717 705 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Inget vet mer än de som har varit med på samtalen. Vi andra kan bara gissa utifrån det lilla som kommit fram och kan då förstås gissa på olika saker utifrån våra erfarenheter och fördomar.Mikael_L skrev:
Utan att jag egentligen vet, så tvivlar jag dock på att IFmetall har förhandlat något i alla dessa år.
De har nog bara ensidigt pressat på att TM-sweden ska teckna KA utan att själva ändra en enda bokstav eller gå TM-sweden till mötes i någon punkt.
Ja det är vad jag tror, och då kallas det inte förhandling, utan det kallas tjat (och troligen även hot).
Men om du eller någon annan har någon info om vad IFmetall har varit beredda att ändra, stryka, förändra, så kom igen, skriv det här. För det är vad förhandling betyder, inte att man ensidigt har bestämt vad som ska gälla - DET är inte förhandling.
jag tror inte facken opererar så tyvärr, då hade ett avtal nog funnits på plats redan..Mikael_L skrev:
Om jag hade suttit med i Teslas styrelse så hade jag föreslagit att man skrivet ett eget förslag till kollektivavtal.
Det får företagets jurist greja med.
Man börjar med att ta IFmetalls KA, och det mesta, säkert 90% typ, är säkert allmänt mumbo-jumbo som precis alla håller med om (att det ska finnas hygienutrymmen, att det är månadslön som gäller, att arbetstiden är förlagd mellan 0600 och 2200, ja typ sånt).
Så då kan man dra bort det som Tesla inte alls gillar, och det är troligen saker som innebär att facket har möjligheter att påverka hur Tesla som företag drivs.
Sen kan man lägga till de saker och förmåner som man däremot tycker saknas i KA.
Så summan blir ganska nära det KA som IFmetall har, men med lite bortraderat och lite tillagt.
Sen skicka detta till IFmetall, som ett förslag, (som en del i en riktig förhandling).
Sen kan man ju även skicka det förslaget till alla nyhetsredaktioner, och berätta att detta avtal godkänner inte IF-metall, vad är det som är så hemskt i detta avtal?
Redigerat:
Ja så är det nog. Typ troligt och självklart.BirgitS skrev:
Och ärligt talat så hade jag väl egentligen åsikten direkt när denna konflikt började, att nu blir det spännande, att två parter som båda ser det som totalt omöjligt och ointressant att ändra sig, drabbat samman.
Det var bara att starta pocorn-pannan direkt.
Jag tror att IFmetall inte alls förhandlar något, de är inte beredda att ge med sig i något, deras KA ska helt enkelt gälla, punkt.
Men jag tror nog också att Tesla är lika envisa.
Nej, jag tror inte heller att IFmetall skulle ändra på KA, eller göra ett special KA just till Tesla.Jonatan79 skrev:
Det är ju såklart en Pandoras ask de inte vill öppna.
Men för TM-S skulle det kanske kunna vara en grej, då kan de visa upp vilket avtal de är beredda att teckna, och alla kan läsa innehållet och avgöra ifall de är bad guys, eller inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Fast de andra länderna har ju inte fått fram sin lagar genom att:Mikael_L skrev:
"Man får helt enkelt sammanställa alla dagens kollektivavtal och finna gemensamma nämnare så gott det går, och omvandla detta till lag.
Resten får tas i anställningsavtalet mellan arbetsköpare och arbetssäljare."
#9 338
De har ju tagit fram sina lagar under mer än 100 år och skrivit om dem många gånger om. Knappast problemfritt under tiden och inte problemfritt numera heller eftersom det strejkas mycket mer än i Sverige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Jag tycker att du har en underlig inställning som tror att Metall ställer och styr i Sverige och andra länder. Som jag ser det är verkligen inte Metall någon komplett maktfaktor.J jonaserik skrev:Underlig inställning du har.
Nu är inte det här en konflikt på Nationel nivå, den har blivit Europeisk, då IF gått över gränserna för at få medhåll. Då dom inte klarar av det själva utan ska ha hjälp utifrån, beklagligt. Bara läsa det som skrivits om utlandet.. Facken i Danmark, Finland, Tyskland och kanske några till. Så då om det blir strejk i utlandet, så ska svenska arbetare strejka/blockera arbeten i Sverige, Utopi i det hela att ha den viljan att eftersträvas av IF och andra hänger på, då det kan äventyra deras ställning, som en komplett maktfaktor
Som sagt fackföreningar, kollektivavtal och strejker handlar inte bara om vad några i fackföreningarnas ledning hittar på. I det fack där jag är medlem så väljer man sina representanter, närmare 100 st, till det fullmäktige som är förbundets högsta beslutande organ och beslutar t.ex. om verksamhetsinriktning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Naturligtvis inget konstigt eller märkligt men det blir ju då rätt irrelevant att hänvisa till att det nu funkar rätt bra i andra liknande länder och med det få det att låta som att det kommer att omedelbart funka rätt bra i Sverige vid en omläggning. Tvärtom kan man väl då snarast se framför sig en lång tid av många konflikter innan en praxis av hur de nya lagarna ska tolkas finns på plats, lagarna har förtydligats och modifierats i flera omgångar för att fungera rätt bra i praktiken också.Mikael_L skrev:
Din inställning är mycket märklig. Har du aldrig funderat över hur det kommer sig att Teslas konkurrenter inte har motsvarande konflikter? Tror du det beror på Tesla själva eller är det halva världen det är fel på? 🙄J jonaserik skrev:Underlig inställning du har.
