Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Hur man som svensk HELLRE vill ge mer makt och ännu mer pengar till världens rikaste man istället för att värna om svenska arbetstagare är för mig en gåta.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
djac och 7 till
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Att tecknandet av kollektivavtal ska vara en tvingande överenskommelse mellan arbetsmarknadens parter för att få en stabil ordning på arbetsmarknaden gynnar, oavsett vad du tycker, alla parter i samhället. Företagsägare i Sverige är av samma åsikt.
Det har inneburit att när andra länder utan kollektivavtal får en konflikt blir den över längre tid, mer kostsam för det drabbade företaget, underentreprenörer men även andra i samhället. Vi i Sverige har över tid haft väldigt lite konflikter om en jämförelse görs mot andra väst länder. Det är den "Svenska modellen" och är du på något sätt intresserad av ämnet gå till ett bibliotek och läs om arbetarrörelsen, fackföreningarnas och samhällets progress frå ca 1850 och framåt.
Jag har sagt mitt nu i denna fråga.
Det som har hänt är att fler o fler företag blir utlandsägda med helt annan syn på hur anställda ska behandlas och fullkomligt skiter i det fackliga.
Man blir lite skraj när man läser tråden med tanke på hur vissa ser på facket.

Finns tusentals tillfällen när facket hjälpt personer att behålla jobbet för att diverse "chefer" inte har en susning om vad dom håller på med..nu uttalar jag mig diplomatiskt. Och nej jag varken får eller kan ge exempel men publika händelser finns att tillgå .

Mer o fler människor håller inne med sina åsikter pga att dom är rädda vad som kan hända om dom ifrågasätter diverse beslut.
Vissa företag har absolut inte "högt i tak" även fast dom säger det.
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
S stefan991 skrev:
Hur man som svensk HELLRE vill ge mer makt och ännu mer pengar till världens rikaste man istället för att värna om svenska arbetstagare är för mig en gåta.
Så köp en Tesla och värna om svenska arbetstillfällen. Man flyttade ju tillverkningen av delar till bland annat Tyskland och svenska företag fick säga upp personal.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag kanske bör förklara att jag inte är motståndare till avtal mellan arbetsköpare och arbetssäljare. Avtalsfriheten är en viktig grundbult i en liberal demokrati.

Om två parter vill teckna ett kollektivavtal är det inget jag vill, eller har rätt att, lägga mig i
Hoppas jag verkligen att du INTE blandar dig i, låt proffsen sköta detta och för dig att finna dig i.

Eftersom Teslas avtal är då sämre/dyrare för företaget än att teckna ett kollektivavtal med fackföreningar måste man fråga sig varför?

Om nu ETT avtal på svenska marknaden har tecknats mellan företaget och enskilda arbetarna (Tesla) som ger bättre villkor för arbetarna än vad ett kollektivavtal skulle ha gett är väl det positivt. Men....?

Vad finns i företagets AGENDA att göra så? Har vi fått ett nytt företag som bedriver social verksamhet genom bättre villkor än facket kan förhandla fram? Det är väl emot 99% av vad företagandet handlar om, att få så mycket vinster som möjligt för att ge tillbaks till ägarna eller återinvestera i företaget för framtida högre vinster.
Det är mig veterligt varje styrelses uppdrag till bolagets kedning.

Som vi vet tjänar Tesla mycket pengar på sina bilar så de har troligen råd att ge bättre betalt än med fackets kollektivavtal till enskilda individer.

Kanske tar man den kostnaden, det finns tydligen väldigt bra ekonomi i företaget, enbart för att splittra ett samhällsordning som är vida känt i världen (den Svenska modellen) och efter vad jag sett av Elon Musk (och hans bokstavskombinationer, hailandet, uttalanden osv) så brister det i vissa saker som tex empati och inordna sig till regler vilket kommer att visa sig med Trump. Detta förhållande är dömt att misslyckas.

Musk är ju inte ointelligent men hans agenda är ju inte känd. Vad är det han vill uppnå med att ansluta sig till Trump och hans stab. Trump är både lik Musk men samtidigt väldigt olik för det finns ingen president i USAs historia som har ansett sig vara smart, vilket Trump definitivt inte är. Inhalera alkohol i lungorna? Covid skydd.
 
Redigerat:
Intet Intet skrev:
Jaaa! Romerska hälsningar till Romarna. Hakkorset tillbaka till ASEA.
SS tillbaka till Jaguar.
Dödsfallen tillbaka till Hamlet.
Hakkorset fanns på finska flygvapnet flygplan innan WW II.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
P Pligg85 skrev:
Så köp en Tesla och värna om svenska arbetstillfällen. Man flyttade ju tillverkningen av delar till bland annat Tyskland och svenska företag fick säga upp personal.
Absolut, så kan det ju bli. För en individ kan det bli sämre, passar det inte får man flytta, det gäller allt och alla, inte bara vissa. En bilmekaniker hittar nytt jobb.
 
