717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Musk har ju uttalat att hans personliga mål är att bli den första "triljonären", minns att jag sett honom prata om detta som anledningen till SpaceX, tillgångarna på jorden räcker tydligen inte men om han kan lägga vantarna på såna på andra planeter så ökar möjligheterna. Han har ju tydligt visat att han är en high roller, beredd att ta stora risker.Mikael_L skrev:
Ja kolla en av listorna med "one dollar salary" (det finns nog fler listor)
[länk]
Den gemensamma nämnaren är att det inte är lönen som driver en, utan något annat resultat (företagets framgång, idéns framgång, framtida storvinst osv), samt att troligen har de flesta redan sin ekonomi tryggad livet ut.
Varför är det mest sannolikt? Så vitt jag kan se har Tesla aldrig haft någon aktieutdelning.K Kane skrev:
Köper man istället Apple-aktier så får man en direktavkastning på 0,46%/år. Sparkontot på banken ger tio gånger så mycket avkastning.
Det tror jag inte. Du menar nog biljonär.D djac skrev:Musk har ju uttalat att hans personliga mål är att bli den första "triljonären", minns att jag sett honom prata om detta som anledningen till SpaceX, tillgångarna på jorden räcker tydligen inte men om han kan lägga vantarna på såna på andra planeter så ökar möjligheterna. Han har ju tydligt visat att han är en high roller, beredd att ta stora risker.
Tänk på att engelskans trillion motsvarar svenskans biljon (10^12), eller miljon^2.
Svenskans triljon (10^18) eller miljon^3 är en miljon gånger större.
Jag tycker inte att det heller är oväsentligt. Lön, i dess vanliga mening, skiljer sig åt från andra sätt att betala någon för dennes tjänster.JanneJanne123 skrev:
Ju mer vi suddar ut skillnaderna mellan olika begrepp desto närmare det totala semantiska sammanbrottet kommer vi.
Jo men i Musks värld så är det enbart "placeringsbara tillgångar" för att bygga vidare på sin vision.P pmd skrev:
Jag tror inte han ägnar en tanke över exakta värden utan enbart hur han går vidare.
I USA är det lättare för en chef att få sin vilja igenom än i Sverige. Musk et al vet att det de själva gör har stor inverkan på bolagets resultat och om de verkligen tror på sig själva är det en s.k. no-brainer att välja aktieoptioner istället för månadslön.D djac skrev:Jag tänker att i just fallet med Elon Musk så verkar han ha sin personliga ekonomi på plats och därför kan han lika bra avstå en månadslön och gå direkt på guldkistan, jag tycker inte det är helt märkligt i hans fall. Snarare tycker jag att fler förmögna företagsledare borde göra samma sak, månadslönerna kan ofta kvitta och då är det bättre att gå för en maffigare bonus om saker går som de ska.
I Sverige är inte chefen lika allsmäktig och påverkas därför också mer av hur medarbetarna beter sig.
Nytt avsnitt i den spännande serien:
En artikel i Dagens Industri:
Uppgifter: IF Metall ska dra Tesla inför domstol
DIs källa:
IF Metall tar Tesla till domstol: ”Stämning kommer lämnas in”
Såklart en aning partiskt i TCOs tidning, men läsvärt. Och dessutom inte OT🤣
I korthet: IF Metall anser att Tesla bryter mot medbestämmandelagen. Skall man tro artikeln verkar de ha rätt i sak. Vad som blir resultatet av domstolens prövning och ev överklagande är en annan sak. Tesla attackerade ju tidigare IF Metall i domstol. Nu anfaller IF Metall! Spännande.
Fram med popcornen!🍿🍿🍿
En artikel i Dagens Industri:
Uppgifter: IF Metall ska dra Tesla inför domstol
DIs källa:
IF Metall tar Tesla till domstol: ”Stämning kommer lämnas in”
Såklart en aning partiskt i TCOs tidning, men läsvärt. Och dessutom inte OT🤣
I korthet: IF Metall anser att Tesla bryter mot medbestämmandelagen. Skall man tro artikeln verkar de ha rätt i sak. Vad som blir resultatet av domstolens prövning och ev överklagande är en annan sak. Tesla attackerade ju tidigare IF Metall i domstol. Nu anfaller IF Metall! Spännande.
