716 939 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Semantik spelar all roll. Semantik är hur vi tilldelar ord och meningar betydelser. Utan semantik skulle ingen meningsfull dialog finnas.JanneJanne123 skrev:
Lön är vanligen avtalad när anställningen inleds. Lön brukar inte vara okänd i flera år för att plötsligt realiseras.O skrev:
Självklart! Lön är ersättning för arbete/tjänst. Det finns inget krav på att lön skall vara något som har ett ekonomiskt värde. Eller att värdet skall vara konstant, oföränderligt Det finns andra värden än ekonomiska. Alla värden mäts inte i pengavärdet.
Au Pair är ett exempel där lönen kan vara mat och husrum. Värdet på detta är det man får. Inte vad det skulle kosta att köpa maten och hyra rummet. Och det finns värdelösa/billiga saker som kan bli väldigt värdefulla. Optioner är ett utmärkt exempel på detta. Aktier är ett annat.
Musks lön enligt det avtal han slöt med Tesla var noll dollar (per någon tidsenhet) så visst är det så att lön inte behöver vara något som har ett ekonomiskt värde. Mer vanligt än en nollön brukar vara en symbolisk summa på t.ex.en dollar per år vilket var Steve Jobs lön från Apple.
För att kunna ta utdelning till låg skatt måste man först ta ut en lön.Rejäl skrev:
I småföretag som omfattas av 3:12 reglerna gäller:
För att kunna tillämpa löneregeln för utdelningar under 2024 måste du som ägare under året innan, alltså 2023, ha tagit ut en lön om minst
det lägsta av 6 inkomstbasbelopp (445 800 kronor) med tillägg för 5 procent av totala löner
eller
9,6 inkomstbasbelopp (713 280 kronor.
Det går inte att bara ta utdelning om man på något vis jobbar i bolaget och har inflytande över bolagets intjäning.
Det är hela poängen. Den som verkligen vill göra något bra (för lagom värden på bra; det väljer man själv) bör inte stirra sig blind på pengar. För en duktig entreprenör är pengar inte ett mål utan ett medel.Mikael_L skrev:
För att ta tråden ännu längre ut i OT-land så såg jag häromdagen att 3:12-reglerna föreslås ändras. "Förenklas" tror jag var ordet som användes. Jag satte mig inte in i detaljerna eftersom jag inte har några planer på att starta ett bolag.D Dilato skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Möjligt att jag uttryckte mig lite slarvigt, men det var inte semantiken jag avsåg som något som inte spelade någon roll för tråden, utan huruvida det EM har fått kallas för lön eller inte.P pmd skrev:
Haha, lön för mödan..?JanneJanne123 skrev:
Upplägget är väl rimligt, speciellt i en amerikansk kontext, summan är ju onekligen uppseendeväckande hög men faller ju bara ut när det finns tillräckligt med pengar på bordet.
Det är ganska vanligt i USA med löneupplägg där man har en månadslön för att täcka det löpande och en kista guld vid regnbågens slut, fuck you-pengarna.
Det vanliga i USA är att man finansierar, leasar, allt man har, har inga besparingar utan lever från från löneutbetalning till löneutbetalning, detta gäller även väldigt välbeställda och då är det den amerikanska drömmen som hägrar, att bolaget ska göra ett genombrott och man ska få en förmögenhet.
Vanlig fråga när man ska anställas i USA är vad man behöver för att täcka sina månadskostnader, det blir liksom golvet för lönediskussionen, arbetsgivaren vet ju att under det kan ingen gå ändå.
Som sagt, det är lite annorlunda där..
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vet inte riktigt vad du svarar på i mitt inlägg, men i startupvärden är optioner en hygienfaktor både i Ametikat och i Sverige. Kombinerat med noll lön är dock lite ovanligare. Sedan kan man ju diskutera om Tesla är en startup längre, men om man jämför med de gamla drakarna får man väl ändå säga det och det är så de ser på sig själva.D djac skrev:Haha, lön för mödan..?
Upplägget är väl rimligt, speciellt i en amerikansk kontext, summan är ju onekligen uppseendeväckande hög men faller ju bara ut när det finns tillräckligt med pengar på bordet.