Spännande att privatpersoner sitter och predikar hur världens rikaste man ska bedriva sin lilla firma Tesla.

Han har ju bara skakat om hela bilindustrin i grunden och på extremt kort tid kommit upp som ledande bilmärke och blivit bästsäljande bilar även i lilla Sverige.

Tror att han vet hur man skapar framgång. Slaveriet är inte tillåtet utan de som jobbar åt Tesla gör det av egen fri vilja.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Hoppas jag verkligen att du INTE blandar dig i, låt proffsen sköta detta och för dig att finna dig i.

Eftersom detta avtal är då sämre/dyrare för företaget än att teckna ett kollektivavtal med fackföreningar måste man fråga sig varför?

Om nu ETT avtal på svenska marknaden har tecknats mellan företaget och enskilda arbetarna (Tesla) som ger bättre villkor för arbetarna än vad ett kollektivavtal skulle ha gett är väl det positivt.

Vad finns i företagets AGENDA att göra så? Har vi fått ett nytt företag som bedriver social verksamhet genom bättre villkor än facket kan förhandla fram? Det är väl emot 99% av vad företagandet handlar om, att få så mycket vinster som möjligt för att ge tillbaks till ägarna eller återinvestera i företaget för framtida högre vinster.
Det är mig veterligt varje styrelses uppdrag till bolagets kedning.

Som vi vet tjänar Tesla mycket pengar på sina bilar så de har troligen råd att ge bättre betalt än med fackets kollektivavtal till enskilda individer.

Kanske tar man den kostnaden, det finns tydligen väldigt bra ekonomi i företaget, enbart för att splittra ett samhällsordning som är vida känt i världen (den Svenska modellen) och efter vad jag sett av Elon Musk (och hans bokstavskombinationer, hailandet, uttalanden osv) så brister det i vissa saker som tex empati och inordna sig till regler vilket kommer att visa sig med Trump. Detta förhållande är dömt att misslyckas.

Musk är ju inte ointelligent men hans agenda är ju inte känd. Vad är det han vill uppnå med att ansluta dig till Trump och hans stab. Trump är både lik Musk men samtidigt väldigt olik för det finns ingen president i USAs historia som har ansett sig vara smart, vilket Trump definitivt inte är. Inhalera alkohol i lungorna? Covid skydd.
Har du hängt med i strejken ända sedan 2023? Vet du vilka missförhållanden som föreligger på TM’s verkstäder i Sverige? Vet du om just villkoren är sämre?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sveriges välstånd krymper. Dagens unga har det inte lika bra som sina föräldrar. Åtminstone om man jämför Sverige med andra länder.

Nu kan man förstås invända att en jämförelse med andra länder inte är speciellt relevant så länge varje generation i Sverige får det bättre än den föregående (vilket i och för sig kan diskuteras när det gäller dagens Sverige), men vi lever i en global ekonomi. När andra länder drar ifrån i produktivitet sjunker Sveriges konkurrenskraft.
Vad är din lösning på att välståndet sjunker.
Har tanken slagit dig att klyftorna i samhället har ökat under de 30 år vi varit med EU.?
Nu för tiden och med den senaste krisen eskalerar skillnaderna i välstånd alltmer och fortare.
Hur ska vi inkomsttagare ta igen den försämring som skett i samhället bara sedan 2020.?
Egen föhandling med arbetsgivarna? Tror att de flesta företag inte är intresserade av en lösning med en KÖ utanför sin dörr med anställda som ska förhandla?
Men det är min åsikt det.
Vad det gäller mindre företag (mindre än ca 30 anställda) så har dessa troligen kollektivavtal men ger ändå mer till de anställda frivilligt genom anställdes "skill" och för att behålla den värdefulla anställde.
Den erfarenhet jag har är att de flesta jag mött inom har oftast varit nöjd med de villkor de har haft i Sverige medans de anställda från ett polskt verkstadsföretag inte vågat säga sin mening om deras avtal och förmåner med risk att bli sparkad.
Vi har i Sverige de senaste årtionden fått ökad information om den tystnadskultur som sprider sig i Sverige.
Där företag om tyst hot om att få sparken tvingar anställda att svälja förtreten och jobba på.
Ni som läser det jag skriver inte tycker det är viktigt att i ett samhälle att få uttrycka sin åsikt kan ju emigrera till NK. De saknader trogna och villiga att offra sitt liv som soldater på ryska fronten.
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
S stefan991 skrev:
Hur man som svensk HELLRE vill ge mer makt och ännu mer pengar till världens rikaste man istället för att värna om svenska arbetstagare är för mig en gåta.
Det är förfärande att se hur splittrat samhället är och mängden önsketänkande/"cope" eller skadeglädje.

Inte ens en nazi-oligark kan man ena sig mot ... å andra sidan har förhoppningsvis en tråd om Tesla en övervikt av Musk-sympatisörer mot samhållet i stort? Man kan ju hoppas.
 
