Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
mikethebik mikethebik skrev:
En motståndare blickar tillbaka så långt det behövs för att markera sin inställning mot den man vill racka ner på, blickar du tillräckligt långt tillbaka finns det massor av lik i garderoberna att hitta oavsett parti eller organisation att gå till storms mot, åtminstone med dagens rådande inställning till hur vi bedömer människor.
Det var bittert skrivet, jag skulle väl säga att titta bakåt är enda sättet att säga något om framtiden, blicka framåt går ju inte.

Sen tror jag nog inte att någon skulle påstå att det saknar betydelse hur en person eller organisation har agerat tidigare i vissa situationer, eller hur de i efterhand förhåller sig till eventuella missdåd. Någon som erkänner och visar ånger blir lättare förlåten än den som gör tvärtom.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var bittert skrivet, jag skulle väl säga att titta bakåt är enda sättet att säga något om framtiden, blicka framåt går ju inte.

Sen tror jag nog inte att någon skulle påstå att det saknar betydelse hur en person eller organisation har agerat tidigare i vissa situationer, eller hur de i efterhand förhåller sig till eventuella missdåd. Någon som erkänner och visar ånger blir lättare förlåten än den som gör tvärtom.
Bittert är det kanske men det är så argumentation går till, särskilt i politiken där ingen vill ta ansvar vad man gjort eller underlåtit att ha gjort tidigare, all skuld läggs på den som har makten för närvarande.
Välkommen till verkligheten.
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Måste man alltid blicka tillbaka massor av årtionden av historia? Hur lång baka skall man blicka, är det inte mer rimligt att man bedömer det som är aktuellt istället för det som var för en evighets sen? Omvänt kanske inte Socialdemokraterna kan leva på det som de gjorde för 50år sedan?
Men vänsterpartiet ska fortfarande belasta för att de en gång var ett kommunistiskt parti?
Vi ska tydligen glömma historien lite selektivt...
 
  • Gilla
  • Wow
Fadai och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Men vänsterpartiet ska fortfarande belasta för att de en gång var ett kommunistiskt parti?
Vi ska tydligen glömma historien lite selektivt...
Så är det, likväl som att SD belastas för att de haft nassar i sina led, ingen skillnad alls, motståndaren ser vad de vill se.
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hur menar du?

Jag får ofta skäll för att jag varnar för Putinregimen. De vill hare en fortsättning på den brutala ryska monarkin och den ännu brutalare kommunistregimen och de är på god väg att uppnå sitt mål.

Jag får ofta skäll för att jag varnar för Kina och den till namnet kommunistiska diktaturen där.

Som jag ser det är högerdiktatur och vänsterdiktatur exakt samma sak. Den ända skillnaden är vissa detaljer i retoriken. I grunden är auktoritarismen en och samma ideologi var den än dyker upp. Därför kan de auktoritära regimerna samarbete. Nordkorea, Iran, Kina, Ryssland och nu senast USA.
Bra skrivet, får väl bara hoppas att USA inte går till att bli en regim likt de andra du räknar upp, inte bra för övriga världen.
Men som det ser ut nu med ett internet och tillhörande sociala medier där det tycks saknas broms för när man postar så ser det onekligen mörkt ut.
Ingen bra grogrund för dialog direkt när diplomatin ersätts av konfrontation.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
D
mikethebik mikethebik skrev:
Så är det, likväl som att SD belastas för att de haft nassar i sina led, ingen skillnad alls, motståndaren ser vad de vill se.
Nja, V har väl "gjort upp" med sitt förflutna medan SDs pågår framför ögonen, det kommer kanske en tid då SD kan bli fria sitt arv men det kräver då också att de är öppna i sina ställningstaganden och förmodligen justerar sin politik.

En liten notering är att det är underhållande att se varje gång de ska bryta med något i sitt arv, konvulsionerna i partiet är stora, min gissning är att det inte kommer att gå och att det vid någon tidspunkt bryts i delar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Så är det, likväl som att SD belastas för att de haft nassar i sina led, ingen skillnad alls, motståndaren ser vad de vill se.
Jo man får ju beundra SD för att de ideligen utesluter Nazister ur sitt icke Nazistiska parti.
Sedan vägrar de ju att göra upp med sitt förflutna till skillnad från Vänsterpartiet
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Kan vi återgå till TS nu tack.
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan vi återgå till TS nu tack.
Ja men vafan, det händer ju inget, eller? Det som hänt har det ju vänts in och ut på redan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer detta ge effekt, annat än att bolag utan kollektivavtal får mer jobb?
Min gissning, -nej!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan vi återgå till TS nu tack.
Diskussioner utvecklas och man blir ju mörkrädd för vad Tessla ägaren håller på med, rent skrämmande. Kan bli en depression som får 1929 att verka som en västanfläkt
 
  • Haha
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Diskussioner utvecklas och man blir ju mörkrädd för vad Tessla ägaren håller på med, rent skrämmande. Kan bli en depression som får 1929 att verka som en västanfläkt
Ja, jag märker att vissa är mer lättskrämda än andra men det har föga med TS att göra. Starta en egen tråd.
 
  • Gilla
  • Wow
Zevv och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, jag märker att vissa är mer lättskrämda än andra men det har föga med TS att göra. Starta en egen tråd.
Det är en, din, åsikt, jag skulle dock säga att det har allt med konflikten att göra, saker som fackets historia, arbetsmarknadens historia, fackets ledning och ambitioner, likaså detsamma med Tesla och ju mer Tesla och dess ledning visar av korten ju mer kan man förstå konflikten, i det sammanhanget ser jag inte att den kan få en naturlig lösning, det är lite som Thåströms "Fred", det bör inte vara acceptabelt för någon av sidorna.

Min gissning är det krävs något idag okänt för att stoppa den, ny lagstiftning eller annan juridisk abrovink, annars ser jag inget slut.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är en, din, åsikt, jag skulle dock säga att det har allt med konflikten att göra, saker som fackets historia, arbetsmarknadens historia, fackets ledning och ambitioner, likaså detsamma med Tesla och ju mer Tesla och dess ledning visar av korten ju mer kan man förstå konflikten, i det sammanhanget ser jag inte att den kan få en naturlig lösning, det är lite som Thåströms "Fred", det bör inte vara acceptabelt för någon av sidorna.

Min gissning är det krävs något idag okänt för att stoppa den, ny lagstiftning eller annan juridisk abrovink, annars ser jag inget slut.
Konflikten kommer sluta när facket lägger ner och tar en torsk eller när den sista strejkande anställda tar ett nytt jobb...
 
  • Gilla
  • Haha
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.