717 098 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men hör du Intet....... varför skall man ställa sig opartisk i en konflikt med en diktator som vill utplåna ens eget hemland och ens eget folk och ens egen kultur och vill dräpa en själv på grund av ens egna politiska åsikter?
Varför skall man likställa bevisligen falsk propaganda med någorlunda saklig journalistik och direkta ögonvittnesuppgifter för att sedan ha en debatt där det krävs att man skall se båda sidorna?
Jag ser att det du nu predikar överensstämmer väldigt väl med de senaste styrdokumenten som Putingänget har delat ut till sina propagandister där det finns noggrannt specifiserat viken historia de skall berätta. Det sticker mig i ögonen måste jag ärligt säga.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har ingen större tro på demokraterna och USAs haltande demokrati och dysfunktionella samhälle i allmänhet. Det är där grunden finns till Trumpfacisternas framgångar.
Precis samma fenomen som den gången när ölstugepartiet Nationalsocialisterna ledda av den rubbade arbetslöse murardrängen Adolf Hitler lyckades ta makten i Tyskland på demokratisk väg genom att påtala Weimarrepublikens svaghet och erbjuda ett alternativ som kändes starkt och tryggt och framtidsinriktat när övriga tyska politiker helt verkade sakna förmågan att bygga upp någonting och ägnade tiden åt att bråka om bekväma symbolfrågor medan samhället föll sönder runtomkring dem och det blev allt svårare för vanliga människor att leva.
Precis som den gången har ett antal storkapitalister investerat betydande pengar i det facistiska maktövertagandet. I trygg vetskap om att investeringarna kommer att återbetalas av de nya makthavarna genom skräddarsydd lagsiftning och luckrativa avtal med staten.
Varför skall man likställa bevisligen falsk propaganda med någorlunda saklig journalistik och direkta ögonvittnesuppgifter för att sedan ha en debatt där det krävs att man skall se båda sidorna?
Jag ser att det du nu predikar överensstämmer väldigt väl med de senaste styrdokumenten som Putingänget har delat ut till sina propagandister där det finns noggrannt specifiserat viken historia de skall berätta. Det sticker mig i ögonen måste jag ärligt säga.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har ingen större tro på demokraterna och USAs haltande demokrati och dysfunktionella samhälle i allmänhet. Det är där grunden finns till Trumpfacisternas framgångar.
Precis samma fenomen som den gången när ölstugepartiet Nationalsocialisterna ledda av den rubbade arbetslöse murardrängen Adolf Hitler lyckades ta makten i Tyskland på demokratisk väg genom att påtala Weimarrepublikens svaghet och erbjuda ett alternativ som kändes starkt och tryggt och framtidsinriktat när övriga tyska politiker helt verkade sakna förmågan att bygga upp någonting och ägnade tiden åt att bråka om bekväma symbolfrågor medan samhället föll sönder runtomkring dem och det blev allt svårare för vanliga människor att leva.
Precis som den gången har ett antal storkapitalister investerat betydande pengar i det facistiska maktövertagandet. I trygg vetskap om att investeringarna kommer att återbetalas av de nya makthavarna genom skräddarsydd lagsiftning och luckrativa avtal med staten.
Liksom Biden, Bush, Kennedy, Nixon ...N Niq skrev:
Det amerikanska valsystemet är märkligt. När det skapades verkade tanken faktiskt varit god. Små stater skall ha lika stort inflytande som stora. Det myglades säkert redan i början men möjligheterna till manipulation med hjälp av pengar genom TV:reklam måste ändå varit betydligt mindre😀. Likaså att man måste registrera sig för att rösta är något som hindrar många från att kunna rösta, hur gärna de än vill.
Själv gav jag Obamakampangen 10 Dollar i valstöd.
Inte att förglömma, behövs det pengar för att vinna val även i Sverige. Sossarnas lotteri, är ett bra exempel liksom andra donationer.
Precis som du "på många ställen" bland annat SVT/SR.