Fram med popcornen!🍿🍿🍿
Lite klantigt av Teslas Uppsalaverkstad att bara vägra. Lagen säger att arbetsgivare ska upplysa om hur verksamheten utvecklas produktionsmässigt och ekonomiskt. I vilken detalj denna upplysning ska göras framgår inte av lagen, så det kanske hade räckt med svaret "det går bra" (eller "det går dåligt" i förekommande fall).
Vad säger förarbetena?
Vad säger förarbetena?
Nu kan jag inte läsa DI, men TCO artikeln missar den ganska viktigt detalj.O skrev:
Nytt avsnitt i den spännande serien:
En artikel i Dagens Industri:
Uppgifter: IF Metall ska dra Tesla inför domstol
DIs källa:
IF Metall tar Tesla till domstol: ”Stämning kommer lämnas in”
Såklart en aning partiskt i TCOs tidning, men läsvärt. Och dessutom inte OT🤣
I korthet: IF Metall anser att Tesla bryter mot medbestämmandelagen. Skall man tro artikeln verkar de ha rätt i sak. Vad som blir resultatet av domstolens prövning och ev överklagande är en annan sak. Tesla attackerade ju tidigare IF Metall i domstol. Nu anfaller IF Metall! Spännande.
Fram med popcornen!🍿🍿🍿
Det är inte mbl paragraf 19 ... det är paragraf 19a.
Visst det är bara en detalj men ändå
Sen har jag läst på domarna som finns på lagen.nu om just paragraf 19
Där ser jag inget som tar upp frågan om en arbetsgivare har skyldighet att lämna ut information till ett fackförbund under pågående konflikt (dock EJ rättstvist (som då innebär att arbetsgivare skyldiga att delge mer information än annars ) )
Hade det inte förelegat konflikt, är frågan om de lokala bolagen har skyldighet att delge den information som facken efterfrågat då de lokala bolagen ev inte har den informationen. Denna fråga har inte heller behandlats i de domslut som finns via lagen.nu
Visst informationen är av generell natur som också så avses enl mbl §19 ... men frågan är då om den kommande stämningen är riktat mot rätt nivå inom Teslas Sverige organisation.
Intressant intressant.
Blir nog inte så spännande tyvärr. Jag ser det mer som en taktik från fackens sida att få uppmärksamhet och smutskasta Tesla.O skrev:
Nytt avsnitt i den spännande serien:
En artikel i Dagens Industri:
Uppgifter: IF Metall ska dra Tesla inför domstol
DIs källa:
IF Metall tar Tesla till domstol: ”Stämning kommer lämnas in”
Såklart en aning partiskt i TCOs tidning, men läsvärt. Och dessutom inte OT🤣
I korthet: IF Metall anser att Tesla bryter mot medbestämmandelagen. Skall man tro artikeln verkar de ha rätt i sak. Vad som blir resultatet av domstolens prövning och ev överklagande är en annan sak. Tesla attackerade ju tidigare IF Metall i domstol. Nu anfaller IF Metall! Spännande.
Fram med popcornen!🍿🍿🍿
Jo, men då blir TM antingen ålagda att lämna ut viss information, kanske det facken vill, eller mindre. Eller kanske inget alls. Det lär inte bli någon game changer direkt...M MrDizzy skrev:
Precis ingen game changer i just denna konflikt. Men intressant generellt sett om hur och när och vilket ansvar bolag längst ned i en koncern har då det gäller att lämna ut koncern informationJonatan79 skrev:
Varför tror du att det gäller koncerninformation? Vad jag förstår gäller det just den arbetsplatsen.M MrDizzy skrev:
