Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A ajn82 skrev:
Vill du citera för oss som inte har Facebook?
Vafalls! Är du emot Fäjsbåkk pga att de saknar KA?;)
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
IF Metall lättar på blockaden mot Teslas skadeverkstäder

Posted byKristofer Raskapril 30, 2024




IF Metall har idag meddelat att de Tesla-godkända skadeverkstäderna som tagits ut i sympatistrejk återigen ska få börja reparera Tesla-bilar. Det från och med imorgon 1 maj.
Egentligen har det funnits ett undantag för kraftigt krockskadade Teslor sedan februari, men den dispensen gällde bara fram till och med idag. Istället för att nu dra åt snaran igen väljer IF Metall istället att lätta på sympatiåtgärden. En åtgärd som slagit hårt mot Tesla-ägare och de berörda skadeverkstäderna.
Annons

Kvar finns däremot vissa restriktioner, som ska förhindra arbetet på bilar som bland annat ägs av Tesla och åtgärder av vissa typer av garantiärenden. Men för den som har en krockskadad Tesla kommer det nu alltså vara möjligt att få den reparerad.
– Blockad för servicearbete gäller fortfarande på bilar som ägs av Tesla, bilar med transportskador och bilar som omfattas av fabriksgaranti. I övrigt kan service utföras på Teslabilar, skriver IF Metall i ett mail.
Branschkollegan Peter Esse har varit i kontakt med IF Metall för att få det hela bekräftat, och dessutom får han vissa bitar förtydligade. Peters inslag ser du nedanför:

Sedan strejken inledes har IF Metall plockat ut runt 80 skade- och karossverkstäder i Sverige i sympatistrejk. Dessa kan nu se fram emot att återigen återgå till sitt arbete.
Symboliken att lättnaden införs på fackets julafton ❤️❤️
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Tydligen började försäkringsbolagen leja in verkstäder som specifikt INTE har kollektivavtal för att få Teslorna reparerade. Och då måste IF Metall antingen sätta alla försäkringsbolag i blockad eller på något sätt motivera en lättnad av blockaden, för det går ju inte för sig att jobb går till icke kollektivavtalsanslutna verkstäder!
Oooops!
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 9 till
  • Laddar…
Man kan förstå varför sekretess är en så viktig del av anställningsavtalet även för verkstadspersonalen ”på golvet” och inte bara utvecklingspersonal, ingenjörer mm. Finns problem eller ej…?

Sen kommer rostfria cybertruck som rostar!
Salt, fågelbajs och industriellt nedfall skall tas bort omgående från den polerade obehandlade rostfria karossen enligt manualen.

Här Tesla S igen. Två bilar till med sprucken undre länkarm.

Närbild av en person som håller i en sprucken och sliten bilens undre länkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av nyhetsartikel om Teslas chassi-problem och företagets ovilja att erkänna felet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tesla Model S med skadad undre länkarm vilket orsakat att framhjulet vikt sig onormalt under bilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabbfil för att ta sig till verkstad.

Närbild på en blå stödkabel fäst vid en sprucken länkarm på en bil under reparation.

Svenska Transportstyrelsen har en utredning efter att de fått in anmälningar om liknande händelser med Tesla Model S. Men enligt handläggaren kan det ta flera år innan de är färdiga med utredningen. I Norge har myndigheterna lagt ner sin utredning om felet.
– Som du säkert känner till så tar vi emot och följer upp anmälningar som rör produktsäkerhet inom fordonsområdet av medborgare i Sverige, handläggningstiden kan variera mellan någon vecka till flera år, säger Patrik Hammarbäck, utredare väg och järnväg på Transportstyrelsen, till Carup.
Carup har sökt Tesla i Sverige för en kommentar.
LÄS MER:

