Fast ingen har väl sagt att tolkningen strider mot direktivet!?
Bara att tolkningen går längre än tvunget, och därför skapar onödiga försämringar för t.ex brandmän, helt i onödan
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
F
O O skrev:
Jag tror ingenting. Jag har inte ens funderat på det du frågar om. Jag bara förklarar hur det fungerar rent teoretiskt. Alla verkliga situationer är olika. Det som gäller en gång på en plats kan vara mycket annorlunda en annan gång på en annan plats.

Ja visserligen är det normala att facket förhandlar för sina medlemmar. Men visst i en del situationer representerar de oxo oanslutna. Hur de då agerar varierar säkert. Men vi kan nog vara ganska säkra på att facket prioriterar de egna medlemmarna. På oanslutnas bekostnad. Att någon annan drabbas är väl själva grejen med att prioritera någon. Med tanke på att fackföreningar är intresseorganisationer för sina egna medlemmar är det ganska självklart hur de agerar i dessa situationer.

Arbetsgivare och fack beslutar om avtalsturlistor men de går nog sällan ut och informerar om dem till alla anställda.
Ett snille spekulerar...... Kan du inte konsultera nån som faktiskt har koll, som tex @JanneJanne123 och till att börja med fråga om företagen ofta sparkar folk dom verkligen inte vill sparka bara för att det skulle passa facket. Ge dig, jag tror inte du har en aning om vad som gäller eller hur det brukar se ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Vi pratar ju om brandmännen nu, som är kommunalt anställda, men ja, det är begränsat till KHA (och ev. andra avtal med liknande villkor om tillåtna stridsåtgärder), där säger jag inte emot dig.
På sidan https://www.dagensmedicin.se/varden...r-nar-avhopp-fran-jobbet-blir-olaglig-aktion/ som du länkade till står det explicit att det gäller hot om massuppsägningar. Att en enskild person hotar att säga upp sig tolkas knappast som en stridsåtgärd.
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
Fast ingen har väl sagt att tolkningen strider mot direktivet!?
Bara att tolkningen går längre än tvunget, och därför skapar onödiga försämringar för t.ex brandmän, helt i onödan
Läs inlägget #9 169 igen, där står det just det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På sidan [länk] som du länkade till står det explicit att det gäller hot om massuppsägningar. Att en enskild person hotar att säga upp sig tolkas knappast som en stridsåtgärd.
Vad du hakat upp dig på den detaljen, det står inte heller att det är tillåtet.

Enskilda personers agerande kan antagligen inte räknas som stridsåtgärd oavsett, men om du sitter i fika-rummet och svär över de dåliga villkoren och sen säger till chefen att du funderar på att säga upp dig, och dina kollegor som också var med på fikat gör det samma så blir det plötsligt inte så uppenbart längre.

Jag var personligen jävligt glad när jag läste om att de hotade att säga upp sig när det begav sig, var starten på vad jag uppfattat att flytta sjuksköterskors lönenivå från att vara extremt låg i förhållande till ansvar och utbildning till att generellt blivit mycket bättre. Tidigare hade de tyvärr bara låtit sig bli överkörda, och väntat på att "facket" skulle lösa det åt dem
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det är stor skillnad mot att någon tycker att en tolkning är fel och att det verkligen strider mot ett direktiv. SKR anser ju uppenbarligen att det inte strider mot direktivet. Precis som i andra sammanhang i livet, t.ex. att försvarsadvokater tycker att åklagarens tolkning av bevisen är fel (och tvärtom) men det är domstolen som bestämmer om det är ett brott eller inte.
Jag ska ge dig rätt på en punkt, och det var att jag var lite snabb på lunchen när jag skrev att avtalet ”strider mot EU-direktivet”, det är en felskrivning från min sida. Avtalet uppfyller EU-direktivet och mer där till och det är det som är konfliktfrågan.

Är ju extra intressant att Kommunal nu hotar om strejker i protest mot avtalet de själva var med och tog fram.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Jag undrar var gränsen går mellan att hota om "massuppsägning" och att sakligt informera om att en trolig konsekvens av nuvarande förutsättningar är att många kommer välja att säga upp sig
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I den första versionen av artikeln stod det att brandmän skulle tas ut i strejk, men det är borttaget nu.
OK. Man kan inte lita på allt som skrivs. 😁
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ett snille spekulerar......
Vad kom du fram till? 😂
F fsn skrev:
Kan du inte konsultera nån som faktiskt har koll, som tex @JanneJanne123
Det jag skrev har jag 100% koll på.
F fsn skrev:
och till att börja med fråga om företagen ofta sparkar folk dom verkligen inte vill sparka bara för att det skulle passa facket.
Lägg inte ord i min mun! Det du skriver har jag inte påstått. Jag är ganska säker på att sådant aldrig händer.

