Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
BirgitS BirgitS skrev:
Men jag tror ju inte att det fungerade så mycket bättre förr.
Den medicinska vetenskap har gått ständigt framåt, eventuellt med några hack här och där men inte några bakslag som jag har noterat.

Däremot fungerar inte sjukvårdens byråkrati så värst bra. Jag har erfarenhet i närtid av den. Regionens administratörer kommunicerar dåligt med primärvården och kommunens äldrevård. Som yngre anhörig har jag behövt rådda en hel del för att kompensera för det.

N Niq skrev:
Ingen presterar bra 10-12 timmar i sträck varje dag.

Visst jag tycker dom som jobbar ordentligt på sina jobb vilket är dom flesta jag jobbat med. Några undantag har funnits men dom brukar inte bli kvar så länge. Ska ha en bra lön. Det som känns underligt är när någon som har ett annat jobb får mycket mer betalt bara för att det jobbet traditionellt har ansetts vara ett finare jobb.
Nu har det visserligen jämnat ut sig väldigt mycket men det finns ännu riktigt dåligt betalda jobb. Men det betyder oftast inte att dom som utför dom jobben inte jobbar hårt.
Jag skulle nog säga att jag presterar bra längre än så, har alltid jobbat mycket och tappar inte tempo nämnvärt.

Normal dag typ 7-16 utan frukost, fika eller lunch, hem och äta middag, sen bygga på huset eller bygga bil med sonen till 22-23, sen jobba hemifrån till 2-3 på natten, sen titta någon timme på tv, sova 2-3h, sen igång igen.

Har kört så typ mer eller mindre 30år nu på samma företag och märker ingen större skillnad med åren, hade ett avbrott ett gäng år när sonen var liten och jag valde att lägga merparten av tiden utanför 7h jobb på att vara förälder, var även pappaledig i ett år.
Efter att sonen växt upp var det lite tungt att komma tillbaka till högfart igen och det tog några månader.

Fyllde 50 för ett tag sedan och många strategidagar gör jag mina presentationer hela natten innan och sen efterföljande heldag med diskussioner, argumenterande och beslut för att driva ett miljardföretag framåt, får rätt bra gehör för mina idéer och tycker att jag får besluten dit jag vill.

Röker, dricker alkohol, ingen motion alls utöver byggandet, var senast på någon form av sjukhus 2001 när jag bröt fotleden och fick operera in en skruv och några klammer, drog bort gips och tog ur stygnen själv istället för att åka till sjukan, har aldrig ätit någon värktablett, fick antibiotika senast när jag var 14år för öroninflammation.

Började min karriär med att gå med i Metall men såg ganska snart att målet med fackklubben var att motarbeta företaget, så jag gick ur och började jobba hårt istället.
Det finns ett gäng kvar av dom som vurmade för facket och ansåg att allt var företagets fel, dom jobbar såklart kvar på golvet, vi andra som körde på och presterade har alla en ledande befattning idag.

Men, jag är inte på något sätt emot facket, med rätt lokala representanter får man en vettig dialog som utvecklar verksamheten, men det är väldigt personberoende.
Enligt mig är det minst lika bra med representanter från arbetarna som inte är fackligt anknutna vilket alla företag borde inse och välkomna.

Edit: Blev en del som inte platsade som svar till dig utan mer generellt till tråden.

Edit 2: Tog faktiskt några Coronavaccin för att det verkade som alla tyckte att man skulle göra det.

Redigerat:
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Men inte väljare. De förväntar sig svar.
Jag undrar hur ofta väljare ställer frågor till kommunikatörer i offentlig förvaltning.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Vart har -"Upp till kamp emot kvalen, sista striden är här .." tagit vägen.
Brukar versen som börjar med

Båd´stat och lagar oss förtrycka
vi under skatter dignar ner"

sjungas numera?

• Haha
Zevv och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är som med gängkriminalitet det är inte politikernas fel att den existerar utan medborgarnas som konsumerar det de erbjuder.
Precis, som med mördare, det är offrets fel att dom rör sig utomhus på kvällen.
Nä, politiken har nog rätt mycket med vart vi är idag.
Eller rättare sagt väljarna som har valt politikerna.

• Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Detta är vad som är risken med att tillåta företag att göra som de vill frivilligt, och starta en nedmontering av fackliga rörelsen inte bara i Sverige.
Att bilda fackföreningar bygger på föreningsfriheten, som är fastlagd i grundlag, dvs regeringsformen. Det är inget jag vill ändra på.

Jag är lite osäker på vad din kommentar har att göra med vad jag skrev i text #12 802. Din kommentar tycks inte ha mycket bäring på vad jag skrev.

P
Å Ådi88 skrev:
Snart behövs inte ens ett civiliserat beteende i ett civiliserat samhälle för samhället är i stor förändring och att politiker inte har kompetens är ett kraftigt generaliserande av dig om de som värnar om demokrati (de flesta iallafall) som blir allt viktigare för var dag som går.
Jag skrev inte att politiker inte har kompetens. Jag skrev att kompetens inte är ett krav för att vara politiker.
Å Ådi88 skrev:
Är du prepper?
Ja.

D djac skrev:
Att man nuförtiden behöver ha heltidsanställda krishanterare är väl ett starkt tecken på hur det går, väldigt dåligt är svaret.
Ja, folk klarar inte att hantera dåliga nyheter längre.
Typ som att kaffet har bytts ut eller att någon råkat beställa bullar med gluten i till fikat.

• Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P
C cbrolin skrev:
Partibidragsnämnden
Alkoholsortimentsnämnden är ytterligare en onödig myndighet, men som knappast påverkar dem offentliga sektorns storlek nämnvärt.
C cbrolin skrev:
Istället för alla dessa tvång som fördyrar produkter borde det vara helt frivilligt att utfärda garantier. Då kan konsumenter fritt välja fabrikat efter vad de bedömer som viktigt, tex pris, prestanda, garantier.
Det är visserligen en bra princip, men den fullständiga transparens och totalomfattande statstik som behövs för att det ska fungera är förmodligen dyrare att genomföra än konsumentköplagen.
C cbrolin skrev:
Istället för att tvinga konsumenter och producenter att ingå avtal, kunde staten tillhandahålla tjänsten att frivilligt ingångna avtal följs och straffa de som bryter emot dem.
Det finns väl redan?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
O O skrev:
Skilda valdagar/valår känns som en självklarhet om man funderar en stund på demokrati
Motståndet mot det beror troligen på en stor rädsla för vad valmanskåren skulle hitta på för läskigheter.

P
L lbgu skrev:
Bästa vore nog att låta staten sköta sjukvården så kunde man strunta i regionvalet som ändå ingen i princip bryr sig om.
Jag röstade på KD i senaste landstingsvalet eftersom KD vill avskaffa landstingen. Politiker som vill avskaffa sig själva ska man belöna.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis behöver ett stort sjukhus informera omvärlden om en massa saker i dagens samhälle. Innevånare förväntar sig att sjukhuset har en webbplats med en massa information om avdelningar, besökstider, telefonnummer etc.
Kommunikatörer är väl inte så bra på att konstruera informativa webbplatser? Om det är kommunikatörer som har tillverkat sjukvårdens webbplatser så bör de genast bytas ut mot kompetenta webbprogrammerare.

P
A ajn82 skrev:
(Vilket även är varför vi har långtgående lagstiftning runt rätten att läcka information, och förbud mot att leta efter visselblåsare i offentlig verksamhet. Något som tyvärr inte följer med när verksamheten drivs av privata entreprenörer, personligen tycker jag ska leverantör som har kontrakt med offentlig verksamhet automatiskt ska omfattas av samma regler)
Anställda i privata bolag som är offentligt finansierade och har verksamhet inom skola, vård och omsorg omfattas av meddelarskyddet.

P
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men det är ju trots allt nästan 70 procent anlutna fortfarande.
Tjänstemännen ligger på drygt 70 %. Arbetarna ligger på knappt 60 %.

P
N najaden skrev:
Ja men det kan du ju inte veta säkert.
Finns inga regler eller avtal kan du ju då skicka denna och testa en annan hur lätt som helst.
Provanställning förekommer väl tämligen frekvent?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.