716 129 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Och vad är det nu för fel med att köra spolbilen?
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Det är ju klart har man låg lön så betalar man inte statlig inkomstskatt och då är det ju stadskassan aka kommunalskatt man bidrar till. Sant
Ja inte verkar du veta mycket om verkligheten.Johannes Carlsson skrev:
Jag arbetade en gång i ett företag som tillämpade sina egna lokala avtal och vägrade teckna kollektivavtal. Där gällde följande:
-Ingen betalning alls för övertid.
-Arbetsgivaren hade rätt att konfiskera alla arbetstagarens privata verktyg och märka dem som företagets egendom och han utnyttjade den rätten. Dessutom kunde han beordra anställda att privat köpa verktyg som företaget behövde, märka dem med företagets märke och ge dem åt chefen som lämnade tillbaka dem för att förnyas när de var utslitna.
-Vägrade man att riva asbest utan skydd råkade man illa ut.
-En timmes avdrag på lön som man måste skita under arbetsdagen.
-Lönen var extremt låg och hela lönen utbetalades aldrig en enda månad.
-"Ersättningar" som kunde uppgå till hundratals eller rentav tusentals euro måste betalas kontant utan kvitto till arbetsgivaren när han än bad om dem och det var ofta
-Förbud mot användning av säkerhetssele.
-Förbud mot att stanna hemma när man var sjuk och sjukskriven
-Efter arbetsskada tillfaller försäkringsersättningen arbetsgivaren varefter arbetstagaren måste ersätta arbetsgivaren kontant för utebliven arbetstid och minskad arbetseffektivitet.
Med mera.
Med litet mordhot och hot mot närstående kan en arbetsgivare få igenom vilka villkor som helst när det inte finns kollektivavtal eller fackförbund.
Det var mycket nära att jag hade tvingats utnyttja min frihet som anställd. Enda gången genom att hugga båda händerna av chefen med yxa för att försvara mina privata verktyg. Andra gången genom att sticka kniven i bröstkorgen på honom några gånger för att han inte skulle verkställa sina hotelser mot mig.
Han hade tur båda gångerna...... jag skulle givetvis ha huggit om han inte hade backat i tid. Så desperat var läget.
Resultatet av den där sortens frihet från kollektivavtal blir att de anställda arbetar heltid och lever på socialen det vill säga på skattepengar i stället för att tjäna pengar och betala skatt.
Kallar du det för frihet vet du ingenting om hur det är att leva på socialen!
Dåligt exempel. Mycket av det där är olagligt. Behövs inget kollektivavtal för att stoppa. Sådana uppenbart olagliga saker regleras inte ens där (såklart).H heimlaga skrev:Ja inte verkar du veta mycket om verkligheten.
Jag arbetade en gång i ett företag som tillämpade sina egna lokala avtal och vägrade teckna kollektivavtal. Där gällde följande:
-Ingen betalning alls för övertid.
-Arbetsgivaren hade rätt att konfiskera alla arbetstagarens privata verktyg och märka dem som företagets egendom och han utnyttjade den rätten. Dessutom kunde han beordra anställda att privat köpa verktyg som företaget behövde, märka dem med företagets märke och ge dem åt chefen som lämnade tillbaka dem för att förnyas när de var utslitna.
-Vägrade man att riva asbest utan skydd råkade man illa ut.
-En timmes avdrag på lön som man måste skita under arbetsdagen.
-Lönen var extremt låg och hela lönen utbetalades aldrig en enda månad.
-"Ersättningar" som kunde uppgå till hundratals eller rentav tusentals euro måste betalas kontant utan kvitto till arbetsgivaren när han än bad om dem och det var ofta
-Förbud mot användning av säkerhetssele.
-Förbud mot att stanna hemma när man var sjuk och sjukskriven
-Efter arbetsskada tillfaller försäkringsersättningen arbetsgivaren varefter arbetstagaren måste ersätta arbetsgivaren kontant för utebliven arbetstid och minskad arbetseffektivitet.
Med mera.