Hade jag själv haft möjlighet att rösta i det amerikanska valet, tror jag att jag avstått. Dels för kandidaternas mycket låga kvalité. Dels för att de båda helhjärtat stöder utrotningen av Palestinier. vilket jag finner avskyvärt. USA skickar bomber till Israel och plåster till Palestina. Rent vidrigt av USA.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Nog med off topic nu! Här diskuterar vi Tesla och kollektivavtal.
/Moderator
/Moderator
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Som på beställning la DN precis ut ett reportage om två av de strejkande som har gått ett år nu med 125% lön:
"Olof Sjöström var en av de strejkande som höll humöret uppe. Han och de andra strejkande får 125 procent av lönen i ersättning av IF Metall. Det gjorde att han kunde vara hemma mer med familjen samtidigt som han snickrade på sitt nya hus. Han gick strejkvakt ibland och han arbetade som skolinformatör."
https://www.dn.se/ekonomi/olof-och-janis-har-strejkat-ett-ar-allt-svarare-att-ga-tillbaka/
"Olof Sjöström var en av de strejkande som höll humöret uppe. Han och de andra strejkande får 125 procent av lönen i ersättning av IF Metall. Det gjorde att han kunde vara hemma mer med familjen samtidigt som han snickrade på sitt nya hus. Han gick strejkvakt ibland och han arbetade som skolinformatör."
https://www.dn.se/ekonomi/olof-och-janis-har-strejkat-ett-ar-allt-svarare-att-ga-tillbaka/
Olof kan inte tycka det var värt med 125% i lön ett år och inte jobba.Marlen Eskilsson skrev:
Som på beställning la DN precis ut ett reportage om två av de strejkande som har gått ett år nu med 125% lön:
"Olof Sjöström var en av de strejkande som höll humöret uppe. Han och de andra strejkande får 125 procent av lönen i ersättning av IF Metall. Det gjorde att han kunde vara hemma mer med familjen samtidigt som han snickrade på sitt nya hus. Han gick strejkvakt ibland och han arbetade som skolinformatör."
[länk]
Olof kan få vissa svårigheter att få andra arbeten där arbetsgivare ser han som en rättshaverist och vågar inte anställa honom för han kan nog upplevas som besvärlig.
Nu pluggar Olof upp betyg.
Varför får han då 125% i lön när han gått mycket hemma samtidigt som han ökar betyg? Många med mig fick ta ut komp eller annan ledighet för att studera på distans =)
Jag är glad att jag inte betalar Olofs "lön"
Om arbetsgivare slutar anställa folk som någon gång strejkat så begränsar det ganska mycket av deras urval. Troligen är det också diskriminering.Rkarlsson skrev:Olof kan inte tycka det var värt med 125% i lön ett år och inte jobba.
Olof kan få vissa svårigheter att få andra arbeten där arbetsgivare ser han som en rättshaverist och vågar inte anställa honom för han kan nog upplevas som besvärlig.
Nu pluggar Olof upp betyg.
Varför får han då 125% i lön när han gått mycket hemma samtidigt som han ökar betyg? Många med mig fick ta ut komp eller annan ledighet för att studera på distans =)
Jag är glad att jag inte betalar Olofs "lön"
Ja.... jag har själv varit med om fall när arbetsgivare har nekat mig anställning för att jag tidigare har drivit in obetalad lön av kriminella arbetsgivarskojare. I stället har de anställt någon som när det kom till kritan visserligen hade en bakgrund fri från fackmedlemskap och tvister och ibland också från "rätt samhällsklass" men som inte heller klarade av att utföra arbetet överhuvudtaget vilket ledde till problem. Saker som jag skulle ha utfört utan krångel till en skälig kostnad. Nåja...det var de arbetsgivarnas prioriteringar och de som stod för kostnaderna.N Niq skrev:
Du hade velat ha in en människa som är besvärlig? Det får stå för dig.N Niq skrev:
Det är absolut inte diskriminering om kandidaten inte kvalificerar på arbetsplatsen. Om han är en risk att göra stämningen dålig så ska han inte anställas.
