Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
P pmd skrev:
EU-parlamentet röstade nej till Chat Control 2.0 för ett drygt år sen, men förhandlingar pågår nu för ett nytt förslag i samma anda.

Chat Control 2.0 påverkar inte yttranmdefriheten genom att förbjuda vissa yttranden, men skulle få ett hämmande inflytande. När man vet att myndigheter kan avlyssna ens kommunikation utan vidare så blir man mindre benägen att säga vad man tycker även i privat kommunikation, eller i kommunikation med journalister (meddelandeskyddet hotas alltså).

Cranks påstående om att "EU kommer att införa mer lagar som är emot yttrandefriheten" är dock inte helt korrekt. EU är inte en monolit. EU-parlamentet, som röstade ner Chat Control 2.0, är en del av EU. EU består av 27 länder och har fyra politiska institutioner, samt ett otal administrativa dito.
Jag tänkte mest på delen "hävda att allt som inte är vänster är hatbrott."

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Båda "sidor" är väldigt slarviga (eller så är det uttänkt) med att slänga sig med utryck som "extremhöger" eller "extremvänster".
Ja, och skvaderuttrycket "vänsterliberal". Det är ju en oxymoron!
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och tråkigt nog så håller även flera riksdagspolitiker på med detta oskick, vilket jag tycker de borde hålla sig ifrån.
Både extremvänster och extremhöger finns ju, men tyvärr kletas de epiteten på många som inte förtjänar det.
Många politiker tror väl att de måste uttrycka sig extremt för att folk ska lyssna på dem. Jag tycker att vi ska kalla dem för "extrempolitiker".

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Så kampen om drägliga förhållande, jämlikhet, rösträtt & vettigt betalt är polariserande?
Ja, det var den nog. "Polariserande" betyder inte nödvändigtvis vare sig "bra" eller "dåligt".

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och här är dagens vänster betydligt mer beskedlig.
I Sverige kanske, men knappast i USA.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men polariseringen är ju full gång, så vi kommer nog dit där med.
Ja, vi importerar allt med hull och hår som hittas på i USA.

• Gilla
Ådi88
  • Laddar…
P pmd skrev:
Samt i Asien (främst i Syd- och Sydostasien, tror jag) för flera tusen år sen.

Att det finska flygvapnet använde svastikan på sina flygplan beror på att greve Eric von Rosen skänkte flygplan till det nyligen självständiga Finland 1918. Svastikan var en slags lyckosymbol som von Rosen använde personligen.
Tänk vad Google är bra med information för den som vill veta.
P pmd skrev:
Härskarteknik tycker jag att du kan lämna hemma och inte dra hit till detta fina forum.

Vad är sämre?

Jag frågar inte varför. Jag tycker helt enkelt att om inte Tesla inte vill träffa ett avtal med IF Metall så ska ingen tvinga Tesla till det. Avtalsfriheten är viktig.

Jag har redan förklarat för dig att jag tror, och tycker, att kollektivavtal är bra i många (kanske i de flesta) fall så du behöver inte argumentera för det. Det är dock varken min eller din sak att tvinga Tesla att teckna ett kollektivavtal.
Du vet inte vad härskarteknik är. Ge svar på vilket som stämmer;
1) Osynliggörande , nej
2) Förlöjligande, kanske, det vet bara du om tycker det var löjligt med min kommentar till ditt löjliga påstående om du fick välja, för det får du JU inte.
3) Undanhållande av information, nej, tvärtom, har jag förklarat vad jag lärt mig om arbetsvillkoren innan fackföreningsrörelsen blev ett bra val för arbetaren.
4) Dubbel bestraffning, nej
5) Påförande av skuld och skam, nej
6) Objektifiering, nej
7) Våld och hot om våld, nej

Så du kanske ska använda begrepp du känner till.

Du skriver att avtalsfriheten är viktig?
Vem säger det förutom du? Varför är det viktigt för dig att företagen inte behöver teckna avtal i Sverige för sina företag här? Vad ger det dig för belöning? Är det mer i lön eller bättre pension? Om det är bättre avtal ge mig ett exempel?
Förklara för mig som inte tycks veta vad som har anledningen till att fackföreningsrörelsen såg sig nödjad att ta strid mot företagen i Sverige för bättre villkor och arbetstider för alla arbetare.
Förklara för mig också om hur den svenska arbetsmarknaden ska kunna säkra att inte anställda blir utnyttjade i sin anställning när företagen väljer vad som ska stå på avtalet och inte.
Den som inte gillar ett sånt avtal men vill ha en anställning tvingas att skriva på mot sin vilja.
Den specifika anställde vill inte jag ha i mitt företag för den personen är inte motiverad. Den personen vet ju inte heller vad hans arbetskamrat har för månadslön för samma arbete.

