Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis, det var nog det som pmd syftade på när han ville överföra administration och marktjänst från sjukvårdskunnig personal till anställda utan sån kunskap. #12 678
Jag tycker inte att något sjukhus ska anställa läkarsekreterare utan god komptens för det yrket.
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är om det ger mer effekt när det gäller antalet anställda och andra kostnader inom den offentliga sjukvården än inom det privata näringslivet.
VI kan börja med att sparka kommunikatörerna.

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
[…] eftersom det verkar råda brist på just läkare (och sjuksköterskor) verkar det dumt att ta upp deras tid med okvalificerat arbete kan jag tycka.
Det är inte okvalificerat arbete (av administrativ karaktär) som läkare behöver syssla med istället för att arbeta med sådant de har specialkompetens för. Administration kräver administrativ kompetens. Det är lite mer än att flytta papper från en hög till en annan.

Det är ändå slöseri med läkares tid att tvinga dem att göra för mycket annat än medicinskt arbete.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
När jag jobbade på universitetet blev men utkastad ur sitt kontor av en irriterad städare om man satt och jobbade när de ville städa 🤣
Sånt kunde hända även nattetid. :-)

L lat skrev:
Ah, så du tillämpar lite av den för kristna & kommunister gemensamma teorien?

"Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov"
Nja. Inte riktigt. Tills ganska nyligen hade jag en moderat inkomst men gåvokontot va detsamma. Så procentuellt var det faktiskt det gudsfruktiga tiondet jag delat ut till de som jag tror behöver det mer än jag. Ett tag skenade det iväg, så jag fick dra i nödbromsen när jag summerat allt.
Att känna till allas behov, är mig övermäktigt. Så jag gav till de som jag kände extra stor sympati för och fortsätter i den banan.
Hur gör du?

“You can please some of the people all of the time, you can please all of the people some of the time, but you can't please all of the people all of the time”.

Varken Tesla eller Metall är med på min lista😀.

• Gilla
  • Älska
och en till och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ändå slöseri med läkares tid att tvinga dem att göra för mycket annat än medicinskt arbete.
Sen beslutar stolpskotten till politiker att man ska ta in svindyra hyrläkare för att de ordinarie läkarna inte hinner med. Hade garanterat lönat sig att anställa läkarsekreterare istället, men det är väl prestige de handlar om eftersom samma typer en gång bestämde att de skulle bort. Är det krav på inkompetens för att driva verksamheten.

• Gilla
lat
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Ni kommer väl ihåg charmkurserna i mitten av åttiotalet. De gick ut på att peppa personalen och få alla att känna sig lika viktiga. Från vaktmästare till VD.
Charmkursernas upphovsman (eller åtminstone den som gjorde dem kända) var Jan Carlzon. Det handlade om att bemöta kunder på att bra och trevligt sätt.

Hans bok "Riv pyramiderna" handlade dock ungefär om det du nämner. Carlzon var mycket för att platta ut organisationen och minska hierarkier.

Det var han f.ö. inte först med. Hans Werthén hade också inställningen att ett företag ska ha en slimmad organisation utan för mycket hierarkier.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Allmän bildad i film verkar du vara iallafall 😅, i övrigt har vi olika uppfattningar.
Jag är positiv till kollektivavtal som borde vara tvingande och du gillar kollektivavtal ibland men vurmar också för motsatsen.
Jag gillar inte kollektivavtal ibland på något speciellt sätt. Jag tycker helt enkelt att avtalsfrihet är något att värna om. De parter på arbetsmarknaden som vill träffa olika slags avtal ska ha all rätt i världen att göra det. Ingen ska kunna tvinga någon av dem, dock.
Å Ådi88 skrev:
Då är det svårt att kommunicera. Vad är din drivkraft?
Drivkraft och drivkraft. Jag driver väl mest runt lite planlöst. :-)

Skämt åsido så är det nog värnandet om frihet som driver mig. Både individuell frihet och kollektiv frihet är värdefulla. Inget kollektiv ska kunna tvinga en individ till något den inte vill, och en individ ska inte kunna tvinga ett kollektiv heller.
Båda fenomenen förekommer idag, lite överallt i världen, mer eller mindre utpräglat.

