702 606 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tycker inte att något sjukhus ska anställa läkarsekreterare utan god komptens för det yrket.BirgitS skrev:
VI kan börja med att sparka kommunikatörerna.BirgitS skrev:
Redigerat:
Det är inte okvalificerat arbete (av administrativ karaktär) som läkare behöver syssla med istället för att arbeta med sådant de har specialkompetens för. Administration kräver administrativ kompetens. Det är lite mer än att flytta papper från en hög till en annan.A ajn82 skrev:
Det är ändå slöseri med läkares tid att tvinga dem att göra för mycket annat än medicinskt arbete.
Nja. Inte riktigt. Tills ganska nyligen hade jag en moderat inkomst men gåvokontot va detsamma. Så procentuellt var det faktiskt det gudsfruktiga tiondet jag delat ut till de som jag tror behöver det mer än jag. Ett tag skenade det iväg, så jag fick dra i nödbromsen när jag summerat allt.L lat skrev:
Att känna till allas behov, är mig övermäktigt. Så jag gav till de som jag kände extra stor sympati för och fortsätter i den banan.
Hur gör du?
“You can please some of the people all of the time, you can please all of the people some of the time, but you can't please all of the people all of the time”.
Varken Tesla eller Metall är med på min lista😀.
Sen beslutar stolpskotten till politiker att man ska ta in svindyra hyrläkare för att de ordinarie läkarna inte hinner med. Hade garanterat lönat sig att anställa läkarsekreterare istället, men det är väl prestige de handlar om eftersom samma typer en gång bestämde att de skulle bort. Är det krav på inkompetens för att driva verksamheten.P pmd skrev:
Charmkursernas upphovsman (eller åtminstone den som gjorde dem kända) var Jan Carlzon. Det handlade om att bemöta kunder på att bra och trevligt sätt.Intet skrev:
Hans bok "Riv pyramiderna" handlade dock ungefär om det du nämner. Carlzon var mycket för att platta ut organisationen och minska hierarkier.
Det var han f.ö. inte först med. Hans Werthén hade också inställningen att ett företag ska ha en slimmad organisation utan för mycket hierarkier.
Jag gillar inte kollektivavtal ibland på något speciellt sätt. Jag tycker helt enkelt att avtalsfrihet är något att värna om. De parter på arbetsmarknaden som vill träffa olika slags avtal ska ha all rätt i världen att göra det. Ingen ska kunna tvinga någon av dem, dock.Å Ådi88 skrev:
Drivkraft och drivkraft. Jag driver väl mest runt lite planlöst.Å Ådi88 skrev:
Skämt åsido så är det nog värnandet om frihet som driver mig. Både individuell frihet och kollektiv frihet är värdefulla. Inget kollektiv ska kunna tvinga en individ till något den inte vill, och en individ ska inte kunna tvinga ett kollektiv heller.
Båda fenomenen förekommer idag, lite överallt i världen, mer eller mindre utpräglat.
(Det måste förstås till en rejäl uppsats för att utveckla och nyansera detta. Ett visst minimum av tvång åt flera håll behövs för att ett samhälle ska fungera, men vi bör sträva efter att så många som möjligt, helst alla, är överens).
Redigerat:
De som väljs till regionfullmäktige är knappast de populära politikerna, det är väl snarare den minst attraktiva platsen man kan komma till som politiker. De flesta väljare kan nog inte namnge en enda politiker som sitter i regionfullmäktige. Angående inkompetens är det ju bara att se såpan Millenium.P pmd skrev:
Knappast. Att känna igen Michael och Jane Banks är inget att skryta över, för det kan alla.Å Ådi88 skrev:
Men nu är de inte det. Synd bara att det inte finns en enda läskunnig på Metall. Inte heller förstår Metall att ett nej, är ett nej och inte ett ja bara man tjötar tillräckligt mycketÅ Ådi88 skrev:
-Elon. Jag vet att du vill, din mun säger nej, men dina ögon säger ja!
Dags för en ny #Metoorörelse för företag som tvingas till kollektivavtal?
#Ståpådigkonkurs
De politiker som står långt ner på valsedeln för landstingvalen är de minst populära. De som står högre upp är åtminstone tillräckligt populära för att få stå på valbar plats.L lbgu skrev:
Jag tror dock att de allra minst populära politikerna är de som utses till nämndemän i tingsrätterna, eller till ledamöter i de kommunala nämnderna. Dessa väljs inte i allmänna val utan av sina politikerkompisar som blev valda av valmanskåren.
Men min poäng är att kompetens inte är ett krav för att en politiker ska bli vald. Det räcker med att vara populärare än andra politiker som ställer upp i samma val.
Ja tyvärr ser det inte bra ut, man vet att det finns ett stort orsakssamband mellan ojämlikhet och de samhällsproblem som våra politiker fokuserar så mycket på.P pmd skrev:
Det är i huvudsak rövarländer som Ryssland som ligger där vi är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder