716 240 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Misstänker att "resten" av tesla sverige har än mindre anledning att teckna kollektivavtal, eller? Det är väl inte metallare som sitter på teslas kontor? TM sverige verkar vara knappt 300 personer. Mycket väsen för ingenting?D djac skrev:
Lönekostnad per anställd verkar vara 130 MSEK, på ca 240 anställda i snitt 2022, plus soc avgifter 85MSEK. Blir väl en snittlön på ca 40.000 per månad, gissar att tjänstemännen har mer lön än så och mekanikerna lite mindre, men det verkar inte vara fattigmanslöner?
https://www.allabolag.se/5569314098/bokslut
ca 130 verkstadsarbetare att spela med för IF Metall. Ett stooort bolag, verkligen stort hot mot den svenska heliga kon...förlåt, modellen. Peace out!J JohanLun skrev:Misstänker att "resten" av tesla sverige har än mindre anledning att teckna kollektivavtal, eller? Det är väl inte metallare som sitter på teslas kontor? TM sverige verkar vara knappt 300 personer. Mycket väsen för ingenting?
Lönekostnad per anställd verkar vara 130 MSEK, på ca 240 anställda i snitt 2022, plus soc avgifter 85MSEK. Blir väl en snittlön på ca 40.000 per månad, gissar att tjänstemännen har mer lön än så och mekanikerna lite mindre, men det verkar inte vara fattigmanslöner?
[länk]
Facket ville ju att vi skulle ha lägre lön än chefen gav mig. När vi fick högre lön än facket ville så sade facket att det var DERAS förtjänst.H heimlaga skrev:Nu är det nu ett jävla skitprat ni håller på med i er lilla klubb för inbördes beundran.
Viss har facken gjort en del fel. Inte bara en gång utan flera. Likväl är det facket och endast facket som man kan tacka för att lönen ligger på en nivå som åtminstone oftast går att leva av. Utan dem skulle det vara bokstavligen svältlön.
Alltså hyckleri.
De har ju bevisligen ny strategi jämfört med för 20 år sen, då hotade de anställda att göra livet surt för de och se till att de slutar självmant om de inte gick med.
Har själv fått erfara det som inhyrd dessutom. Brorsan fick riktigt med skit av en pamp.
Som sagt. Facken har gjort många misstag.Rkarlsson skrev:Facket ville ju att vi skulle ha lägre lön än chefen gav mig. När vi fick högre lön än facket ville så sade facket att det var DERAS förtjänst.
Alltså hyckleri.
De har ju bevisligen ny strategi jämfört med för 20 år sen, då hotade de anställda att göra livet surt för de och se till att de slutar självmant om de inte gick med.
Har själv fått erfara det som inhyrd dessutom. Brorsan fick riktigt med skit av en pamp.
Samtidigt är det deras förtjänst att de flesta av oss tjänar mer än 50 kronor i timmen.
De har gjort för mång.H heimlaga skrev:
De var facket som sänkte min lön innan med drygt 4000 kr så jag hade en lön på 13000 ut ju.
Facket har även hindrat på en annan arbetsplats att införa bonussystem för det var orättvist då alla inte kunde få bonus pga att de inte ville jobba eller komma med förbättringar för arbetet. ..... Alltså syltryggar då.
Så är det säkert, är inte så insatt i facklig verksamhet men däremot så vet jag ingen av arbetsmarknadens parter som inte är långt ifrån vad de var en gång. Den som inte förändras går under.JanneJanne123 skrev:
Det som facken har blivit idag är långt ifrån vad det en gång var och som flera har påpekat tidigare är inte facken längre intresserade av att hjälpa dem som faktiskt har det tufft på vår arbetsmarknad, som tex foodorabud. Istället för att ta fajten där det behövs tar man den där man kan få medial uppmärksamhet då man ser att anslutningsgraden minskar.
