Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
L lat skrev:
Du har väl inte glömt att man, som enda industriland i världen, avskaffat;
Förmögenhetsskatten
Arvsskatten
Gåvoskatten
Fastighetsskatten

Dvs alla skatter som riktar sig mot de besuttna
Förmögenhetsskatt och arvsskatt drabbar fattiga hårdare än rika.
Alla skatter drabbar fattiga hårdare än rika.
L lat skrev:
Hade man behållit/justerat Arv/Förmögenhet/Gåvo & fastighetsskatten kunde man istället justerat momsen tex på mat, uppvärmning, andra boendekostnader och sånt som slår mot de icke förmögna, kanske tom minska skatten för pensionärer.
Pesionärer betalar redan lägre skatt än lönearbetare.

P
L lbgu skrev:
Oberoende av vad som fungerar bäst eller ej så anser jag inte att staten ska lämna ut på privata intressen att i princip sköta saker som någon statlig myndighet skulle sköta bättre.
"Statlig" och "bättre" är kanske inte två termer som alltid hör så bra ihop, men statliga verksamheter ska vara oväldiga. I ett samhälle utan några större problem med korruption är det också så. Det är svårare att se till att privata intressen ser till allas bästa.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
jo jag som pensionär har ju fått kanske tiotusen sammanlagt medan de som fått mest runt 600000kr på jobbskattebidrag
Fått? Staten har avstått från att konfiskera pengar. Staten har inte delat ut pengar till någon i detta sammanhang.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Sidan är låst. Men Matias Svenssons resonemang brukar ju vara rena tomtesagorna
Läs Mattias Svenssons artikel här.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
I Sverige beskattar vi nämligen arbete hårdare än kapital.
Det är en av anledningarna till att man inte kan arbeta sig till rikedom i Sverige.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Ingen presterar bra 10-12 timmar i sträck varje dag.
Åjo, det finns en del halvknäppa typer som kan göra det.
N Niq skrev:
Visst jag tycker dom som jobbar ordentligt på sina jobb vilket är dom flesta jag jobbat med.
"Jobbar ordentligt" är dock inte samma sak som att jobba mycket. Det viktiga är det ekonomiska resultatet av arbetet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Mossigt och fördomsfullt!
Partiers historik för 100 år sedan är inte aktuellt idag. Det finns något som heter utveckling! Socialdemokraterna härstammar från kommunismen. Men inte ens värt att nämna idag, anser jag. De som gör det som något argument för saker är blåsta, anser jag. (Är själv helt annat än Sosse, men respekterar dem) Kanske jag avslöjar min partitillhörighet någon gång, vem vet?

Fokusera på nuet och framtiden istället!
Socialdemokraterna skulle härstamma från kommunismen? Det fanns inga som var så osams som just de och arbetarrörelsen bildades för de dåliga vilkor som rådde då inget annat. kommunismen var i sin absoluta linda i slutet 1800-talet och Komunistiska manifestet bara 30-40 år.
Och jag har här inte nämnt Socialdemokraternas historia inte ens nutidshistoria.
Men är du så urbota dum att du tror att det som genomförts de senaste 60-70 åren är något statiskt och inte kan tas i från dig så tänk om.
Och faktiskt så vilar mycket av svenska företags välmående på det oxå

P pmd skrev:
Vad baserar du det på?

P pmd skrev:
Förmögenhetsskatt och arvsskatt drabbar fattiga hårdare än rika.
Alla skatter drabbar fattiga hårdare än rika.

Det blir ju lite knepigt att betala förmögenhetsskatt när man är fattig då själva definitionen på fattig är att man inte har pengar och då ingen förmögenhet.
Har man inga pengar och ärver så blir det skatt men eftersom den läggs på inkomsten så blir ju skatten därefter.
Sedan om det är bra el dåligt det är en annan fråga. Men pengarna ska in

P pmd skrev:
Det är en av anledningarna till att man inte kan arbeta sig till rikedom i Sverige.
Det beror nog på hur man definierar rikedom men visst kan man det. Absolut.
Jag skulle vilja säga att det under de senaste borgerliga regeringarna bara i skattelättnader har höginkomsttagare skrapat ihop en förmögenhet om än en lite.

K Kane skrev:
Vad baserar du det på?
Det gör man och en betydande sådan. Det är bara att du läser skattetabellen.
Men pensionen borde vara skattefri under 20000kr/mån och trappan brantare ju mer inkomst man har efter pensionsåldern inträtt typ nu 67?

P
K kortis skrev:
Jag hittar inga bara förstörd välfärd och ökad brottslighet och ett land i djup lågkonjunktur.
Antalet anmälda brott minskade lite under 2024.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Magdalena Andersson hade Europas bästa ekonomi enligt OECD
Ett lands ekonomi beror på väldigt mycket som är utanför politikens områden. Speciell för ett litet land.
K kortis skrev:
Yes bra penningpolitik där
Penningpolitiken sköts inte av regeringen, utan av riksbanken som är "oberoende". Riksbankens direktion byts inte automatiskt ut vid ett val, åtminstone.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pmd skrev:
Antalet anmälda brott minskade lite under 2024.
Men den senaste månaden har grov brottslighet ökat kraftigt
Och hur var det med den grova brottsligheten 2024.
Och var det inte så att borgligheten skylde all ökad brottslighet på sossarna när den faktiskt var lika stor 1990 som 2020 om jag inte missminner mig

P
O O skrev:
Det som arbetsrätten reglerar. T.ex LAS, ATL, AML och MBL
När LAS stiftades blev motsvarande delar av Saltsjöbadsavtalet ogiltiga. Jag misstänker att de övriga lagar du nämner inte är dispositiva, men det är bara en misstanke. Hur är det i verkligheten?
O O skrev:
Det är ganska mycket och det är relativt lätt att hitta genom att läsa svensk lag på arbetsrättsområdet.
Menar du alltså att ett kollektivavtal mellan A och B reglerar relationen mellan C och D?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.