Denna tråd gäller "Tesla och kollektivavtal" och det borde väl innebära att en diskussion kring kollektivavtalets vara eller icke vara måste kunna avhandlas. Eftersom du inte förrän nu varit tydlig med din ställning angående kollektivavtal så försvarar jag det förhållandet på den Svenska marknaden och kommer att fortsätta, för det är den trygghet vi alla behöver när vi går mot osäkrare tider.

Om Tesla inte gillar det kan de dra till Danmark, Tyskland eller vart f-n de vill. Det är en liten aktör på marknaden så att mista det företaget spelar ingen roll, men när andra stora företag väljer att följa Teslas motstånd blir det andra ljud i skällan av de anställda i företagen, det lovar jag dig.

För vilket företag som helst är vinsten det viktigaste i en kapitalistiskt samhälle, så är det bara.
Det är endast överskottet som delas ut till ägarna och eventuellt som belöning till anställda.
Finns inget överskott, finns inget att dela ut eller att belöna.
Det är som vanligt upp till ägaren att avgöra vad som är överskott och vad som inte är det genom bokföringen.

PS. Det känns också som kollektivavtalet vara eller inte vara, har en tydlig skiljelinje mellan ung oerfaren och en äldre erfaren med egna upplevelser. För den yngre så finns bibliotek med utmärkt litteratur i ämnet och de äldre att kanske finna sig i att de som är utan utvecklat konsekvenstänkande måste få hjälp på traven. DS

Redigerat:
P
L lbgu skrev:
Fast tycker man t.ex. att motståndarens politik är idiotisk och leder till ekonomiskt självmord så ska man väl få säga det. Varför ska någon annan säga vilka ord som bör användas.
Man kan ju låta väljarna avgöra. Ogillar de språkbruket så straffar man ju ut sig själv.
Tyvärr så är de flesta väljare inte så sofistikerade att de bryr sig om huruvida deras politiska kandidater använder ett vårdat språk. Samhällets ledare (till vilka politiker hör) bör föregå med gott exempel.
L lbgu skrev:
Nej, men att ifrågasätta andras språkbruk innebär ju att man försöker tysta personen. Det är väl bättre att argumentera emot det som sägs än att driva tesen att det som sägs är olämpligt och inte borde sägas. Man kan ju respektera att man tycker olika och har olika sätt att uttrycka sig.
Man bör respektera andras åsikter även man inte alls håller med. Att använda ett förolämpande språk om ens politiska motståndares åsikter är respektlöst.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:

1) Osynliggörande , nej
2) Förlöjligande, kanske, det vet bara du om tycker det var löjligt med min kommentar till ditt löjliga påstående om du fick välja, för det får du JU inte.
3) Undanhållande av information, nej, tvärtom, har jag förklarat vad jag lärt mig om arbetsvillkoren innan fackföreningsrörelsen blev ett bra val för arbetaren.
4) Dubbel bestraffning, nej
5) Påförande av skuld och skam, nej
6) Objektifiering, nej
7) Våld och hot om våld, nej

Vem säger det förutom du? Varför är det viktigt för dig att företagen inte behöver teckna avtal i Sverige för sina företag här? Vad ger det dig för belöning? Är det mer i lön eller bättre pension? Om det är bättre avtal ge mig ett exempel?
Förklara för mig som inte tycks veta vad som har anledningen till att fackföreningsrörelsen såg sig nödjad att ta strid mot företagen i Sverige för bättre villkor och arbetstider för alla arbetare.
Förklara för mig också om hur den svenska arbetsmarknaden ska kunna säkra att inte anställda blir utnyttjade i sin anställning när företagen väljer vad som ska stå på avtalet och inte.
Den som inte gillar ett sånt avtal men vill ha en anställning tvingas att skriva på mot sin vilja.
Den specifika anställde vill inte jag ha i mitt företag för den personen är inte motiverad. Den personen vet ju inte heller vad hans arbetskamrat har för månadslön för samma arbete.

Denna tråd gäller "Tesla och kollektivavtal" och det borde väl innebära att en diskussion kring kollektivavtalets vara eller icke vara måste kunna avhandlas. Eftersom du inte förrän nu varit tydlig med din ställning angående kollektivavtal så försvarar jag det förhållandet på den Svenska marknaden och kommer att fortsätta, för det är den trygghet vi alla behöver när vi går mot osäkrare tider.

Om Tesla inte gillar det kan de dra till Danmark, Tyskland eller vart f-n de vill. Det är en liten aktör på marknaden så att mista det företaget spelar ingen roll, men när andra stora företag väljer att följa Teslas motstånd blir det andra ljud i skällan av de anställda i företagen, det lovar jag dig.

