Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
J jonaserik skrev:
Svar nej, och ingn utonstående heller, men du kanske åker i gräddfilen och vet, och du verkar har det eftersom du är så negativ av vad skrivs och possitiv över vad facket gör.
Om du inte vet något om löner och arbetsvillkoren för Teslas mekaniker är det väl dumt att skriva att det är mycket bra löner och förmåner.

Metall har ju uppenbarligen sett avtalen för några av mekanikerna. Jag har inte sett någon anställd som har opponerat sig offentligt när Metall har skrivit att lönerna ligger lite under snittet på Tesla (men att det antagligen beror på att de anställda är yngre) och att arbetsförkortning inte finns och att det inte görs några avsättningar för deltidspension etc. Har du?

Men jag vet inte vad du menar med "negativ av vad skrivs".
J jonaserik skrev:
Inte gör numera, har du info om det, det är inte ett Tesla med den stora mediala uppmärksamhet som nu är, utan ligger långt ner på skalan vad dom pysslar med,
Svårbegripligt igen.
Men med tanke på vilken medial uppmärksamhet som den gamla konflikten med salladsbar/bageri, eller vad det nu var, fick så skulle det med all säkerhet uppmärksammas om något sånt hände igen. Teslakonfliken tas ju knappt upp i media längre så arbetsmarknadssidorna har gott om plats.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du inte vet något om löner och arbetsvillkoren för Teslas mekaniker är det väl dumt att skriva att det är mycket bra löner och förmåner.

Metall har ju uppenbarligen sett avtalen för några av mekanikerna. Jag har inte sett någon anställd som har opponerat sig offentligt när Metall har skrivit att lönerna ligger lite under snittet på Tesla (men att det antagligen beror på att de anställda är yngre) och att arbetsförkortning inte finns och att det inte görs några avsättningar för deltidspension etc. Har du?

Men jag vet inte vad du menar med "negativ av vad skrivs".

Svårbegripligt igen.
Men med tanke på vilken medial uppmärksamhet som den gamla konflikten med salladsbar/bageri, eller vad det nu var, fick så skulle det med all säkerhet uppmärksammas om något sånt hände igen. Teslakonfliken tas ju knappt upp i media längre så arbetsmarknadssidorna har gott om plats.
Har du lyssnat på denna?
https://sverigesradio.se/artikel/teslaanstalld-kritisk-mot-strejken

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Räkna gärna upp deras konkurrenter i Europa som beter sig som Tesla.
Tesla har inga konkurrenter i Europa (och knappt någonstans i världen) , dom är såpass små att dom knappt räknas.

Bara BYD kan anses hota Tesla.

In the US, Tesla has been expanding production about as fast as all of its competitors combined. The Austin, Texas-based EV maker accounts for 61% of fully electric cars ever sold in the US, making it more dominant in EVs than Apple is in smartphones.

https://economictimes.indiatimes.co...slas-ev-competition/articleshow/104193382.cms

Graf som jämför kvartalsförsäljningen av elbilar mellan Tesla, BYD, Volkswagen, och andra tillverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ford räknar med en förlust på 4.5 miljarder dollar på sina elbilar.
Volkswagen går bakåt...

Facket gör att konkurrenterna blir ändå mer efter:
Ford, GM and Stellantis, meanwhile, are now locked in contract negotiations with the United Auto Workers union, which may lead to higher labor costs during the cash-torching catch-up phase of the EV transition.

Read more at:
https://economictimes.indiatimes.com/industry/renewables/where-is-teslas-ev-competition/articleshow/104193382.cms

