Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Rejäl skrev:
Ok Danmark kanske inte var det bästa exemplet kring arbetarens rättigheter det håller jag med om..
Vi borde ha lite regler från andra länder. Sverige har det bra. För bra.
För det är så att när en person blir tillsvidareanställd så kan de visa vilka syltryggar de på riktigt är. Och arbetsgivaren skall förväntas ha ett helvete att bli av med hycklaren. Det är såklart bara de med ekonomiskt makt som kan bli av med syltryggen.

Har sett det så många ggr att folk arbetar på som fan under provanställningen, sen när de skrivit på en tillsvidare så blir det som en helt annan människa.

Så där borde arbetsgivaren ha större befogenhet utan att behöva köpa ut personerna bara kunna sparka ut skitet.
Men facket vägrar sånt.
 
  • Gilla
  • Wow
RoTe och 2 till
  • Laddar…
P
L Liljeros skrev:
Jag kan ha missuppfattat men utifrån texten nedan uppfattade jag det som att det bara var att säga upp folk om dom misskötte sig vilket det inte är.

"Men vid misskötsel så gäller det att säga upp personen om du inte gör det så kan inte konsekvensen skyllas på arbetsbrist.."

"Man kan inte vid upprepad misskötsel be om lov att säga upp en person, utan det gäller att agera så får facket agera på det om dom inte köper uppsägningen.."


Man får inte säga upp personen utan att först förhandla med facket, som seriös arbetsgivare så är det inte ett alternativ att dra varenda uppsägning genom AD

För att klargöra, jag har alltså själv suttit i dessa diskussioner. Det fungerar så att man som arbetsgivare sitter på en sida bordet tillsammans med en representant från Svenskt näringsliv och på andra sidan sitter den anställde tillsammans med en representant från facket. I dessa möten så raljeras det över i princip allt man lägger fram som inträffat och har man inte ett vattentätt case så föreslår representanten från Svenskt näringsliv att man försöker få till en förlikning hjälper en att ta fram ett utifrån situation rimligt bud. Dom föreslår inte att drar det genom AD.

Exempel på saker som inte räckt för att bli av med anställda utan utköp
  • Hot mot personal hos våra kunder, 2 av varandra oberoende kunder drabbades (Facket undrade vad vi gjort för stötta honom och vi hade drivit denna mot våra kunder för att verifiera utsagorna, det hade ju varit kanon för framtida affärer med den kunden, Facket ville ha fällande dom i rätten för att se skäl för uppsägning)
  • Anställd misstänkes vid flertalet tillfällen vara onykter och fastnade en gång i kontroll hos kund (Facket ansåg att vi skulle hjälpa den anställde med rehabilitering, han hade redan varit i företagshälsovården utan framgång och vi föreslog att han skulle försöka hitta ett jobb som inte innebar fara i samma grad som byggarbete)
Som sagt håller inte med dig facket motsätter sig alltid uppsägning av personliga skäl..
Vi har flera gånger förhandlat så har man haft upprepade samtal med en individ samt gett varningar som även har gett till den fackliga förtroende mannen på företaget och facket inte håller med, då återstår bara uppsägning och om facket anser sig ha rätt så är det dom som får driva detta till AD..
Har varit arbetsgivare i över 20år och har gjort detta några gånger..
Alkoholmissbruk ska behandlas man skriver kontrakt och låter den anställda gå på prover hos företagshälsovården regelbundet, vi har haft anställda som har fått ta antabus varje morgon och blåsa vid misstanke om påverkan..
Den anställde kan inte neka till dessa åtgärder utan blir tvungen att följa dessa om hen vill behålla jobbet har haft två stycken anställda med detta problem..
Ni/du har helt enkelt kuvat er för facket vid förhandlingarna svårare än så är det inte..
 
P
Rkarlsson skrev:
Vi borde ha lite regler från andra länder. Sverige har det bra. För bra.
För det är så att när en person blir tillsvidareanställd så kan de visa vilka syltryggar de på riktigt är. Och arbetsgivaren skall förväntas ha ett helvete att bli av med hycklaren. Det är såklart bara de med ekonomiskt makt som kan bli av med syltryggen.

Har sett det så många ggr att folk arbetar på som fan under provanställningen, sen när de skrivit på en tillsvidare så blir det som en helt annan människa.

Så där borde arbetsgivaren ha större befogenhet utan att behöva köpa ut personerna bara kunna sparka ut skitet.
Men facket vägrar sånt.
Mycket möjligt men då ska det finnas ett system så att alla följer samma, vi kan inte bara släppa Tesla som det är nu..