(Det måste förstås till en rejäl uppsats för att utveckla och nyansera detta. Ett visst minimum av tvång åt flera håll behövs för att ett samhälle ska fungera, men vi bör sträva efter att så många som möjligt, helst alla, är överens).

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Skulle ju heta hygientekniker. Låter kanske som ett skämt, men det var seriöst eller vad man ska kalla det.
Den term jag minns var "lokalvårdare". Det låter kanske inte så konstigt idag, men på 1970-talet var det många som gjorde sig lustiga över det.

P pmd skrev:
Den term jag minns var "lokalvårdare". Det låter kanske inte så konstigt idag, men på 1970-talet var det många som gjorde sig lustiga över det.
Skurkärring.

P
L lbgu skrev:
Är det krav på inkompetens för att driva verksamheten.
Det är då inget krav på kompetens för att vara politiker. Det räcker med popularitet.
Men så måste det tyvärr vara i ett civiliserat samhälle.

P
Intet Intet skrev:
Skurkärring.
Skurkärring kan du vara själv! Jag föredrar sopgubbe.
😉

• Gilla
  • Haha
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är då inget krav på kompetens för att vara politiker. Det räcker med popularitet.
Men så måste det tyvärr vara i ett civiliserat samhälle.
De som väljs till regionfullmäktige är knappast de populära politikerna, det är väl snarare den minst attraktiva platsen man kan komma till som politiker. De flesta väljare kan nog inte namnge en enda politiker som sitter i regionfullmäktige. Angående inkompetens är det ju bara att se såpan Millenium.

Å Ådi88 skrev:
Allmän bildad i film verkar du vara iallafall 😅,
Knappast. Att känna igen Michael och Jane Banks är inget att skryta över, för det kan alla.
Å Ådi88 skrev:
i övrigt har vi olika uppfattningar.
Jag är positiv till kollektivavtal som borde vara tvingande
Men nu är de inte det. Synd bara att det inte finns en enda läskunnig på Metall. Inte heller förstår Metall att ett nej, är ett nej och inte ett ja bara man tjötar tillräckligt mycket
-Elon. Jag vet att du vill, din mun säger nej, men dina ögon säger ja!

Dags för en ny #Metoorörelse för företag som tvingas till kollektivavtal?
#Ståpådigkonkurs

• Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
De som väljs till regionfullmäktige är knappast de populära politikerna, det är väl snarare den minst attraktiva platsen man kan komma till som politiker.
De politiker som står långt ner på valsedeln för landstingvalen är de minst populära. De som står högre upp är åtminstone tillräckligt populära för att få stå på valbar plats.

Jag tror dock att de allra minst populära politikerna är de som utses till nämndemän i tingsrätterna, eller till ledamöter i de kommunala nämnderna. Dessa väljs inte i allmänna val utan av sina politikerkompisar som blev valda av valmanskåren.

Men min poäng är att kompetens inte är ett krav för att en politiker ska bli vald. Det räcker med att vara populärare än andra politiker som ställer upp i samma val.

D
P pmd skrev:
Förändringstakten när det gäller "klyftorna" är inte lika intressant som en jämförelse med andra länder i Europa när gäller storleken på dem. Hur ser det ut då?
Ja tyvärr ser det inte bra ut, man vet att det finns ett stort orsakssamband mellan ojämlikhet och de samhällsproblem som våra politiker fokuserar så mycket på.

Det är i huvudsak rövarländer som Ryssland som ligger där vi är.

Karta över Gini-index för förmögenhetsolikhet i Europa 2022, med högst ojämlikhet i Sverige (87,4) och lägst i Slovakien (50,8).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.