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Det är inte orimligt att fundera/spekuöera över vad som skulle hänt om Tesla tecknat KA direkt saken kom upp från facket. Då skulle saken varit ur världen direkt. Denna tråd hade inte existerat. De flesta här skulle inte ha en susning om det fanns KA på Tesla eller inte. Och ytterst få skulle antagligen heller bry sig ett dyft. Oavsett om man har en Teslabil eller inte. Oavsett om man gillar Musk eller inte. Oavsett om man gillar facket/LO/IF Metall eller inte
Nissens Nissens skrev:
För Tesla skulle det kosta en del att ge de anställda det de borde ha.
Och det handlar inte bara om Sverige, det är mycket större än så.
Jag tror du har rätt.
För om det inte skulle kosta Tesla något extra att ha KA och "göra som brukligt är" i Sverige vad är då förklaringen till att Tesla vägrar KA så kraftfullt?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
För om det inte skulle kosta Tesla något extra att ha KA och "göra som brukligt är" i Sverige vad är då förklaringen till att Tesla vägrar KA så kraftfullt?
För att då signalerar dom till andra länder där dom har betydligt större business att dom går att besegra.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS
L Liljeros skrev:
Alla i Sverige jobbar inte på stora svenska bolag…
Men kring 90 % jobbar på företag med kollektivavtal. Den är alltså den helt dominerande formen.
https://www.mi.se/forhandling-avtal/
L Liljeros skrev:
Tesla är inte med i Svenskt näringsliv och även om dom var det skulle dom med sina 300 anställda ha noll att säga till om.
Det normala är väl att företag är med i en av de 50 arbetsgivarförbund/branschföreningar som bildar Svenskt näringsliv tillsammans. Tesla kanske skulle passa i Mobility Sweden som är till för tillverkare och importörer av fordon, och de har bara ung. 40 medlemsföretag så Tesla skulle ju inte direkt försvinna i mängden.
L Liljeros skrev:
Dvs dom skulle med kollektivavtal behöva acceptera att en annan part dikterar hur dom ska bedriva sin personalpolitik.
Nej, det är inte så det fungerar med kollektivavtal.
L Liljeros skrev:
I övriga Västeuropa verkar det ju gå bra utan kollektivavtal, man har ofta haft bättre löneutveckling än vad dom svenska arbetstagarna fått
Kollektivavtal finns i flera västeuropeiska länder. Tyskland fick sitt första kollektivavtal 1873 och det gällde boktryckarbranschen. Även om det är vanligt att mycket av arbetsrätten regleras lagvägen i stället för i avtal.

JanneJanne123
O O skrev:
Jag vet inte hur svårt det ska vara för er att ta in att ”göra som brukligt är” är ett rött skynke för Tesla? De vill till varje pris inte bli som GM, Ford eller för den delen Volvo och det förstår jag.

Exakt hur villkoren ser ut idag vet vi ju inte, men att det skulle röra sig om en fråga om kronor och ören för några mekaniker i Sverige håller jag som högst otroligt, det här är en principsak. På samma sätt är KA en principsak för facken och here we are…

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag vet inte hur svårt det ska vara för er att ta in att ”göra som brukligt är” är ett rött skynke för Tesla? De vill till varje pris inte bli som GM, Ford eller för den delen Volvo och det förstår jag.

Exakt hur villkoren ser ut idag vet vi ju inte, men att det skulle röra sig om en fråga om kronor och ören för några mekaniker i Sverige håller jag som högst otroligt, det här är en principsak. På samma sätt är KA en principsak för facken och here we are…
De vill inte betala sina anställda menar du?

N
D Dilato skrev:
För att då signalerar dom till andra länder där dom har betydligt större business att dom går att besegra.
Mc Donalds har kollektivavtal i en del länder tex Sverige samtidigt som dom vägrar skriva på fackliga avtal i andra länder. Det verkar ju inte vara ett problem för dom.

Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du lyssnat på denna?
[länk]
En tanke slog mig, IFmetall kanske mest slåss för att man inte ska upptäcka att KA-anslutna företag är lika med loosers.

Ifall man kan få bättre lön genom sin prestation hos Tesla, men om man är anställd hos ett företag med KA så pekar de bara på löneutvecklingstabellen, oavsett hur bra man presterar - så kommer det ju på sikt leda till att alla duktiga som presterar över genomsnittet söker sig till företag utan KA, och de som blir kvar hos företag med KA är de lågpresterande, ty där är man garanterad en löneutveckling som blir bättre, dvs antalet anställningsår bestämmer lönen, inte hur duktig man är.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Visserligen men jag kan inte komma ihåg någon större och långvarig konflikt för att få till KA heller så det är väl en unik situation. Men en del strejkar (30 st?).
Du har alltså missat Hamnfyrans långvariga arbete för att få kollektivavtal med Göteborgs hamn?