  • Gilla
  • Wow
djac och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du hängt med i strejken ända sedan 2023? Vet du vilka missförhållanden som föreligger på TM’s verkstäder i Sverige? Vet du om just villkoren är sämre?
Vet du om villkoren är sämre????
Vilka villkor och för vem?
Konfys blir jag iallafall!
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Det var riktigt bra gjort!
Man bör dock komma ihåg att det inte är en tävling om vem som skänker mest. Alla bidrag, stora som små, räknas.
Nej, absolut är det så.
Och ärligt talat så toppade 2024, 2023 tror jag inte att jag nådde mer än ca 1000 i sådant här monetärt stöd till Ukraina, men det var även det året som jag började byta min tid mot stöd till Ukraina för väldigt korta små jobb och hjälp av olika slag. Så det blev väl lite den vägen också.

Men jag ville dock visa på att relativt små stöd, som ges av väldigt många, också blir rätt kraftfullt.
Men självklart inser jag att de som under sista veckan innan lön står och funderar på om de ska strunta i att köpa toapapper eller strunta i mjölken, inte har någon rimlig möjlighet att skicka pengar till Ukrainastöd.
Och för någon är att skicka en 100'ing en större uppoffring än för någon annan att skicka en miljon.

Jag tycker precis allt är väldigt bra, även de som stödjer Ukraina med ord och ställer sig på rätt sida i historien.
 
  • Gilla
  • Älska
Bhp863 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
N najaden skrev:
Man blir lite skraj när man läser tråden med tanke på hur vissa ser på facket.
Tja ... i mitt fall är det facket själv som klarat av att ordna med att jag är extremt mycket mer negativ till dem idag.
N najaden skrev:
Finns tusentals tillfällen när facket hjälpt personer att behålla jobbet för att diverse "chefer" inte har en susning om vad dom håller på med..nu uttalar jag mig diplomatiskt. Och nej jag varken får eller kan ge exempel men publika händelser finns att tillgå .
En av mina bästa vänner har upplevt exakt sånt ett par ggr, och facket har hjälpt honom bra.
Och en gång när han och jag diskuterade "facket", och jag sa "Men hördu, gå ur facket nu, vad har de någonsin gjort för dig, egentligen?"
Och då berättade han om de två gångerna.
Och då kunde jag ju inte annat än att hålla med om att han fått värdefull hjälp, och att jag kanske bara borde vara tyst.

Och min lite lätt antifackliga hållning är inget jag normalt visar upp, jag tror inte att t.ex. mina barn har en aning om den, det är helt enkelt inget jag pratar om annat än om just facket diskuteras.
Jag tycker nog dessutom också att mina barn faktiskt ska gå med i facket i början av sitt arbetsliv, dels för en del trygghet, dels för att i början vara med i "den svenska modellen" och lära sig hur det är, för att sen senare i livet kan man ta ställning på ett mer moget vis till detta.

Det är ju ungefär så jag gjort själv, större delen av mitt liv har jag faktiskt varit medlem i någon fackförening.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bhp863 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
C Crank skrev:
Intressant att lösa alla kommentarer fån extremvänsterns väljare.
Jag har inte sett till någon enda extremvänster, inga som förespråkar revolution och proletariatets diktatur. Så du verkar inte ha någon susning om vad extremvänstern är eller så är du bara ute efter att ljuga för att öka polariseringen i samhället så att extremhögern får mer makt.
C Crank skrev:
Varje gång något negativt händer vänstern så rotar ni upp något om oppositionen och går "all in" på alla sociala medier och skriker så högt ni kan bara för att flytta fokus från det dåliga ni gjort till något annat.
Varje gång något negativt händer högern så rotar ni upp något om oppositionen och går "all in" på alla sociala medier och skriker så högt ni kan bara för att flytta fokus från det dåliga ni gjort till något annat.
C Crank skrev:
Nu har Trump vunnit valet i USA och han har sagt mer på presskonferenser på en dag än Biden gjort på 4 år, dessutom har han gjort det utan att kräva att frågorna ställts innan och han svarar utan att lära svaren på en telepomt eller lapp han håller i handen.
Det är inte duktigt att komma med motsägelsefull rappakalja. Att bara prata på utan att tänka är dumt.
C Crank skrev:
Så klart nu måste Ikke demokratiska EU och deras extremvänster gå all in på att flytta fokus bort från sina egna misstag och skrika "skit" så högt man kan om Trump och Elon,
Det finns ingen extremvänster i EU.
Du försöker däremot flytta fokus bort från populisthögern och skrika "skit" så högt du kan om alla som inte sympatiserar med dem.
C Crank skrev:
EU kommer införa mer lagar som är emot yttrandefriheten och hävda att allt som inte är vänster är hatbrott.
Källa på det?
Annars får det kategoriseras som lögn.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
C Crank skrev:
Har ni inte förstått att det inte handlar om en anti Musk kampanj för att han vill ha yttrandefrihet som inte är vänster begränsat
Varför är det bättre med en yttrandefrihet som är högerbegränsad?
Det är ju vad Musk implementerar på X.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.