Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rejäl skrev:
Inom vilket yrke?
Jag vet inte om det avsågs något specifikt yrke i länken. När jag googlar på brandman och jour respektive beredskap så får jag samma tolkningar. Verkar även vara samma inom försvaret så tolkningen är nog allmänt vedertagen.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Jag vet inte om det avsågs något specifikt yrke i länken. När jag googlar på brandman och jour respektive beredskap så får jag samma tolkningar. Verkar även vara samma inom försvaret så tolkningen är nog allmänt vedertagen.
Läste du länkarna jag bifogade?
 
Rejäl skrev:
Läste du länkarna jag bifogade?
Jo men där stod inget som var relevant i frågan om vad jour eller beredskap innebär vad jag kunde läsa.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Jo men där stod inget som var relevant i frågan om vad jour eller beredskap innebär vad jag kunde läsa.
Kan det vara så att dom inte använder beredskap utan bara jour då det ger mer betalt?

För beredskap för militärer måste väl gälla året runt?
 
Rejäl skrev:
Kan det vara så att dom inte använder beredskap utan bara jour då det ger mer betalt?

För beredskap för militärer måste väl gälla året runt?
Som sagt jag är absolut ingen expert på detta och mina kunskaper bygger på ett decennium+ gamla erfarenheter och några googlingar. Dock verkar det som att det är vedertaget att vid jour så är man på plats och vid beredskap kan man vara annanstans men har en inställelsetid.

Någon annan med större kunskap i ämnet får gärna säga emot mig om jag fattat fel.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
S Styrman_jansson skrev:
Som sagt jag är absolut ingen expert på detta och mina kunskaper bygger på ett decennium+ gamla erfarenheter och några googlingar. Dock verkar det som att det är vedertaget att vid jour så är man på plats och vid beredskap kan man vara annanstans men har en inställelsetid.

Någon annan med större kunskap i ämnet får gärna säga emot mig om jag fattat fel.
Det stämmer bra, ur ett vilotidsperspektiv räknas dock inte beredskap som ledigt, även om man inte behöver göra någon insats. Man har rätt till 36 timmars sammanhängande ledigt under en rullande 7-dagarsperiod. Det här slarvas det dock mycket med på många arbetsplatser.
 
O
Rejäl skrev:
Kan det vara så att dom inte använder beredskap utan bara jour då det ger mer betalt?

För beredskap för militärer måste väl gälla året runt?
Jag hävdar bestämt att det här är vedertaget på svensk arbetsmarknad:

Jour = du befinner dig på arbetsplatsen, redo att börja arbeta. Tex brandmän på stationen som kan vara i vila eller sova men drar igång om det går ett larm.
Normalt har man jour någon eller ett par dygn

Beredskap = Du är någon annanstans än arbetsplatsen. Du måste vara nåbar och kunna inställa dig på arbetsplatsen inom en viss tid. Man kan tex vara hemma i trädgården och grilla men får inte dricka alkohol.
Normalt har man beredskap någon vecka i taget.

Detta gäller ju även för militärer, man kan vara i tjänst, ha jour, beredskap eller så är man ledig.
Är man ledig så är det helt ok att dra iväg på en all inclusive till Mallorca.

Jag tror inte att någon yrkesgrupp har beredskap 24/7/365. Det kanske finns något enstaka yrke som har det, tex statschefen eller statsministern.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P
O och en till skrev:
Jag hävdar bestämt att det här är vedertaget på svensk arbetsmarknad:

Jour = du befinner dig på arbetsplatsen, redo att börja arbeta. Tex brandmän på stationen som kan vara i vila eller sova men drar igång om det går ett larm.
Normalt har man jour någon eller ett par dygn

Beredskap = Du är någon annanstans än arbetsplatsen. Du måste vara nåbar och kunna inställa dig på arbetsplatsen inom en viss tid. Man kan tex vara hemma i trädgården och grilla men får inte dricka alkohol.
Normalt har man beredskap någon vecka i taget.

Detta gäller ju även för militärer, man kan vara i tjänst, ha jour, beredskap eller så är man ledig.
Är man ledig så är det helt ok att dra iväg på en all inclusive till Mallorca.

