702 624 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Förmögenhetsskatt och arvsskatt drabbar fattiga hårdare än rika.L lat skrev:
Alla skatter drabbar fattiga hårdare än rika.
Pesionärer betalar redan lägre skatt än lönearbetare.L lat skrev:
"Statlig" och "bättre" är kanske inte två termer som alltid hör så bra ihop, men statliga verksamheter ska vara oväldiga. I ett samhälle utan några större problem med korruption är det också så. Det är svårare att se till att privata intressen ser till allas bästa.L lbgu skrev:
Åjo, det finns en del halvknäppa typer som kan göra det.N Niq skrev:
"Jobbar ordentligt" är dock inte samma sak som att jobba mycket. Det viktiga är det ekonomiska resultatet av arbetet.N Niq skrev:
Socialdemokraterna skulle härstamma från kommunismen? Det fanns inga som var så osams som just de och arbetarrörelsen bildades för de dåliga vilkor som rådde då inget annat. kommunismen var i sin absoluta linda i slutet 1800-talet och Komunistiska manifestet bara 30-40 år.L L Jan skrev:Mossigt och fördomsfullt!
Partiers historik för 100 år sedan är inte aktuellt idag. Det finns något som heter utveckling! Socialdemokraterna härstammar från kommunismen. Men inte ens värt att nämna idag, anser jag. De som gör det som något argument för saker är blåsta, anser jag. (Är själv helt annat än Sosse, men respekterar dem) Kanske jag avslöjar min partitillhörighet någon gång, vem vet?
Fokusera på nuet och framtiden istället!
Och jag har här inte nämnt Socialdemokraternas historia inte ens nutidshistoria.
Men är du så urbota dum att du tror att det som genomförts de senaste 60-70 åren är något statiskt och inte kan tas i från dig så tänk om.
Och faktiskt så vilar mycket av svenska företags välmående på det oxå
Det blir ju lite knepigt att betala förmögenhetsskatt när man är fattig då själva definitionen på fattig är att man inte har pengar och då ingen förmögenhet.P pmd skrev:
Har man inga pengar och ärver så blir det skatt men eftersom den läggs på inkomsten så blir ju skatten därefter.
Sedan om det är bra el dåligt det är en annan fråga. Men pengarna ska in
Det beror nog på hur man definierar rikedom men visst kan man det. Absolut.P pmd skrev:
Jag skulle vilja säga att det under de senaste borgerliga regeringarna bara i skattelättnader har höginkomsttagare skrapat ihop en förmögenhet om än en lite.
Antalet anmälda brott minskade lite under 2024.K kortis skrev:
Ett lands ekonomi beror på väldigt mycket som är utanför politikens områden. Speciell för ett litet land.K kortis skrev:
Penningpolitiken sköts inte av regeringen, utan av riksbanken som är "oberoende". Riksbankens direktion byts inte automatiskt ut vid ett val, åtminstone.K kortis skrev:
Men den senaste månaden har grov brottslighet ökat kraftigtP pmd skrev:
Och hur var det med den grova brottsligheten 2024.
Och var det inte så att borgligheten skylde all ökad brottslighet på sossarna när den faktiskt var lika stor 1990 som 2020 om jag inte missminner mig
När LAS stiftades blev motsvarande delar av Saltsjöbadsavtalet ogiltiga. Jag misstänker att de övriga lagar du nämner inte är dispositiva, men det är bara en misstanke. Hur är det i verkligheten?O skrev:
Menar du alltså att ett kollektivavtal mellan A och B reglerar relationen mellan C och D?O skrev: