Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Dilato skrev:
Tack!
Så " Elon Musk’s record pay deal" blev "Elon Musks jättelön" 😮
Jo men jag tror inte den exakta definitionen av ersättningen spelar någon större roll.
Det blir en megaersättning i vilket fall och viktigast för Musk är nog att han har stödet från majoriteten av aktieägarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
OK. Nu har jag läst och tror jag begriper. EM får som enda ersättning optioner. Dessa optioner ger honom rätt att köpa aktier till ett förutbestämt pris i framtiden. Priset var dagspriset vid avtalets ingående. Avtalet har X år på nacken. Och nu kan optionerna användas. Dvs EM kan köpa aktierna till det avtalade priset.

Om Tesla hade gått dåligt och kursen för Tesla aktierna varit oförändrad eller sjunkit skulle EMs ersättning (optionerna) vara helt värdelös. Det hade varit billigare att köpa aktier på börsen än med optionerna.

Eftersom Tesla tvärtom gått mycket bra har aktiekursen ökat jättemycket. EMs avtal och optioner ger honom rätt att köpa aktier till ett mycket kraftigt rabatterat pris. Optionerna har blivit värda mycket pengar.

Bottom line: EM kan nu göra en förtjänst på 56mdr$. För att Tesla har gått så väldigt bra och tjänat väldigt mycket pengar. Teslas styrelse och aktieägare tycker detta är ett bra upplägg och har därför godkänt det.
EM får ersättning värd 56mdr$ för sin insats.

Det kan man kalla vad man vill, använda vilket ord man vill. Jag tycker talesätten "att få lön för mödan" och "det har lönat sig" att jobba för Tesla passar utmärkt. Det beskriver exakt vad det handlar om.

Så kalla det gärna lön om ni vill, jag tror alla begriper exakt varför EM får pengarna helt oavsett vad man kallar det. Men en bättre beskrivning i en rubrik än "lön" har jag svårt att komma på nu.

"Ersättningspaket" är väl extremt otydligt. Är det ett paket flingor? Eller vad innehåller det? Lön, kanske?
Eftersom han har just noll dollar i lön tycker jag ändå att det spelar viss roll i sammanhanget. Han var villig att istället för att uppbära en vanlig lön med garanterad utbetalning varje månad istället ta en risk och köra med det här optionsprogrammet. 2018 var Teslas aktie inte vad den är idag, så det var faktiskt en risk. Oavsett var det inte då och är inte idag synd om Elon musk, han hade pengar redan då.

För att någotsånär knyta an till tråden igen så har vi nu alla förstått vad ett optionsprogram är och det är ju just detta som är en del av teslamekarnas förmånspaket.
 
  • Gilla
Zevv och 5 till
  • Laddar…
Man kan få lön i olika form. Lön behöver inte vara dollar och inte ens kontanter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Många företagsledare som lever på utdelning och ingen lön månadsvis, men det skattas som inkomst och därav ses det som deras lön..
 
  • Haha
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Man kan få lön i olika form. Lön behöver inte vara dollar och inte ens kontanter.
Nej men ett löfte om att få köpa något är inte lön oavsett vad.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Lön in natura
"Att få betalt in natura innebär att betalningen består av något annat än penningmedel, till exempel kost och logi eller att man får del av det man producerat. Om man exempelvis har huggit ved för annans räkning får man betalt med några säckar ved. Det kan också vara att man får betalt i andra förnödenheter, till exempel kläder."
 
Redigerat:
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej men ett löfte om att få köpa något är inte lön oavsett vad.
Nej kanske det. Men EM fick inget löfte han fick optioner som ersättning.

Optioner är inte ett löften. Det är värdepapper. På samma sätt som aktier, skuldsedlar. Och om man hårdrar saken kanske till och med dollarsedlar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Nej kanske det. Men EM fick inget löfte han fick optioner som ersättning.

Optioner är inte ett löften. Det är värdepapper. På samma sätt som aktier, skuldsedlar. Och om man hårdrar saken kanske till och med dollarsedlar.
Ok, vi börjar med skatteverkets definition:

Personaloptionen i sig är inte ett värdepapper utan optionen ger dig en rätt att i framtiden få köpa aktier till ett i förväg bestämt pris eller i övrigt på förmånliga villkor.

Tittar vi sedan på varför optioner inte räknas som lön har det med tidpunkten för beskattning att göra. Lön beskattas vid tidpunkten för utbetalning som inkomst av tjänst. Optioner beskattas däremot vanligtvis först när de utnyttjas i form av sålda aktier.

Utöver detta räknas löner som en omedelbar kostnad i ett företags redovisning medans optioner behandlas annorlunda och bokförs ofta som en del av eget kapital eller under speciella poster som inte påverkar resultatet på samma sätt som lön.

Oftast ser man på optioner som ett incitament för någon att vilja göra ett bra arbete och man kan väl sträcka sig så långt att det är en förmån, men lön är det inte.
 
  • Gilla
Zevv och 6 till
  • Laddar…
En option kan också bli värdelös, du har ett löfte att köpa en aktie till ett visst pris flera år in i framtiden men om aktiekursen då är lägre än optionspriset så är den värd noll, det är då billigare att köpa samma aktie på börsen utan optionen.
Så det är en risk som EM var villig att ta...
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
C
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Optioner beskattas däremot vanligtvis först när de utnyttjas i form av sålda aktier.
Personaloptioner av denna typ beskattas (i Sverige) som en förmån när/om optionen utnyttjas (aktierna köps). Värdet på förmånen är då skillnaden mellan marknadsvärdet på aktierna och det pris som optionen stipulerar.
Sen när/om aktierna säljs är det som vilken aktieaffär som helst.

Men oavsett hur beskattningen går till går det inte att jämföra med en lön som är en kostnad för bolaget.
 
  • Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
C cpalm skrev:
Personaloptioner av denna typ beskattas (i Sverige) som en förmån när/om optionen utnyttjas (aktierna köps). Värdet på förmånen är då skillnaden mellan marknadsvärdet på aktierna och det pris som optionen stipulerar.
Sen när/om aktierna säljs är det som vilken aktieaffär som helst.

Men oavsett hur beskattningen går till går det inte att jämföra med en lön som är en kostnad för bolaget.
Du har helt rätt, där skrev jag lite för snabbt.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ok, vi börjar med skatteverkets definition:
Oavsett om EM får lön för sitt arbete i form av kontanter eller som optioner har det inte med saken att göra hur Svenska skatteverket tillämpar skatteregler i Sverige. Vad jag vet är inte EM skattskyldig i Sverige.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Oavsett om EM får lön för sitt arbete i form av kontanter eller som optioner har det inte med saken att göra hur Svenska skatteverket tillämpar skatteregler i Sverige. Vad jag vet är inte EM skattskyldig i Sverige.
Gräv nu inte den här gropen djupare för dig själv. Optioner fungerar på samma sätt i USA. Musk har fått optioner och inte lön. Det är semantik och på det hela taget spelar det ingen roll, men han har inte fått en monsterlön. Han har dock tack vare sina optioner fått monstruöst med pengar.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
C
O O skrev:
Vad jag vet är inte EM skattskyldig i Sverige.
Nä, men det fungerar troligen exakt likadant i USA.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, men det fungerar troligen exakt likadant i USA.
Antagligen
O O skrev:
Oavsett om EM får lön för sitt arbete i form av kontanter eller som optioner har det inte med saken att göra hur Svenska skatteverket tillämpar skatteregler i Sverige.
Alltså: det är hur ersättningen har intjänats som avgör om det är en lön. Inte hur ersättningen beskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.