Nu är inte det här en konflikt på Nationel nivå, den har blivit Europeisk, då IF gått över gränserna för at få medhåll. Då dom inte klarar av det själva utan ska ha hjälp utifrån, beklagligt. Bara läsa det som skrivits om utlandet.. Facken i Danmark, Finland, Tyskland och kanske några till. Så då om det blir strejk i utlandet, så ska svenska arbetare strejka/blockera arbeten i Sverige, Utopi i det hela att ha den viljan att eftersträvas av IF och andra hänger på, då det kan äventyra deras ställning, som en komplett maktfaktor
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Just när det gäller arbetstid så har väl Sverige varit mer eller mindre tvungna att införa lagar om vecko- och dygnsvila, vilket kan göra det svårt att få till ett avtal om utökad arbetstid. Däremot så är det ju så det är i praktiken för t.ex. läkare som jobbar mycket extra och sen tar kompledigt under en sammanhängande period.N Niq skrev:
Och dom representanterna är färgade och inga som kommer från gatan eller arbetare. Så det med val, vet vi hur det går till, blir som klubben och håller varandra om ryggan och lite dunk. Det går inte att komma in, om man inte är totalt färgad och skriker/talar om att vårt fack är bäst, då först kan det bli tal om att väljas.BirgitS skrev:
Jag tycker att du har en underlig inställning som tror att Metall ställer och styr i Sverige och andra länder. Som jag ser det är verkligen inte Metall någon komplett maktfaktor.
Som sagt fackföreningar, kollektivavtal och strejker handlar inte bara om vad några i fackföreningarnas ledning hittar på. I det fack där jag är medlem så väljer man sina representanter, närmare 100 st, till det fullmäktige som är förbundets högsta beslutande organ och beslutar t.ex. om verksamhetsinriktning.
Jag tror tvärtom.BirgitS skrev:
Naturligtvis inget konstigt eller märkligt men det blir ju då rätt irrelevant att hänvisa till att det nu funkar rätt bra i andra liknande länder och med det få det att låta som att det kommer att omedelbart funka rätt bra i Sverige vid en omläggning. Tvärtom kan man väl då snarast se framför sig en lång tid av många konflikter innan en praxis av hur de nya lagarna ska tolkas finns på plats, lagarna har förtydligats och modifierats i flera omgångar för att fungera rätt bra i praktiken också.
Jag tror att vi har ganska stor konsensus över hur det ska vara på arbetsmarknaden, och att både arbetsgivare och arbetssäljare är ganska överens.
Skulle det bli en mer omfattande arbetslagstiftning införd idag är jag rätt säker på att man skulle till stor del ta det som finns i dagens kollektivavtal som mall och förebild - iom att alla parter i stort sett är rätt överens där.
Tack vare vår långa tradition av kollektivavtal så tror jag att det faktiskt skulle gå ganska smidigt.
Det är ju dock inget jag skulle se som åtråvärt, modellen med kollektivavtal är ju betydligt mer agil, och egentligen smartare och, faktiskt, mer lämplig för det moderna samhället.
Men kanske facket måste släppa sargen lite, och fundera på ifall det hela går att förbättra, och de flesta företagen är ju dock redan med på tåget, det är ju bara några fåtal företag som också behöver släppa sargen.
Jag ser inte alls kollektivavtalens död komma här. Största faran för det är ifall proportionerna på konflikten blir alltför stora, någon gång till sist måste det ju ta stopp, och om dessa två parter fortsätter att vara såhär tjuriga så måste något till sist hända, kanske t.ex. att lagar ändras.
Ingen underlig inställning, har aldrig skrivit att det är skit med facken, dom har gjort bra saker. Men det jag är emot att dom ska dominerande mot något företag och ska kräva KA utan förbehåll, markera upp sig, att det det är vi som ska bestämma om att det ska vara KA och inget annat. Får dom inte som dom vill, så ska det eskalrera med strejker och annat, syns ju klart vad som deras mening och avsikt är. Och då tar dom till vilka metoder som helst, för att få sin vilja igenom. Men ibland går det inte som IF -Metall tänker sig och gör en stor pudel med att säga, det går bra att reparera Teslor nu helt plötsligt. Vad det beror på kan jag inte säga, men finns nog ett tryck bakifrån, som inte gagnar IF, samt att dom kan inte förneka det trycket, utan får backa.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det är inget heltidsarbete att vara med i fullmäktige, som de kallar det, så representanterna är anställda på olika företag. Om det var det du menade med arbetare. Jag tror inte att akademiker hamnar på valbar plats på listorna för att de skriker och framhäver facket som bäst på sina arbetsplatser. Det är liksom ingen metod som fungerar särskilt bra bland akademiker för att väljas till en förtroendepost lokalt.J jonaserik skrev:Och dom representanterna är färgade och inga som kommer från gatan eller arbetare. Så det med val, vet vi hur det går till, blir som klubben och håller varandra om ryggan och lite dunk. Det går inte att komma in, om man inte är totalt färgad och skriker/talar om att vårt fack är bäst, då först kan det bli tal om att väljas.