Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja kolla en av listorna med "one dollar salary" (det finns nog fler listor)
[länk]

Den gemensamma nämnaren är att det inte är lönen som driver en, utan något annat resultat (företagets framgång, idéns framgång, framtida storvinst osv), samt att troligen har de flesta redan sin ekonomi tryggad livet ut.
Musk har ju uttalat att hans personliga mål är att bli den första "triljonären", minns att jag sett honom prata om detta som anledningen till SpaceX, tillgångarna på jorden räcker tydligen inte men om han kan lägga vantarna på såna på andra planeter så ökar möjligheterna. Han har ju tydligt visat att han är en high roller, beredd att ta stora risker.
 
K Kane skrev:
Större sannolikhet att pengarna gått till aktieägarna i form av utdelning.
Varför är det mest sannolikt? Så vitt jag kan se har Tesla aldrig haft någon aktieutdelning.

Köper man istället Apple-aktier så får man en direktavkastning på 0,46%/år. Sparkontot på banken ger tio gånger så mycket avkastning.
 
D djac skrev:
Musk har ju uttalat att hans personliga mål är att bli den första "triljonären", minns att jag sett honom prata om detta som anledningen till SpaceX, tillgångarna på jorden räcker tydligen inte men om han kan lägga vantarna på såna på andra planeter så ökar möjligheterna. Han har ju tydligt visat att han är en high roller, beredd att ta stora risker.
Det tror jag inte. Du menar nog biljonär.

Tänk på att engelskans trillion motsvarar svenskans biljon (10^12), eller miljon^2.

Svenskans triljon (10^18) eller miljon^3 är en miljon gånger större.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Möjligt att jag uttryckte mig lite slarvigt, men det var inte semantiken jag avsåg som något som inte spelade någon roll för tråden, utan huruvida det EM har fått kallas för lön eller inte.
Jag tycker inte att det heller är oväsentligt. Lön, i dess vanliga mening, skiljer sig åt från andra sätt att betala någon för dennes tjänster.

Ju mer vi suddar ut skillnaderna mellan olika begrepp desto närmare det totala semantiska sammanbrottet kommer vi.
 
P pmd skrev:
Jag tycker inte att det heller är oväsentligt. Lön, i dess vanliga mening, skiljer sig åt från andra sätt att betala någon för dennes tjänster.

Ju mer vi suddar ut skillnaderna mellan olika begrepp desto närmare det totala semantiska sammanbrottet kommer vi.
Jo men i Musks värld så är det enbart "placeringsbara tillgångar" för att bygga vidare på sin vision.
Jag tror inte han ägnar en tanke över exakta värden utan enbart hur han går vidare.
 
P
D djac skrev:
Jag tänker att i just fallet med Elon Musk så verkar han ha sin personliga ekonomi på plats och därför kan han lika bra avstå en månadslön och gå direkt på guldkistan, jag tycker inte det är helt märkligt i hans fall. Snarare tycker jag att fler förmögna företagsledare borde göra samma sak, månadslönerna kan ofta kvitta och då är det bättre att gå för en maffigare bonus om saker går som de ska.
I USA är det lättare för en chef att få sin vilja igenom än i Sverige. Musk et al vet att det de själva gör har stor inverkan på bolagets resultat och om de verkligen tror på sig själva är det en s.k. no-brainer att välja aktieoptioner istället för månadslön.

I Sverige är inte chefen lika allsmäktig och påverkas därför också mer av hur medarbetarna beter sig.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den gemensamma nämnaren är att det inte är lönen som driver en, utan något annat resultat (företagets framgång, idéns framgång, framtida storvinst osv), samt att troligen har de flesta redan sin ekonomi tryggad livet ut.
Se även inlägg #10 055 om pengar som mål eller medel.
 
Nytt avsnitt i den spännande serien:
En artikel i Dagens Industri:
Uppgifter: IF Metall ska dra Tesla inför domstol

DIs källa:
IF Metall tar Tesla till domstol: ”Stämning kommer lämnas in”
Såklart en aning partiskt i TCOs tidning, men läsvärt. Och dessutom inte OT🤣

I korthet: IF Metall anser att Tesla bryter mot medbestämmandelagen. Skall man tro artikeln verkar de ha rätt i sak. Vad som blir resultatet av domstolens prövning och ev överklagande är en annan sak. Tesla attackerade ju tidigare IF Metall i domstol. Nu anfaller IF Metall! Spännande.