Det är ganska vanligt i USA med löneupplägg där man har en månadslön för att täcka det löpande och en kista guld vid regnbågens slut, fuck you-pengarna.
Det vanliga i USA är att man finansierar, leasar, allt man har, har inga besparingar utan lever från från löneutbetalning till löneutbetalning, detta gäller även väldigt välbeställda och då är det den amerikanska drömmen som hägrar, att bolaget ska göra ett genombrott och man ska få en förmögenhet.
Vanlig fråga när man ska anställas i USA är vad man behöver för att täcka sina månadskostnader, det blir liksom golvet för lönediskussionen, arbetsgivaren vet ju att under det kan ingen gå ändå.
Som sagt, det är lite annorlunda där..
Jo men i det stora hela så spelar det ingen roll och Musk kan bygga vidare för att förverkliga sina visioner.D djac skrev:Haha, lön för mödan..?
Upplägget är väl rimligt, speciellt i en amerikansk kontext, summan är ju onekligen uppseendeväckande hög men faller ju bara ut när det finns tillräckligt med pengar på bordet.
Det är ganska vanligt i USA med löneupplägg där man har en månadslön för att täcka det löpande och en kista guld vid regnbågens slut, fuck you-pengarna.
Det vanliga i USA är att man finansierar, leasar, allt man har, har inga besparingar utan lever från från löneutbetalning till löneutbetalning, detta gäller även väldigt välbeställda och då är det den amerikanska drömmen som hägrar, att bolaget ska göra ett genombrott och man ska få en förmögenhet.
Vanlig fråga när man ska anställas i USA är vad man behöver för att täcka sina månadskostnader, det blir liksom golvet för lönediskussionen, arbetsgivaren vet ju att under det kan ingen gå ändå.
Som sagt, det är lite annorlunda där..
Sen är det lite lustigt att ingen vill kommentera strafftullar och ev handelskrig som kan sluta med att Tesla får skära ner kraftigt och sparka många anställda. Kina svarar nog under veckan...
Jag tänker att i just fallet med Elon Musk så verkar han ha sin personliga ekonomi på plats och därför kan han lika bra avstå en månadslön och gå direkt på guldkistan, jag tycker inte det är helt märkligt i hans fall. Snarare tycker jag att fler förmögna företagsledare borde göra samma sak, månadslönerna kan ofta kvitta och då är det bättre att gå för en maffigare bonus om saker går som de ska.JanneJanne123 skrev:
Vet inte riktigt vad du svarar på i mitt inlägg, men i startupvärden är optioner en hygienfaktor både i Ametikat och i Sverige. Kombinerat med noll lön är dock lite ovanligare. Sedan kan man ju diskutera om Tesla är en startup längre, men om man jämför med de gamla drakarna får man väl ändå säga det och det är så de ser på sig själva.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Helt enig, tycker det skickar väldigt övertygande signaler också att nyckelpersonen själv tror så mycket på företaget att den inte är rädd att gå utan lön. Såklart fungerar det ju bara på redan väldigt rika företagsledare precis som du är inne på.D djac skrev:Jag tänker att i just fallet med Elon Musk så verkar han ha sin personliga ekonomi på plats och därför kan han lika bra avstå en månadslön och gå direkt på guldkistan, jag tycker inte det är helt märkligt i hans fall. Snarare tycker jag att fler förmögna företagsledare borde göra samma sak, månadslönerna kan ofta kvitta och då är det bättre att gå för en maffigare bonus om saker går som de ska.
Ja kolla en av listorna med "one dollar salary" (det finns nog fler listor)
https://en.wikipedia.org/wiki/One-dollar_salary
Den gemensamma nämnaren är att det inte är lönen som driver en, utan något annat resultat (företagets framgång, idéns framgång, framtida storvinst osv), samt att troligen har de flesta redan sin ekonomi tryggad livet ut.
https://en.wikipedia.org/wiki/One-dollar_salary
Den gemensamma nämnaren är att det inte är lönen som driver en, utan något annat resultat (företagets framgång, idéns framgång, framtida storvinst osv), samt att troligen har de flesta redan sin ekonomi tryggad livet ut.
