Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Och vad är det nu för fel med att köra spolbilen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är ju klart har man låg lön så betalar man inte statlig inkomstskatt och då är det ju stadskassan aka kommunalskatt man bidrar till. Sant
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
IF Metall kan äta skit. Jag stöttar Teslas anställda att slippa vara med i facket och kollektivavtal.
Vi har arbetslagstiftning, och fri marknad det räcker.
Ja inte verkar du veta mycket om verkligheten.

Jag arbetade en gång i ett företag som tillämpade sina egna lokala avtal och vägrade teckna kollektivavtal. Där gällde följande:
-Ingen betalning alls för övertid.
-Arbetsgivaren hade rätt att konfiskera alla arbetstagarens privata verktyg och märka dem som företagets egendom och han utnyttjade den rätten. Dessutom kunde han beordra anställda att privat köpa verktyg som företaget behövde, märka dem med företagets märke och ge dem åt chefen som lämnade tillbaka dem för att förnyas när de var utslitna.
-Vägrade man att riva asbest utan skydd råkade man illa ut.
-En timmes avdrag på lön som man måste skita under arbetsdagen.
-Lönen var extremt låg och hela lönen utbetalades aldrig en enda månad.
-"Ersättningar" som kunde uppgå till hundratals eller rentav tusentals euro måste betalas kontant utan kvitto till arbetsgivaren när han än bad om dem och det var ofta
-Förbud mot användning av säkerhetssele.
-Förbud mot att stanna hemma när man var sjuk och sjukskriven
-Efter arbetsskada tillfaller försäkringsersättningen arbetsgivaren varefter arbetstagaren måste ersätta arbetsgivaren kontant för utebliven arbetstid och minskad arbetseffektivitet.
Med mera.
Med litet mordhot och hot mot närstående kan en arbetsgivare få igenom vilka villkor som helst när det inte finns kollektivavtal eller fackförbund.

Det var mycket nära att jag hade tvingats utnyttja min frihet som anställd. Enda gången genom att hugga båda händerna av chefen med yxa för att försvara mina privata verktyg. Andra gången genom att sticka kniven i bröstkorgen på honom några gånger för att han inte skulle verkställa sina hotelser mot mig.
Han hade tur båda gångerna...... jag skulle givetvis ha huggit om han inte hade backat i tid. Så desperat var läget.

Resultatet av den där sortens frihet från kollektivavtal blir att de anställda arbetar heltid och lever på socialen det vill säga på skattepengar i stället för att tjäna pengar och betala skatt.
Kallar du det för frihet vet du ingenting om hur det är att leva på socialen!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
H heimlaga skrev:
Ja inte verkar du veta mycket om verkligheten.

Jag arbetade en gång i ett företag som tillämpade sina egna lokala avtal och vägrade teckna kollektivavtal. Där gällde följande:
-Ingen betalning alls för övertid.
-Arbetsgivaren hade rätt att konfiskera alla arbetstagarens privata verktyg och märka dem som företagets egendom och han utnyttjade den rätten. Dessutom kunde han beordra anställda att privat köpa verktyg som företaget behövde, märka dem med företagets märke och ge dem åt chefen som lämnade tillbaka dem för att förnyas när de var utslitna.
-Vägrade man att riva asbest utan skydd råkade man illa ut.
-En timmes avdrag på lön som man måste skita under arbetsdagen.
-Lönen var extremt låg och hela lönen utbetalades aldrig en enda månad.
-"Ersättningar" som kunde uppgå till hundratals eller rentav tusentals euro måste betalas kontant utan kvitto till arbetsgivaren när han än bad om dem och det var ofta
-Förbud mot användning av säkerhetssele.
-Förbud mot att stanna hemma när man var sjuk och sjukskriven
-Efter arbetsskada tillfaller försäkringsersättningen arbetsgivaren varefter arbetstagaren måste ersätta arbetsgivaren kontant för utebliven arbetstid och minskad arbetseffektivitet.
Med mera.
Med litet mordhot och hot mot närstående kan en arbetsgivare få igenom vilka villkor som helst när det inte finns kollektivavtal eller fackförbund.

Det var mycket nära att jag hade tvingats utnyttja min frihet som anställd. Enda gången genom att hugga båda händerna av chefen med yxa för att försvara mina privata verktyg. Andra gången genom att sticka kniven i bröstkorgen på honom några gånger för att han inte skulle verkställa sina hotelser mot mig.
Han hade tur båda gångerna...... jag skulle givetvis ha huggit om han inte hade backat i tid. Så desperat var läget.

Resultatet av den där sortens frihet från kollektivavtal blir att de anställda arbetar heltid och lever på socialen det vill säga på skattepengar i stället för att tjäna pengar och betala skatt.
Kallar du det för frihet vet du ingenting om hur det är att leva på socialen!
Dåligt exempel. Mycket av det där är olagligt. Behövs inget kollektivavtal för att stoppa. Sådana uppenbart olagliga saker regleras inte ens där (såklart).
 
  • Gilla
vik_tor och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Dåligt exempel. Mycket av det där är olagligt. Behövs inget kollektivavtal för att stoppa. Sådana uppenbart olagliga saker regleras inte ens där (såklart).
Ett mycket bra exempel.

När det inte finns något fackförbund kan arbetsgivaren bryta mot lagen så mycket han vill. Såna där saker är omöjliga för polisen att reda ut så man hänvisas till att själv stämma arbetsgivaren vilket man inte har råd med utan advokathjälp från facket.
Jag har som sagt egen erfarenhet av det. Har du?

Jag var med i facket i smyg och kunde därför driva en rättsprocess i 5 år mot arbetsgivaren. Hur skulle jag annars ha haft råd med det?
Givetvis blev jag mordhotad med mera och så utnyttjade han sina kontakter för att få mig svartlistad i alla företag i trakten. Tack vare fackets arbetslöshetskassa hade jag råd att gå arbetslös i ett och ett halvt år tills em arbetsgivare i desperat behov av arbetskraft valde att tro mer på mig än på ryktet som förra arbetsgivaren spred.
 
Redigerat:
  • Gilla
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Ett mycket bra exempel.

När det inte finns något fackförbund kan arbetsgivaren bryta mot lagen så mycket han vill. Såna där saker är omöjliga för polisen att reda ut så man hänvisas till att själv stämma arbetsgivaren vilket man inte har råd med utan advokathjälp från facket.
Jag har som sagt egen erfarenhet av det. Har du?

Jag var med i facket i smyg och kunde därför driva en rättsprocess i 5 år mot arbetsgivaren. Hur skulle jag annars ha haft råd med det?
Givetvis blev jag mordhotad med mera och så utnyttjade han sina kontakter för att få mig svartlistad i alla företag i trakten. Tack vare fackets arbetslöshetskassa hade jag råd att gå arbetslös i ett och ett halvt år tills em arbetsgivare i desperat behov av arbetskraft valde att tro mer på mig än på ryktet som förra arbetsgivaren spred.
Nej, det kan arbetsgivaren absolut inte. Ta ett steg ut i verkligheten, det kan vara skit och illa på många men avsaknaden av kollektivavtal är inte samma sak sol laglöst.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
F
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det får du förklara för mig. Så mina surt förvärvade skattepengar bidrar inte till stadskassan?
Jodå, vi får väl hoppas att dom bidrar. Men i slutändan när allt summeras så bygger ett lands framgång och välfärd på ett positivt flöde. Ta Norges oljefond tex, tror du den är uppbyggd med norska stålar eller med export?
 
H heimlaga skrev:
Ett mycket bra exempel
Tror du att denna grovt kriminella arbetsgivare hade agerat mindre brottsligt om han hade varit "bunden" av ett kollektivavtal? Hindrar dessa verkligen mordhot?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kör du spolbil eller vad är det för fel på dig? Tanken har inte slagit dig att utbildade i en extremt övervägande del är ”arbetstagare”. Det som i slutändan bidrar till stadskassan är ett positivt handelsöverskott, alltså företagen och bara företagen. Det kan inte vara svårt för nån att förstå.
Är det fel nu på människor som kör spolbil?
 
F
P Putte 9497 skrev:
Är det fel nu på människor som kör spolbil?
inte generellt. Mer ett personligt exempel då jag har en barndomsvän som just nu kör spolbil och från och till diversejobb när han lite då och då får sparken. Han har samma resonemang, att alla som i princip gått klart högstadiet med godkända betyg är mindre betydande. Att alla som jobbar som tjänstemän är latmaskar och banditer. Killen är född med hela huvudet under armen och är helt befriad från sunt förnuft, lite som ditt begåvade resonemang om utbildade och soc-bidrag som du fortfarande inte har utvecklat.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 6 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilken stad tänker ni på eller är det statskassan ni menar?
Alla som jobbar betalar statlig skatt, det hoppas jag att du om någon är medveten om?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fsn skrev:
Alla som jobbar betalar statlig skatt, det hoppas jag att du om någon är medveten om?
Nej, statlig inkomstskatt kickar in vid 620k årslön. Fast du betalar ju aga på 31.42 procent
 
F fsn skrev:
Alla som jobbar betalar statlig skatt, det hoppas jag att du om någon är medveten om?
Det där får gärna förtydligas. Tänker du på arbetsgivaravgifter och liknande? Moms?
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, statlig inkomstskatt kickar in vid 620k årslön. Fast du betalar ju aga på 31.42 procent
japp. och går aga till stat eller kommun? Är aga direkt kopplad till din lön? Alla betalar statlig skatt, sen kan man kalla det precis vad man vill och flytta bort den från din lönespec.
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Det där får gärna förtydligas. Tänker du på arbetsgivaravgifter och liknande? Moms?
Moms är inte kopplat till sin lön, det var alltså arbetsgivaravgiften.
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.