Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
M MrDizzy skrev:
Det är så det ska vara. Men LO-sfären har lite problem med den förståelsen om vi ska vara snälla. Dock har vissa enskilda förbund inom LO inte det.

Titta här på Metalls ihoplandning av Fack-medelemskap och akassa.
Du har rätt att vara med i ett fackförbunds A-kassa UTAN medlemskap... men det framgår ju inte alls
[länk]
Aningen fult. Hade det inte varit ett fackförbund med sin särlagstiftning hade sådan text varit ... aning olaglig.

Det där är bara ett exempel på hur just LO-sfären fular sig och gör dumheter som om de varit ett företag skulle vara direkt olagliga och det är ju därför jag och många med mig står på Teslas sida i just denna konflikt.

Skulle fackförbunden verkligen vara till för de anställda och inte för sin egen skull och fack-pamparnas , tja då skulle det vara annorlunda. Så är det ju inte tyvärr.
Har man faktiskt rätt att vara med i ett fackförbunds a-kassa fast man inte är medlem?
Jag vet att man har rätt att bara vara med i a-kassan men är det faktiskt samma som att vara med i ett fackförbunds a-kassa?

N Niq skrev:
Har man faktiskt rätt att vara med i ett fackförbunds a-kassa fast man inte är medlem?
Jag vet att man har rätt att bara vara med i a-kassan men är det faktiskt samma som att vara med i ett fackförbunds a-kassa?
Kort svar: jepp

Längre:
Ja det kan man, tittar man vi på just Metall (eftersom de är de vi mestadels diskuterar här)
https://www.ifmetall.se/akassan/medlemskap/bli-medlem/

"Vill du bara bli medlem i a-kassan kontaktar du den lokala avdelningen på den ort närmast där din arbetsplats ligger, eller närmast där du senast arbetade." citat från den sidan

Notera hur texten skiljer sej mot om man ska avsluta.
Som sagt ... aningen fult

A
N Niq skrev:
https://www.ifmetall.se/akassan/medlemskap/
Det går bra. Det viktiga att veta är att man via if metalls a-kassa INTE deltar i sponsring till sossarna. Det gör man däremot automatiskt om man är fackmedlem.

Bara så man är på det klara med att om man inte är sosse så gynnar man de ofta utan vetskap.

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag hade heller aldrig anställt dig, bara baserat på dina inlägg här.
Kanske lika bra det ifall du är en arbetsgivare som tycker att det är en normal och berättigad del av företagandet att lämna anställda helt utan lön, att stjäla deras verktyg som de har köpt med egna pengar, att kräva "avgifter" på uppemot halva månadslönen som skulle betalas kontant åt arbetsgivaren utan kvitto och komma med mordhot när detta inte betalas, att förfalska löneintyg två månader i rad och hävda att lönen är betalad fastän pengarna är kvar på företagets konto och inga pengar har betalats till den anställde samtidigt som den anställde aldrig har blivit införd i pappren som anställd, eller att kräva som anställningsvillkor att anställda inte får vara medlem i varken fackförening eller arbetslöshetskassa och inte får rösta i allmänna val, eller försöka stjäla den anställdes bil, eller tvinga den anställde att ta på sig personligt rättsligt och juridiskt straffansvar för grova brott som arbetsgivaren har begått, eller kräva 60 timmars arbetsvecka för 40 timmars lön.
Tycker du det här är normalt?

Alla arbetsgivare som efter att ha anställt mig har klagat på mig antingen inför mig eller inför andra har begått minst ett och i de flesta fall tre eller flera av dessa brott.

Ingen hederlig arbetsgivare har någonsin klagat på mig såvitt jag vet. Till saken hör att ryktet rör sig snabbt i Österbotten. Det vanliga som jag får höra på omvägar att de har sagt är att jag var litet på gränsen till dyr så det kändes litet illa att betala men när arbetet var färdigt och arbetsgivaren ser tillbaka på hur bra arbetet flöt och hur bra resultatet blev och hur löften hölls så var det värt priset.

