Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Gräv nu inte den här gropen djupare för dig själv.
ingen kommentar
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Optioner fungerar på samma sätt i USA.
Det är inte relevant hur optioner fungerar. Och inte heller hur de beskattas i Sverige.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Musk har fått optioner och inte lön.
Optionerna ÄR hans lön. OM och i så fall hur de genererar någon beskattning hör inte hit.
 
Redigerat:
O O skrev:
Optionerna ÄR hans lön. OM och i så fall hur de genererar någon beskattning hör inte hit.
Om optionerna hade blivit värdelösa (för att exempelvis villkoren inte uppfyllts) hade det då varit lön?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om optionerna hade blivit värdelösa, hade det då varit lön?
Självklart! Lön är ersättning för arbete/tjänst. Det finns inget krav på att lön skall vara något som har ett ekonomiskt värde. Eller att värdet skall vara konstant, oföränderligt Det finns andra värden än ekonomiska. Alla värden mäts inte i pengavärdet.

Au Pair är ett exempel där lönen kan vara mat och husrum. Värdet på detta är det man får. Inte vad det skulle kosta att köpa maten och hyra rummet. Och det finns värdelösa/billiga saker som kan bli väldigt värdefulla. Optioner är ett utmärkt exempel på detta. Aktier är ett annat.
 
Redigerat:
P
O O skrev:
Självklart! Lön är ersättning för arbete/tjänst. Det finns inget krav på att lön skall vara något som har ett ekonomiskt värde.
Hur går det för dig når du täten i denna tråd?
 
Rejäl skrev:
Hur går det för dig når du täten i denna tråd?
Ha ha. Jag sågar mig fram bäst jag kan
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O O skrev:
Självklart! Lön är ersättning för arbete/tjänst. Det finns inget krav på att lön skall vara något som har ett ekonomiskt värde. Eller att värdet skall vara konstant, oföränderligt
Det du menar är att slaveri är en ok anställningsform eftersom en lön inte behöver ha ett ekonomiskt värde...🤔
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P
O O skrev:
Ha ha. Jag sågar mig fram bäst jag kan
Tycker det går lite hackigt😀
 
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det du menar är att slaveri är en ok anställningsform eftersom en lön inte behöver ha ett ekonomiskt värde...🤔
👎👎NEJ självklart inte.👎👎
Slaveri är ingen anställningsform utan en helt avskyvärd ägandeform.
Det är verkligen inget att skämta om. 👎
 
Rejäl skrev:
Tycker det går lite hackigt😀
😄 Man kanske måste fixa körkort för att ha en chans 🪓
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
O O skrev:
😄 Man kanske måste fixa körkort för att ha en chans 🤣
Du kan ju testa och sedan köpa en Tesla😉
 
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Han gör oavsett en bra deal den gode Elon Musk, men jag tror faktiskt att fokuset på honom som person i fallet Tesla är lite överdrivet. Det passar honom bra såklart, men som @Mikael_L var inne på längre upp är Tesla idag större än bara honom.
Musk äger cirka 10 % av Tesla om jag inte minns helt fel. Det gör honom till en storägare men inte till en majoritetsägare (uppenbarligen).

Lite kuriosa i sammanhanget är att det inte var Elon Musk som grundade Tesla. Musk gick in i bolaget ett drygt halvår efter starten, med ett stort kapitaltillskott. Som störste aktieägare blev Musk styrelseordförande. Fyra år senare blev han VD.

Musk är en duktig företagsledare (eller var åtmistone det innan han nyligen blev konstig. Han köpte Twitter, började stödja Trump och kom ut som putinist).

Tesla består främst av många duktiga ingenjörer så det är lite tråkigt att allt fokus hamnar på Musk.
 
  • Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
ingen kommentar

Det är inte relevant hur optioner fungerar. Och inte heller hur de beskattas i Sverige.

Optionerna ÄR hans lön. OM och i så fall hur de genererar någon beskattning hör inte hit.
Är nog ingen idé att försöka övertyga dig mer i den här frågan och det har ju ingen relevans alls för tråden, men den definition av lön du har är inte den som är gängse.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Musk är en duktig företagsledare (eller var åtmistone det innan han nyligen blev konstig. Han köpte Twitter, började stödja Trump och kom ut som putinist).

Tesla består främst av många duktiga ingenjörer så det är lite tråkigt att allt fokus hamnar på Musk.
Jo nu är han väl mer en mycket extrem företagsledare som kör sitt race och sin vision inkl att hela tiden väljer människor som vill dela hans vision i Tesla. Sen jovisst är hans köp av Twitter kanske mest känt för allmänheten men det är ju med SpaceX inkl satelliter, Starlink han visat att han är något extremt.

https://www.spacex.com/
https://www.starlink.com/technology
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tittar vi sedan på varför optioner inte räknas som lön har det med tidpunkten för beskattning att göra. Lön beskattas vid tidpunkten för utbetalning som inkomst av tjänst. Optioner beskattas däremot vanligtvis först när de utnyttjas i form av sålda aktier.
Enligt Tesla Club så betalade Musk vinstskatt för optionerna 2021, alltså innan de kunde växlas över till aktier. Lite konstigt skrivet men i alla fall:
Elon Musk förtjänade därmed sin utdelning i aktieobligationer som kunde omsättas till aktier efter fem år.
Han fick betala vinstskatt för det. År 2021 betalade Elon Musk 11 miljarder dollar i skatt, den högsta skattebetalningen någonsin i världen av en privatperson.
...
Gårdagens omröstning handlade om att aktieägarna än en gång skulle bekräfta den bonusplan som de redan godkänt 2018 – och som Elon Musk redan skattat för.
https://teslaclubsweden.se/aktieagarna-har-bekraftat-elons-bonustrappa/

Något som verkar glömmas i tråden är att 5-årsperioden började 2018.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Tesla Club så betalade Musk vinstskatt för optionerna 2021, alltså innan de kunde växlas över till aktier. Lite konstigt skrivet men i alla fall:
Den beskattningen är dock inte inkomstskatt (den skatt man betalar på lön) utan just vinstskatt, men det var kanske det du ville understryka?

Om jag har förstått upplägget rätt så gäller optionerna i en 10-årsperiod med 12 delar, så han får alltså inte köpa alla aktier på en gång.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.