För vilket företag som helst är vinsten det viktigaste i en kapitalistiskt samhälle, så är det bara.
Det är endast överskottet som delas ut till ägarna och eventuellt som belöning till anställda.
Finns inget överskott, finns inget att dela ut eller att belöna.
Det är som vanligt upp till ägaren att avgöra vad som är överskott och vad som inte är det genom bokföringen.

PS. Det känns också som kollektivavtalet vara eller inte vara, har en tydlig skiljelinje mellan ung oerfaren och en äldre erfaren med egna upplevelser. För den yngre så finns bibliotek med utmärkt litteratur i ämnet och de äldre att kanske finna sig i att de som är utan utvecklat konsekvenstänkande måste få hjälp på traven. DS
Ja, berätta gärna vad som händer när fler bolag inte vill teckna kollektivavtal, precis som Tesla.

H
Intet Intet skrev:
Han verkar ju klara sig ganska bra ändå.😁.
Det är bara att sluta att köpa Tesla så löser det sig automatisk både i Sverige och USA.

P
Å Ådi88 skrev:
Okey, då kan man undra vad det är som gör att man inte vill skriva kollektivavtal om det inte är villkoren i första hand?
Det undrar inte jag. Det är upp till Tesla att avgöra varför man inte vill teckna kollektivavtal. Avtalsfrihet.
Å Ådi88 skrev:
Jag antar då att Tesla har bättre lön än med fackets avtal, att pensionsinbetalningar med motsvarande belopp som för fackets kollektivavtal, fackets kollektivavtal om semester och arbetstidförkortning, kollektivavtalet om tex arbetskläder, skyddsutrustning, glasögon, utbildning enligt arbetsmarknadsreglerna i Sverige, sjukfrånvaro enligt de regler vi har i Sverige, att du INTE löper risk att bli uppsagd om du visselblåser om missförhållanden på arbetsplatsen, lag sedan 17 december 2023, och att det inte bryter mot andra avtal den anställde tvingats att teckna med Tesla, osv. Det är många regler som ingår i fackets kollektivavtal som varje anställd i Sverige kan utnyttja.
Varför tar du upp sådant som är lagstadgat?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
I ett demokratiskt val kan det finnas goda skäl att vilja polarisera för att öka chansen att bli vald. Du tror kanske att du kan motivera dina väljare att gå och rösta ifall du svartmålar motståndaren. Detta har faktiskt vänstern i nutid gjort sig skyldig till när det gäller SD, det kan du knappast förneka.
Det har dock inte fungerat speciellt bra.
Resultatet har snarare varit kontraproduktivt. Inlägg #12 518, av RoTe, beskriver det mycket bra.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänkte mest på delen "hävda att allt som inte är vänster är hatbrott."
Jag ignorerade det eftersom det var så absurt. :-)

Men helt fel är det kanske inte att hävda att det finns extrema vänstertyper som tycker så. EU är dock är inte uppbyggt av extrema vänstertyper.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Ja, men nu räckte det väl med att läsa mitt inlägg? Eller behövde du googla också?
Å Ådi88 skrev:
Din lista saknar "nedvärdering utan orsak".
Å Ådi88 skrev:
Ja, goe herrn. Jag accepterar att du vill härska.
Å Ådi88 skrev:
Vem säger det förutom du?
Ganska många, tror jag, men jag kan förstås inte räkna upp alla.
Å Ådi88 skrev:
Varför är det viktigt för dig att företagen inte behöver teckna avtal i Sverige för sina företag här?
Därför att frihet är viktig. Jag är inte personligen berörd av om Tesla och IF Metall tecknar kollaktivavtal, men ju mer tvång staten sanktionerar i samhället desto mer ökar risken att det kommer att påverka mig på något sätt.
Jag är dessutom empatisk.
Å Ådi88 skrev:
Jag tror att du har missat att jag inte har argumenterat mot existensen av kollektivavtal.
Å Ådi88 skrev:
Jag är eventuellt äldre än du. Jag är pensionär sen ett par år.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, berätta gärna vad som händer när fler bolag inte vill teckna kollektivavtal, precis som Tesla.
Om du inte kan förstå riskerna när det sprider sig på marknaden att inte teckna kollektiavtal - genom ditt logiska tänkande är det inte min plikt att förklara för dig. Jag har inte någon pedagogisk utbildning för det ansvaret.
Dessutom känner jag att du inte vill diskutera, bara konstatera din åsikt med återkommande frågor angående mina påståenden. Kom hellre med ett "klever" svar och fakta. Vad Tesla tycker är inte viktigt FAKTA.