Jag låter folk välja hur de vill bli behandlade. Försöker de vara hederliga och rimliga i sin behandling av mig så får de samma sak tillbaka. Väljer de bedrägeri får de krångel tillbaka. De är fria att göra sitt eget val.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Nu slirar du på sanningen igen. Eller hur?
Nej.
Intet Intet skrev:
Vi höll oss utanför kriget genom att sälja krigsmateriel för glatta livet till Nazisterna. Allt de önskade och vi kunde leverera. Levererade vi.
Allt de önskade?
Intet Intet skrev:
På så vis fanns det ingen anledning till ockupation av Sverie.
Förvisso var vi inte dummare än vilken langare som helst. För när engelsmännen ville köpa kullager, dom också, sålde vi glatt till dom med. På så vis förlängde vi kriget, vilket tydligen är en "mycket rimlig pollitik". 😱
Sverige hade inte haft en chans att stå emot ett tyskt anfall. "Vår beredskap är god" var en ren lögn. Om Sverige hade satt hårt mot hårt när det gällde Tyskland så hade det blivit samma slutresultat för Tyskland men en katastrof för Sverige. Det hade väl inte varit så bra? Eller hur?

[Tillägg: Moderatorn kan med fördel flytta detta inlägg till Musk-tråden, eller kanske helt enkelt radera det om det känns bättre].

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Precis som Biden. Samma skrot och korn, båda två.
En av dem har försökt göra en statskupp. Det gör en viss skillnad på skrotet och kornen.

[Tillägg: Moderatorn kan med fördel flytta detta inlägg till Musk-tråden, eller kanske helt enkelt radera det om det känns bättre].

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Fast politiken för att hålla oss utanför kriget var ju i princip att stödja den sida som för tillfället såg ut att vinna.
Nej, der var att inte vara fientlig mot någon sida.
L lbgu skrev:
Då konstaterar jag att du tycker att det var klokt av 'Sverige att hjälpa Tyskland att erövra Norge.
Sverige hjälpte inte Tyskland att erövra Norge. Hur borde Sverige ha agerat enligt dig?

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Dels för att de båda helhjärtat stöder utrotningen av Palestinier.
Det finns ingen "utrotning av palestinier".

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Jag visste inte heller att man blir okvalificerad att göra sitt jobb för att man någon gång strejkat.
Det är knappast en generell regel. Varje bolag har antagligen en egen policy när det gäller sånt.

P
Intet Intet skrev:
Den mest kända är att inte arbeta när man tas ut i strejk. Det är ju fullständigt självklart. Ändå verkar flera fackanslutna Teslaanställda inte ens fattat det. Istället bröt de avtalet med fackföreningen de betalt medlemsavgift till.
Då blev de väl uteslutna ur föreningen, antar jag.
Intet Intet skrev:
Istället sitter det några oengagerande gamlingar och dricker kaffe i ett tält. Var fan är kampviljan för bättre villkor hos de Teslaanställda?
Den är kanske låg pga att villkoren redan är acceptabelt bra?
Är de "oengagerade gamlingar" som dricker kaffe i ett tält anställda av Tesla?

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Som jag skrev tidigare så beviljar dom inte utträde förrän man haft ett utträdessamtal med en av deras representanter på arbetsplatsen och detta dröjde i mitt fall ganska länge. Inte förrän representanten anser att jag till fullo förstått innebörden av utträdet kommer utträdesprocessen att påbörjas.
Man blir väl automatiskt uteluten om man låter bli att betala medlemsavgiften? "Utträdessamtalet" skulle jag nog kunna tänka mig att ställa upp på. Det tar max 15 sekunder i ett telefonsamtal att meddela att man inte vill vara medlem.

P
RoTe RoTe skrev:
Jag vet inte varför men det skulle ske vid ett fysiskt möte så att säga...
Det skulle jag aldrig gå med på. Om jag har meddelat att jag inte längre vill vara medlem i en förening så gäller det från att föreningen har fått mitt meddelande.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Kort svar: jepp
Annars kan man alltid bli medlem i Alfakassan om man inte vill ha något alls med ett fackförening att göra men ändå vara med i en arbetslöshetskassa.