Det som ofta händer är att facket låter företaget sparka oorganiserade anställda utan att protestera. Det är inte fackets sak att verka för andra än sina medlemmar. Så när inte företaget vill ha dem kvar har inte facket något problem med saken. Facket går alltså på företagets linje i de fallen.
F fsn skrev:
Ge dig, jag tror inte du har en aning om vad som gäller eller hur det brukar se ut.
Du tror fel. Jo, jag har bättre koll på arbetsrätt än de flesta. Men du har uppenbarligen missförstått mig. Kanske borde jag uttryckt mig tydligare. Kanske är jag bättre på arbetsrätt än att skriva begripligt på forum.
O O skrev:
Ja visserligen är det normala att facket förhandlar för sina medlemmar. Men visst i en del situationer representerar de oxo oanslutna. Hur de då agerar varierar säkert. Men vi kan nog vara ganska säkra på att facket prioriterar de egna medlemmarna. På oanslutnas bekostnad. Att någon annan drabbas är väl själva grejen med att prioritera någon. Med tanke på att fackföreningar är intresseorganisationer för sina egna medlemmar är det ganska självklart hur de agerar i dessa situationer.
Avtalsturlistor är resultat av förhandlingar mellan fack och arbetsgivare, Grejen är att man med dem kan frångå sist-in-först-ut-principen. På så sätt kan arbetsgivare säga upp sådana som de vill bli av med. Och facket kan rädda sina medlemmar från att bli uppsagda. Allt på bekostnad av fackligt oorganiserade.
O O skrev:
Arbetsgivare och fack beslutar om avtalsturlistor men de går nog sällan ut och informerar om dem till alla anställda
Man kanske får se listan, Men utan förklaring till hur turordningen blev.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är ju extra intressant att Kommunal nu hotar om strejker i protest mot avtalet de själva var med och tog fram.
Det är väl det som är den Svenska modellen.

Att fackförbund och arbetsgivarorganisationer anpassar reglerna på arbetsmarknaden till vad som är acceptabelt för de berörda inom en del av arbetsmarknaden. Typ Kommunal, Metall, Skola, osv. Det behöver inte vara samma regler för alla. När man inte är nöjd längre vill man ändra på någon detalj. Ofta löser de det sig. Så man kan ändra reglerna snabbt och smidigt. Ibland hotas det med strejk. Oftast blir det ingen strejk. Men till slut ser de olika KA ganska olika ut mellan branscherna.

EU har ju en annan approach på detta. Man vill att alla skall ha samma villkor. Så de vill att skall gälla om man jobbar på Volvo, Mercedes, Citroen eller Fiat. T.ex. Det skall vara lika lätt att byta jobb inom EU, som det har blivit att ta med sin telefon, eller plånbok för den som har EUR i den. Det finns en logik i det tänket oxo. Men det betyder att ändringar görs på EU-nivå. Så det lär bli väldigt mycket svårare att ändra regelverket. Reglerna blir trögare eller stabilare.

Men det är två olika modeller. Vilken som är bäst är svårt att säga. Av någon anledning vill Sveriges politiker inte skrota KA-modellen. Antagligen för att den fungerar. Sverige har väldigt få strejker i internationell jämförelse. T.ex. Men Sverige är ganska ensamt.
 
D
A ajn82 skrev:
Du får lov att säga upp dig, men inte hota att säga upp dig
Inte det heller, som artikelns rubrik så är det "hårfint" men för att göra det enkelt så kan man kanske säga att det som inte är tillåtet är att organisera massuppsägningar men att flera människor meddelar att de säger upp sig om inte bättringar görs, är tillåtet.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Pudel nr 1 hälsningar IF Metall.
[länk]
Vill du citera för oss som inte har Facebook?
 
IF Metall lättar på blockaden mot Teslas skadeverkstäder

Posted byKristofer Raskapril 30, 2024




IF Metall har idag meddelat att de Tesla-godkända skadeverkstäderna som tagits ut i sympatistrejk återigen ska få börja reparera Tesla-bilar. Det från och med imorgon 1 maj.
Egentligen har det funnits ett undantag för kraftigt krockskadade Teslor sedan februari, men den dispensen gällde bara fram till och med idag. Istället för att nu dra åt snaran igen väljer IF Metall istället att lätta på sympatiåtgärden. En åtgärd som slagit hårt mot Tesla-ägare och de berörda skadeverkstäderna.
Annons

Kvar finns däremot vissa restriktioner, som ska förhindra arbetet på bilar som bland annat ägs av Tesla och åtgärder av vissa typer av garantiärenden. Men för den som har en krockskadad Tesla kommer det nu alltså vara möjligt att få den reparerad.
– Blockad för servicearbete gäller fortfarande på bilar som ägs av Tesla, bilar med transportskador och bilar som omfattas av fabriksgaranti. I övrigt kan service utföras på Teslabilar, skriver IF Metall i ett mail.
Branschkollegan Peter Esse har varit i kontakt med IF Metall för att få det hela bekräftat, och dessutom får han vissa bitar förtydligade. Peters inslag ser du nedanför:

Sedan strejken inledes har IF Metall plockat ut runt 80 skade- och karossverkstäder i Sverige i sympatistrejk. Dessa kan nu se fram emot att återigen återgå till sitt arbete.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.