Det förstår vilken som helst att Tesla i Sverige MÅSTE försvara sin hållning, annars motarbetar de sig själva.

Jag förstår riskerna med amerikaniseringen av det svenska samhället. Pågått länge här.
Vi accepterar det mesta som kommer från Amerika med hull och hår. Nu vet man knappt vad som är svensk tradition och inte. Vem har sett en påskkärring de senaste 10 åren - hur många har inte sett hallowen utklädda barn springandes i kvarteren och begär godis varje år under samma tid?

Tesla är en stor aktör på amerikanska marknaden.
Snart kanske Trump vill köpa Sverige också eller använda militära medel, vem vet vad framtiden har för svar.
Trump behöver ju olja också så då ligger Norge illa till. Finland har nog Trump gett bort till Ryssland.
Om detta skulle bli fallet känns inte historien välbekant, Dejavu känsla.
Riskbedömning om framtiden kan vara nyttigt även om det inte blir så.

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Om du inte kan förstå riskerna när det sprider sig på marknaden att inte teckna kollektiavtal - genom ditt logiska tänkande är det inte min plikt att förklara för dig. Jag har inte någon pedagogisk utbildning för det ansvaret.
Dessutom känner jag att du inte vill diskutera, bara konstatera din åsikt med återkommande frågor angående mina påståenden. Kom hellre med ett "klever" svar och fakta. Vad Tesla tycker är inte viktigt FAKTA.

Det förstår vilken som helst att Tesla i Sverige MÅSTE försvara sin hållning, annars motarbetar de sig själva.

Jag förstår riskerna med amerikaniseringen av det svenska samhället. Pågått länge här.
Vi accepterar det mesta som kommer från Amerika med hull och hår. Nu vet man knappt vad som är svensk tradition och inte. Vem har sett en påskkärring de senaste 10 åren - hur många har inte sett hallowen utklädda barn springandes i kvarteren och begär godis varje år under samma tid?

Tesla är en stor aktör på amerikanska marknaden.
Snart kanske Trump vill köpa Sverige också eller använda militära medel, vem vet vad framtiden har för svar.
Trump behöver ju olja också så då ligger Norge illa till. Finland har nog Trump gett bort till Ryssland.
Om detta skulle bli fallet känns inte historien välbekant, Dejavu känsla.
Riskbedömning om framtiden kan vara nyttigt även om det inte blir så.
Nej, jag kan verkligen inte se några stora risker om bolag likt Tesla ”kommer undan” kollektivavtal. Hittills har jag inte sett eller hört om några andra bolag som tagit efter Tesla gällande att undvika kollektivavtal .

Hur många bolag kan stå emot alla dessa metoder som facket kastat mot just Tesla tror du ?

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Det som har hänt är att fler o fler företag blir utlandsägda med helt annan syn på hur anställda ska behandlas och fullkomligt skiter i det fackliga.
Man blir lite skraj när man läser tråden med tanke på hur vissa ser på facket.

Finns tusentals tillfällen när facket hjälpt personer att behålla jobbet för att diverse "chefer" inte har en susning om vad dom håller på med..nu uttalar jag mig diplomatiskt. Och nej jag varken får eller kan ge exempel men publika händelser finns att tillgå .

Mer o fler människor håller inne med sina åsikter pga att dom är rädda vad som kan hända om dom ifrågasätter diverse beslut.
Vissa företag har absolut inte "högt i tak" även fast dom säger det.
Exakt, håller med till 100%. Klimatet på arbetsmarknaden har förändrats rejält sedan millennium. Idag är det de mindre företagens anställda som oftast drabbas av att arbetsgivare inte förstår sitt ansvar gentemot den anställde.
Det där med att hålla in med att ifrågasätta är tvärtemot vad som legat bakom sveriges framgångar under 1900-talet i de framgångsrika företagen.
Hur många förslagslådor finns på de företag som inte tecknat kollektivavtal i Sverige idag, skulle vara intressant att veta? Har Tesla förslagslådor eller betyder inte den anställdes åsikt något?
Och för de som undrar har det varit ett uppskattat alternativ på svenska företag sedan 60-talet som dessutom hjälpt företag i dess utveckling och det är genom fackets försorg.

En annan sak som också har ökat lavinartat de senaste åren i Sverige är alla arbetsplatsolyckor där bl.a, utländska arbetare inte får den utbildning/instruktion som de skulle behöva och de svenska arbetare som inte följer eller har vetskap om Riskbedömningen i deras arbete. 2023 62 döda och 2024 43 döda.
Vad har Tesla för försäkring för de anställda.?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.