H heimlaga skrev:
Jag tänker inte sitta och hålla tyst och låta det hända igen.
Vi har en del att lära av den östra rikshalvan som man sade en gång i tiden. Förhoppningsvis går det ännu lättare nu när vi är mer enade än på länge.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Inte riktigt. Nu slirar du på sanningen igen. Eller hur?
Som @pmd skrev var Sveriges och Per Albins syfte att hålla Sverige utanför kriget. Inte det minst slirande.
Intet Intet skrev:
Vi höll oss utanför kriget genom att sälja krigsmateriel för glatta livet till Nazisterna. Allt de önskade och vi kunde leverera. Levererade vi. På så vis fanns det ingen anledning till ockupation av Sverie.
Förvisso var vi inte dummare än vilken langare som helst. För när engelsmännen ville köpa kullager, dom också, sålde vi glatt till dom med. På så vis förlängde vi kriget, vilket tydligen är en "mycket rimlig pollitik". 😱
Det fanns krafter i landet som ansåg att det var rimligare politik att Sverige skulle delta i kriget. Till en början uteslutande på den Tyska sidan. Skulle en snabb vinst vid Adolfs sida varit ett rimligare politiskt mål?

Om alternativet till att inte sälja kullagren var att bli ockuperat vet jag inte riktigt hur man kan vara säker på att det skulle kunna gjort kriget kortare. Speciellt har jag mycket svårt att se vad Sverige kunde vunnit på det.

Som det nu var gynnade mycket riktigt den Svenska politiken sidan med övertaget, vilket till slut innebar att Sverige kom att vara en mycket bra kompis med den segrande sidan. Därmed hjälpte svenskt stöd till de allierade att snabbare få slut på kriget. Men precis som du gissar jag. För det som inte hände vet man inget om. Att Sverige var kompis med segrarna var alldeles säkert en fördel.

--- avslutningsvis ---
Jag tycker det är mycket svårt att döma de som var med under tiden 1930-45. Det var en helt annan tid. Hur vi än försöker går det inte att förstå vad de som redan varit med om ett världkrig tänkte när nummer två stod för dörren. Och inte när det väl var igång. Tyska var första främmande språk i svenska skolan 1945 kunde väl alla svenskar mer eller mindre mycket tyska. Många lärde sig inte engelska förrän efter franska. Naturligtvis var Sverige och Tyskland vänner. Många brydde sig nog inte så mycket om den nye ledare Adolf. Adolfs regeringskomps Herman hade en svensk fru och var ofta i Sverige. Tyskland var ju ett bra land.

Vi importerade mycket tekniska prylar från Tyskland, som var ledande på den tiden. T.ex bilar. Även folkvagnar VW som Adolf drog igång med sin österrikisk-tyske kompis Ferdinad vid spakarna. Tyska prylar var helt enkelt mycket populära, precis som tysk musik och kultur.

Och när väl kriget var igång mellan Tyskland och Sovjet såg många i lilla Sverige det som att om Tyskland förlorade skulle Sovjet ta den västra halvan av Sverige precis som de redan tagit den östra. Samt tagit Ericssons största telefonfabrik (i Lenengrad). Så frågan för många var Josef eller Adolf. Bli rysk eller tysk? Och det var väl bara kommunister och vissa socialdemokrater som hade minsta sympati för Josef. Så att det fanns stöd för Tyskland i Sverige var inte de minsta konstigt.

Det är lätt att vara efterklok. Men hur man än ser på saken och vad man än tycker om socialdemokrater (numera ogillar ca 2 av 3 dem) så måste man säga att Per Albin lyckades. Sverige slapp kriget, slapp bli ryskt eller tyskt. Mänga av oss Svenskar idag är direkt nedstigande släkt med personer som var svenska militärer eller värnpliktiga under andra världskriget. En stor del av oss kan antagligen tacka Per Albin för att vi existerar. Det är värt att tänka på om man skall kritisera dem som räddade Sverige från kriget.
--- nog med OT för denna gång ---

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.