702 740 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så vad du säger är att konflikten snarare är ideologiskt motiverad för man vill markera mot Tesla som en politisk motståndare i en bredare dimension. Jag tror du har rätt, och jag gillar verkligen inte Musks nuvarande riktning, och hoppas att ägarna väljer att göra sig av med honom.D djac skrev:Det är en, din, åsikt, jag skulle dock säga att det har allt med konflikten att göra, saker som fackets historia, arbetsmarknadens historia, fackets ledning och ambitioner, likaså detsamma med Tesla och ju mer Tesla och dess ledning visar av korten ju mer kan man förstå konflikten, i det sammanhanget ser jag inte att den kan få en naturlig lösning, det är lite som Thåströms "Fred", det bör inte vara acceptabelt för någon av sidorna.
Min gissning är det krävs något idag okänt för att stoppa den, ny lagstiftning eller annan juridisk abrovink, annars ser jag inget slut.
Dock tycker jag det är väldigt problematisk om vi använder "den svenska modellen" för att trycka till politiska motståndare, istället för att åtgärda konkreta problem arbetstagarna ifråga upplever.
Redigerat:
Självklart är den ideologiskt motiverad, jag tror dock inte exakt så, det finns ju gott om företag utan kollektivavtal och något gjorde ju att det blev konflikt just med Tesla.A ajn82 skrev:Så vad du säger är att konflikten snarare är ideologiskt motiverad för man vill markera mot Tesla som en politisk motståndare i en bredare dimension. Jag tror du har rätt, och jag gillar verkligen inte Musks nuvarande riktning, och hoppas att ägarna väljer att göra sig av med honom.
Dock tycker jag det är väldigt problematisk om vi använder "den svenska modellen" för att trycka till politiska motståndare, istället för att åtgärda kontorets problem arbetstagarna ifråga upplever.
Min gissning är de är i bransch med hög anslutning, de är amerikanska, snabbväxande (går inte att blunda för) och sågs nog som ett hot mot andra anslutna bolag i vertikalen. Facket har väl under många år försökt ha en dialog med Tesla, som inte varit intresserade och till sist väljs de ut.
De flesta fackliga konflikter är ju principiella, nu kan man gissa att Tesla med sin väldokumenterade antifackliga hållning inte vägrar för att de inte har råd med ett avtal, utan av ren princip även de. Det innebär ju att antingen måste facket sluta vara fack och driva fackliga frågor, eller så måste Tesla lägga ner sin antifackliga hållning och jag tror inte att något av detta är kan accepteras av respektive.
Nu har det ju framkommit att Musk har styrt om leveranser av "AI chip" från Nvidia från Tesla till xAI och X.A ajn82 skrev:
Det tros ha försenat Teslas tidplaner med några månader.
Om han prioriterar sina andra företag före Tesla kan han väl knappast fortsätta som Testas VD?
Svenska modellen har inga tvingande krav på något avtal öht, så det är på många sätt en dum strid att ta eftersom de inte har någon "laglig rätt att vinna" mot en ideologisk motståndare som aldrig kommer att ge sig.A ajn82 skrev:
IF Metall riskerar snarare att orsaka inskränkningar i svenska modellen.
Nog har väl ägaren till Tessla med Tessla att göra kan tänka. Det är väl ändå Tesslas ägare som förbjude kollektivavtal.Jonatan79 skrev:
Tänk om de två miljoner löntagare i USA som håller på att få sparken hade haft det. Kommer tiotals miljoner offentliganställda att få sparken av Tesslas ägare Musk
Du vill alltså via skatter betala för en offentlig sektor som är större än nödvändigt?K kortis skrev:
Nu är det väl inte Musk som sparkar någon. Hans jobb är, så vitt jag förstått, att se hur de kan effektivisera statliga organisationer. Uppsägningarna görs av andra, sannolikt delvis på hans grupps rekommendationer. En viss skillnad, i så fall.
Det egendomliga är att storkapitalhögern gärna vill ha en stor offentlig sektor som stöder dem själva men de vill inte ha en offentlig sektor som stöder de övriga 95 procenten av medborgarna.Intet skrev:
Du vill alltså via skatter betala för en offentlig sektor som är större än nödvändigt?
Nu är det väl inte Musk som sparkar någon. Hans jobb är, så vitt jag förstått, att se hur de kan effektivisera statliga organisationer. Uppsägningarna görs av andra, sannolikt delvis på hans grupps rekommendationer. En viss skillnad, i så fall.
Är det egendomligt, menar du?H heimlaga skrev:
Det gäller väl oss alla. Ja, nästan alla. Kul att tillhöra storkapitalhögern. Jag är inte bara landsförrädare, turkisk nazistvargunge utan även tillhörande -"Storkapitalhögern"! Tjusigt. Kan jag skriva det på mina visitkort måntro?
Ja det är egendomligt för oss som lever i tankesättet att medborgerliga rättigheter och skola och polis och sjukvård och lagstiftning skall gälla lika för alla.Intet skrev:
Du tänker på svensk offentlig sektor?Intet skrev:
Du vill alltså via skatter betala för en offentlig sektor som är större än nödvändigt?
Jag vet att den är för liten den skulle vara mycket större ex all vård ska vara offentlig, alla SIS och HVB hem. Vägunderhåll ska tillbaka både kommunalt och statligt.
Jag ger mig i allt det där om det någon gång görs en konsekvensutredning om vilket som är billigast men det vägrar man kategoriskt.
Om man i USA sparkar 95% så då tänker jag att man vill lägga ned allt.
Det är aldrig de som bestämmer att avskeda människor i större bolag som säger upp, det gör närmaste chef, ingen vill ta i den potatisen
Finns det några företag med elektriker som inte har kollektivavtal. Det tror inte jag, det är Sveriges mest stridbara fack och de är nog näst intill hundraprocentigt anslutna.Jonatan79 skrev:
Talade med en som kör eget och han sa nä sådana jobb tar jag inte det är mina gamla arbetskamrater och kanske jag behöver dom i framtiden.
Vet ej, kanske några. Jag vet att Tesla har anställt några egna elektriker. Oavsett får bolag med KA färre jobb...K kortis skrev:Finns det några företag med elektriker som inte har kollektivavtal. Det tror inte jag, det är Sveriges mest stridbara fack och de är nog näst intill hundraprocentigt anslutna.
Talade med en som kör eget och han sa nä sådana jobb tar jag inte det är mina gamla arbetskamrater och kanske jag behöver dom i framtiden.