Status
Inte öppen för fler kommentarer.
RoTe RoTe skrev:
Jag har själv avslutat mitt medlemskap i ett fackförbund jag inte tyckte jag kunde stå bakom i en fråga. Är det något så konstigt? Att få lämna en LO-fackförening görs inte i en handvändning utan det är urträdessamtal osv vilket kan ta månader.
Inte alls. Det verkade som om de fackanslutna arbetarna inte var beredda på att också gå i strejk, utan bröt avtalet med facket när det inte längre passade. Därmed blev de naturligtvis uteslutna.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
RoTe
Intet Intet skrev:
Inte alls. Det verkade som om de fackanslutna arbetarna inte var beredda på att också gå i strejk, utan bröt avtalet med facket när det inte längre passade. Därmed blev de naturligtvis uteslutna.
Det är väl utmärkt, håller man inte med facket så bör man inte vara medlem.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Om att strejka räknas som besvärlig så har jag inget problem med det. Har jobbat med folk som arbetsgivaren tyckt varit mycket besvärliga både fackanslutna och sådana som inte varit medlemmar. Dom har alla gjort ett bra jobb.

Jag visste inte heller att man blir okvalificerad att göra sitt jobb för att man någon gång strejkat.

När jag jobbade inom industrin så var det väldigt bra villkor för dom som jobbade där.
Nu strejkas det knappt för den delen. Tesla är ju en promille och den är bara konstig.

Olof kommer troligtvis aldrig att jobba med Tesla mer trots att han gillar arbetsplatsen han strejkar mot.
Alltså är Olof besvärlig som varit med och startat något mot en arbetsplats han egentligen verkade ganska nöjd med.

De flesta industrier har inte så jädrans bra villkor.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är väl utmärkt, håller man inte med facket så bör man inte vara medlem.
Självklart inte. Men det var först när facket krävde något av medlemmarna, som de började gny.
Så länge nan är med i en organisation skall man följa dess stadgar. Även när det kan vara till nackdel för den enskilde.
Kort och gott. En nedlem kan inte förvänta sig sötebrödsdagar för jämnan. Det finns rättigheter men också skyldigheter. Gäller alla föreningar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
RoTe
Intet Intet skrev:
Självklart inte. Men det var först när facket krävde något av medlemmarna, som de började gny.
Så länge nan är med i en organisation skall man följa dess stadgar. Även när det kan vara till nackdel för den enskilde.
Kort och gott. En nedlem kan inte förvänta sig sötebrödsdagar för jämnan. Det finns rättigheter men också skyldigheter. Gäller alla föreningar.
Jo men du verkar inte fatta hur lång tid det tar att gå ur facket när man själv väljer det, betydligt enklare att göra något så man blir utkastad, om man har den möjligheten. Jag tänker inte göra något mot min vilja bara för att någon pamp i ett fack fått för sig någon galenskap.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
A
RoTe RoTe skrev:
Jag har själv avslutat mitt medlemskap i ett fackförbund jag inte tyckte jag kunde stå bakom i en fråga. Är det något så konstigt? Att få lämna en LO-fackförening görs inte i en handvändning utan det är utträdessamtal osv vilket kan ta månader. Kan man bli utslängd är ju det enklare.
Varför ska det ta månader? IF metall är det en månads uppsägning. Det fula knepet de dock kör med är att du först måste skicka ett brev och sen ringa, och bli ovän med den som sitter på ditt kontor. Sen är det klart?

RoTe
Rkarlsson skrev:
Varför ska det ta månader? IF metall är det en månads uppsägning. Det fula knepet de dock kör med är att du först måste skicka ett brev och sen ringa, och bli ovän med den som sitter på ditt kontor. Sen är det klart?
Som jag skrev tidigare så beviljar dom inte utträde förrän man haft ett utträdessamtal med en av deras representanter på arbetsplatsen och detta dröjde i mitt fall ganska länge. Inte förrän representanten anser att jag till fullo förstått innebörden av utträdet kommer utträdesprocessen att påbörjas.

• Wow
  • Arg
och en till och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Olof kan få vissa svårigheter att få andra arbeten där arbetsgivare ser han som en rättshaverist och vågar inte anställa honom för han kan nog upplevas som besvärlig.
Hur ofta kollar arbetsgivare upp referenser? Väldigt sällan tror jag. Jag har alltid lämnat referenser och de har aldrig blivit kontaktade så jag är rätt säker på att det är ovanligt.