Så länge vi har det systemet vi har så följer vi det är min åsikt..
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om den Svenska modellen är så överlägsen, varför finns den inte i alla andra länder?
Då kan vi skrota våra Elinstallationsregler med merparten av världen har lägre krav än vi på Elinstallationer..
Ska vi ha det som i Asien e det på den nivån vi ska ha?
 
  • Gilla
  • Wow
djac och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Då kan vi skrota våra Elinstallationsregler med merparten av världen har lägre krav än vi på Elinstallationer..
Ska vi ha det som i Asien e det på den nivån vi ska ha?
Magda-klass på dig i diskussionen!
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Magda-klass på dig i diskussionen!
Är du anti Magda med? Är det något i Sverige du gillar förutom dom som kommer hit och gör som dom vill?
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Rejäl skrev:
Mycket möjligt men då ska det finnas ett system så att alla följer samma, vi kan inte bara släppa Tesla som det är nu..

Så länge vi har det systemet vi har så följer vi det är min åsikt..
Tesla har ju inte det systemet uppenbarligen och det är fortfarande frivilligt att ha ka.

Nu satsar if metall på att kollektivt bestraffa andra bilägare med. Så det är ju ren maffia de håller på med. Laddstationerna skall sättas åt hårt var det nya. Bara det att där är massor av icke teslaägare som brukar dessa med.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
P
Rkarlsson skrev:
Tesla har ju inte det systemet uppenbarligen och det är fortfarande frivilligt att ha ka.

Nu satsar if metall på att kollektivt bestraffa andra bilägare med. Så det är ju ren maffia de håller på med. Laddstationerna skall sättas åt hårt var det nya. Bara det att där är massor av icke teslaägare som brukar dessa med.
Vi ska någ värna om det svenska systemet, men kanske anpassa det lite men det behöver göras innan man kan lägga ned kraven mot Tesla..
 
Mikael_L
Rejäl skrev:
Då kan vi skrota våra Elinstallationsregler med merparten av världen har lägre krav än vi på Elinstallationer..
Ska vi ha det som i Asien e det på den nivån vi ska ha?
Nu förstod jag inte.
Kan du förklara lite hur du menade?
 
RoTe
Rejäl skrev:
Vi ska någ värna om det svenska systemet, men kanske anpassa det lite men det behöver göras innan man kan lägga ned kraven mot Tesla..
Det svenska systemet är ju att totalförstöra sitt eget land, varför är det så bra?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vi ska någ värna om det svenska systemet, men kanske anpassa det lite men det behöver göras innan man kan lägga ned kraven mot Tesla..
Vi kan göra som tyskarna, strejkrätt om 50% eller fler av arbetarna vill. Demokratiskt och bra. Begränsat utrymme för sympatiåtgärder såsom används i Sverige just nu , det som är skadligt för andra utomstående parter.
 
  • Gilla
Krille4 och 8 till
  • Laddar…
P
Föreslår att du ansöker om att få gå med Magdas parti så att du kan påverka detta politiskt, så ser vi om du får opinionen med dig😊
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
P
Aftonbladet idag:

  • MARTIN PALMBORG
    12.40

    DELA

    Nya sympatiåtgärder mot Tesla​

    LO-facket Seko varslar i dag om nya sympatiåtgärder i Teslakonflikten.
    Om inte Tesla tecknar kollektivavtal med IF Metall kommer Sekos medlemmar stoppa underhåll, service och etablering av biljättens laddstationer.
    – Vi backar IF Metall i denna viktiga konflikt. Vi är inne i en viktig period för svensk fackföreningsrörelse och för den svenska modellen. Vi och våra medlemmar kommer att göra allt vi kan för att de anställda på Tesla ska få rättvisa villkor på jobbet, säger Sekos avtalssekreterare, Ulrika Nilsson, i ett Pressmeddelande.
    IF Metalls strejk mot Telsa har pågått i snart fyra månader och stöttas med sympatiåtgärder från flera fackförbund.
 
En stilla undran, ska IF-metall med hjälp av andra, nästan stänga hela Sveriges produktion av varar och tjänster för att få sin vilja igenom. Finner det märkligt med detta, för markera att det är vi som bestämmer om arbetslivet i Sverige och det ska ingen ta ifrån oss. Det är vi som ska makten och ingen annan.
 
  • Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
P
Rejäl skrev:
Vi ska någ värna om det svenska systemet, men kanske anpassa det lite men det behöver göras innan man kan lägga ned kraven mot Tesla..
Ja facken behöver sluta mesa sig och försvara arbetsskygga människor.

Och de behöver inte hemlighålla en jävla massa för jag har inte sett siffror och sånt ännu.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.