  • Carolines Tesla sprack: ”Jag blev livrädd”
  • Tesla kan tvingas återkalla bilar i Norge för känt fel
  • Fjädring på ny Tesla kollapsade – garantin täckte inte
  • Tesla slipper återkalla för fel på hjulupphängning
  • Transportstyrelsen i Sverige utreder fel på Teslas fjädring
  • Tesla fick lagas med spännband: ”Fixa er skit innan…
https://carup.se/tommys-tesla-kollapsade-hjulet-vek-sig/
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Tidiga Model S är ju erkänt en problembil, men om Teslas bilar är bra eller om Elon Musk är en idiot spelar ju inte så stor roll gällande om de ska tvingas att ha kollektivavtal eller inte.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Argumentet kanske är att medbestämmande reglerna från kollektivavtalet leder till högre kvalitet?
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Känns långsökt att någon mek i lilla lilla Sverige tack vare facket skulle kunna ha någon större inverkan på hur tesla konstruerar sina bilar.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Känns långsökt att någon mek i lilla lilla Sverige tack vare facket skulle kunna ha någon större inverkan på hur tesla konstruerar sina bilar.
Nja, nu var väl frågan egentligen om sekretessavtalet innebär att man inte får berätta om farliga fel man upptäcker till utomstående., alltså munkavle som kan påverka säkerheten för kunden.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D Dilato skrev:
Nja, nu var väl frågan egentligen om sekretessavtalet innebär att man inte får berätta om farliga fel man upptäcker till utomstående., alltså munkavle som kan påverka säkerheten för kunden.
Ja det är väl fullt rimligt att den typen av kommunikation sker centralt och på ett kontrollerat sätt och inte via någon mek i Svedala?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är väl fullt rimligt att den typen av kommunikation sker centralt och på ett kontrollerat sätt och inte via någon mek i Svedala?
Men om man (Tesla) inte åtgärdar utan mörkar kända fel som i beskrivs artikeln ovan, och mekanikern inte får berätta om det till utomstående blir det ju farligt på riktigt.

För övrigt finns det ingen teslaverkastad i Svedala 😉
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Man kan förstå varför sekretess är en så viktig del av anställningsavtalet även för verkstadspersonalen ”på golvet” och inte bara utvecklingspersonal, ingenjörer mm. Finns problem eller ej…?

Sen kommer rostfria cybertruck som rostar!
Salt, fågelbajs och industriellt nedfall skall tas bort omgående från den polerade obehandlade rostfria karossen enligt manualen.

Här Tesla S igen. Två bilar till med sprucken undre länkarm.

[bild]

[bild]

[bild]

Snabbfil för att ta sig till verkstad.

[bild]



[länk]
https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-advokater-hotar-svensk-bilverkstad-for-filmpublicering/399884
 
  • Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D Dilato skrev:
Men om man (Tesla) inte åtgärdar utan mörkar kända fel som i beskrivs artikeln ovan, och mekanikern inte får berätta om det till utomstående blir det ju farligt på riktigt.

För övrigt finns det ingen teslaverkastad i Svedala 😉
Är väl därför vi har en så rigid process kring bilprovning i Sverige?

Tror en teslaverkstad är precis vad Svedala behöver!
 
N
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det är väl fullt rimligt att den typen av kommunikation sker centralt och på ett kontrollerat sätt och inte via någon mek i Svedala?
Jag tycker inte en sådan kultur där företagen kan hindra folk från att berätta om fel o brister i produkter är ok. Det är ju sådana avtal som har gjort det möjligt för oseriösa företag att sälja produkter som är farliga för konsumenter eller att arbetsplatser är farliga för arbetarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123
N Niq skrev:
Jag tycker inte en sådan kultur där företagen kan hindra folk från att berätta om fel o brister i produkter är ok. Det är ju sådana avtal som har gjort det möjligt för oseriösa företag att sälja produkter som är farliga för konsumenter eller att arbetsplatser är farliga för arbetarna.
Så fungerar det väl i stort sett på alla företag? Lojalitetsplikten är omfattande och du som enskild anställd kan oombedd inte ta på sig att vara något språkrör för företaget. Företag förhåller sig till lagar, regler, standarder med mera som ska förhindra att undermåliga produkter når konsumenter. Jag anser inte att en tystnadsklausul gör varken till eller från för just den här frågan.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
N
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så fungerar det väl i stort sett på alla företag? Lojalitetsplikten är omfattande och du som enskild anställd kan oombedd inte ta på sig att vara något språkrör för företaget. Företag förhåller sig till lagar, regler, standarder med mera som ska förhindra att undermåliga produkter når konsumenter. Jag anser inte att en tystnadsklausul gör varken till eller från för just den här frågan.
Klart man inte kan ta på sig att vara språkrör för företaget men man ska ju inte kunna bli stämd för att man rapporterar om fel och brister som påverkar säkerheten för konsumenter eller dom anställda. Ja Seriösa företag förhåller sig naturligtvis till lagar regler o standarder och för dom är det ju inget problem att deras anställda får berätta om brister för dom fixar problemen istället för att dölja dom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.