Mikael_L
En av testarna gillade att använda knivhållaren som hammarhank, ser jag.

• Haha
  • Gilla
axeguss och 10 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Byggahus.se har testat tre av de populäraste hantverksbyxorna i stretch och med hölsterfickor för att se vilken som är bäst i test.

Du kan läsa artikeln här: Test arbetsbyxor: Blåkläder, Fristads, Snickers – vilken är bäst i test?
Min egen erfarenhet av arbetsbyxor

Jobman, Worksafe och Fristads är sköna men rent hopplösa på att tappa färgen (gäller svart)

Blåkläder och i viss mån snickers har modern sk lågt skuren midja på många modeller. Vissa gillar det, andra hatar det.

L.Brador tycks vara genuin kvalitet med hög midja och bra infärgning.

Skönaste byxorna jag testat hittills är Björnkläder! Och än så länge håller de färgen

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
En av testarna gillade att använda knivhållaren som hammarhank, ser jag.
Det är väl ingen på bilderna som använder väl hammarhanken utan hänger både hammare och hylsnyckel i knivhållaren. Ingen bär kniv i den avsedda hållaren, vad jag såg.

Ser att det en liten notering om detta med storlekar men när ni sen testar de billiga byxorna, lägg gärna en tanke på att de går inte få i alla möjliga storlekar som de dyra yrkesbyxorna går att få i. Har man inte "standardmått" på kroppen så måste man nästa alltid sy upp de billiga då det finns bara i normallängd.
Det är min "droppe som gör att glaset rinner över" som gör att jag väljer de dyra

• Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
Jag använder nästan bara hängselbyxor numera. Mycket bekvämare än att ha tunga byxor med skärp som hänger på höfterna.

• Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
PeterFalun
kör med Lundhags vandrarbyxor, mer bekvämt

Mina favorithantverkarbyxor är mina 30 år gamla orangea arbetarbyxor från Banverket. De är inte stretch, de saknar otympliga elefantöron, de sitter uppe i midjan utan bälte, de har ganska få fickor (men tillräckligt många), de är lätta och enkla att både ta på sig och av sig mycket tack vare att de är raka och vida i modellen, 5-10 cm vidare längst ner jämfört med de vi nu testat.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Tips, köp med ett par hängslen för 100kr. Hade hängslebyxor innan, men det är väldigt otympligt och ”drar” när man sitter på huk.

Nästa par så skippar jag nog spikfickorna och köper separat istället. Det blir lättare att tömma en ficka som man kan ta av.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
N
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Mina favorithantverkarbyxor är mina 30 år gamla orangea arbetarbyxor från Banverket. De är inte stretch, de saknar otympliga elefantöron, de sitter uppe i midjan utan bälte, de har ganska få fickor (men tillräckligt många), de är lätta och enkla att både ta på sig och av sig mycket tack vare att de är raka och vida i modellen, 5-10 cm vidare längst ner jämfört med de vi nu testat.
Hur får man ett par byxor att hålla i 30 år? Lyckas jag få mina att hålla 2 år är jag glad

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hur får man ett par byxor att hålla i 30 år? Lyckas jag få mina att hålla 2 år är jag glad
Mina blåkläder höll strax över 20 år innan dom gick sönder i grenen. Annars var dom väldigt hela

Mikael_L
N Niq skrev:
Det bästa knepet, har jag hört, är att dra på sig dem 1 gång per år, någon dag i närheten av midsommarafton, och då gå runt i trädgårn och visa upp sig med arbetsbyxorna på.
Ev klippa lite gräs, eller sopa av altanen med piassavan. Bäst är att undvika att ställa sig på knä någonstans, för då kan de gå sönder när de har blivit tillräckligt gamla.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
N
Så då förväntar vi oss att testpersonerna använder byxorna och att vi får reda på vilka som är i bäst skick om ett år.

Har haft många olika sorter men dom som hållit bäst har varit Fristads,Lbrador,Jobman och blåkläder. Alla Snickers arbetskläder jag haft har slitits ut snabbt. Har en jacka från dom som jag använder som grovjacka men inte arbetsjacka. Dragkedjan i i den gick sönder efter ca 2 år. Så jag skrev till Snickers och tänkte att dom kanske skulle ta det på någon garanti. Dom svarade att nej det är ingen garanti på deras dragkedjor och att den hade ju hållit länge om den hållt ett par år.
Jag föredrar med hölsterfickor tycker det är absolut smidigast sättet att ha småverktygen med sig på. Dom man använder hela tiden.

Har Fristads slutat med sin garanti på sömmar?
Dom hade sådan garanti förr iaf

• Gilla
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
N
W whak skrev:
Mina blåkläder höll strax över 20 år innan dom gick sönder i grenen. Annars var dom väldigt hela
Ok jag förstår inte hur det går till. Tydligen jag som misshandlar mina arbetskläder🤪

• Gilla
Mickestumme
  • Laddar…
Bra test! Hade varit kul att veta vem som äger respektive märken

Redigerat:
Redaktionen Redaktionen skrev:
Byggahus.se har testat tre av de populäraste hantverksbyxorna i stretch och med hölsterfickor för att se vilken som är bäst i test.

Du kan läsa artikeln här: Test arbetsbyxor: Blåkläder, Fristads, Snickers – vilken är bäst i test?
Så tramsigt med texten "zip if you can read me". Den kommer ju inte att synas med mindre än att byxorna även är oknäppta.

Ännu tramsigare: att ge "plus i kanten" för detta i ett test.

Den där larviga texten gör att jag aldrig skulle köpa den byxan, om den så vore helt outstanding i de avseenden som betyder något.

• Gilla
  • Haha
gaia och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.