/Höghus

JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
De vill inte betala sina anställda menar du?
Gör dig inte löjlig. Ingen av oss vet villkoren man har på Tesla idag och vi kan bara spekulera kring detta. Det lilla som har läckt ut pekar åt lite olika håll beroende på källa, där vissa hävdar att det är bättre, andra sämre och vissa motsvarande. Det sista är väl egentligen mest intressant, där motsvarande inte betyder exakt samma och då är det ju upp till den enskilda att värdera vad man anser vara mest fördelaktigt för den personen. En person utan barn kanske inte värderar extra betalt vid föräldraledighet speciellt högt som exempel, men tycker att ett aktieoptionsprogram är mer intressant. Detta är dock inte exakt samma som kollektivavtalet. Jag spekulerar nu, jag vet inte heller vilka villkor de anställda på Tesla har. Det jag däremot vet är att det råder en enorm efterfrågan på just bilmekaniker, så stannar man kvar på Tesla trots sämre villkor och mitt under brinnande strejk kommer jag inte gråta några tårar för den personen, då har man gjort ett val.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Gör dig inte löjlig. Ingen av oss vet villkoren man har på Tesla idag och vi kan bara spekulera kring detta. Det lilla som har läckt ut pekar åt lite olika håll beroende på källa, där vissa hävdar att det är bättre, andra sämre och vissa motsvarande. Det sista är väl egentligen mest intressant, där motsvarande inte betyder exakt samma och då är det ju upp till den enskilda att värdera vad man anser vara mest fördelaktigt för den personen. En person utan barn kanske inte värderar extra betalt vid föräldraledighet speciellt högt som exempel, men tycker att ett aktieoptionsprogram är mer intressant. Detta är dock inte exakt samma som kollektivavtalet. Jag spekulerar nu, jag vet inte heller vilka villkor de anställda på Tesla har. Det jag däremot vet är att det råder en enorm efterfrågan på just bilmekaniker, så stannar man kvar på Tesla trots sämre villkor och mitt under brinnande strejk kommer jag inte gråta några tårar för den personen, då har man gjort ett val.
Jag ville mest peka på hur löjlig din argumentation var.

Man behöver inte veta några detaljer i deras nuvarande villkor för att förstå att Tesla strider mot något som skulle kosta dem mycket om de ger med sig. Det i sin tur betyder att de utnyttjar anställda, om det är anställda i Sverige eller utomlands vet inte jag, och sannolikt inte du heller.

Tesla skulle aldrig ta denna striden utan ekonomiska skäl.

Så gör dig inte löjlig.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Jag ville mest peka på hur löjlig din argumentation var.

Man behöver inte veta några detaljer i deras nuvarande villkor för att förstå att Tesla strider mot något som skulle kosta dem mycket om de ger med sig. Det i sin tur betyder att de utnyttjar anställda, om det är anställda i Sverige eller utomlands vet inte jag, och sannolikt inte du heller.

Tesla skulle aldrig ta denna striden utan ekonomiska skäl.

Så gör dig inte löjlig.
Nu drar du som vanligt en massa slutsatser utan att du har en aning, gubbgissa är väl termen numera.

Om du för en gångs skull försöker tänka lite logiskt får du ju fundera på varför mekanikerna i fråga jobbar kvar på Tesla om villkoren är så usla som du uppenbarligen redan vet att de är. De kan imorgon få ett jobb på en verkstad med kollektivavtal sedan decennier tillbaka om de vill slippa bli skinnade av den onde Elon. Varför stannar de kvar?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Varför stannar de kvar?
För att de behöver mat på bordet?

Du bemöter inte något av det fullständigt logiska resonemanget jag förde. Kanske var det för komplicerat eftersom du säger att du inte begriper logiken?

I så fall kommer vi nog inte längre.

Oavsett det, så förstår jag båda sidor i konflikten, och jag hoppas att Tesla kommer till insikt att det är bäst att ändra sig - men det är tveksamt att det kommer att hända.

Det vore bra om du för en gångs skull tänker några varv till och försöker förstå det du läser.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.