Olof lär väl i sitt CV skriva en rad med start och slutdatum och sen vilken position han haft på Tesla. Han är ju anställd av Tesla även om han strejkar. Eller tror du att han skriver att han varit strejkvakt?

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
RoTe RoTe skrev:
Som jag skrev tidigare så beviljar dom inte utträde förrän man haft ett utträdessamtal med en av deras representanter på arbetsplatsen och detta dröjde i mitt fall ganska länge. Inte förrän representanten anser att jag till fullo förstått innebörden av utträdet kommer utträdesprocessen att påbörjas.
Har inte den på ditt jobb telefon? Den vi hade hade telefon och jag ringde samma dag han fick brevet. Skitsur var fjanten och ljög gjorde han rätt bra med =)

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Rkarlsson skrev:
Har inte den på ditt jobb telefon? Den vi hade hade telefon och jag ringde samma dag han fick brevet. Skitsur var fjanten och ljög gjorde han rätt bra med =)
Jag vet inte varför men det skulle ske vid ett fysiskt möte så att säga...

A
L lbgu skrev:
Hur ofta kollar arbetsgivare upp referenser? Väldigt sällan tror jag. Jag har alltid lämnat referenser och de har aldrig blivit kontaktade så jag är rätt säker på att det är ovanligt.

Olof lär väl i sitt CV skriva en rad med start och slutdatum och sen vilken position han haft på Tesla. Han är ju anställd av Tesla även om han strejkar. Eller tror du att han skriver att han varit strejkvakt?
Normalt funtade människor som vill ha nån liten bakgrund behöver bara googla Olofs namn nu. Och så dyker han upp i en artikel.
Dubbelmoral kör killen med =)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N
RoTe RoTe skrev:
Måste vara skilt för olika förbund. När jag gick ur byggnads ringde jag till dom och sa att jag vill avsluta mitt medlemskap. Så var det klart med det.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
N
Rkarlsson skrev:
Nu strejkas det knappt för den delen. Tesla är ju en promille och den är bara konstig.

Olof kommer troligtvis aldrig att jobba med Tesla mer trots att han gillar arbetsplatsen han strejkar mot.
Alltså är Olof besvärlig som varit med och startat något mot en arbetsplats han egentligen verkade ganska nöjd med.

De flesta industrier har inte så jädrans bra villkor.
Nu har jag inte hunnit läsa artikeln men har Olof faktiskt varit en av dom som startat processen mot Tesla?

Går säkert att hitta bättre vilkor. Men inte är det så dåligt med tex fria arbetskläder och tvätt av dessa på företagets bekostnad. Att man får på arbetstid tvätta av sig efter arbetsdagen.

A
RoTe RoTe skrev:
Jag vet inte varför men det skulle ske vid ett fysiskt möte så att säga...
Var det metall?

De beter sig som att du vore ett barn som inte förstod vad du gjorde. Den jag hade nästan hotade mig och sa att jag skulle säga upp allt med banken.
Men jag hade bättre förmåner på banken och rejäla rabatter just då så allt hade blivit dyrare.

Sen är vår chef på det hållet att han lägger sig över vad facket vill hos oss. Facket kämpade inte ett dugg under pandemin och fick egentligen våra löner att sänkas rejält.

N Niq skrev:
Måste vara skilt för olika förbund. När jag gick ur byggnads ringde jag till dom och sa att jag vill avsluta mitt medlemskap. Så var det klart med det.
Det är så det ska vara. Men LO-sfären har lite problem med den förståelsen om vi ska vara snälla. Dock har vissa enskilda förbund inom LO inte det.

Titta här på Metalls ihoplandning av Fack-medelemskap och akassa.
Du har rätt att vara med i ett fackförbunds A-kassa UTAN medlemskap... men det framgår ju inte alls
https://www.ifmetall.se/akassan/medlemskap/avsluta-medlemskap/
Aningen fult. Hade det inte varit ett fackförbund med sin särlagstiftning hade sådan text varit ... aning olaglig.

Det där är bara ett exempel på hur just LO-sfären fular sig och gör dumheter som om de varit ett företag skulle vara direkt olagliga och det är ju därför jag och många med mig står på Teslas sida i just denna konflikt.

Skulle fackförbunden verkligen vara till för de anställda och inte för sin egen skull och fack-pamparnas , tja då skulle det vara annorlunda. Så är det ju inte tyvärr.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.