Fram med popcornen!🍿🍿🍿
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
Lite klantigt av Teslas Uppsalaverkstad att bara vägra. Lagen säger att arbetsgivare ska upplysa om hur verksamheten utvecklas produktionsmässigt och ekonomiskt. I vilken detalj denna upplysning ska göras framgår inte av lagen, så det kanske hade räckt med svaret "det går bra" (eller "det går dåligt" i förekommande fall).
Vad säger förarbetena?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
O O skrev:
Nytt avsnitt i den spännande serien:
En artikel i Dagens Industri:
Uppgifter: IF Metall ska dra Tesla inför domstol

DIs källa:
IF Metall tar Tesla till domstol: ”Stämning kommer lämnas in”
Såklart en aning partiskt i TCOs tidning, men läsvärt. Och dessutom inte OT🤣

I korthet: IF Metall anser att Tesla bryter mot medbestämmandelagen. Skall man tro artikeln verkar de ha rätt i sak. Vad som blir resultatet av domstolens prövning och ev överklagande är en annan sak. Tesla attackerade ju tidigare IF Metall i domstol. Nu anfaller IF Metall! Spännande.

Fram med popcornen!🍿🍿🍿
Nu kan jag inte läsa DI, men TCO artikeln missar den ganska viktigt detalj.
Det är inte mbl paragraf 19 ... det är paragraf 19a.
Visst det är bara en detalj men ändå
Sen har jag läst på domarna som finns på lagen.nu om just paragraf 19
Där ser jag inget som tar upp frågan om en arbetsgivare har skyldighet att lämna ut information till ett fackförbund under pågående konflikt (dock EJ rättstvist (som då innebär att arbetsgivare skyldiga att delge mer information än annars ) )

Hade det inte förelegat konflikt, är frågan om de lokala bolagen har skyldighet att delge den information som facken efterfrågat då de lokala bolagen ev inte har den informationen. Denna fråga har inte heller behandlats i de domslut som finns via lagen.nu
Visst informationen är av generell natur som också så avses enl mbl §19 ... men frågan är då om den kommande stämningen är riktat mot rätt nivå inom Teslas Sverige organisation.

Intressant intressant.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Nytt avsnitt i den spännande serien:
En artikel i Dagens Industri:
Uppgifter: IF Metall ska dra Tesla inför domstol

DIs källa:
IF Metall tar Tesla till domstol: ”Stämning kommer lämnas in”
Såklart en aning partiskt i TCOs tidning, men läsvärt. Och dessutom inte OT🤣

I korthet: IF Metall anser att Tesla bryter mot medbestämmandelagen. Skall man tro artikeln verkar de ha rätt i sak. Vad som blir resultatet av domstolens prövning och ev överklagande är en annan sak. Tesla attackerade ju tidigare IF Metall i domstol. Nu anfaller IF Metall! Spännande.

Fram med popcornen!🍿🍿🍿
Blir nog inte så spännande tyvärr. Jag ser det mer som en taktik från fackens sida att få uppmärksamhet och smutskasta Tesla.
 
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir nog inte så spännande tyvärr. Jag ser det mer som en taktik från fackens sida att få uppmärksamhet och smutskasta Tesla.
Tänkte mest på resultatet från kommande stämning. (om facken nu lämnar in någon ... facken säger ju att de ska lämna in ... inte att de har lämnat in)
 
M MrDizzy skrev:
Tänkte mest på resultatet från kommande stämning. (om facken nu lämnar in någon ... facken säger ju att de ska lämna in ... inte att de har lämnat in)
Jo, men då blir TM antingen ålagda att lämna ut viss information, kanske det facken vill, eller mindre. Eller kanske inget alls. Det lär inte bli någon game changer direkt...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, men då blir TM antingen ålagda att lämna ut viss information, kanske det facken vill, eller mindre. Eller kanske inget alls. Det lär inte bli någon game changer direkt...
Precis ingen game changer i just denna konflikt. Men intressant generellt sett om hur och när och vilket ansvar bolag längst ned i en koncern har då det gäller att lämna ut koncern information
 
M MrDizzy skrev:
Precis ingen game changer i just denna konflikt. Men intressant generellt sett om hur och när och vilket ansvar bolag längst ned i en koncern har då det gäller att lämna ut koncern information
Varför tror du att det gäller koncerninformation? Vad jag förstår gäller det just den arbetsplatsen.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.