Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
...

Skall man arbeta mer än 40 timmars vecka måste lönen vara så hög att den minst ger timlön för arbetade timmar plus att den därutöver täcker de ekonomiska förlusterna av att man måste leja på allt och köpa allt färdigt. Annars går det inte runt.
Detta skulle inkl. alla lärare med ferietjänst som normalt har 45h vecka, rimligt?
 
O
I veckan öppnade Tesla har en tillfällig verkstad i Luleå (en så kallad popup-verkstad).
Det har väl inte framkommit några detaljer om Teslas avtal? I interjuvn får vi iallafall en ledtråd av teknikern Benjamin som är kritisk till att konflikten blivit så utdragen:

"Lite löjligt faktiskt, att bråka om ett avtal som egentligen är sämre än det som vi får i grunden från Tesla"

Han får stöd av kollegan Axel som inte ser att IF Metalls avtal förbättrar villkoren för honom och kollegorna.
https://www.sverigesradio.se/artikel/teknikerna-trotsar-teslastrejken-respektera-att-vi-vill-jobba
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bra, äntligen lite som är ontopic.

Keep up and carry on, folks ...
 
Och varför skriver Tesla inte på avtalet om det skulle vara "sämre" än deras ? Ingen har ju då nått att förlora för Tesla kan ju fortfarande ligga på en nivå som är högre än metalls. Avtal bestämmer ju bara den botten man ska ha, sedan kan man ju betala hur mycket som helst.
Eller är det kanske så att Teslas "avtal" i realiteten inte är lika "bra"?
 
  • Gilla
  • Wow
Rigor och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför skriver Tesla inte på avtalet om det skulle vara "sämre" än deras ?
Det kan ju vara så enkelt som att man inte uppskattar att bli tvingad till något.
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Du menar som en tjurig barnunge? I stället för att vara pragmatisk?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du menar som en tjurig barnunge? I stället för att vara pragmatisk?
Ja ungefär. Även "företagsledare" är människor...
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Och man kan ju undra varför dom tar en strid som inte ger dom något gott om dom nu vinner?
Tesla har ju inget att vinna förutom egot på någon småpåve i den Svenska ledningen och möjligen en klapp på axeln av Musken.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Och varför skriver Tesla inte på avtalet om det skulle vara "sämre" än deras ? Ingen har ju då nått att förlora för Tesla kan ju fortfarande ligga på en nivå som är högre än metalls. Avtal bestämmer ju bara den botten man ska ha, sedan kan man ju betala hur mycket som helst.
Eller är det kanske så att Teslas "avtal" i realiteten inte är lika "bra"?
Det kan ha att göra med att avtalet har två sidor.
Ett gentemot de anställda och den andra sidan gentemot företaget, som plötsligt blir intvingade i en massa saker som de inte gillar.

Jag minns fortfarande när SEF tvingade en uppdragsgivare till mig att sluta anlita mig, vilket SEF kunde göra i kraft av kollektivavtalet.
Innan hade vi en bra situation, som betydde att jag fick sälja en hel del timmar (men det gick lite upp och ner) och företaget kunde ta på sig större jobb och mer jobb, och sakta växa och anställa en ny kille lite då och då så fort de hade nått volymen. Och jag var "dragspelet" som möjliggjorde detta (ja, OK inte bara tack vare mig, men det hjälpte till).
Alla var nöjda.

Så kom SEF och sabbade allt, detta för att denna elfirma alltid velat sköta allt helt korrekt, att ha KA med SEF har aldrig varit något tvek om, att sköta allt annat enligt lagar osv har varit lika självklart.
Ja det är sådana som facket ger sig på.

(SEF = svenska elektrikerförbundet)
 
  • Gilla
  • Ledsen
nino och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tesla har ju inget att vinna förutom egot på någon småpåve i den Svenska ledningen och möjligen en klapp på axeln av Musken.
De kanske tycker det räcker. Eller så vill de statuera ett exempel på att man inte ger sig för utpressning. Vi kan nog bara gissa hur de resonerar.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
RoTe
E elmont skrev:
Och varför skriver Tesla inte på avtalet om det skulle vara "sämre" än deras ?
Hört talas om principer någon gång? Ger man med sig här så kommer resten av världen följa efter.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför skriver Tesla inte på avtalet om det skulle vara "sämre" än deras ? Ingen har ju då nått att förlora för Tesla kan ju fortfarande ligga på en nivå som är högre än metalls. Avtal bestämmer ju bara den botten man ska ha, sedan kan man ju betala hur mycket som helst.
Eller är det kanske så att Teslas "avtal" i realiteten inte är lika "bra"?
Ryggradslöst, kallas det beteendet du förespråkar. Vända kappan efter vinden, jamsa med. Inte ställa till problem. Finns många epitet på de som saknar "stake"!
Att stå upp för sina principer och inte ge sig vid minsta lilla motgång, tycker jag är hedervärt. Hade alla gjort så, hade vi inte haft några krig. Så tycker jag. Du tycker annolunda.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Ryggradslöst, kallas det beteendet du förespråkar. Vända kappan efter vinden, jamsa med. Inte ställa till problem. Finns många epitet på de som saknar "stake"!
Att stå upp för sina principer och inte ge sig vid minsta lilla motgång, tycker jag är hedervärt. Hade alla gjort så, hade vi inte haft några krig. Så tycker jag. Du tycker annolunda.
Det är väl just när båda sidor håller på sina principer och inte kan förhandla som det blir krig och krig som inte tar slut. Oavsett om det gäller Tesla-konflikten eller de riktiga krig som pågår.

Så du anser att både Tesla och facket gör något hedervärt som står upp för sina principer och inte ger efter.
 
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och man kan ju undra varför dom tar en strid som inte ger dom något gott om dom nu vinner?
Tesla har ju inget att vinna förutom egot på någon småpåve i den Svenska ledningen och möjligen en klapp på axeln av Musken.
Tror du verkligen att Musk vill sluta avtal med en organisation som finansierar det antikapitalistiska partiet SAP. Det är ju rätt tydligt vad Musk tycker om vänsterpolitik så jag är rätt säker på att det är där skon klämmer.
 
P
Intet Intet skrev:
Ryggradslöst, kallas det beteendet du förespråkar.
Oj oj herren som brukar ha omoraliska åsikter tycker att en som stödjer vår arbetsmarknad är ryggradslös🙄
 
  • Wow
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.