på nåt sätt. Även om byxbenen är av lagom längd blir det ofta friktion när jag går ner på knä på jobbet (och det gör jag ofta), så knäskydden hamnar strax under knät och tyget stramas åt över knät. Gör några hundra sådana rörelser dagligen och med tiden klarar inte stretchtyget av det. Försöker komma ihåg att dra upp knäskydden på knäna innan jag går ner på knä, men många gånger är det för brådis och då glöms det bort.
Det är precis lika för mig. Jag går inte ner så ofta på knä nuförtiden men när jag hade sådant arbete blev det lika för mig.

Jag har förstått att det är meningen att knäskydden ska vara lite nedanför knät så dom inte stör när man går. Men jag kan ju ha fel.

Alltid lika skönt när man har lite bråttom och sätter sig ner på knä lite snabbt och glömmer dra upp byxbenen.

T
Det blev lite humor att det var en test av byxorna när "hantverkarna" inte verkade veta var verktygen ska sitta... och att tvätta dem en gång (sic!) och sen säga att det var en test av sömmarna 😂

Min erfarenhet av arbetsbyxor är att just syntetmaterial gör dem obehagligt varma när det är varmt och kalla när det är kallt så jag har bara byxor i bomull numera utom ett par som jag har när jag VET att jag inte ska stå på knä. De är så smala i benen så även om det finns knäskyddsficka så går det inte att använda knäskydd - då blir det för trångt att röra sig alls.
Sen, att hålla på och sätta i och ta ur knäskydden låter inte rimligt. De åker i efter tvätt och tas ur innan tvätt så att fickan koms åt från insidan och inte från utsidan av benen känns inte relevant. Dessutom skulle jag aldrig vilja ha knäskyddsficka som öppnas uppåt på utsidan med risk för att de fylls med spån, jord och allmänt "bös".

Det var nu några år sedan jag köpte arbetsbyxor och på de här verkar spikfickorna/elefantöronen vara sjukt stora... men det som stör mig på de jag har (Fristads) är att det inte är tumstocksficka på vänster sida utan bara höger och en bred och låg ficka med lock på vänster...
Jag är högerhänt och har pennan i högerhanden och tumstocken i vänster.... så då måste jag först ta upp tumstocken och flytta över till vänsterhanden och sen greppa pennan. Knasigt tänkt tycker jag men bra för den som är vänsterhänt kan jag tro. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.