Jag tror inte att någon yrkesgrupp har beredskap 24/7/365. Det kanske finns något enstaka yrke som har det, tex statschefen eller statsministern.
https://www.arvidsjaur.se/sv/samhalle/sakerhet-och-beredskap/raddningstjansten/

Känner starkströmselektriker som har jour ifrån hemmet..
Så det finns någ både och, beredskaps personal som brandmän och militärer kan bli beordrade att avbryta semester vid stora händelser..
 
Redigerat av moderator:
O
Rejäl skrev:
[länk]

Känner starkströmselektriker som har jour ifrån hemmet..
Så det finns någ både och, beredskaps personal som brandmän och militärer kan bli beordrade att avbryta semester vid stora händelser..
Fast om de har semester och blir beordrade att jobba så är det per definition inte beredskap.

Har du beredskap så förväntas du inställa dig på jobbet när det krävs, på samma sätt som du förväntas inställa dig på jobbet varje vecka, för chefen ringer väl inte och beordrar dig varje morgon?

Om definitionen av beredskap är att inställa sig vid stora händelser så hävdar jag att alla bosatta i Sverige är i beredskap från det att man fyller 16 år till att man är 70, för det är vår skyldighet enligt lagen om totalförsvarsplikt.. 😉
 
JanneJanne123
Rejäl skrev:
[länk]

Känner starkströmselektriker som har jour ifrån hemmet..
Så det finns någ både och, beredskaps personal som brandmän och militärer kan bli beordrade att avbryta semester vid stora händelser..
Beredskap och semester går inte att kombinera, man kan alltså inte ha semester och ha beredskap samtidigt. Du kan dock säkert bli ombedd som brandman att hjälpa till även under din semester, men du kan inte ”tvingas” att ställa upp.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
P
O och en till skrev:
Fast om de har semester och blir beordrade att jobba så är det per definition inte beredskap.

Har du beredskap så förväntas du inställa dig på jobbet när det krävs, på samma sätt som du förväntas inställa dig på jobbet varje vecka, för chefen ringer väl inte och beordrar dig varje morgon?

Om definitionen av beredskap är att inställa sig vid stora händelser så hävdar jag att alla bosatta i Sverige är i beredskap från det att man fyller 16 år till att man är 70, för det är vår skyldighet enligt lagen om totalförsvarsplikt.. 😉
Nja, jag skulle inte jämföra en anställning med totalförsvarsplikt..
Brandmän tex. löper hyfsat stor risk om att behöva jobba under en semester då det är brist på brandmän..
 
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Beredskap och semester går inte att kombinera, man kan alltså inte ha semester och ha beredskap samtidigt. Du kan dock säkert bli ombedd som brandman att hjälpa till även under din semester, men du kan inte ”tvingas” att ställa upp.
Alla arbetsgivare kan avbryta en semester vid synnerliga skäl. Gäller inte bara beredskaps yrken..
 
O
Rejäl skrev:
Nja, jag skulle inte jämföra en anställning med totalförsvarsplikt..
Brandmän tex. löper hyfsat stor risk om att behöva jobba under en semester då det är brist på brandmän..
Ok, där har du en poäng, det är betydligt hårdare krav på totalförsvarsplikten. Dyker man inte upp på jobbet blir man väl i värsta fall arbetslös.

Vägrar man sin totalförsvarsplikt kan det bli fängelse i upp till ett år! 😮
 
P
O och en till skrev:
Ok, där har du en poäng, det är betydligt hårdare krav på totalförsvarsplikten. Dyker man inte upp på jobbet blir man väl i värsta fall arbetslös.

Vägrar man sin totalförsvarsplikt kan det bli fängelse i upp till ett år! 😮
Japp men i vårat land är risken för fängelse noll för sådana brott då vi knappt kan inhysa dom samhällsfarliga individerna i fängelserna..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
Rejäl skrev:
Alla arbetsgivare kan avbryta en semester vid synnerliga skäl. Gäller inte bara beredskaps yrken..
Med vilket lagstöd kan du avbryta en pågående godkänd semester och hur sker kompensationen för tex outnyttjade hotellnätter och flygbiljetter?

Edit: ger dig rätt på den punkten enligt: https://skr.se/skr/arbetsgivarekoll...rbetsgivarenrattattavbrytasemester.68427.html

Detta är dock inte att likställa vid att ha beredskap under semester, det här är något helt annat.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.