Medial uppmärksamhet är guld värd, alla som kan använder det vapnet maximalt. Varför skulle inte facket göra det om alternativet är att förlora medlemmar och så småningom reduceras till ett kuriosa minne i historien?
De gör det så bra att de sänker sig själva och sitt anseende snabbare. Mediaträning och konsekvensanalys existerar inte hos facken.A Abies koreana skrev:Så är det säkert, är inte så insatt i facklig verksamhet men däremot så vet jag ingen av arbetsmarknadens parter som inte är långt ifrån vad de var en gång. Den som inte förändras går under.
Medial uppmärksamhet är guld värd, alla som kan använder det vapnet maximalt. Varför skulle inte facket göra det om alternativet är att förlora medlemmar och så småningom reduceras till ett kuriosa minne i historien?
Jag har inte den kunskapen om huruvida den fackliga rörelsen har mediaträning eller inte men jag gissar att svaret på den frågan är olika beroende på om man är supporter eller misstror den fackliga rörelsen.
Alla kämpar för sin överlevnad och det kan man knappast anklaga någon för, det var liksom min poäng 😉
Alla kämpar för sin överlevnad och det kan man knappast anklaga någon för, det var liksom min poäng 😉
Redigerat:
Det var min högst amatörmässiga analys och åsikt. Att facket kämpar för sin överlevnad hoppas jag inte, men det kan misstolkas som det…A Abies koreana skrev:Jag har inte den kunskapen om huruvida den fackliga rörelsen har mediaträning eller inte men jag gissar att svaret på den frågan är olika beroende på om man är supportar eller misstror den fackliga rörelsen.
Alla kämpar för sin överlevnad och det kan man knappast anklaga någon för, det var liksom min poäng 😉
Enligt IF Metall har verkstadsarbetare på Tesla i dag varken rätt till arbetstidsförkortning, deltidspension eller kompledigt, något som Tesla-mekaniker även berättat i intervjuer i Dagens Arbete.
Hur kan deras bilar vara så dyra när de inte ens har några personalkostnader i nivå med t.ex. vw?
Hur kan deras bilar vara så dyra när de inte ens har några personalkostnader i nivå med t.ex. vw?
Pratar du om Sverige, Tyskland eller usa?J Jonasdzm skrev:
Teslas bilar är väl de billigaste på marknaden bortsett från lite mini bilar och tillverkare subventionerade av kinesiska staten?J Jonasdzm skrev:
Sen är väl ekonomin i tillverkningen inte kopplad till kostnaden för den lokala service marknaden?
Jag fick en idé, Tesla Sweden kan se det som ett tips.
De kan ju ta kollektivavtalet rakt av och teckna ett avtal med de anställda, alltså med exakt samma lydelse och förmåner och allt.
Då håller de fackets klåfingrighet borta, men ingen kan påstå att de anställda får sämre villkor, de får nämligen exakt samma.
(Men risken finns ju dock att de då förlorar en del bra anställda, så det får ju Tesla fundera lite över)
De kan ju ta kollektivavtalet rakt av och teckna ett avtal med de anställda, alltså med exakt samma lydelse och förmåner och allt.
Då håller de fackets klåfingrighet borta, men ingen kan påstå att de anställda får sämre villkor, de får nämligen exakt samma.
(Men risken finns ju dock att de då förlorar en del bra anställda, så det får ju Tesla fundera lite över)
Skulle facket verkligen lämna de i fred då?Mikael_L skrev:
Jag fick en idé, Tesla Sweden kan se det som ett tips.
De kan ju ta kollektivavtalet rakt av och teckna ett avtal med de anställda, alltså med exakt samma lydelse och förmåner och allt.
Då håller de fackets klåfingrighet borta, men ingen kan påstå att de anställda får sämre villkor, de får nämligen exakt samma.
(Men risken finns ju dock att de då förlorar en del bra anställda, så det får ju Tesla fundera lite över)