Det är så få strejker inom metall att det är jättestort utbud, men det begränsade urvalet beror inte på en arbetsskygg strejkare. Det beror på att folk inte vill jobba 40 timmar inne i industrin för en pisslön då metall hindrar utveckling =) (egen erfarenhet)
Jag hade heller aldrig anställt dig, bara baserat på dina inlägg här.H heimlaga skrev:Ja.... jag har själv varit med om fall när arbetsgivare har nekat mig anställning för att jag tidigare har drivit in obetalad lön av kriminella arbetsgivarskojare. I stället har de anställt någon som när det kom till kritan visserligen hade en bakgrund fri från fackmedlemskap och tvister och ibland också från "rätt samhällsklass" men som inte heller klarade av att utföra arbetet överhuvudtaget vilket ledde till problem. Saker som jag skulle ha utfört utan krångel till en skälig kostnad. Nåja...det var de arbetsgivarnas prioriteringar och de som stod för kostnaderna.
Om att strejka räknas som besvärlig så har jag inget problem med det. Har jobbat med folk som arbetsgivaren tyckt varit mycket besvärliga både fackanslutna och sådana som inte varit medlemmar. Dom har alla gjort ett bra jobb.Rkarlsson skrev:Du hade velat ha in en människa som är besvärlig? Det får stå för dig.
Det är absolut inte diskriminering om kandidaten inte kvalificerar på arbetsplatsen. Om han är en risk att göra stämningen dålig så ska han inte anställas.
Det är så få strejker inom metall att det är jättestort utbud, men det begränsade urvalet beror inte på en arbetsskygg strejkare. Det beror på att folk inte vill jobba 40 timmar inne i industrin för en pisslön då metall hindrar utveckling =) (egen erfarenhet)
Jag visste inte heller att man blir okvalificerad att göra sitt jobb för att man någon gång strejkat.
När jag jobbade inom industrin så var det väldigt bra villkor för dom som jobbade där.
Som medlem i en fackförening har man ett avtal med den. Rätt till hjälp av allehanda slag men också skyldigheter. Den mest kända är att inte arbeta när man tas ut i strejk. Det är ju fullständigt självklart. Ändå verkar flera fackanslutna Teslaanställda inte ens fattat det. Istället bröt de avtalet med fackföreningen de betalt medlemsavgift till. Varför var de medlemmar från första början?
Det är däremot märkligt att "Putte" får 125% av lönen för att gå hemma och snickra Istället för att med de andra strejkande stå utanför fabriksportarna skanderandes slagord, vifta med banderoller och försöka övertala alla kunder att inte besöka Teslas anläggning.
Istället sitter det några oengagerande gamlingar och dricker kaffe i ett tält. Var fan är kampviljan för bättre villkor hos de Teslaanställda?
Det är däremot märkligt att "Putte" får 125% av lönen för att gå hemma och snickra Istället för att med de andra strejkande stå utanför fabriksportarna skanderandes slagord, vifta med banderoller och försöka övertala alla kunder att inte besöka Teslas anläggning.
Istället sitter det några oengagerande gamlingar och dricker kaffe i ett tält. Var fan är kampviljan för bättre villkor hos de Teslaanställda?
Jag har själv avslutat mitt medlemskap i ett fackförbund jag inte tyckte jag kunde stå bakom i en fråga. Är det något så konstigt? Att få lämna en LO-fackförening görs inte i en handvändning utan det är utträdessamtal osv vilket kan ta månader. Kan man bli utslängd är ju det enklare.Intet skrev:
Som medlem i en fackförening har man ett avtal med den. Rätt till hjälp av allehanda slag men också skyldigheter. Den mest kända är att inte arbeta när man tas ut i strejk. Det är ju fullständigt självklart. Ändå verkar flera fackanslutna Teslaanställda inte ens fattat det. Istället bröt de avtalet med fackföreningen de betalt medlemsavgift till. Varför var de medlemmar från första början?
