702 634 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Socialdemokratiska partiet bildades ur fackföreningsrörelsen (1889), så frågan kanske ska ställas om det är OK att låta en organisation med stark koppling till en fackförening sköta lagstiftning? 🙃L lbgu skrev:
Fackföreningar och vänstriga parier (mest socialdemokratiska) har alltså en mycket nära gemensam historia i flera länder.
En byggnadsnämnd är utsedd av en folkvald församling.L L Jan skrev:
Ja, de är båda exempel på den svenska korporativismen.L L Jan skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Du får bestämma dig, antingen får de skriva vilka avtal de vill med varandra eller så får de inte bestämma en minimilön. Båda delarna går inte.L lbgu skrev:Fack, anställda och arbetsgivare får väl skriva vilka avtal de vill med varandra. Det är ju självklart.
Det jag inte tycker är rätt är att de olika parterna har tagit över saker som staten borde besluta om.
T.ex. minimilöner. Det är sådant som i normala länder bestäms av staten och inte några privata organisationer. Särskilt illa är det att privata organisationer som öppet stöder partier med pengar får denna rätt. I de flesta andra fall där sådant förekommer kallas det korruption, mutbrott eller jäv.
Och Centerpartiet är en gammal kooperativ förening och KD en från frireligiösa förbund, och ändå så lyfts frågor från olika föreningar upp till partier som sedan i regeringsställning kan stift lagar.P pmd skrev:Socialdemokratiska partiet bildades ur fackföreningsrörelsen (1889), så frågan kanske ska ställas om det är OK att låta en organisation med stark koppling till en fackförening sköta lagstiftning? 🙃
Fackföreningar och vänstriga parier (mest socialdemokratiska) har alltså en mycket nära gemensam historia i flera länder.
Nu kommer vi till Moderaterna och I dag SD som styrs av kapitalet och näringslivet som inte på något sätt har någon demokratisk förankring utan snarare tvärt om .
Just i dagarna gör det sig verkligen gällande. Då miljardregn förväntas falla över några som ger stora bidrag till Moderaterna
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Precis som företagsledare och deras organisationer har en mycket nära gemensam historia med högerpartier i flera länder inkl. Sverige.P pmd skrev:
Efter valreformen 1866 hade bolag rösträtt i kommunalval och därmed även påverkan på vilka som skulle sitta i första kammaren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvåkammarriksdagen
Ja tjena. Vad snävt! Du sitter för mycket på din kamnare och grubblar, med skygglapparna på, enligt mig.K kortis skrev:Och Centerpartiet är en gammal kooperativ förening och KD en från frireligiösa förbund, och ändå så lyfts frågor från olika föreningar upp till partier som sedan i regeringsställning kan stift lagar.
Nu kommer vi till Moderaterna och I dag SD som styrs av kapitalet och näringslivet som inte på något sätt har någon demokratisk förankring utan snarare tvärt om .
Just i dagarna gör det sig verkligen gällande. Då miljardregn förväntas falla över några som ger stora bidrag till Moderaterna
Om jag nu räknar upp alla partier i Sverige så är väl det knappast snävt, möjligen så klargjorde jag väl inte kopplingen mellan näringslivet och Svenskt Näringsliv i synnerhet med Moderaterna och SD något utförligt men det går ju förstås.L L Jan skrev:
Attans glömde liberalerna men de har ju oxå en stark folklig förankring, de och sossarna var väl de som införde demokratin
Mossigt och fördomsfullt!K kortis skrev:Om jag nu räknar upp alla partier i Sverige så är väl det knappast snävt, möjligen så klargjorde jag väl inte kopplingen mellan näringslivet och Svenskt Näringsliv i synnerhet med Moderaterna och SD något utförligt men det går ju förstås.
Attans glömde liberalerna men de har ju oxå en stark folklig förankring, de och sossarna var väl de som införde demokratin
Partiers historik för 100 år sedan är inte aktuellt idag. Det finns något som heter utveckling! Socialdemokraterna härstammar från kommunismen. Men inte ens värt att nämna idag, anser jag. De som gör det som något argument för saker är blåsta, anser jag. (Är själv helt annat än Sosse, men respekterar dem) Kanske jag avslöjar min partitillhörighet någon gång, vem vet?
Fokusera på nuet och framtiden istället!
Att knarklangare och gängkriminella göds av knarkköpare håller jag med om, men jag anser att det ligger stort ansvar på politiken också.K kortis skrev:Jämförelsen med mördare förstod jag inte.
Det är politiker som ansvarar för vårt land det är riktigt men om medborgare inte köper kvinnor, knark, svartsprit, smuggelsprit etc etc av kompis kompis så fanns det ingen efterfågan är det politikernas fel att medborgarna köper dessa tjänster?
Det är politikernas fel att inte beivra det i tillräckligt hög grad i sådana fall, så kan det vara.
Att inbilla sig att enbart skärpta lagar skulle hjälpa om det överhuvudtaget hjälper är att vara omdömeslös och ha mycket dålig insikt för de det berör sliter fullständigt i straff och vad de får för straff
Mördare var bara ett exempel där det blir tydligt att samhälle/politik bär fullt ansvar, om inte är det bara brottsoffret kvar att skylla på.
Eller lite mer realistiskt, våldtäkter, vem om inte politiken är ansvarig?
Misstänker att alla dom som begår våldtäkt vet mycket väl att det är fel, eller finns det någon stackare som inte hade fått den infon kanske, stackarn.
Att få bort kriminella från samhället är enda sättet, vi ser ju vad som händer när det daltas med brottslingar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Om man har tillräcklig mental kapacitet så är man ansvarig för sina handlingar. Det är på grund av det som man kan dömas till ett straff.Krilleman skrev:
Men är uppfostran av annan art än den gängse norm som vi har i Svea Rike. Att veta hut helt enkelt, eller kanske slänga sig med den gamla normen "vanligt svenskt bondförnuft". Och om det inte efterlevs...?BirgitS skrev:
Hur blir det då?
Facit finns redan om vi söker svaren hos domstolarna.
Och vi ska aldrig vara rädda för att prata om sanningar.
Men nu blev det OT, åter till ämnet Tesla och kollektivavtal! ✅
Saltsjöbadsavtalet stabiliserade den svenska arbetsmarknaden, och var till största delen till gagn för både arbetssäljare och arbetsköpare.L lbgu skrev:
Såvitt jag vet innehåller inte Saltsjöbadsavtalet något om tvång för kollektivavtal.
Kollektivavtal minskar risken för stridsåtgärder på arbetsmarknaden. Icke desto mindre gäller avtalsfrihet enligt avtalslagen.