Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
D djac skrev:
Du tror verkligen det, nja jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna granska det men narrativet i hans text tror jag är helt felaktigt så förtroendet för resten blir också lågt.

Men räddar du både brandkåren på mindre orter och sjukvården på en gång så kommer det sjungas sånger om dig för all framtid.
Hur du fick det här till att handla om mig förstår jag inte. Problemet här är ju att facket och SKR gör rena feltolkningar, men tack vare den svenska modellen är ju arbetsgivare och fack överens och då är det ju det som gäller.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Inget annat land än Sverige har gjort den tolkningen av lagen.
Hur menar du?
 
JanneJanne123
Rejäl skrev:
Hur menar du?
Jag menar att resten av EU-länderna som direktivet gäller inte har gjort bedömningen att det här gäller för brandförsvar, ambulansvård och för övriga områden som undantas i direktivet.
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag menar att resten av EU-länderna som direktivet gäller inte har gjort bedömningen att det här gäller för brandförsvar, ambulansvård och för övriga områden som undantas i direktivet.
Ok det har jag noll koll på, vet bara att det har ställt till det här i Sverige
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur du fick det här till att handla om mig förstår jag inte. Problemet här är ju att facket och SKR gör rena feltolkningar, men tack vare den svenska modellen är ju arbetsgivare och fack överens och då är det ju det som gäller.
Det är ju du som torgför iden att de feltolkar, det betyder ju att du anser att du kan mer om arbetsmarknaden än dessa tillsammans. Jag har inte det självförtroendet i den frågan.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Som med mycket annat som EU nissar sitter och beslutar om så blir detta väldigt fel för tex, brandmän..
Brandmän innan detta sov ju på jobbet så det är ju inte så att dom på normalbasis jobbar så många timmar per dygn även om dom är på stationen..
Frågan är om tanken verkligen är att jour eller beredskap ska räknas in i de arbetstimmarna?
 
D djac skrev:
Det är ju du som torgför iden att de feltolkar, det betyder ju att du anser att du kan mer om arbetsmarknaden än dessa tillsammans. Jag har inte det självförtroendet i den frågan.
Fast man kan ju fråga sig varför detta inte verkar ställa till det för samma typ av personal i andra länder? Eller jobbar t.ex. våra brandmän så väsentligt annorlunda?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Frågan är om tanken verkligen är att jour eller beredskap ska räknas in i de arbetstimmarna?
Tydligen, det var några brandmän som var på väg o säga upp sig om dom inte fick behålla det gamla systemet..
Detta har varit på nyheterna flera gånger i ett halvårstid…
 
Rejäl skrev:
Tydligen, det var några brandmän som var på väg o säga upp sig om dom inte fick behålla det gamla systemet..
Detta har varit på nyheterna flera gånger i ett halvårstid…
OK. Jag har fått lära mig att jourtid inte alls ska räknas som arbetstid utan arbetstid blir det först när man får "rycka ut". Så funkade för mig när jag var "jourelektriker" på pappersbruk i alla fall.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
OK. Jag har fått lära mig att jourtid inte alls ska räknas som arbetstid utan arbetstid blir det först när man får "rycka ut". Så funkade för mig när jag var "jourelektriker" på pappersbruk i alla fall.
Fast brandmän Bodde på brandstationen innan så det kan inte räknas som jour
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Fast man kan ju fråga sig varför detta inte verkar ställa till det för samma typ av personal i andra länder? Eller jobbar t.ex. våra brandmän så väsentligt annorlunda?
Det är här jag saknar tillräcklig kunskap för att kunna jämföra med kvalitet men även om det är teoretiskt möjligt att vare sig arbetsgivare eller löntagarsidan är läskunniga så tycker jag att det låter osannolikt.

Konsekvenserna för bägge sidor är stora så man borde ju kunna anta att de undvikit detta om de såg det som möjligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Förövrigt typiskt trist ordval med just ”pga EU” och inte tack vare.
Om jag inte tycker att just detta är bra så kan jag ju rimligen inte skriva "tack vare".
"På grund av" är däremot en neutral fras som endast handlar om orsak och verkan.
Det kan vara bra att inte låta sina känslor springa iväg med hur man tolkar inlägg, eller vad du sysslade med.
 
Rejäl skrev:
Fast brandmän Bodde på brandstationen innan så det kan inte räknas som jour
Nej,men vila. Vi gillar att späka oss själva i onödan i detta land. Om det bara är Sverige som tolkar eu-lagen på detta sätt är det skrämmande!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Så vitt jag vet så löste det sig med att de som blev påverkade negativt, som räddningstjänst, kommuner, vårdinrättningar etc. sökte dispenser.
Är det någon som vet att det inte är på samma sätt i andra länder, alltså att det fungerar där eftersom det har delats ut dispenser?
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej,men vila. Vi gillar att späka oss själva i onödan i detta land. Om det bara är Sverige som tolkar eu-lagen på detta sätt är det skrämmande!
Vi är ju det enda landet som har dragit penningstvättslagen och kontantfritt till absurdum, så vi är ju bäst på vissa saker som kontroll av den enskilde..
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.