Med litet mordhot och hot mot närstående kan en arbetsgivare få igenom vilka villkor som helst när det inte finns kollektivavtal eller fackförbund.
Det var mycket nära att jag hade tvingats utnyttja min frihet som anställd. Enda gången genom att hugga båda händerna av chefen med yxa för att försvara mina privata verktyg. Andra gången genom att sticka kniven i bröstkorgen på honom några gånger för att han inte skulle verkställa sina hotelser mot mig.
Han hade tur båda gångerna...... jag skulle givetvis ha huggit om han inte hade backat i tid. Så desperat var läget.
Resultatet av den där sortens frihet från kollektivavtal blir att de anställda arbetar heltid och lever på socialen det vill säga på skattepengar i stället för att tjäna pengar och betala skatt.
Kallar du det för frihet vet du ingenting om hur det är att leva på socialen!
Ett mycket bra exempel.Farstatjej90 skrev:
När det inte finns något fackförbund kan arbetsgivaren bryta mot lagen så mycket han vill. Såna där saker är omöjliga för polisen att reda ut så man hänvisas till att själv stämma arbetsgivaren vilket man inte har råd med utan advokathjälp från facket.
Jag har som sagt egen erfarenhet av det. Har du?
Jag var med i facket i smyg och kunde därför driva en rättsprocess i 5 år mot arbetsgivaren. Hur skulle jag annars ha haft råd med det?
Givetvis blev jag mordhotad med mera och så utnyttjade han sina kontakter för att få mig svartlistad i alla företag i trakten. Tack vare fackets arbetslöshetskassa hade jag råd att gå arbetslös i ett och ett halvt år tills em arbetsgivare i desperat behov av arbetskraft valde att tro mer på mig än på ryktet som förra arbetsgivaren spred.
Redigerat:
Nej, det kan arbetsgivaren absolut inte. Ta ett steg ut i verkligheten, det kan vara skit och illa på många men avsaknaden av kollektivavtal är inte samma sak sol laglöst.H heimlaga skrev:Ett mycket bra exempel.
När det inte finns något fackförbund kan arbetsgivaren bryta mot lagen så mycket han vill. Såna där saker är omöjliga för polisen att reda ut så man hänvisas till att själv stämma arbetsgivaren vilket man inte har råd med utan advokathjälp från facket.
Jag har som sagt egen erfarenhet av det. Har du?
Jag var med i facket i smyg och kunde därför driva en rättsprocess i 5 år mot arbetsgivaren. Hur skulle jag annars ha haft råd med det?
Givetvis blev jag mordhotad med mera och så utnyttjade han sina kontakter för att få mig svartlistad i alla företag i trakten. Tack vare fackets arbetslöshetskassa hade jag råd att gå arbetslös i ett och ett halvt år tills em arbetsgivare i desperat behov av arbetskraft valde att tro mer på mig än på ryktet som förra arbetsgivaren spred.
Jodå, vi får väl hoppas att dom bidrar. Men i slutändan när allt summeras så bygger ett lands framgång och välfärd på ett positivt flöde. Ta Norges oljefond tex, tror du den är uppbyggd med norska stålar eller med export?Dan1891 skrev:
Är det fel nu på människor som kör spolbil?F fsn skrev:
inte generellt. Mer ett personligt exempel då jag har en barndomsvän som just nu kör spolbil och från och till diversejobb när han lite då och då får sparken. Han har samma resonemang, att alla som i princip gått klart högstadiet med godkända betyg är mindre betydande. Att alla som jobbar som tjänstemän är latmaskar och banditer. Killen är född med hela huvudet under armen och är helt befriad från sunt förnuft, lite som ditt begåvade resonemang om utbildade och soc-bidrag som du fortfarande inte har utvecklat.P Putte 9497 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
japp. och går aga till stat eller kommun? Är aga direkt kopplad till din lön? Alla betalar statlig skatt, sen kan man kalla det precis vad man vill och flytta bort den från din lönespec.AndersMalmgren skrev:
